honden gedrags wetenschapper hier op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

honden gedrags wetenschapper hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:38

Wij hebben 2 honden een labradoodle chico van 4.5 en een kruizing cairn terrier lola van nu 10 maanden oud.

Vanaf dat we lola als pup erbij hadden kroop ze vaak tegen chico aan. Ik dacht altijd ach wat lief en dat ze gewoon warmte zocht. Ze werd groter en lag steeds meer op chico. Ja echt gewoon boven op hem. Hij vond het prima, ze zijn vanaf het begin gelijk al maatjes.

Als ik een foto op fb zette of mensen hier thuis op visite waren moesten ze zo lachen en vonden ze het onwijs schattig.

Vandaag was er een vriendin hier en vroeg doet ze dit altijd...uuuhhm ja al vanaf pup, ze vroeg of lola ook chico zn tanden aflikte dus ik ja joh ze is gek helemaal verliefd....
Ze vertelde dat de hond van haar moeder dit ook deed bij de andere hond en haar moeder dit juist van de honden trainer moest afleren. Het schijnt de ergste vorm van dominantie tussen honden te zijn en dat lola dus dominant is.

Ik had echt zoiets van nee joh ze zijn gek op elkaar, maar kan iemand mij hier wat meer over vertellen? En moet ik het lola nou gaan afleren? Chico lijkt zich er niet in te storen? Maar ik vind het ook vervelend voor chico als dit idd dominantie is. Maar aan de andere kant ze liggen zo lief bij elkaar altijd...een mand of kussen heeft geen zin chico heeft er nooit in willen liggen en lola ligt liever op chico dan in haar bench (waar een kleed in ligt) mits ik haar in haar bench stuur dan is het oke.

Lola als pup bij chico
Afbeelding

Lola nu
Afbeelding

Afbeelding

Ragdollcat

Re: honden gedrags wetenschapper hier op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:41

Ooh mooi die onderste foto, haha hoe die kleine erbij kijkt, als een koning.

Verder..........ik weet t niet..........
Ik lees even mee, om zo meer aan de weet te komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:42

Maar als je er zelf nooit erg in had, en de honden maken geen ruzie en zo. Is het dan nog van belang om te weten of er dominantie in het spel is? Of ben je bang dat er nog ruzie zal gaan komen?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:45

Joh, al zou het dominantie zijn (elkaars bek aflikken is juist een vorm van genegenheid en onderwerping, maargoed),als je ene hond er zichtbaar niks om geeft, en de ander heeft zo een lekkere ligplek gevonden, wat maakt het dan uit?

Zolang je oudere hond niet zichtbaar lijdt of erg onderdrukt wordt door de ander, dan is het prima toch? Een gedragsprobleem is pas een gedragsprobleem als iemand er problemen mee heeft :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:47

Borisje schreef:
Joh, al zou het dominantie zijn (elkaars bek aflikken is juist een vorm van genegenheid en onderwerping, maargoed),als je ene hond er zichtbaar niks om geeft, en de ander heeft zo een lekkere ligplek gevonden, wat maakt het dan uit?

Zolang je oudere hond niet zichtbaar lijdt of erg onderdrukt wordt door de ander, dan is het prima toch? Een gedragsprobleem is pas een gedragsprobleem als iemand er problemen mee heeft :+

Ja, zo denk ik er ook over.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:49

De bek aflikken is volgens mij een teken van onderdanigheid naar de ander. ( ik kan het mis hebben hoor ) en volgens mij helemaal niet iets om af te leren! Puppys doen dit ook bij hun moeder.
Ik denk dat jouw pup de volwassen hond als moeder ziet :)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:49

Hihi ja ik weet het het is echt leuk om ze zo samen te zien liggen :-)

Het gaat mij er meer om dat chico er geen last van heeft als dit al dominantie is....en ze is nu nog jong maar wat als ze straks volwassen is en chico het niet meer zou pikken dat ze op hem ligt..en daarnaast ben ik er gewoon nieuwsgierig naar of dit daadwerkelijk dominantie is en hoe gedragswetenschappers er naar kijken

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:49

Ik ben geen gedragswetenschapper, maar gezien het feit dat Lola degene is die de tanden van Chico aflikt, denk ik eerder dat het een vorm van onderdanigheid is. Het lijkt me dat Chico niet Lola specifiek kan dwingen om zijn tanden af te likken.
Is Chico verder ook gewoon lief tegen Lola? Zo ja, dan denk ik dat dit een eenzijdige vorm is van onderdanigheid, waarin Lola enkel haar genegenheid richting Chico laat zien.
Zelf zie ik dan ook geen reden tot het afleren van dit gedrag, vooral niet als er verder geen spanning tussen de honden is.

Edit: vaak zie je bij twee honden, de 'onderdanige' ook de mond van de ander likken. Dit is ook een uiting van onderdanigheid, wat in de buurt komt van het likken van de tanden.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:52

Mijn moeder is Kynologisch instructeur, en zegt dat het ook vooral kan zijn dat het lekker warm is voor Lola om daar te liggen. Ons kleine mormel ligt ook vaak tegen de grote aan. Niet op hem, maar dat komt omdat dat die grote te ver gaat.
Zolang alles goed gaat, en Chico niet laat merken dat hij dit vervelend vind, zou ik het lekker laten. :)

Tigra_

Cinnepin schreef:
De bek aflikken is volgens mij een teken van onderdanigheid naar de ander. ( ik kan het mis hebben hoor ) en volgens mij helemaal niet iets om af te leren! Puppys doen dit ook bij hun moeder.
Ik denk dat jouw pup de volwassen hond als moeder ziet :)

Dat dacht ik eigenlijk ook dat het eerder onderdanig was. Maar ben benieuwd naar andere hun mening.
Naar mijn idee niet echt iets om je druk over te maken.

Palmera

Herkenbaar deze foto's! Een vriend van me heeft een rottweiler reu en een mini kruizing teefje. Teefje ligt ook altijd zo op de reu. Ja, het teefje is de baas over de reu. Maar niet op hele nare zeer dominante wijze dat de reu niets mag. En er kan er maar eentje de baas zijn hè?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:53

Het zou zomaar kunnen zijn dat ze inderdaad dominant is. Wij hebben ooit een pup gehad die de oudere hond op een gegeven moment echt beet zodra die bewoog..
Nu lijkt het me dat als beide honden er ontspannen onder zijn er nog niets ondernomen hoeft te worden.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:55

Ik ben geen gedragswetenschapper, wel kynologisch instructeur, dus ook veel kennis van hondengedrag.
Nogmaals, bek aflikken is een teken van genegenheid en onderwerping (onderdanig en dominant gebruik ik liever niet).
Dus ik vraag me af hoe de kennis is van de hondentrainer van je vriendin, heeft die uberhaubt iets met honden gestudeerd of spreekt die uit 'ervaring'?
Want zoals ze zegt 'de ergste vorm van dominantie', vind ik erg raar. Bek aflikken is sowieso geen 'dominantie', en als ze het liggen van jouw hond op jouw andere hond bedoeld, daar kan ze geen oordeel over vellen zonder de omgang van de honden gezien te hebben.
Naar mijn mening dus oordelen waar je absoluut niet op moet vertrouwen (sterker nog, neem ze maar met een flinke bak zout :Y) ).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:56

Let maar eens op, soms kan een hond ook jouw mond af willen likken, typisch onderdanig gedrag hoor!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:57

Chico stoort zich er naar mijn idee niet aan nee als hij het zat is staat hij op en gaat ergens anders liggen (duurt alleen niet lang voor lola dan ook weer op hem ligt)lola ligt ook wel vaak lekker op mijn schoot hoor. En chico heeft nog nooit lelijk gedaan nee. Maar heb ook nog nooit chico enige vorm van dominantie naar lola zien geven...buiten met andere honden in het park kan hij wel flink dominant zijn met andere honden

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:59

Die hondentrainster van mijn vriendin is van puppy training wat ik weet heb er verder niet over doorgevraagd omdat ik echt even flabbergast was

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:01

Ik zou je er niet te druk om maken! :D Altijd fijn als mensen je even waarschuwen, maar in deze situatie hoef je je geen zorgen te maken. Vooral als ik zo lees dat de verstandhouding tussen de twee honden ook gewoon prima is. Ze zijn blij met elkaar!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 18:14

Nou iig top dat jullie even mee dachten en tnks voor de kynologen hier...ik laat ze lekker dr gang gaan dan

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:53

Borisje schreef:
Ik ben geen gedragswetenschapper, wel kynologisch instructeur, dus ook veel kennis van hondengedrag.
Nogmaals, bek aflikken is een teken van genegenheid en onderwerping (onderdanig en dominant gebruik ik liever niet).
Dus ik vraag me af hoe de kennis is van de hondentrainer van je vriendin, heeft die uberhaubt iets met honden gestudeerd of spreekt die uit 'ervaring'?
Want zoals ze zegt 'de ergste vorm van dominantie', vind ik erg raar. Bek aflikken is sowieso geen 'dominantie', en als ze het liggen van jouw hond op jouw andere hond bedoeld, daar kan ze geen oordeel over vellen zonder de omgang van de honden gezien te hebben.
Naar mijn mening dus oordelen waar je absoluut niet op moet vertrouwen (sterker nog, neem ze maar met een flinke bak zout :Y) ).

Wat dus totaal niet overeenkomt met het beeld wat ik hier van mijn 3 hondjes heb. Als er iets te eten is en ik kijk niet uit, is mijn jack russel Terry er met al het eten vandoor. Verder is hij hier in huis ook altijd overal als eerste bij en pakt de fijnste ligplekjes in. Maar als er 1 een enorme tandenlikker is, is hij het wel.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:24

Inoterry schreef:
Borisje schreef:

Wat dus totaal niet overeenkomt met het beeld wat ik hier van mijn 3 hondjes heb. Als er iets te eten is en ik kijk niet uit, is mijn jack russel Terry er met al het eten vandoor. Verder is hij hier in huis ook altijd overal als eerste bij en pakt de fijnste ligplekjes in. Maar als er 1 een enorme tandenlikker is, is hij het wel.

Het is ook maar net wat je hond het belangrijnste vind. Bijvoorbeeld mijn hond zal het een worst wezen als ik andere honden snoep geef, of aai, of weetikveelwat met ze doe. Maar als ik ze een stok geef, dan worden ze afgekat, dat is voor mijn hond zeeer belangrijk, dus daarbij is ze 'dominant'.
Blijkbaar vinden jouw andere honden eten niet zo belangrijk als je jack russel, anders hadden ze het wel verdedigd.

Je kunt niet zeggen, 1 hond is dominant dus alles in huis en tuin wordt door hem bepaald. Honden vinden ook dingen belangrijk en onbelangrijk, en aan de hand daarvan zullen ze het verdedigen of niet.
Net als dat een 'onderdanige' hond prima zijn eten kan verdedigen of als eerste kan eten, omdat hij dat belangrijk vind, en de rest niet zo.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:40

Ja je vriendin heeft helemaal gelijk, dit is de ergste vorm van dominantie. Het blijkt ook duidelijk uit je foto´s; Lola heeft Chico totaal onder de duim. Vooral op de laatste foto kun je zien hoe Chico helemaal verlamd is van angst. _O-

Serieus? het is een schattig stel en uit je verhaal bijkt ook dat je zelf gelijk hebt, ze zijn ongetwijfeld dól op elkaar en vinden het gewoon gezellig zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:50

Beklikken kan dominant en onderdanig uitgelegd worden. Dit hangt af van de intensiteit die achter de beweging zit. Vaak vlot en klevend beklikken is een soort valse onderdanigheid, terwijl het eigenlijk opdringerigheid en dominantie is. Terwijl vanuit een onderdanige houding vriendelijk wat aan de bek likken juist wel onderdanig is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:42

Oei oei ik ben bang dat het enige Afbeeldingdominant en laat de boodschap zien: ik ben niet bang voor jouw tanden, ik lik er zelfs aan!

Code
[img][img][/img][/img]

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 09:48

Apart zeg dus de een zegt onderdanig en de ander dominant? ik zal eens proberen om een filmpje te maken (dan is haar hele lichaamshouding te zien) weet alleen niet hoe ik dat dan weer hier moet plaatsen dus even uitzoeken ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:10

Oh de poes had gepost, had hem open staan en ben de hond gaan wandelen. Nee hoor, ik was super sarcastisch!