Wij waren even 20 min a half uurtje op stal. Toen wij thuis kwamen zagen we een kapot doosje ibuprofen op de grond liggen. We konden nog 3 stuks vinden en het doosje was nog vol.
Ik heb gelijk de dierenarts gebeld. Maar aangezien onze eigen da een half uur wegwoont in overleg een da hier in de buurt gebeld. Die kende ik gelukkig wel. We mochten bijna gelijk komen. (Hij was net bij een koliek geval).
De da heeft haar gelijk een middel toegediend waardoor ze ging braken. Helaas kwam er behalveeen stuk plastic van de kvv verpakking geen ibu uit. Ze heeft ze dus wss helemaal kapot gebeten. (We hebben thuis nog wel poeder gevonden).
Nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee. Zodat wij weten waar we op moeten letten en eventueel de da bellen.
Als het echt een overdosis is zul je lever en nierschade krijgen. Dat kan zich uiten in buikpijn, braken, onrust, coordinatieproblemen, coma en nog een heleboel meer. Ik zou haar echt even heel goed in de gaten houden!
Als t de mijne was geweest had ik er denk ik op gestaan dat ze even een half dagje aan infuus opgenomen zou worden.
Drinkt ze goed?
geerke
Geplaatst: 04-03-15 21:45
wat vervelend!wist de dierenarts niet te vertellen of het kwaad kon?
Iris82
Geplaatst: 04-03-15 21:45
Wat heeft de dierenarts hierover gezegd?
Kan naast bovenstaand zo een gat in de maag of darm veroorzaken.
Tamara_089
Geplaatst: 04-03-15 21:46
ook al is het opgelost denk ik dat ze een groot gedeelte al heeft uit gebraakt. het lijkt me persoonlijk niet dat binnen een half uur al zoveel is opgenomen. heeft de DA verder geen advies hierin gegeven?
aisie
Geplaatst: 04-03-15 21:49
Hoeveel pillen zaten er in het doosje? En is het 200 of 400 mg ibuprofen? Als het een doosje van 10 stuks is 200 mg dan denk ik dat het wel mee zal vallen met de schade als hij er dan 7 op heeft. Misschien staat er in de bijsluiter iets over overdoseringen?
maj0
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 21:49
Da had het over diaree braken enzo.
Ze drinkt wel en is nu ook wat helderder. Ze ligt nu voor het eerst weer bij mevop de bank na net een uurtje flink geslapen te hebben. Ook begint ze langzaam weer iets te kwispelen.
Er zaten 20 stuks 400mg in
Wilawander
Geplaatst: 04-03-15 21:50
Als ze binnen een uur gebraakt heeft zal ze een deel uitgebraakt hebben maar er kan ook al een groot deel opgenomen zijn. Persoonlijk zou ik contact opnemen met een goede kliniek. Denk dat je hier geen risico's moet nemen.
aisie
Geplaatst: 04-03-15 21:53
Dat is wel erg veel. Ik heb er geen ervaring mee maar misschien is het slim om een ander DA te bellen om te vragen wat je het beste kan doen nu? Ik denk dat je niet heel veel meer kan doen dan de hond goed in de gaten houden maar informeren kan altijd. Wat een ellende zeg. Sterkte, hopelijk houd hij er niks aan over.
FjordHorse
Geplaatst: 04-03-15 21:53
Idd normaal zou dierenarts hier meer info over moeten gegeven hebben. Wat raar.
In elk geval zeker letten op vergiftiging: als de hond passief lijkt, begint te braken, wit mondslijmvlies heeft, schuimt, desorientatie vertoont, diarree, .. En maar een van deze symptomen kan aanwezig zijn, ze gaan niet allemaal gelijk vertonen. Kan wel, maar kan ook niet, hangt van je hond af. Hou het goed in het oog!
maj0
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 21:55
Ze heeft binnen het uur gebraakt dat is zeker.
Wat is een goede klinkiek eventueel?
Heb twee da's gesproken en die zeiden wel allebei het zelfde. Hij heeft wel wat gezegd maar denk dat door alle stress niet alles is blijven hangen.
Ze ligt nu lekker bij me.
We houden haar zowiezo goed in de gaten en bellen als er iets is direct de da weer op.
Tamara_089
Geplaatst: 04-03-15 21:57
misschien niet geheel onbelangrijk.. wat voor soort hond is het? "grotere hond" zal het "beter" kunnen trekken dan een kleinere
maj0
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 21:58
Een friesse stabij wordt in april 3 jaar oud weegt ongeveer 25 kilo
Cinnepin
Geplaatst: 04-03-15 21:58
Ik denk dat als een dierenarts het niet zou vertrouwen, hij/zij je niet zomaar naar huis stuurt met de hond of zegt ( bij telefonisch ) dat je niet hoeft te komen. houd de hond in de gaten, vertrouw je het niet gewoon weer even aan de bel trekken
Iris82
Geplaatst: 04-03-15 21:59
Die zouden normaal ongeveer 50 mg ibuprofen mogen krijgen (disclaimer: enkel via de DA op recept, niet die van de drogist)
maj0
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 22:00
Dat doen we zeker. Da zei ook als er wat is gewoon weer bellen.
Tja helaas had zij geen boodschap aan 50mg haha
genja
Geplaatst: 04-03-15 22:01
Waarom aktijd het advies om nog een andere dierenarts te bellen? Ts je hebt 2 dierenartsen gesproken en die zeggen begrijp ik min of meer hetzelfde. Vertrouw op de mensen die er voor geleerd hebben. Natuurlijk voelt het als veel voor een hond en wil je alles zeker weten. Maar ga er vanuit dat de dierenarts je het beste advies heeft gegeven en hou het in de gaten. Bv vannacht bij je op de slaapkamer straks zodat je meteen merkt als er iets niet goed gaat.
Ja heb oo, vertrouwen in deze dierenartsen. Zie nu nog geen aanleiding om er nog 1 te bellen.
We houden haar ook vanacht goed in de gaten. En bel morgenvroeg denk ik onze eigen da nogmaals op om te overleggen ofvwe haar nog keer moeten laten nakijken of niet.
Ik snap dat je je dierenarts vertrouwd, maar je kan altijd even het antigif centrum bellen, deze doen niet alleen voor mensen maar ook voor dieren. Toen mijn hond eens mestoffen heeft gegeten konden ze me ook zeggen of het schadelijk was..
Ik raad je aan de hond vanacht ieder half uur te wekken. Dan kan ze iig niet wegzakken in haar slaap. Het is nogal een flinke dosis die ze opheeft. En wellicht kun je de nier/lever/bloed waarden deze week laten testen. Dan weet je of er blijvende schade is. Hopelijk heeft ze veel geluk en komt het allemaal goed. Sterkte!
Mn vriend heeft vanacht beneden op de bank geslapen bij haar. Maar ieder half uur wekken was geloof ik eerder anderssom. Ze was nogal vervelend vanacht haha. Ze wil naar buiten om zand te eten. En had gisterenavond al weer honger (pff tis en blijft ewn aparten)
Ik wil straks even overleggen met de da wat het verstandigst is. Ze lijkt er vooralsnog niets aan te hebben overgehouden gelukkig.