Hondenkenners: Hond bang voor mannen, kan ik dit oplossen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Hondenkenners: Hond bang voor mannen, kan ik dit oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:31

Wie kan ons en ons proefhondje helpen??

Nadat onze trouwe hond overleden was, kwam er afgelopen weekend een nieuw hondje op ons pad:

Een kruising Teckel met pommeriaan/shi tsu. Een vreselijk aanhankelijk en vriendelijk hondje van 3,5 jaar. Bij haar oude baasje ging het niet goed met de andere aanwezige border terrier, tot vechtens aan toe.

'Ons' hondje is opgegroeid met bijna geen mannen, alleen vrouwen, op een afgelegen erf.

Naar mij toe is ze vreselijk aanhankelijk, en ook wel beschermend. Wel bijzonder, dit had ze direct. Blijft keurig bij me, en loopt al los rond. Ook met andere honden gaat tot nu toe goed (ben er natuurlijk nog niet heel veel tegengekomen)

Maar het probleem: Ze is angstig naar mannen, en hapt dan (ook echt met tandjes). Ik neem de hond mee naar mijn werk op een kwekerij waar nogal wat mannen rondlopen. De 'vaste' mannen zijn gelukkig erg begripvol en doen erg hun best om de hond voorzichtig te laten wennen. Dus rustig contact leggen, voorzichtig aaien en af en toe een beetje spelen met de bal. Dit lijkt te werken, alleen blijft ze onverwacht schrikken en happen.

Om haar de tijd te geven om aan mannen te wennen loopt ze nu los met een muilkorfje in overleg met haar vorige bazinnetje, niet echt tof natuurlijk, maar zie geen andere mogelijkheid.

De hond gaat 3 dagen per week mee naar de kwekerij, de rest van de tijd blijft de hond bij ons thuis (met mijn vriend gaat het prima, dat is een erg rustige man) Nu zie ik thuis geen problemen, maar wel op mijn werk. Optie is natuurlijk om de hond 3 dagen per week met een muilkorfje te laten lopen, maar ook niet echt tof voor de hond zelf natuurlijk....

Mijn vraag is, wie heeft hier ervaring mee? Blijft de hond dit houden? Of zal ik het eruit kunnen krijgen?

Geef normaal niet graag op, maar A. wil ik dat de hond op zijn plekje is bij mij (ook op de kwekerij) en B. ben ik daarnaast zwanger en dus ook wel wat kritischer dan ik anders zou zijn... Heb nml afgesproken dat ik de hond op proef heb, maar ja nu natuurlijk al verkocht aan het beestje, maar moet voor zowel hond als ons natuurlijk wel reeel blijven....

Bedankt voor het lezen en graag ervaringen/advies!

Palmera

Re: Hondenkenners: Hond bang voor mannen, kan ik dit oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:10

Dit had mijn trollie ook. Doodsbang voor mannen. Niet happen ofzo maar trillend in elkaar duiken en verstoppen. Het liefste achter mijn benen.
Gelukkig had zij grote held en allemansvriend Boem. Die haar heeft laten zien dat ook mannen niet eng zijn. Ik heb ondanks haar angst bewust mannen die ik ken thuis langs laten komen en hun gevraagd haar te negeren. Behalve als zij toenadering zocht. En dan heel voorzichtig zonder wilde bewegingen haar kort aaien. En ondertussen Boem erbij die leuk met de genodigden speelde en knuffelde. Dat was denk ik voor haar een leerschool.
Het heeft wel lang geduurd. En jw hebt je hondje nog maar kort. Ze moet sowieso eerst wennen aan alle nieuwe dingen in haar nieuwe leven. Geef het tijd!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:41

Ik zou zelf zo veel mogelijk proberen te voorkomen dat mannen contact met haar maken op de kwekerij. Laat de mensen haar maar gewoon negeren. Misschien een tuig met de test "Negeer mij. Niet aaien" kan helpen. In combinatie hiermee zou ik persoonlijk de muilkorf aflaten. Een muilkorf kan bij mensen ook een bepaald gevoel (vaak negatief) geven en dit kan je hond aanvoelen. Ze hebben een bevooroordeelde stemming om het zo maar te noemen.
Ik zou enkel contact toelaten wanneer jij dit kan begeleiden met mannen waar ze minder angst naar vertoond. Rustige mannen die haar de tijd geven om toenadering te zoeken. Dit in combinatie met iets wat zij als erg positief ervaart bijvoorbeeld voer of een speeltje. Maar dit alles wel met mate om haar ook de tijd te gunnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:01

Ik zou ze ook zoveel mogelijk laten negeren. De hond vindt het allemaal nog te spannend, dus de druk eraf halen helpt dan.
En daarnaast: koekjes, heel veel koekjes. En dan dus in het begin niet uit de hand geven maar gewoon achter je kont laten vallen. Zo leert de hond dat het best leuk is in de buurt van mannen, want er vallen soms wel eens koekjes!

Pas als de hond zelfverzekerd rondloopt kun je de mannen contact laten maken, niet meteen aaien, maar gewoon er tegen praten, een keer een koekje uit de hand geven etc. En het contact kort houden.
Het gaat er vooral om dat je veel positieve momenten maakt.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:16

Zo veel mogelijk laten negeren en als ze over een tijdje wat rustiger is proberen met mannen wat balletjes te gooien etc, niet dat ze direct contact maakt maar wel ervaart dat het leuk is.

Mijn hond was ook doodsbang voor mannen, ik heb hem nu 2 jaar en als ie los loopt dan loopt ie zo naar een vreemde man toe om te snuffelen en aandacht te vragen :) komt vanzelf goed, maar wel geduld hebben.