Cavia maar mag niet van ouders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evengeennaam

Cavia maar mag niet van ouders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:18

Hallo ,

Ik wil al heel lang een cavia/s maar naar een paar jaar was ik maar gestopt met zeuren omdat het toch niet ging werken tot dat m'n moeder een paard dagen geleden er weer over begon en zei dat ze het goed vond als ik alles zelf doe, dat wil ik doen en ga er 100% voor dan.

Het probleem is mijn vader wil het niet al doe ik alles zelf, hij wil gewoon niet meewerken. M'n moeder wil hem wel overhalen maar ze denkt dat het toch niet gaat lukken.
Het probleem van m'n vader is dat we vroeger toen ik 2 was een konijn hadden en dat er toen niet veel aandacht aan werd besteed, wat kan ik daar nou aan doen ik was 2! :') en hij heeft er geen zin in. Ik kan alles zelf betalen heb ruimte en als we weg zijn heb ik onderdak voor de diertjes.

Iemand tips ?

Groetjes Meike

M_Jacky

Re: Cavia maar mag niet van ouders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:23

Geen tips, maar mocht je een cavia nemen neem er dan altijd twee! Cavia's kunnen slecht tegen eenzaamheid en hebben altijd een soortgenootje nodig!

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:24

M_Jacky schreef:
Geen tips, maar mocht je een cavia nemen neem er dan altijd twee! Cavia's kunnen slecht tegen eenzaamheid en hebben altijd een soortgenootje nodig!

Dat was ook mijn bedoeling ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:24

Cavia's horen met minimaal 2 gehouden te worden he, als je er al niet één mag van je vader? Verder nemen ze best wat ruimte in beslag. Een grote kooi is niet genoeg.

Daarbij, je ouders moeten bereid zijn naar de dierenarts te gaan. Veel ouders die met tegenzin een beest in huis halen voor de kinderen, gaan liever niet naar de dierenarts of geven ze niet de ruimte oid. Dus ik ben altijd een beetje tegen tóch je zin doordrammen..
Laatst bijgewerkt door Geryon op 08-03-15 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:25

Je bent 12 en kan alles zelf betalen?

Je vader is bang dat hij of je moeder waarschijnlijk voor de verzorging opdraaid. In het begin zal dat vast niet zo zijn maar als de nieuwigheid er af is...

Maar probeer eens bij de plaatselijke kinderboerderij of je regelmatig voor de konijnen en cavia's mag zorgen. Daar zijn ze blij met je hulp en kun je ook met de dieren knuffelen.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:29

Ineke2 schreef:
Je bent 12 en kan alles zelf betalen?

Je vader is bang dat hij of je moeder waarschijnlijk voor de verzorging opdraaid. In het begin zal dat vast niet zo zijn maar als de nieuwigheid er af is...

Maar probeer eens bij de plaatselijke kinderboerderij of je regelmatig voor de konijnen en cavia's mag zorgen. Daar zijn ze blij met je hulp en kun je ook met de dieren knuffelen.

Ja, dat kan ik zelf betalen.

ja dat is waar maar we hebben nu een hond en daar wilde die het eerst ook niet en zei die ik ga er niks voor doen, nu hebben we een paar jaar onze hond en ja hij doet er inderdaad bijna niks voor dus dat is et probleem niet denk ik.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:33

Hoe kan je alles betalen dan?
Je mag nog niet werken...

En een dierenarts is duur. Wacht tot je uit huis bent dan kan je t zelf beslissen

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:33

Misschien kan je alles opschrijven wat je nodig hebt, hoeveel het gaat kosten per maand en alvast een spaarpotje beginnen voor extra kosten.
Maar je moeder wil wel, maar je vader niet? Weet je ook de reden waarom niet?

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:36

quera schreef:

En een dierenarts is duur. Wacht tot je uit huis bent dan kan je t zelf beslissen

Omdat ik elke maand een bepaald bedrag krijg waarvan ik het kan betalen en heb al heel lang gespaard .

M_Nouska, de reden van m'n vader staat in het bericht, en ik heb al lang gespaard hiervoor :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:38

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:38

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:50

quera schreef:

Zakgeld wellicht.
De eerste stap om met geld leren om te gaan.

Misschien moet je de financien op een rijtje zetten.
Wat kost een pakje zaagsel, hooi,brokjes
En toebehoren.

Je kunt een spaar potje kopen en daar elke week/maand wat geld in doen voor de da zodat je een beetje mee kan betalen mocht dat nodig zijn.

Verder zou het jammer zijn als je geen cavia's mag. Leren omgaan met dieren hoort in miijn ogen gewoon bij de opvoeding.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:53

Geryon schreef:
Daarbij, je ouders moeten bereid zijn naar de dierenarts te gaan. Veel ouders die met tegenzin een beest in huis halen voor de kinderen, gaan liever niet naar de dierenarts of geven ze niet de ruimte oid. Dus ik ben altijd een beetje tegen tóch je zin doordrammen..
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je bent de diertjes niet alleen goed onderdak en voer verschuldigd, maar daarnaast ben je ze ook verplicht de nodige (dierenarts)zorg te geven. Die kosten kunnen flink oplopen. Mijn franse hangoor konijn van 5 maanden was ziek en bleek buikvliesontsteking te hebben en de baarmoeder zag er vreemd uit. Ik had de keuze uit opereren of in laten slapen. Besef je wel dat als jij in zo'n situatie komt, jouw ouders die beslissing nemen!!!! Jij kunt het geld er voor hebben, maar je bent minderjarig en voor dit soort beslissingen/uitgaven zal je toch toestemming moeten hebben van je ouders. Bespreek dit dus van te voren ook goed! Mijn konijn is plots ziek geworden en is nog jong dus je kan zo maar die pech hebben. Ik heb jaar laten opereren en gelijk de baarmoeder en eierstokken weg laten halen. Alle onderzoeken, operatie en medicatie hebben me 300,00 gekost, het 10-voudige van wat ik voor haar betaald heb..... Maar ze is volledig opgeknapt en is weer gelukkig samen met haar vriendje.

Nog een tip is om je goed in te lezen en voor cavia's te gaan kijken bij een konijnenopvang (hebben soms ook cavia's) via internet of even bellen. Of bij een hobbyfokker bijv. Kijk uit bij dierenwinkels en tuincentra.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:57

Cowgirl: ze hebben al een hond.

Wie zorgt er grotendeels voor de hond TS?

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:57

Delphi schreef:
Geryon schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Je bent de diertjes niet alleen goed onderdak en voer verschuldigd, maar daarnaast ben je ze ook verplicht de nodige (dierenarts)zorg te geven. Die kosten kunnen flink oplopen. Mijn franse hangoor konijn van 5 maanden was ziek en bleek buikvliesontsteking te hebben en de baarmoeder zag er vreemd uit. Ik had de keuze uit opereren of in laten slapen. Besef je wel dat als jij in zo'n situatie komt, jouw ouders die beslissing nemen!!!! Jij kunt het geld er voor hebben, maar je bent minderjarig en voor dit soort beslissingen/uitgaven zal je toch toestemming moeten hebben van je ouders. Bespreek dit dus van te voren ook goed! Mijn konijn is plots ziek geworden en is nog jong dus je kan zo maar die pech hebben. Ik heb jaar laten opereren en gelijk de baarmoeder en eierstokken weg laten halen. Alle onderzoeken, operatie en medicatie hebben me 300,00 gekost, het 10-voudige van wat ik voor haar betaald heb..... Maar ze is volledig opgeknapt en is weer gelukkig samen met haar vriendje.

Nog een tip is om je goed in te lezen en voor cavia's te gaan kijken bij een konijnenopvang (hebben soms ook cavia's) via internet of even bellen. Of bij een hobbyfokker bijv. Kijk uit bij dierenwinkels en tuincentra.

dankje voor de tips, ja daar was ik me zelf ook al van bewust dat het diertje ziek kan worden. en wat ik dan ga doen, daar heb ik het ook al met mn moeder over gehad en die is bereid om naar de dierenarts te gaan als er wat mis is.

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 16:57

Ineke2 schreef:
Cowgirl: ze hebben al een hond.

Wie zorgt er grotendeels voor de hond TS?

Mn moeder , ik en mijn broertje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:59

Dan heb je een dijk van een argument naar je vader toe dat het ook goed gaat met de verzorging van de hond.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:03

Je mag er wel 2 op proef van mij :Y)

Mijn moeder besliste hier altijd alles dus hadden een hoop beesten hier. De cavia's die ik nu heb mocht ik dan weer niet maar ze mochten op mijn kamer :j
Kosten in onderhoud verschillen Veel. Dus ik zou kijken wat je wil en een lijstje maken.
Ik ben zelf niet zo erg veel kwijt aan de mijne

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:20

Cowgirl schreef:
quera schreef:

Zakgeld wellicht.
De eerste stap om met geld leren om te gaan.

Misschien moet je de financien op een rijtje zetten.
Wat kost een pakje zaagsel, hooi,brokjes
En toebehoren.

Je kunt een spaar potje kopen en daar elke week/maand wat geld in doen voor de da zodat je een beetje mee kan betalen mocht dat nodig zijn.

Verder zou het jammer zijn als je geen cavia's mag. Leren omgaan met dieren hoort in miijn ogen gewoon bij de opvoeding.

Van zakgeld kan je misschien net de algemene kosten betalen maar geen da of nieuwe spullen

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:56

Ts ik heb er ook 2, ben 14 jaar heb nog een paard en een hond. Ik heb er alles voor over. Ik koop bijna nooit iets voor mezelf maar de caafs krijgen donderdag een nieuwe kooi omdat de oude kooi te klein word voor ze, ik betaal die dan zelf. En die kooi is duur. Mocht het nodig zijn zou ik wat bij kunnen leggen aan DA kosten. Maar mijn ouders kopen het voer, zaagsel enz. Maar ik doe er ook echt veel mee! Als jij zegt ik wil er nu 2 en over een jaar vind je ze meschien helemaal niet meer leuk en dan? Daar moet je ook rekening mee houden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:02

Misschien kan je met je vader afspreken dat als blijkt dat hij toch voor de zorg opdraait, hij (in overleg met jou) een ander huis mag zoeken voor de dieren? Of dat jij dat dan doet.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:05

quera schreef:
Van zakgeld kan je misschien net de algemene kosten betalen maar geen da of nieuwe spullen

Haar moeder heeft al ingestemd met meebetalen voor dierenartskosten indien nodig.

Ik ben het eens met Cowgirl. Leren omgaan met de zorg voor een dier is super leerzaam en leuk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:05

Zet je geld opzij in een cavia potje, zodat je ouders ook kunnen zien dat je echt bereid bent verantwoordelijkheid te nemen. Is nog geen garantie dat je cavia's krijgt, maar kan wel een stapje in de goede richting zijn.