Hamster tips & tricks gevraagt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Hamster tips & tricks gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 17:41

Hoi hoi!

Ik krijg over een paar weekjes een hamstertje. Nu heb ik altijd cavia's en konijnen gehad maar nog nooit een hamster. De hamster komt in een kooi van 100x50. Het is een caviakooi maar ben bereid om te knutselen :)
Dus als jullie tips hebben zet ze er maar gerust neer :D
Is het slecht voor een hamster om in zo een bol te lopen door het huis? En moet een hamster een persee een radje hebben?
veel groetjes.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:45

Een radje is voor zo'n beestje wel gewenst, die van mij was er altijd mee bezig. Het is niet slecht voor een hamster om in een bol te lopen maar of ze het allemaal leuk vinden is maar de vraag. Verder hoop is dat je spijlen niet te breed zijn voor de hamster aangezien je een cavia hok hebt. Hamster wurmen zich overal doorheen!

Tips:

Een kalksteen
Een zoutsteentje
Een knaagstaaf
Een halve kokosnoot of ander huisje met pittenvulling of hamsterwatjes erin
Overvloed aan gemengd voor zodat ze kunnen 'sorteren en hamsteren'
Laatst bijgewerkt door Equilibria op 07-03-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Hamster tips & tricks gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 17:46

Nee dit is nog een ouderwetse dicht bak. Alleen aan de boven kan zitten tralies. Daar kan ie niet bij, (hoop ik)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:46

Hoi, ja een hamster moet persee een rad hebben. Welk hamstersoort krijg je? Dwerg of een goudhamster? 100x50 is wel mooi groot ;) Ik heb zelf 3 hamsters. Let wel op dat de meeste soorten solitair zijn en dus niet bij elkaar in het hok mogen!

Zorg voor een goed slaaphokje en voldoende klimmogelijkheden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:48

Wat voor hamster krijg je? Zo'n bol is geen pretje voor een hamster. Ze krijgen als ze ergens tegen aan lopen een enorme klap en die klap krijgen ze ook op hun gehoorgang, dat blijkt serieus pijnlijk te zijn. Elke hamster moet als basis een radje hebben de grootte is afhankelijk van wat voor soort hamster je hebt. Ook moet een hamster een bakje met chinchilla zand hebben om zijn vacht verzorgt te houden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:48

Ook al denk je dat hij er niet bij kan, ik zou voor de zekerheid toch nog wat kippengaas halen en extra om je tralies doen, want tralies van cavia kooien hebben veel te veel plaats, daar hoeven ze nog niet eens moeite te doen om uit te komen :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 17:50

Een dwergje, maar ik kan geen verdiepingen maken zeg maar omdat die bak dicht is. Maar ik ben wel van plan om pc buizen neer te leggen en bakstenen en hout zodat ie kan klimmen en hooi voor de tandjes. Dank jullie wel. Hoe groot moet het radje dan zijn? En zijn jullie hamsters overdag wakker? Dus na school/ werk en/of 's avonds op de bank?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:53

Laatst bijgewerkt door Eske_B op 07-03-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:53

Mijn hamster was overdag nooit wakker, 's avonds af en toe en 's nachts heel veel.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:55

Een rad is echt een must ja. Hamsters zijn ontzettend actieve diertjes. Wat voor hamster wil je?
Voor een syrische hamster (goudhamster) moet je een groot rad, van zo'n 30cm doorsnede hebben. Anders lopen ze niet met een rechte rug en krijgen ze rugproblemen. Helaas zijn die radjes meestal niet te koop in dierenwinkels, je moet ze meestal online bestellen.
Ook hebben syren grotere huisjes nodig dan degene die te koop zijn. Eigenlijk alle spullen die aangeduid worden als voor hamsters zijn enkel geschikt voor dwerghamsters, niet voor de grotere syren. Huisjes kan je van caviaformaat nemen. Doorgangeng/tunnels moeten 7cm zijn zodat ze er makkelijk door kunnen moet volle wangzakken.

Een loopbal ben ik geen fan van. Ten eerste zijn ze gevaarlijk, hamsters kunnen met hun teentjes komen vast te zitten in de luchtspleeten. Verder zorgen de ballen ook voor veel stress omdat ze erin opgesloten zitten. Ook hebben de ballen absoluut geen nut in mijn ogen. Lopen kunnen ze ook in hun rad en ze kunnen in een bal niets anders dan lopen. Hamsters willen juist alles kunnen onderzoeken, erop klimmen, eraan ruiken,...
Een betere optie is een ren kopen/maken zodat ze veilig los kunnen en dingen kunnen onderzoeken.

Ik zou ook afraden om een hamster te gaan halen in een dierenwinkel. Die komen vaak van broodfokkers en er wordt niet gelet op karakter en gezondheid. Er zijn ook wel diertjes die oud worden maar je kan ook heel veel pech hebben en een hamster hebben die heel snel overlijd, tumoren krijgt en heel moeilijk tam wordt.
Je kan beter naar een goede hobbyfokker of een hamsteropvang gaan! Goede fokkers fokken op karakter, gezondheid en leeftijd. Zo heb je veel meer kans om een lieve, gezonde hamster te krijgen die een nette leeftijd kan bereiken! In opvangs zitten veel hamsters die op zoek zijn naar een lief baasje. De opvang kan je ook al wat vertellen over hun karakter waardoor je een hamstertje krijgt dat bij je past :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 17:57

Die tweede is zo cool ♡
oh kan je ze daar wel op "trainen"? Want de hamster van mijn stiefbroer is wel wakker overdag maar deze komt uit een dierenwinkel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 18:01

Ik ben ook sterk van dierenwinkels afgezien! De konijntje bij ons in de buurt (dierenwinkel) die likken tegen de glazen plaat omdat ze zich vervelen. En ze zitten met ze zessen bijv in een hokje van maar 70 cm. Echt zielig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:01

Cas123 schreef:
Die tweede is zo cool ♡
oh kan je ze daar wel op "trainen"? Want de hamster van mijn stiefbroer is wel wakker overdag maar deze komt uit een dierenwinkel.

Hamsters zijn avond- en nachtdieren. Als je een dier wil die overdag veel wakker is, is een hamster niet geschikt denk ik :)
Mijne waren wel eens overdag wakker, maar vooral 's avonds. En als ik hem wakker wilde maken overdag was hij daar niet van gediend en kreeg ik een flinke hap...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:03

Rusjes zijn vaak wel overdag ook wakken. In tegenstelling tot syren, wat echte avond/nachtdieren zijn, hebben russen een ritme van zo'n 4u. Die zie je overdag dus vaker :)
Als ze slapen mag je ze wel nooit wakker maken. Dat is niet fijn voor ze en niet bevorderlijk voor hun humeur :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 18:18

Oke. Ik heb sochtens geen tijd voor uitgebreid te knuffelen en na school ga ik naar mijn pony toe en rij ik daarna eten en eventueel leren. Avonds op de bank vind ik het dan fijn om te knuffelen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 19:01

Hoe zit het met een russische dwerghamster? Zijn ze overdag een beetje actief en hoe zijn ze 's avonds? Welk ras raden jullie aan? Veel groetjes!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:12

Russen zijn om de 4u een tijdje wakker.

Syren zijn echte avond/nachtdieren en worden pas 's avonds wakker.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:17

Russchise dwerghamsters zijn wat activer en drukker. Syrische hamsters zijn wat rustiger en ontzettend makkelijk tam te maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 20:43

Oke dank jullie wel.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:53

Equilibria schreef:
Een radje is voor zo'n beestje wel gewenst, die van mij was er altijd mee bezig. Het is niet slecht voor een hamster om in een bol te lopen maar of ze het allemaal leuk vinden is maar de vraag. Verder hoop is dat je spijlen niet te breed zijn voor de hamster aangezien je een cavia hok hebt. Hamster wurmen zich overal doorheen!

Tips:

Een kalksteen
Een zoutsteentje
Een knaagstaaf
Een halve kokosnoot of ander huisje met pittenvulling of hamsterwatjes erin
Overvloed aan gemengd voor zodat ze kunnen 'sorteren en hamsteren'
.

Kalksteen,zout steen en hamster watten absoluut niét doen !

Hamster watten kunnen ze in stukken en kalk en zout stenen zijn slecht voor ze.

Ik geef ze altijd wc papier of wat hooi om een nestje van te maken

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:04

Dank je wel. Ik leg zo wie zo hooi in de kooi.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:08

Ik heb een hamster gehad die dus wel bij de tralies kon bovenaan. Ik deed deze nooit dicht tot ze een keer was ontsnapt.... :P
De rest is wel genoemd volgens mij.. Idd lekker veel karton/doosjes in de kooi en daar het voer in verstoppen. Kunnen ze zich heerlijk mee vermaken :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:12

Dankje! Ik ga hem deze week halen. Welk voer voeren jullie? En hoeveel moeten ze?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:21

Ik zou de boventralies toch dicht maken met kippen gaas oid. Dan kun je ook een hangmatje ophangen en bijv. een klimtouw er naar toe, heb je toch een soort bovenverdieping.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:42

Voor raad ik de dwerghamster mix van ratrations (met supplement) aan.
Veder reken er maar op dat je de hamster pas na 22.00 ziet, om teleurstelling te verkomen.
Hooi is niet echt een must voor hamsters, dit zullen ze vooral als nest materiaal gebruiken.
Veder zijn de meeste hamsters geen knuffeldieren, ze zijn vind ik erg leuke kijkdieren!