Gebakken sponzen & giftige brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Gebakken sponzen & giftige brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:43

Dierenbeulen hebben op verschillende plekken in Nederland gebakken sponzen neergelegd. Honden die daarvan eten, kunnen er ziek van worden en zelfs aan doodgaan.

Uit het hele land zijn de laatste dagen berichten gekomen van hondenbezitters die gebakken sponzen tegenkwamen tijdens het uitlaten. Ook dierenartsen roepen baasjes op om goed op te letten dat hun dieren buiten niets van de grond eten.

De sponzen worden in vet gebakken, zodat het voor honden lijkt dat het een smakelijk hapje is, meldt een dierenartsenpraktijk in IJsselstein. Als een hond de spons opeet, zwelt deze in de maag op. Dat kan levensgevaarlijk zijn. "Als je ziet dat je hond een stuk spons heeft gegeten moet je meteen naar de dierenarts", zegt een medewerker van de praktijk in IJsselstein. "Die kan de hond laten spugen, mits je er snel genoeg bij bent. Als de spons in de darmen komt, moet de hond worden geopereerd."

Onder meer in Almere, Hengelo, Den Haag en Huizen hebben hondenbezitters gebakken sponzen gevonden.
Bron: RTLnieuws: Hondenbezitters: pas op voor gebakken sponzen

Ik word eerlijk gezegd best bang van dit soort berichten. Nu hebben wij onze hond sowieso standaard aangelijnd maar ik merk, zeker nu de sponzen ook in Almere zijn gesignaleerd, dat ik bij ieder gek dingetje in de berm in de stress schiet en hondlief neurotisch wegtrek. Ik durf hem nog nauwelijks te laten snuffelen tijdens het wandelen, best sneu voor hem. Maar ik zou het veel sneuer vinden als zijn laatste hapje bestaat uit iets wat hem (letterlijk) doodziek maakt.
Verderop in de straat is een groot omheind stuk grasveld waar we de hond regelmatig los lieten lopen om te ravotten maar ook daar durf ik hem nu niet los te laten.
Ik kan er gewoon niet bij dat mensen bewust dit soort dingen doen om honden (en loslopende katten) kwaad te doen. Wij hebben een boel honden en katten in deze buurt en ik vrees voor het moment dat één van deze dieren slachtoffer wordt van deze gruwelijke praktijken.

Hoe zit het met de andere dierenbezitters hier? Hoe gaan jullie met deze nieuwsberichten om?

briitje

Re: Gebakken sponzen & giftige brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:58

Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die zo een haat naar dieren hebben. Kan het gewoon niet bevatten waarom? Echter eet mijn hond godzijdank bijna nooit van straat en daarnaast loopt hij merendeels vast. Ik ben er niet paniekerig om. In de zin van dat hij niet mag snuffelen omdat ik bang ben dat het een spons is. Werkt ook averechts. Is iets in de trant van een muilkorf voor je hond geen idee? Ben jij een stuk geruster.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:59

Ik vind het ook erg eng. Hier in het zuiden zijn al meerdere honden vergiftigd en zijn er lekkere dingen gevuld met naalden gevonden.
Ik neem nu bij de losloopwandelingen altijd water en zout mee en liever heb ik ze niet meer los. Ze mogen los, maar alleen om even uit te razen en daarna weer vast. Tijdens het uitrazen moeten ze binnen zicht blijven.

Onze honden vinden het fijn om met een stokje in de bek te lopen, maar elke keer als ze nu een stokje willen pakken trek ik meteen aan de riem en zeg los. Gelukkig doen ze dat altijd wel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:59

Ook in Apeldoorn en Deventer zijn er al gebakken sponzen aangetroffen. Dat las ik tenminste op facebook

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:02

GEEN zout!!!!!!! Is minstens even giftig. Maken dat je bij je DA komt, meer kun je niet doen....

arabella2000 schreef:
Ik vind het ook erg eng. Hier in het zuiden zijn al meerdere honden vergiftigd en zijn er lekkere dingen gevuld met naalden gevonden.
Ik neem nu bij de losloopwandelingen altijd water en zout mee en liever heb ik ze niet meer los. Ze mogen los, maar alleen om even uit te razen en daarna weer vast. Tijdens het uitrazen moeten ze binnen zicht blijven.

Onze honden vinden het fijn om met een stokje in de bek te lopen, maar elke keer als ze nu een stokje willen pakken trek ik meteen aan de riem en zeg los. Gelukkig doen ze dat altijd wel.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:05

Liever zout dan gif. Is de enige manier om ze snel te laten kotsen. Dit hebben we al een keer moeten doen . De hond was uren weg en had iets gevreten. We zaten middenin de bossen, uren weg van dierenartsen. Wat zout gegeven en er kwam een adelaarspoot uit. Wel veel , heel veel water erbij geven. Het komt er vanzelf weer uit

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:06

Anoli schreef:
Ook in Apeldoorn en Deventer zijn er al gebakken sponzen aangetroffen. Dat las ik tenminste op facebook

Hier ook al? Tjemig.

Had een paar dagen geleden al bericht hierover gelezen dus ben al extra alert.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:10

Verschrikkelijk :n
Snap echt niet waarom mensen dit soort gruwelijke dingen doen...

Ben blij met mijn kieskeurige etertje, die pakt nooit iets op buiten de poort!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:10

_CS_ schreef:
Anoli schreef:

Hier ook al? Tjemig.

Had een paar dagen geleden al bericht hierover gelezen dus ben al extra alert.

Ja heb even terug gezocht. Van Deventer is er een politiebericht, van Apeldoorn kan ik niks meer terugvinden, dus misschien dat niet goed gezien en toch nog niks gevonden in Apeldoorn.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:12

Mijn hond eet alles :r

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:23

Heb het even opgezocht en klopt inderdaad.
Nog meer uitkijken dus, jak.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:23

Hier lopen de honden aangelijnd en alleen los op eigen terrein en leren ook niks van de grond te eten. Ben ik nu wel blij om. :(

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:38

Iemand die dat doet is geestelijk niet goed :n

Dedemsvaart(Hardenberg) vlees waar iets ingespoten is. Sympthomen zijn braken, diarree, lusteloos, niet meer kunnen lopen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:40

Mijn hond eet gelukkig niks van de grond op, maar het is best een angstig idee dat iemand op zijn dooie gemak dodelijke troep verspreid.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:50

Idd in Deventer ook al! Mijn hond eet niet gauw van de grond maar ik blijf toch goed opletten! Als je die sponzen vind moet je dan politie bellen, foto's maken en dat ding bewaren?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:51

In Tilburg ook.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:53

Ik heb precies hetzelfde als TS. Bij elk snuffeltje ben ik bang dat ze iets eten. Nu hebben wij twee vrij lompe eters, daarbij is het hap-slok-weg. Geen houden aan.
Dus ja, ik ben flink op m'n hoede.

Volgens mij had iemand in Beekbergen (in de buurt van Apeldoorn) laatst iets gevonden dat op gebakken spons leek. Ze heeft het toen aan de politie gegeven. Ik heb daar verder niets meer van gehoord.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:59

Ik keur niet goed dat mensen dit doen, niemand heeft het recht om andermans dieren te vergiftigen of opzettelijk te doden.

Maar ik kan wel snappen dat mensen het vervelend vinden dat er overal poep lijkt te liggen en dat ieder strookje gras ingepikt wordt als poepveldje, net als de bosjes waar kinderen in spelen. Hetzelfde gaat op voor dat ieder muurtje, iedere lantarenpaal en iedere boom onder gezeken wordt. En natuurlijk raapt heel bokt altijd keurig de poep op en is er niemand hier die voor het gemak de andere kant op kijkt als de hond zijn behoefte doet, maar het gebeurd wel veel. En dan snap ik dat mensen het zat zijn.

Nogmaals: ik keur de methode die ze gebruiken absoluut niet goed. Maar ik kan wel snappen waar het vandaan komt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:03

Omgeving Ede/Veenendaal ook...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:10

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:11

Ik erger me daar ook aan dood, Vjestagirl, zeker van al die honden die hier in feite niks te zoeken hebben, maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken zoiets te doen :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:14

Shirley schreef:
Ik erger me daar ook aan dood, Vjestagirl, zeker van al die honden die hier in feite niks te zoeken hebben, maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken zoiets te doen :n

Ik ook niet hoor, en ik snap ook niet hoe iemand erbij komt om zoiets te verzinnen, laat staan om het uit te voeren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:16

nee idd....
Iemand die er echt de tijd voor neemt om die sponzen te bakken enzo?
Dat is toch niet normaal :n

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:53

Vjestagirl schreef:
Ik keur niet goed dat mensen dit doen, niemand heeft het recht om andermans dieren te vergiftigen of opzettelijk te doden.

Maar ik kan wel snappen dat mensen het vervelend vinden dat er overal poep lijkt te liggen en dat ieder strookje gras ingepikt wordt als poepveldje, net als de bosjes waar kinderen in spelen. Hetzelfde gaat op voor dat ieder muurtje, iedere lantarenpaal en iedere boom onder gezeken wordt. En natuurlijk raapt heel bokt altijd keurig de poep op en is er niemand hier die voor het gemak de andere kant op kijkt als de hond zijn behoefte doet, maar het gebeurd wel veel. En dan snap ik dat mensen het zat zijn.

Nogmaals: ik keur de methode die ze gebruiken absoluut niet goed. Maar ik kan wel snappen waar het vandaan komt.

Ja en ik irriteer me ook dood aan die jengelende kinderen overal, en ja die kakken ook achter de speeltuin, gadverdamme. als daar wat mee zou gebeuren zou je niet zo snel zeggen dat je begrijpt waar het vandaan komt. Vreemd om dit in zo'n topic te melden, er zijn honden overleden aan dit soort toestanden -O-

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:03

In de wijk naast ons in Almere zijn inderdaad ook al meldingen gemaakt. Zit je dan met je 3 maanden oude pup die graag alles van straat ruikt en eet. -O-
Je zou bijna je hond een muilkorf om willen doen om er zeker van te zijn dat ze niks van straat pikken. Walgelijk dat het zo ver moet komen.