Waar komt "de balk" bij een ezel vandaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merelj93

Waar komt "de balk" bij een ezel vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:10

Ik kreeg laatst een vraag van iemand waar ik eigenlijk zelf ook wel heel benieuwd naar ben!
Het gaat namelijk over het volgende; als ezels gaan balken, dan lijkt het alsof ze het ergens vandaan moeten halen, ze gaan eerst een soort van "hyperventileren" dan komt een paar keer "de balk" en dan zwakt het weer af.
Dit is heel anders dan bij paarden, als zij hinniken dan is het gewoon in een keer*hihihihi* en klaar!

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel, en dat iemand hier misschien weet hoe dit anatomisch werkt bij ezels? :j

Wij zijn heel benieuwd!

Hier nog een filmpje van wat ik bedoel

https://www.youtube.com/watch?v=srkarrl2EaU
Laatst bijgewerkt door merelj93 op 09-03-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Re: Waar komt "de balk" bij een ezel vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:14

Supergoede vraag.
En waar komt het woord dan vandaan?

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:54

Dat slaat nergens op.

Als je regelmatig met ezels te maken hebt dan snap je wat ik bedoel. Het is niet te vergelijken met "het woord" bij mensen...

Heb je het filmpje bekeken? Dan snap je misschien wél wat ik bedoel ;)

Graag wacht ik de antwoorden af van mensen die hier wel serieus over kunnen zijn en ons willen helpen met deze vraag!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:00

Nounou mag het iets minder TS?
Ook dat is een.goede vraag namelijk

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:02

merelj93 schreef:
Dat slaat nergens op.

Als je regelmatig met ezels te maken hebt dan snap je wat ik bedoel. Het is niet te vergelijken met "het woord" bij mensen...

Heb je het filmpje bekeken? Dan snap je misschien wél wat ik bedoel ;)

Graag wacht ik de antwoorden af van mensen die hier wel serieus over kunnen zijn en ons willen helpen met deze vraag!

Ts: misschien iets anders lezen, ik denk dat Knert bedoelt "waarom heeft de mens dit balken genoemd" Dus het woord "balken".
Je wilt graag serieuze antwoorden, maar als je dan zelf dit soort antwoorden terug geeft dan zullen de Bokkers niet snel meer interesse hebben om te reageren in je topic.
Laatst bijgewerkt door Anoli op 09-03-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:03

Ze stelt een aanvullende vraag (vandaar het woord 'en' ervoor) die slaat op jouw eerste vraag. Een beetje vriendelijker mag inderdaad wel.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:23

Ik had het inderdaad anders gelezen, ik dacht dat Knert het sarcastisch bedoelde.
Mijn excuses!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:26

Ik vergelijk het altijd met een doedelzak, je ziet ze ook echt de lucht uit de longen persen :j

(Heb zelf ook ezels :D )

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:45

Haha goede vergelijking inderdaad!
Ik was gewoon benieuwd hoe dit nu eigenlijk vanbinnen werkt, maar misschien is er wel helemaal geen antwoord op deze vraag...
Ik ben in ieder geval aan het denken gezet!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:49

Haha ik kan je niet helpen maar ik dacht gisteren toevallig hetzelfde. Hoorde tijdens een wandeling in de verre verte (die dieren kunnen toch een kabaal maken als ze willen!) een ezel en ik dacht "tjonge, dat klinkt toch altijd alsof die dieren zich enorm moeten inspannen om die "iiii" eruit te krijgen" :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:54

merelj93 schreef:
Ik had het inderdaad anders gelezen, ik dacht dat Knert het sarcastisch bedoelde.
Mijn excuses!

Aanvaard. Bedoelde het idd niet sarcastisch. Maar dat was mijn vraag omdat ik dat als jouw vraag verwachtte na het zien van je titel.

Ik ken ezels en heb er ooit een akoestisch onderzoek naar gedaan. Maar mijn onderzoek ging niet over hoe hij dat deed maar meer om wat ze aan geluid produceren en hoe om te gaan met wet geluidhinder en bedrijfsmatig houden van ezels.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 18:29

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat er geen antwoord op te vinden is :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:35

Ik heb wat Gegoogled op 'donkey bray' en ik kwam dit tegen:

'The sound would’ve simply been haw, had the donkey not been given an ability not shared by other equines.

A donkey can make vocal noises while it inhales as well as while it exhales.

This produces the sucking hee sound of hee-haw that we all know and love, or cover our ears and run from.'

Lijkt mij dus wat te maken hebben met het vermogen om de stemband te laten trillen.

Ook kwam ik deze link met een theorie tegen.
Op deze webspagina word gesproken over phylogeny. In het Nederlands is dit Fylogenie.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:37

dat klinkt in ieder geval logisch, en echt super interessant

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:46

En wat een lawaai kunnen die beesten maken :')

Klinkt erg interessant uitleg die al is gegeven, ik lees nog even mee!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:09

Even het diergeneeskundig memorandum over de ezel opgezocht, dat had ik nog ergens liggen en daar staat wat uitleg in;

4. Het respiratieapparaat

Het meest opvallende verschil met betrekking tot het respiratieapparaat is natuurlijk het verschil in geluid dat paard en ezel maken. Balken heeft in tegenstelling tot hinniken een inspiratoire en expiratoire fase. Het geluid is bedoeld om ver te dragen. Het geluid is veel harder door een betere resonantie in de farynx (slokdarmhoofd) doordat de vorm en de ligging van de “resonantie kamer” anders is in vergelijking met het paard. Dit zijn echter niet de enige anatomische verschillen.

4.1 Anatomische verschillen

Neus- en nevenholten

Het neusslijmvlies is bijna altijd gepigmenteerd bij de ezel. Het orificium nasolacrimalis (opening van traanbuis) zit bij de ezel lateraal in de neus gang in tegenstelling tot bij het paard waar het medioventraal zit (zie figuur 9a en b).

De neusgangen zijn smaller dan bij een pony van hetzelfde formaat. Een maagsonde met een buitendiameter van 9.5 – 13 mm wordt geadviseerd voor gebruik bij ezels. Een goed bruikbare maat endoscoop heeft een buitenste diameter van 9.8 mm.

De spiralen in het ethmoid lijken dunner dan bij het paard en het muildier.

De sinus maxillaris is bij het paard gescheiden in twee compartimenten, rostraal en caudaal. Bij de ezel is deze scheiding vaak incompleet.

De luchtzakken zijn net als bij het paard gemakkelijk te benaderen via de endoscoop

Farynx/Larynx (slokdarm/strottenhoofd)

De nasofarynx (bovenste deel v/d farynx) van de ezel is in het midden het nauwst (nauwer dan bij het paard) en de laryngeale luchtweg maakt een sterkere hoek ten opzichte van de nasofarynx in vergelijking met het paard. Hierdoor waaiert de luchtstroom na de vernauwing meer uit naar dorsaal en ventraal in de farynx.

De recessus pharyngus is veel dieper bij de ezel. De recessus kan wel 4-6 cm diep zijn met een diameter van 2-3 cm en staat in open verbinding met de nasofarynx (zie figuur 10). Bewegingen van het slijmvlies van de recessus zijn een weergave van de drukveranderingen in de voorste luchtwegen en luchtzakken.

Tijdens het inspiratoire geluid (de i--- van I AH) van het balken puilt de recessus uit in de farynx, om terug te gaan naar de normale positie tijdens de expiratoire fase.

De epiglottis van de ezel is wat puntiger en relatief korter dan bij het paard (zie figuur 11).

De ezel bezit geen laterale ventrikels zoals het paard; in plaats hiervan bevindt zich een ondiepe duimvormige indeuking aan de rostrale zijde van beide stembanden. Daarnaast heeft de ezel kleine circulaire openingen naast de rostroventrale einden van de vestibulaire plooien de zgn laryngeale saccules.

De grote M. Thyroarytenoideus is verdeeld in een vestibulair en een vocaal deel, waarvan gedacht wordt dat deze de mate van secretie vanuit de laryngeale saccules controleert.

Beetje technisch verhaal :+ Maar zoals je ziet verschilt er toch eea aan de anatomie waaronder een diepere holte (recessus) die invloed heeft op het balken. Het geluid maken ze dus door zowel in als uit te ademen.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:06

Inderdaad heel interessant! Wat leuk dat er ook echt onderzoek naar is gedaan!
Heel erg bedankt voor jullie reacties!