Hoe katten van buren uit mijn tuin houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Hoe katten van buren uit mijn tuin houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:15

Lieve mensen,

Ik ben een ontzettende katten liefhebber en heb zelf ook 2 heerlijke kattenbeesten.
Juist, omdat ik vind dat mijn katten geen overlast bij andere mogen bezorgen en omdat ik te bang ben om ze kwijt te raken komen ze nooit los in de tuin.

Nu is het zo dat ik enorm veel buurtkatten heb die in mijn tuin lopen. Mijn kater wordt hier helemaal gek van. Gevolg: kaal plukken, tegen de ramen opspringen en zijn frustratie afreageren op de andere kat en de hond. Zodra de katten uit de tuin zijn is hij weer de allerliefste knuffelkater.

Hebben jullie een vriendelijk idee om de buurtkatten uit mijn eigen tuin te houden?

Keet

Re: Hoe katten van buren uit mijn tuin houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:16

Schuine kanten op de schutting maken of schrikdraad op de schutting maken

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:20

Schrikdraad wil ik zeker niet doen.

Schuine kanten is wel een goed idee, dit zou ik ook rondom kunnen doen.
Nog andere ideeën?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:20

Een sproeier met bewegingssensor. Beste en meest diervriendelijke manier.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:22

Toch eigenlijk van de zotte dat jij je tuin moet aanpassen en dat jouw kat stress en schade oploopt door het dier van een ander. Iets met stroom draad? Of hoge pieptoon?

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:26

Karlijnxxx schreef:

Leuk als je er zelf langs loopt :')

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:27

Is inderdaad heel vervelend en juist daarom wil ik dat mijn katten geen overlast bezorgen bij mijn buren. Ik heb mijn katten immers voor mijn plezier. Toen de kat van de buren eens 3 maanden weggelopen was, werd mijn kater ook heerlijk rustig. Dus ik weet zeker dat de kat van de buren het probleem is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:28

Juist als mijn eigen kat in de tuin komt, komen er minder vreemde katten. Hij komt alleen zomers buiten en dan niet verder dan onze eigen tuin en piest en poept dan soms in de tuin (te lui om naar binnen naar zijn bak te gaan, denk ik :+), blijkbaar schrikt dat andere katten dan af? Tegen het einde van de winter komen de buurtkatten helaas weer langs.
Kun je je eigen tuin dus niet zo maken dat jouw katten er zelf niet uit kunnen, dan kunnen ze er hun eigen territorium van maken.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:29

love_yeah schreef:
Karlijnxxx schreef:

Leuk als je er zelf langs loopt :')

Oja, want dan zet je deze niet even uit :')

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:34

Dreamybol schreef:
Juist als mijn eigen kat in de tuin komt, komen er minder vreemde katten. Hij komt alleen zomers buiten en dan niet verder dan onze eigen tuin en piest en poept dan soms in de tuin (te lui om naar binnen naar zijn bak te gaan, denk ik :+), blijkbaar schrikt dat andere katten dan af? Tegen het einde van de winter komen de buurtkatten helaas weer langs.
Kun je je eigen tuin dus niet zo maken dat jouw katten er zelf niet uit kunnen, dan kunnen ze er hun eigen territorium van maken.

Mijn kat komt geregeld aan zijn tuigje in de tuin, maar blijkbaar is zijn pies niet genoeg om de andere katten te verjagen.

Heb aan 1 kant coniferen dus dat is ook al lastig om af te dichten. Al wil ik graag die coniferen eruit hebben hihi....

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:35

Je hebt ook van die kastjes die je kunt ophangen. Als er een kat voorbij loopt gaat ie piepen. Maar dan een piep die wij niet horen en die katten wel. De katten bij mijn ouders in de buurt gebruikten hun voortuin als kattenbak. Sinds dat kastje er hangt lopen alle katten met een boog om de tuin heen.

Edit: als je eigen kat buiten is kun je hem uit zetten.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:39

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:45

Waarom per se geen schrikdraad? Werkt hier prima. Onze katten kunnen de tuin niet uit, maar kunnen wel lekker vrij door de tuin heen scharrelen en andere katten kunnen de tuin niet in. Onze katten zijn nogal Houdini's, niets houdt ze in de tuin(behalve dan dat schrikdraad, ze proberen inmiddels niet meer om de tuin uit te komen, blijkbaar horen ze de "tik" van het schrikdraad ook en weten wat de tik veroorzaakt) en buiten de tuin zijn ze hun leven niet zeker vanwege kattenhatende buren.
Die piepkastjes komen er hier ook niet in. Mijn man en onze kinderen worden horendol van die piep, een groot aantal mensen hoort 'm namelijk wel.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:45

Annwfyn schreef:
Koekeroekus schreef:
Je hebt ook van die kastjes die je kunt ophangen. Als er een kat voorbij loopt gaat ie piepen. Maar dan een piep die wij niet horen en die katten wel. De katten bij mijn ouders in de buurt gebruikten hun voortuin als kattenbak. Sinds dat kastje er hangt lopen alle katten met een boog om de tuin heen.

Edit: als je eigen kat buiten is kun je hem uit zetten.

Misschien hoor jij die piep niet.. maar ik en ook veel andere mensen horen deze wel.
Daarbij, het helpt niets (alhoewel dit natuurlijk mijn ervaring is)

In mijn oude buurt hingen er ook wel eens van die kastjes.. katten zaten er vrolijk naast en ja ze werkten.

Mmm das vreemd. Bij mijn ouders werkt het in elk geval uitstekend. Kan er geen verschil in het geluid zitten? Geen idee welk merk ze hebben maar misschien gebruiken andere bedrijven andere piepjes?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:48

Nee, de toonhoogte is altijd hetzelfde. Maar er zijn gewoon een hoop mensen die die toon wel kunnen horen, ondanks dat fabrikanten beweren dat het alleen hoorbaar is voor jonge mensen en dieren.
Bij mijn man op het werk hadden ze laatst een muizenplaag en hij werd ook knettergek van die muizenverjaagkastjes.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:51

MairiMacBran schreef:
Nee, de toonhoogte is altijd hetzelfde. Maar er zijn gewoon een hoop mensen die die toon wel kunnen horen, ondanks dat fabrikanten beweren dat het alleen hoorbaar is voor jonge mensen en dieren.
Bij mijn man op het werk hadden ze laatst een muizenplaag en hij werd ook knettergek van die muizenverjaagkastjes.

Mmm oké, dat wist ik niet haha. Ik hoor ze zelf niet en volgens mij mijn ouders ook niet. Toch eens op letten dan.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 16:53

MairiMacBran schreef:
Waarom per se geen schrikdraad? Werkt hier prima. Onze katten kunnen de tuin niet uit, maar kunnen wel lekker vrij door de tuin heen scharrelen en andere katten kunnen de tuin niet in. Onze katten zijn nogal Houdini's, niets houdt ze in de tuin(behalve dan dat schrikdraad, ze proberen inmiddels niet meer om de tuin uit te komen, blijkbaar horen ze de "tik" van het schrikdraad ook en weten wat de tik veroorzaakt) en buiten de tuin zijn ze hun leven niet zeker vanwege kattenhatende buren.
Die piepkastjes komen er hier ook niet in. Mijn man en onze kinderen worden horendol van die piep, een groot aantal mensen hoort 'm namelijk wel.

Schrikdraad lijkt mij er niet echt mooi uitzien. Ik woon in een rijtjeswoning.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:55

Ik heb luxe, 1 van mijn katten valt aan, maar komt ook keurig terug als ik hem roep (komt ook nooit buiten de tuin). Ik trek dus mijn pui open als ik een kat zie, laat hem zijn werk doen en als beloning voor het wegjagen en terug komen krijgt hij wat brokjes. Hij blij, ik blij *\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:01

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:04

Tuhan schreef:
MairiMacBran schreef:

Schrikdraad lijkt mij er niet echt mooi uitzien. Ik woon in een rijtjeswoning.

Wij ook. Maar ik stoor me echt niet aan een paar draden boven de schuttingen als het alternatief is dat de katten de tuin uit kunnen met alle gevolgen van dien. Er is niet veel wat een kat tegen houdt als ie echt ergens uit of in wil, tenzij je je tuin in een vesting wil veranderen. Dan vallen die draden nog wel mee.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:06

Die schuine kanten hadden wij eerst ook, maar daar wist onze poes ofwel overheen te klimmen, ofwel overheen te springen. We wisten niet wat we zagen toen we het haar zagen doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:18

ik ga er vanuit dat het vooral om de voortuin gaat dan? Een stroomdraad over de schutting lijkt me niet zo'n probleem qua aanzicht.
Wat voor omheining heb je rond de voortuin en hebben de buren kleine kinderen die er met de handjes aan kunnen zitten als je een laag hekje hebt.

Misschien kun je eens met de buren overleggen om samen een oplossing te bedenken?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:22

een hond nemen :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:24

Ik stuur altijd mijn kat er op af die wel buiten komt. Ik roep dan gewoon Beau, KAT!! En dan komt ze er al aan, ik laat haar buiten en zij jaagt ze weg :+ Ik heb zelden een vreemde kat in de tuin. Ik heb nog een kater die alleen op het terras komt en die heeft sinds kort een vriendje, hij is van de buurman verderop en een ontzettend leuke kat. Zelfs beau tolereert hem er bij :j

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 17:26

Myrthe2003 schreef:
een hond nemen :')

Haha ik heb een grote Mechelse herder, die dus niks doet.
Het gaat om de achtertuin met een de linkerkant coniferen en de rechterkant een hek.