Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:27

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat er iemand is die mij misschien tips kan geven.
We hebben een kruising.. Friese stabij x Australian Kelpie.
Normaal gesproken zou je dus zeggen: Google.. maar daar kan ik niks vinden en zeker niet over deze kruising.

Hij heeft het de afgelopen dagen al ontzettend warm met wandelen.
Ik wandelen ook langer met hem omdat hij nog wel een paar kilootjes kwijt mag.

Even wat info:
Hij heeft een beetje een dubbele vacht, wat je ziet is zwart.
Wanneer hij verhaart komt er grijs(zacht) haar los.. soort onder vacht dus.

Nou wil ik niet te veel gaan borstelen omdat hij gewoon netjes 2x per jaar verhaart. Dit wil ik liever niet in de war gaan schoppen.

Is er een mogelijkheid tot scheren oid? Ik heb echt werkelijk geen idee....
Vind het sneu dat hij na een paar 100 meter z'n tong al bijna op zijn knieën heeft hangen.. zeker met dat weer als gister.

Nickeltje

Re: Hond heeft het nu al warm, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:29

Weet je zeker dat dat door een beetje warmte komt? Of is hij misschien kortademig door een nog niet vastgesteld hartprobleempje of vocht om de longen?

annebe

Onze barsoi, schoren wij ook, die kon zijn warmte ook niet kwijt.
Daarna liep hij weer al een dartelend lammetje rond

maj0

Anders even langs een trimsalon?

Weet niet of dat werkt maar die kunnen denken ik wel zeggen of er wat aan te doen is.

Hier ook een stabjj die het zomers erg warm heeft. Lees dus even mee

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:30

Sowieso minder voeren, dat is de meest effectieve manier om gewicht kwijt te raken en daarmee een stuk isolatie die het voor hem zo warm maakt. Een keer naar de trimmer met hem om hem voor een deel te ontwollen kan helpen, het is in ieder geval minder drastisch dan scheren. Maar ook scheren is een mogelijkheid, al zou ik die wel als laatste optie houden. De kans is groot dat hij daarna wel een vacht heeft die in de war is namelijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:31

Hoe oud is de hond? Het scheren brengt de cyclus ook in de war. Helpt het niet om hem is lekker in bad te stoppen zodat enkel de al los zittende wol eruit zal gaan? Je hebt ook koelende matjes en halsbanden.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:32

Annebe; ik zeg het ook al paar zomers tegen mijn ouders, wij hebben een zwarte labrador die het elke keer zo warm krijgt in de zomer. maar toch zijn mijn ouders bang dat de rui niet goed meer gaat naar de winter toe.. ik denk dat het vergelijkbaar is met een paard scheren, dat komt vanzelf wel weer goed..
Maar hoe zit dat bij jullie hond? en ging het makkelijk? deed je het met een paarden scheermachine of een tondeuse?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:34

Met zo'n vacht zou ik absoluut niet gaan scheren. Volgens mij wordt het dan nooit meer mooi...

Onze Akita's hebben het ook warm (gisteren ook), maar wennen er wel aan op een gegeven moment. En wanneer het echt hoogzomer is zijn ze gewoon mega lui en doen weinig :+
Mensen in Griekenland, Egypte en India houden ook Akita's (en andere honden met dubbele vachten) dus ik denk echt dat het een kwestie van wennen is...

Is het echt zo erg dat hij er 'minder' van wordt?

Bij de combinatie warmer weer nu + lange wandelingen + wat kilo's te veel verbaast me jouw verhaal me eigenlijk niet zo :P

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:40

weetje zeker dat hij het warm heeft?
overmatig hijgen kan ook zijn door pijn/stress

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:41

Het is echt alleen nu met het warme weer ja. Wanneer ik in de ochtend loop zomers (voordat het dus echt warm word), of in de winter heeft hij nergens last van, holt als een dolle rond. En loopt dan ook gerust 2 uur met me mee.

Misschien is het inderdaad de combinatie.. ik kan me niet echt meer herinneren hoe het vorig jaar was toen het weer warmer werd.

In bad gaan helpt niet echt... komt een boel haar los, maar niet wat onderste zeg maar. Wanneer hij begint te verharen kun je ook complete plukken haar van z'n billen trekken. Terwijl hij dit op zijn rug of hoofd weer niet heeft..
Hij heeft best een vreemde vacht.. zal even kijken of ik wat foto's kan maken.

Edit: Qua voer krijgt hij 500 gr vlees.
Heb een tijdje 400 geprobeerd maar dan begint hij aan de vuilnisbak etc..
Een enkele keer krijgt hij een pensstaafje. Maar dit is max 1x per week.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:58

Even van het geheel
Afbeelding
Z'n rug haren
Afbeelding
Terwijl het haar op zijn hoofd weer kort is.
Afbeelding

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:02

Laatst bijgewerkt door faunty op 09-03-15 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:02

Borstelen help je het verhaarpatroon niet mee om zeep. Scheren zal dat eerder doen.
Verder verharen honden door o.a. de centrale verwarming meer.

Als je vindt dat hij niet minder voer moet krijgen, maar wel af moet vallen is er volgens mij maar 1 oplossing: meer bewegen.
Wat ik wel mis in het verhaal is of het een castraat betreft. Want dat kan zowel het wat te zware als de vollere ondervacht verklaren. En helaas zal je dan én minder moeten voeren én meer moeten borstelen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:03

Zo te zien is hij veel te zwaar. Ik heb een Shiba Inu met een dikke ondervacht. Dat kan ik nu niet zo zien bij jou foto's. Kenji is trouwens net klaar met verharen en dus best kaal.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:05

Onze border collie heeft ook zo'n grijze ondervacht en heeft het ook behoorlijk warm.
Steeds hijgen, ben nu ook van plan om haar te gaan kammen zodat de ondervacht dunner word.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:06

Wat ik bij mijn border nog wel wil doen is zijn buik kaal knippen. Dat scheelt al een heel end qua warmte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:07

Mijn mechel had het van weekend ook snel warm. Ik zelf trouwens ook :')

Kwestie van wennen denk ik.

Labje had nergens last van. Maar zelfs met 35 graden loopt ie nog volop te spelen en te racen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:07

Dat dacht ik, dat lees je namelijk op veel sites van trimsalonen dat veel borstelen niet goed is.. ivm dat je het dan in de war brengt.
Meer bewegen ben ik dus ook al mee begonnen. Hij is inderdaad gecastreerd.. was mooi op gewicht maar toen zat hij absoluut niet mooi in zijn vacht.

Als het geen kwaad kan dat ik meer borstel vind ik dit echt geen probleem, vind hij zelf ook lekker. Ging me er dus vooral om of het niet "slecht" was.
Hij is trouwens 5, geloof dat dat ook nog gevraagd werd.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:09

Heike schreef:
Zo te zien is hij veel te zwaar. Ik heb een Shiba Inu met een dikke ondervacht. Dat kan ik nu niet zo zien bij jou foto's. Kenji is trouwens net klaar met verharen en dus best kaal.

Waar baseer jij op dat hij "veel te zwaar" is, dat klopt, hij kan wat afvallen maar hij is absoluut niet 10 kilo te zwaar ofzo.
Misschien dat dat op de foto van het geheel zo lijkt?
Dat z'n hoofd klein lijkt? Dat klopt, want dat is die in verhouding ook .. ook wanneer hij wel goed op gewicht is.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:14

Ik denk idd dat dat het beste plan is nu :)

Verder over het voer, misschien een idee om het over wat meer porties op een dag te verdelen? Ik weet niet hoe je het nu doet, maar bij onze oude labrador hielp het om hem tussen de middag ook wat brokjes te geven en dan sochtends en savonds iets minder.

Edit: Ik vind hem op de foto wel degelijk aan de zware kant, daar mag best een aantal kilo vanaf.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:18

Dat gaf ik ook al aan, dat er wel wat af mag.
Hij krijgt het in 2 porties, s'ochtends 1/3de en in de avond de rest.
In de middag ook nog een deel gaat niet alle dagen dan lukken ivm werk. Is dat dan wel verstandig?

Het is niet dat ik niet minder wil voeren, absoluut niet.. maar om dan vervolgens elke dag al het afval inclusief koffiedik etc door het huis verspreid terug te vinden is ook geen pretje :+

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:19

Maaaarije schreef:
Heike schreef:

Waar baseer jij op dat hij "veel te zwaar" is, dat klopt, hij kan wat afvallen maar hij is absoluut niet 10 kilo te zwaar ofzo.
Misschien dat dat op de foto van het geheel zo lijkt?
Dat z'n hoofd klein lijkt? Dat klopt, want dat is die in verhouding ook .. ook wanneer hij wel goed op gewicht is.

Ik vond hem op basis van die foto ook wel erg dik...idd klein koppie maar zijn rug oogt ook wel plat cq bijzettafel. Niet banketstaaf bedoeld troueens . Je gaf zelf al aan dat er wat af kon. Ik vind zijn vacht niet heel dik ogen. Heb je daarnaast al eens naar zijn hart laten luisteren? Gewicht kan meespelen.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:20

Meer bewegen helpt natuurlijk ook.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:22

Wij laten onze labrador - bouvier kruising ook scheren.
In de winter mag ze gewoon haar vachtje houden, maar afgelopen weekend begon ze al weer flink te hijgen na een wandeling. Dus we gaan de trimster dus maar weer bellen.
Je merkt echt dat ze er zich beter door voelt!
Voor ons ook een voordeel, minder haar, haha.

Voor jullie beeldvorming

Met haar:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10286919_10203715439272420_7226342934418810239_o.jpg

Zonder haar
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10257879_10203729575825825_9181079023792604006_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/s960x960/10264077_10151992433141360_3221055942956875825_o.jpg

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:26

Maaaarije schreef:
Dat gaf ik ook al aan, dat er wel wat af mag.
Hij krijgt het in 2 porties, s'ochtends 1/3de en in de avond de rest.
In de middag ook nog een deel gaat niet alle dagen dan lukken ivm werk. Is dat dan wel verstandig?

Het is niet dat ik niet minder wil voeren, absoluut niet.. maar om dan vervolgens elke dag al het afval inclusief koffiedik etc door het huis verspreid terug te vinden is ook geen pretje :+

Ow haha sorry, verkeerd gelezen, jij was de topic-starter en je had net gereageerd op iemand anders..
Ik dacht dat je iemand anders was die ff kwam zeggen dat de hond helemaal niet te dik was.
Excuus :)

Tja.. Nee dan is het denk ik niet zo handig om meer te spreiden.. Dat wordt dus lekker aan de wandel :Y)