cavia beetje duf, rare kleur urine.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

cavia beetje duf, rare kleur urine.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:35

Hoiii! :)
mijn cavia's zijn nu 4 maanden oud. Zaterdag zijn ze verhuist en hebben ook een nieuwe kooi gekregen. Ik had ze net los lopen en toen ik ze ging insmeren (hebben al lang schurft) zag ik allemaal rood/ oranje kleur plas op de witte handdoek liggen. Heb van de DA zalf en spray gekregen. Ze hadden ook op het laminaat geplast en dit zag er normaal uit. Ik kan vandaag niet naar de DA (mocht dit nodig zijn). Ouders werken tot 18:00 en daarna moeten wij naar het oudergesprek. Ze zijn ook wat duffig. Ze rennen en springen niet meer zo.
Ik zal het even op een rijtje zetten:
- poep is goed.
- plas is twijfel geval.
- zijn wat suffig.
- eten wel maar minder. Moest eerst 2 x per dag vullen nu nog maar 1 x.
- krijgen elke dag paprika.
-hebben hooi tot hun beschikking.
-hebben schurft.

Ze wegen 909 g. & 709 g. Heben tot nu toe geen ruzie gehad, zijn 2 mannetjes.
Veel groetjes.

Mizora

Re: cavia beetje duf, rare kleur urine.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:44

Hoe behandel je ze tegen de schurft? Want al lang schurft hebben kan gezondheidsklachten geven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:46

Ik heb nog contact met de fokker en die zei: zalf voor mensen met voetschimmel. Na gevraagt en dat mocht van onze DA. Ook heb ik: antischurft pray van de DA gekocht.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:48

Die spray heb ik ook gehad.
Helpt goed tegen schurft, maar je moet wel even een oude krant + handschoenen aandoen.

Verder niet teveel aanzitten, als ze schurft-vrij zijn krijgen ze de verloren knuffels!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:49

Zondag is er in de dierenwinkel een DA aanwezig die je diertjes gratis controleerd. Aangezien een DA best wel duur is. Ga ik daar heen voor ze helemaal te controleren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:50

Dankje ess ramona, hoevaak per dag sprayde jij ze in?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:52

Hoe lang behandel je ze al tegen schurft?
Als je twijfelt zou ik een bezoek naar de DA niet uitstellen, want Cavia's zijn heel gevoelige beestjes die pas vrij laat sympthomen laten zien als ze ziek zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:57

Ben nu 2 maanden bezig. De zusjes van hun hadden het ook maaf waren er al met 2 weken vanaf. En ze (zusjes) zaten toen nog bij de fokker en hij gebruikte alleen de zalf en ik de zalf en de spray.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:12

Ik zou bij de dierenarts pipetjes stronghold kitten halen en eventueel ook ivermectinedruppels om ze direct te ontwormen (bestrijdt ook nog extra, hoewel de meningen erover verdeeld zijn hoeveel het doet). Ik had zowel ringworm als schurft zitten op de kleintjes van me, en dat heb ik zo weten te behandelen i.c.m. wassen met imaverol (eerst wassen, dan de volgende dag behandelen met stronghold. Elke 4 dagen de cavia wassen, minimaal 4x achter elkaar). Vergeet niet je hok ook iedere keer te ontsmetten. Ik zou ze nu niet los laten lopen, want dan kunnen ze zichzelf steeds opnieuw besmetten. Ik gebruikte dettol op de dagen dat ik de cavia's niet waste om het hok schoon te maken (iedere 2 dagen) en het waswater van de cavia's om het hok andere keren schoon te maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:33

Oke dankje.