parkiet heeft eieren gelegt maar niet bevrucht wat nu ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

A_man

parkiet heeft eieren gelegt maar niet bevrucht wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:25

onze parkiet heeft 7 eieren gelegd en zit samen met een mannetje, we hebben nu 21 dagen gewacht maar er is nog niets uitgekomen. Wat moet ik met de eieren doen ? weghalen of laten liggen ?

de parkieten zijn nog erg jong en dit was dus ook de 1e keer dat het vrouwtjes eitjes heeft gelegd.

Careano

Re: parkiet heeft eieren gelegt maar niet bevrucht wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:01

Heeft ze wel gebroed? Wat zijn verder je huisvestingsomstandigheden? Als je de eitjes tegen het licht houdt wat zie je dan?

KingYasFenn

Re: parkiet heeft eieren gelegt maar niet bevrucht wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:06

houd de eieren eens tegen het licht om te kijken of ze echt niet bevrucht zijn ;)
het kan zijn dat je dametje niet goed broed..dan kan het wat langer duren dan de gebruikelijke tijd.

Wist je zelfs dat je de meeste eieren een tijdje kan bewaren als ze bevrucht zijn?
vogels leggen hun eieren namelijk per dag eentje.. en gaan dan als alle eieren eruit zijn pas aan het broeden..
de eerste eieren liggen dus best al een paar dagen voordat het broedproces start..
en een vogelei kan het nog veel langer uithouden hoor..
ik heb al eens eenden eieren gekregen die al 3weken bij mama weg waren gehaald en gewoon op kamer temperatuur lagen. er was dus 0 broedproces
toen heb ik ze in de broedstoof gedaan.. en en kwamen de eendjes 1 voor 1 nog uit :j

Dus het kan eraan liggen dat je dame nog niet aan het broeden is of het nog niet helemaal begrijpt en daardoor de eitjes wel bevrucht zijn, maar nog wachten op het broeden.. of pas halverwege het broeden zijn omdat mams nu pas begonnen is met broedproces :)
ook huisvestiging etc. kan het broedproces veranderen/aantasten..
hoe heb je dat aangepakt?

Als ze in het licht niks laten zien, en dus niet bevrucht zijn, zou ik de eieren gewoon weggooien, scheelt een hoop stress voor mama vogel ;)