Hond diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Hond diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:36

Hallo!
Sinds vorige week heeft ons teefje soms last van diarree. De eerste 2 nachten waren waardeloos, we zijn er meerdere keren uit gegaan om haar uit te laten. Ze geeft het gelukkig goed aan, ze jankt wanneer ze echt moet. We zijn toen overgegaan op rijst (in kleine beetjes) en die nacht erop ging het goed. De nacht erna was het weer mis en moesten we er weer uit. Wellicht omdat we weer met haar brokken waren begonnen...? Een paar goede poepdagen verder :+ en gisteravond was het weer raak... :(:) (denk aan 4x per avond naar buiten). Vandaag echter was haar poep weer helemaal normaal en heeft zij nergens last van.

Nog een paar dingetjes...
-Ik vraag hier om advies, geen reltopic. Ik wil het beste voor mijn hond.
-Mocht het niet beter gaan, gaan wij eind vd week naar de DA.
-De hond eet, drinkt, plast en speelt zoals altijd.
-De hond heeft ook normale poep.
-Haar brokken zijn niet veranderd de afgelopen tijd, ze heeft het er maanden goed op gedaan.
-De hond is pas ontwormd.

Wie oh wie heeft enig idee wat deze diarree kan veroorzaken? Overgevoeligheid voor iets?

Iris82

Re: Hond diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:37

Stinkt het erg? In de zin van: heel erg erg?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:39

Iris82 schreef:
Stinkt het erg? In de zin van: heel erg erg?

Nee. Ze laat ook geen scheten oid.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:45

Drinkt ze buiten vies water? Met uitlaten of in de tuin een bakje ergens staan?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:45

Wordt ze tijdig ontwormd?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:47

Ze drinkt heel soms wel eens uit een sloot, maar verder alleen schoon water binnen. Daarbij begon het toen we geen lange wandeling hebben gedaan (waar ze los kan en dus uit een sloot oid kan drinken)

Ze word tijdig ontwormd ja, pas nog gedaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:51

Krijgt ze van die kuipjes vlees? Dat is vaak meer water dan vlees...

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:55

Cinnepin schreef:
Krijgt ze van die kuipjes vlees? Dat is vaak meer water dan vlees...

Noop. Alleen brokken :) Wellicht gaan we binnenkort over op vlees.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:57

Ah ok, hmm misschien dat ze op straat wat gegeten heeft?
Ik weet het anders ook niet

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:59

Cinnepin schreef:
Ah ok, hmm misschien dat ze op straat wat gegeten heeft?
Ik weet het anders ook niet

Thnx Cinnepin, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit ruim een week (met tussenpozen) aanhoud... Ze heeft wel zwerfgenen (buitenlands straathondje) dus is erg gericht op eten..

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:03

Toevallig net hetzelfde aan de hand gehad met mijn hond. Ook steeds een paar dagen diarree, dan weer een paar dagen goed. Voor de rest niks aan hem te merken: at, dronk en speelde als normaal.
Omdat hij eigenlijk geënt moest worden (en ik dat steeds uitstelde omdat hij dan weer aan de diarree was) heb ik hem vorige week na laten kijken.

Van drie dagen ontlasting verzameld, zodat ook op giardia getest kon worden, maar.... helemaal niks.

De dierenarts had het vaker langs zien komen de afgelopen tijd. Toch iets wat een beetje rondgaat op dit moment waarschijnlijk. Advies was het kip en rijst dieet minstens een week vol te houden, zodat de darmen goed tot rust kunnen komen en daarna weer langzaam opbouwen.
Hij gaf aan vooral op te letten of de ontlasting niet heel slijmerig wordt of dat er bloed bij komt te zitten. Nu is het trouwens weer prima, inmiddels al weer een paar dagen op zijn gewone brok en ontlasting is normaal.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:09

turtlelito schreef:
Toevallig net hetzelfde aan de hand gehad met mijn hond. Ook steeds een paar dagen diarree, dan weer een paar dagen goed. Voor de rest niks aan hem te merken: at, dronk en speelde als normaal.
Omdat hij eigenlijk geënt moest worden (en ik dat steeds uitstelde omdat hij dan weer aan de diarree was) heb ik hem vorige week na laten kijken.

Van drie dagen ontlasting verzameld, zodat ook op giardia getest kon worden, maar.... helemaal niks.

De dierenarts had het vaker langs zien komen de afgelopen tijd. Toch iets wat een beetje rondgaat op dit moment waarschijnlijk. Advies was het kip en rijst dieet minstens een week vol te houden, zodat de darmen goed tot rust kunnen komen en daarna weer langzaam opbouwen.
Hij gaf aan vooral op te letten of de ontlasting niet heel slijmerig wordt of dat er bloed bij komt te zitten. Nu is het trouwens weer prima, inmiddels al weer een paar dagen op zijn gewone brok en ontlasting is normaal.

Dank voor je reactie en fijn dat het weer goed gaat met jouw hond!
Mocht het niet beter gaan, gaan we sowieso even langs de DA. Beter een keer teveel dan te weinig :) wel zag ik laatst ook wat slijm(althans, zo leek het... Veel water iig.) bij haar diarree. Dit was overigens maar eenmalig. Geen bloed. Wat kan dit zijn?
Ik hoop dat ze er gauw weer bovenop komt...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:22

Slijm en bloed kan wijzen op giardia. Bij veel slijm kun je denken aan dikke darm ontsteking.

Ik zou (als je hond gewoon goed blijft eten, drinken en vrolijk is) een paar dagen langer rijst blijven geven en kijken of dat helpt. Als het langer aanhoud natuurlijk naar de dierenarts (al is het maar voor je eigen gemoedsrust ;) ). Je kunt het beste van te voren even bellen of het nuttig is om ontlasting te verzamelen (en hoe ze dat aangeleverd willen hebben).

Sterkte, het is altijd zo vervelend als je beestje niet lekker is. :(:)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:52

turtlelito schreef:
Slijm en bloed kan wijzen op giardia. Bij veel slijm kun je denken aan dikke darm ontsteking.

Ik zou (als je hond gewoon goed blijft eten, drinken en vrolijk is) een paar dagen langer rijst blijven geven en kijken of dat helpt. Als het langer aanhoud natuurlijk naar de dierenarts (al is het maar voor je eigen gemoedsrust ;) ). Je kunt het beste van te voren even bellen of het nuttig is om ontlasting te verzamelen (en hoe ze dat aangeleverd willen hebben).

Sterkte, het is altijd zo vervelend als je beestje niet lekker is. :(:)

Vandaag geen diarree *\o/*

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:55

Ik zou toch even laten testen op giardia, is namelijk besmettelijk voor mensen ook ;)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:04

Heeft je hond ook last van rodere huid (tussen de tenen, aan de oksels, aan de snoet vb) of makkelijk haarverlies?

Zoja: Welke brok krijgt je hond? Het kan ook aan de brok zelf liggen, ook al doet je hond het er maanden goed op.
Veel brokken bevatten slechte stoffen (Hills, Royal Canin, ... al de "goede" merken gepromoot door dierenartsen lopen er vol van) waar je hond erg ziek van kan worden als deze een gevoelige maag - darmen heeft.
Soms kan het dus helpen om over te schakelen op andere brok dat iets natuurlijker is zonder granen en veel toegevoegde stoffen (Acana, Orijen, .. deze zijn iets natuurlijker vb zonder die toevoeging en zijn granenvrij)

Hangt van je hond af, maar heb hier ook 1 hond die absoluut geen brokken verdraagt, met Acana gaat het hier eindelijk wel goed. Vers voeren zou voor hem ideaal zijn denk ik, maar heb er niet de mogelijkheden toe nu.
Onze andere stond jaren op RC en vervolgens op Hill's en ze doet het er prima op, op Hill's zelfs nog veel beter dan RC.
Maar wil hier geen brok promoten, wil maar gewoon zeggen: kijk naar je hond en kijk naar de samenstelling van je brok. Trek daar zelf je conclusies uit, jij kent je hond het beste, jij gaat beste kunnen evolueren. Maar tekenen als diarre en-of rode huid en-of jeuk of haarverlies kunnen vaak een teken zijn dat de brok niet goed bevalt.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 22:14

FjordHorse schreef:
Heeft je hond ook last van rodere huid (tussen de tenen, aan de oksels, aan de snoet vb) of makkelijk haarverlies?

Zoja: Welke brok krijgt je hond? Het kan ook aan de brok zelf liggen, ook al doet je hond het er maanden goed op.
Veel brokken bevatten slechte stoffen (Hills, Royal Canin, ... al de "goede" merken gepromoot door dierenartsen lopen er vol van) waar je hond erg ziek van kan worden als deze een gevoelige maag - darmen heeft.
Soms kan het dus helpen om over te schakelen op andere brok dat iets natuurlijker is zonder granen en veel toegevoegde stoffen (Acana, Orijen, .. deze zijn iets natuurlijker vb zonder die toevoeging en zijn granenvrij)

Hangt van je hond af, maar heb hier ook 1 hond die absoluut geen brokken verdraagt, met Acana gaat het hier eindelijk wel goed. Vers voeren zou voor hem ideaal zijn denk ik, maar heb er niet de mogelijkheden toe nu.
Onze andere stond jaren op RC en vervolgens op Hill's en ze doet het er prima op, op Hill's zelfs nog veel beter dan RC.
Maar wil hier geen brok promoten, wil maar gewoon zeggen: kijk naar je hond en kijk naar de samenstelling van je brok. Trek daar zelf je conclusies uit, jij kent je hond het beste, jij gaat beste kunnen evolueren. Maar tekenen als diarre en-of rode huid en-of jeuk of haarverlies kunnen vaak een teken zijn dat de brok niet goed bevalt.

Dank voor je bericht! Ze heeft zit wel regelmatig aan haar poten. Dus wellicht toch de brokken. Ze krijgt nu caro crok? Of zo iets :)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:50

Je kan altijd eens proberen op andere voeding over te schakelen, eentje zonder granen. Ik heb eens gezocht, de carocrock bevat idd granen etc dus het zou kunnen dat je hond hierop reageert.
Ik geef hier Acana om die reden, dat is eigenlijk gewoon de goedkopere variant van Orijen. Ik bestel via zooplus.nl dat is véél goedkoper dan in een winkel.

Je kan altijd eens kijken op deze site (http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... en-brokken ) daarin staan een aantal graanvrije brokken opgesomd. Wil daarmee niet verkondigen dat alle andere merken slecht zijn zoals het in het artikel staat. Het hangt gewoon van hond tot hond af hoe deze erop reageert. Onze ene hond doet het enkel goed op Hill's vb, de andere enkel op Acana. Hangt echt van de hond af.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:54

Jasmijn159 schreef:
Ik zou toch even laten testen op giardia, is namelijk besmettelijk voor mensen ook ;)

Dat is ook mijn eerste gedachte.
Bij giardia heb je precies de symptomen die jij nu beschrijft.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:23

Geef je hem regelmatig een bot van bij de beenhouwer ? Wij deden dat regelmatig en telkens diarree.