Kat durft niet door chip luikje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Kat durft niet door chip luikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:43

Hallo,

Misschien kunnen jullie mij met dit probleempje helpen.
Aan de ene kant heb ik zo iets van, het red zich vanzelf, maar aan de andere kant wil ik Ziza liever met het probleem(pje) helpen.
Want Ziza durft niet door het chipluikje.
Wanneer de chip gelezen word gaat deze van ontgrendeling en geeft een klik waar Ziza van schrikt er weg deinst. Wanneer het luije gewoon open staat zonder klik is het goed, maar de klik maakt haar angstig. De andere twee geven er niks om en komen gewoon binnen en buiten.

Voorheen hadden wij een gewoon kattenluikje waar ze allen door heen sprinten maar sinds wij enige onuitgenodigde gasten hebben gehad in huis, zoals een grijze kater in de bijkeuken en een rode kater in de vensterbank die zich lekker zat te poetsen en wassen terwijl onze drie mupperts het blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld vonden dat er een vreemdeling in huis was :Y) en als klap op de vuurpijl een steenmarter -O- ...

Wanneer wij met Ziza oefenen er door dan wil ze dit wel. Met enige ondersteuning van snoepjes.
Maar als wij haar naar buiten doen en na het werk terug komen is zij nog altijd buiten, terwijl met het oude luikje alleen de Maine Coon de hort op was en de beide dames altijd op de krabpaal aan het wachten waren op 1 van ons.

Wie o wie heeft de tip?

Leffroi

Re: Kat durft niet door chip luikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:48

Voeren bij het luikje?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:36

Sinds wanneer heb je het luikje? Dit weekend? Dus nu het mooier weer is?

Ik zou het even afwachten. Misschien als het een keer spoelt van de regen dat ze dan wel dapper genoeog is om er door te gaan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:38

Kun het systeem niet tijdelijk afzetten en pas weer aan als ze het luikje gewoon durft te gebruiken?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 11:49

@sakkia
Het luikje zit er nu anderhalve week in.

@shirley
Als het chip gedeelte uit staat gaat ze er wel door. Wanneer het chip gedeelte weer aan gaat durft ze niet.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:54

Mmmmm. tja ik denk dat ze dan toch bang is voor het geluid die het luikje maakt. Dat is toch een kwestie van gewenning. De anderen gaan wel gewoon? En ziet ze dit dan ook?

Ik zie hier de jonge kater weleens de wat oudere poes imiteren met dingen. Misschien als ze de anderen zit gaan en het geluid daarbij hoort dat ze dan wel durft. Voor de rest zou ik er ook niet te veel aandacht aan geven trouwens.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:07

Kan je haar er niet doorheen duwen en dan een persoon aan de andere kant die haar beloond.Dan weer terug en weer belonen.En zo door gaan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:12

Heb je iets wat op het geluid lijkt? Dus kan je het geluid reproduceren? Dan kan je wellicht door het geluid veel te laten horen haar desensibiliseren op het geluid. Wellicht in combinatie met iets lekkers.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:21

Mijn kat had dit ook, hebben toen eerst door een gewoon luikje laten gaan, en erna luikje van t chipluik open gemaakt en geroepen,lekker ruikend snoepje lokkend door het luikje heen. Duwen zou ik niet doen op zich, kan zijn dat de angst dan niet weggaat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:04

Wat je ook nog kunt proberen is haar naar buiten laten gaan zonder het geluid en weer naar binnen met geluid. Wel op een dag dat je zelf ook tijd hebt en haar een beetje in de gaten kunt houden. Er komt waarschijnlijk een moment dat ze zo graag naar binnen wil dat ze haar angst trotseert. Ze zal toch zelf moeten ervaren dat het niet eng is en dat lukt met dwingen sowieso niet.

Het enige wat je kunt doen is denk ik de andere kant van het luikje zo aantrekkelijk maken dat ze haar angst daarvoor opzij zet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:17

Kennelijk kan ze het wel voor snoep, ik zou haar lekker buiten laten zitten en in haar sop laten gaar koken.
Ze kan het dus als ze echt wil komt ze echt wel binnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:23

Het is echt een kwestie van wennen. Hier ook zo'n luikje en dezelfde schrik van de klik als de vergrendeling er af ging. Gewoon rustig afwachten, ze kent het fenomeen luikje, heeft soortgenoten die er wel door gaan, dus deur niet voor haar open doen en het haar gewoon zelf laten uitzoeken. Gaandeweg zal ze leren dat het niet eng is en komt ze vanzelf.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:28

ik zou ook van mijn hart een steen maken en het haar zelf laten uitzoeken. :(:) Zeker omdat je zegt dat ze het wel kan voor snoep. Het weer valt nu ook goed mee, dus niet teveel mee inzitten. :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:36

Nou dat is het hem ook, aan de ene kant denk ik ook wel dat we haar gewoon moeten laten gaan, en ze komt vanzelf.

Het luikje werkt overigens op chip van buiten naar binnen. Andersom kunnen ze gewoon Naar buiten zonder chip/klik

Voor degenen die zeggen eerst oefenen met een gewoon luikje. Dat doet ze wel. Het chip luikje wil ze niet. Als wij met haar oefenen dan pakt ze het wel op.

Forceren doe ik niet. Wil geen averechts gedrag aanleren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:38

Ik zou dan gewoon lekker laten, en dan op een bepaalde tijdstip rinkelen met brokjes, dan als ze aan komt lopen deur dicht, dat ze alleen door luikje kan. Dikke kans dat t dan prima gaat !

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:59

Leffroi schreef:
Voeren bij het luikje?

Dit was ook meteen mijn gedachte.

Het klik geluig moet geassocieerd worden met iets prettigst zodat ze over haar angst komt.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:27

Nou het is gelukt *\o/*

Ra ra wat was de doorslag???.. De stofzuiger :+
Was de kattenkamer aan het zuigen en flops mw was buiten, vervolgens in de woonkamer aan t het opruimen en wandelt Ziza weer langs, ik huh?? Dus vraag aan mijn vriendin, heb je de deur open gedaan?. Eeh nee.. Probleem gelukkig opgelost.

en mw gaat er nu in-uit-in-uit-in-uit, het kwartje is gevallen ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:48

Haha geweldig, blij dat ze het licht heeft gezien. :D