Probleem met de konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearlien

Probleem met de konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:49

Hallo!
Eerder in een ander topic vertelde ik hoe ik mijn konijnen hield, maar volgens anderen was dat niet zo diervriendelijk. We hebben twee konijnen en twee grote nachthokken, ze hebben er beiden 1. Om de dag mogen ze rondlopen, alleen. Ze gaan s'nachts zelf hun nacht in, we hoeven ze dus niet op te pakken of op te jagen zodat ze in hun hok gaan. Het zijn 2 dames en eerst hadden ze beiden een gecastreerd mannetje als maatje, 1 van die mannetjes is op 3jarige leeftijd overleden en oorzaak weten we nog niet, het andere mannetje was 11 en at niet meer, vandaar. De dames lopen dus apart en alleen, maar wel een groot stuk om te rennen en kunnen veel graven. Ze zien er niet uit alsof ze zich vervelen. Maar, omdat ze dus apart zitten vinden sommige bokkers niet goed. Ik begrijp dit, maar het kan niet echt anders aangezien mijn ouders geen nieuwe konijnen willen kopen.

Qua voer zit het wel goed, ze krijgen onbeperkt kruidenhooi (gekocht bij petsplace, normaal hooi eten ze niet, verder krijgen ze het in zo'n ruifje) en s'ochtends, s'middags en s'avonds van het selective voer. Ons aangeraden is door de dierenarts is om een bepaald aantal voer te geven verdeeld over 3 of 2 keer. Daarnaast hebben ze water in dit waterflesje. We checken bij elke voerbeurt of het bevroren is, te warm, bijgevuld moet worden, te vies is, etc.

Maar, omdat ze dus alleen zitten wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ze zich toch minder vervelen? Een soort vervanging van een maatje, maar dan niet in de vorm van een dier. 1 van de konijnen slaapt graag tegen de kat aan en andersom (ze zijn echt maatjes, doen elkaar niks) maar het andere konijn moet niks van de kat hebben. Het ene konijn is 5 en de ander net 11.

Groetjes en alvast bedankt!

Fearlien

Re: Probleem met de konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:00

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:10

Allereerst, een maatje in de vorm van een soortgenootje valt nooit te vervangen.

Ik neem aan dat de voedsters samen niet goed gaat, wat overigens heel normaal is, dat botst bijna net zo vaak als twee rammen samen.

Wat ik in dit geval zou adviseren, is sowieso een degelijke, stevige, extra ren aan het hok. Dit is toch iets te klein, en met een ren eraan hebben ze altijd de ruimte die ze nodig hebben. Ik heb zelf puppyrennen van starline, stevig materiaal en erg fijne rennen. Zijn wel wat duurder
Hier vind je o.a. erg fijne, degelijke, betaalbare rennen die ook nog eens overdekt zijn, wat handig is tegen roofdieren;

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... hok/metaal

Ik kan snappen dat je ouders niet op een extra konijn zitten te wachten, maar het is wel erg sneu dat ze alleen zitten, het zijn echt groepsdieren. Je kunt evt vragen of je ze bij een konijnenopvang kunt laten koppelen aan één gecastreerde ram. Dan heb je een trio. Of dit goed gaat samen ligt aan de karakters van de konijnen, dat kan ik zo niet bepalen.

Mocht dit echt geen optie zijn zou ik persoonlijk één van je voedsters afstaan aan een opvang en je overgebleven voedster koppelen aan een gecastreerde ram uit de opvang. Voor je andere voedster word dan een fijn baasje gezocht, met een maatje.

Hooi is super, echt het belangrijkste voer. Je kunt evt ook paardenhooi, uit zo'n grote baal, proberen. Dat geef ik hier en vinden ze heerlijk, maar ik heb er dan ook 6 dus dat gaat er snel doorheen. Maar als ze dit eten en je vind het verder prima, is kruidenhooi ook goed hoor.

Science selective is heel goed voer. Op zich hoeft 2 of 3 keer niet, hier krijgen ze 1 x per dag zo'n 20 gram per koppel. Hier hebben ze genoeg aan. Biks is slechts bijvoer en hoeven ze ook niet veel te hebben. Normaliter word er 25 gram per kilogram lichaamsgewicht aangehouden, maar ik voer op het oog, en let hierbij op of ze ook nog hooi en groen blijven eten.

Konijnen zijn ook erg gek op groenvoer, dit komt na het hooi als belangrijkste voeding. Het is wel van belang je konijnen hieraan te laten wennen door een klein stukje te geven en kijken hoe ze hierop reageren. Dat kun je hier lezen, tevens ook veilige en giftige planten te vinden;
http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... en-konijn/

Uitkijken met fruit en wortel, dit bevat veel suikers wat niet goed is voor de darmen, kan plakpoep veroorzaken.

Hierbij ook een lijst met opvangen, mocht je daarvoor kiezen. Staat per provincie aangegeven, kun je altijd naar mailen of bellen voor hun advies.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/kon ... iel-lijst/

Het is niet gemakkelijk om een van je konijnen weg te doen, dat kan ik heel goed snappen. Maar als je er echt geen konijn bij mag, is het wel de manier om je konijnen heel gelukkig te maken. Succes!

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:18

Enige oplossing is om toch voor een gecastreerde ram te gaan kopen
Mijn konijn kwam uiteindelijk ook alleen en is daardoor overleden (verveling omdat ze geen soortgenootjes meer had)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:22

Heb je ze al geprobeerd bij elkaar te zetten? Over cavia's zeggen ze ook dat zeugjes niet goed bij elkaar kunnen maar ik had er 3 bij elkaar en dat ging prima.. Maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:27

xShannentje schreef:
Heb je ze al geprobeerd bij elkaar te zetten? Over cavia's zeggen ze ook dat zeugjes niet goed bij elkaar kunnen maar ik had er 3 bij elkaar en dat ging prima.. Maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Als ze al ouder zijn kan je ze niet meer bij elkaar doen
Heb er ervaring mee
Een van mijn konijnen schreeuwde zelfs wat ze niet horen te doen
Oor kapot en tand eruit en zelf een keer poot gebroken

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:30

Qua hok, we kunnen zo'n ren wel eraan maken maar dat kan dan alleen op de stenen, we hebben al van die hekjes. Hok staat op de stenen (dan staan ze in de schaduw en een beetje uit de wind, anders niet) en ernaast zit een klein trappetje, dan heb je gras.

Groenvoer geven we ook. Ze lusten alleen geen andijvie, spinazie, selderie en witlof. Voornamelijk krijgen ze plakjes wortel en appel (hiervan inderdaad niet heel veel), paardenbloembladeren, wilgentakjes, paprika en luzerne. We hadden een opvang heel dicht in de buurt, maar die is helaas gesloten. Volgende is stuk of 20 km verderop en hebben geen auto dustja.

Ik denk dat we 1 van de voedsters in gaan ruilen, van welk beestje denk je dat het verstandigste zou zijn om in te ruilen voor een gecastreerd mannetje? De ene is 5 jaar en die zal met die leeftijd denk ik makkelijker weggaan dan die ander, die 11 jaar is. Die is nog wel actief maar veel mensen zeggen dat die ook wel een beetje aan het einde van haar leven zal zijn, dan zit dat mannetje weer alleen.

We hebben al best lang konijnen (voordat ik geboren werd, telkens 2 koppels van 2.), degene die er als eerste was is er nog steeds (die van 11).
(tot hier aan geschreven als reactie op het bericht van Eoweyn_x)

@Laura12, mijn ouders gaan echt geen 3e konijn kopen dus dan zal het waarschijnlijk 1 van de vrouwtjes inruilen worden.

@xShannentje, dit hebben we al geprobeerd. Resultaat is dat 1 konijn een half oor kwijt was en hechtingen moest + gebroken tand en het andere konijn nu met 1 oog grotendeels blind is (was ze al een beetje) en helemaal zat te piepen. Ze waren heel moeilijk uit elkaar te halen, we hadden het ook niet verwacht omdat veel mensen uit de buurt ook konijnen hebben waarbij 2 voedsters wel samen konden.

Edit: Ze zitten nu al 3/4 jaar alleen, maar sinds een andere bokker reageerde bij mij dat het verwaarlozing was ging ik er pas over nadenken.
Laatst bijgewerkt door Fearlien op 02-03-15 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:31

Ik zou persoonlijk kijken of je een voedster naar een konijnenopvang kan brengen en dan daar je andere voedster aan een gecastreerde ram laten koppelen. Twee voedsters samen gaat zelden goed samen.

Je zegt dat ze een groot stuk hebben om te rennen en te graven. Is dat een deel buiten de ren (van de foto)?
Hebben ze wel beide dat stukje ren dat aan het nachthok zit (van de foto) 24/7 tot hun beschikking?
Of is dat deel ren aan het nachthok die ren waar je om de dag apart in mogen?
Want in het laatste geval vind ik en het nachthok veel te klein om daar een konijn om de dag heel de dag in te laten zitten. En ook vind ik dan de ren wel erg aan de krappe kant.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:33

Ze hebben beiden 1 zo'n hok met een ren eraan 24/7 tot hun beschikking, degene die aan de beurt is mag in de tuin rondlopen, dat is inderdaad het deel buiten de ren (foto is niet van ons trouwens, wel hetzelfde hok).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:38

xShannentje schreef:

Hmm, dat wat ze zeggen over cavia's is dan ook niet waar. Bij konijnen wel.

Ik zou ze wel proberen te koppelen :j Op de juiste manier! Dus samen zetten op terrein waar ze beide nog nooit geweest zijn, en ze hun gang laten gaan. Elkaar achterna zitten, op elkaar rijden en vechten is normaal. Je hoeft je pas zorgen te gaan maken als je meer dan een beetje bloed ziet (kleine wondjes is heel normaal). Neem er de tijd voor, begin in de ochtend en zorg dat ze daar eventueel ook de nacht kunnen blijven. Het kan láng duren als het beide felle dames zijn.

Als het allemaal oké is en ze eten saampjes, dan kun je ze samen in het hok zetten, die je ervoor grondig hebt schoongemaakt zodat er zo min mogelijk geur in zit.

Zorg voor een permanente ren bij hun hok en voila je bent er! Mochten ze niet samen gaan, dan ieder een permanente ren en wat spulletjes. Zoals een bak met zand om in te graven, hooi in wc rolletjes, een pijp waar ze doorheen kunnen. Wat je maar voor geks kunt bedenken!

edit: ik lees nu dat je ze al eens gekoppeld had. Was dit op de juiste manier? Zo ja, dan uiteraard niet meer proberen. Als je ze gewoon samen in één van de hokken hebt gedaan, dan is er alsnog een kans dat ze bij een juiste koppeling niet zo gaan vechten hoor. :)

Beste kan je inderdaad één van de twee gaan inruilen. Zou persoonlijk die van 11 houden, tenzij je denkt dat je van je ouders geen konijn meer mag als ze is overleden.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:41

We gaan echt niet meer koppelen, de vorige keer is er echt bloed aan de pas gekomen en moesten we naar de dierenarts. Bak met zand is een goede en een pijp waar ze doorheen kunnen hebben we voor elk 1 van. Het was op een onbekend terrein, een vergelijkbare tuin als de onze met wel andere hokken, was bij mijn nicht. Ik mag echt geen nieuw konijn nemen meer.

We gaan er dus 1 inruilen, als er van die 2 uiteindelijk ook eentje doodgaat, moeten we die dan geven aan de opvang? Krijg geen nieuwe meer dus anders zou die alleen blijven.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:47

_Forgetten schreef:
Qua hok, we kunnen zo'n ren wel eraan maken maar dat kan dan alleen op de stenen, we hebben al van die hekjes. Hok staat op de stenen (dan staan ze in de schaduw en een beetje uit de wind, anders niet) en ernaast zit een klein trappetje, dan heb je gras.

Groenvoer geven we ook. Ze lusten alleen geen andijvie, spinazie, selderie en witlof. Voornamelijk krijgen ze plakjes wortel en appel (hiervan inderdaad niet heel veel), paardenbloembladeren, wilgentakjes, paprika en luzerne. We hadden een opvang heel dicht in de buurt, maar die is helaas gesloten. Volgende is stuk of 20 km verderop en hebben geen auto dustja.

Ik denk dat we 1 van de voedsters in gaan ruilen, van welk beestje denk je dat het verstandigste zou zijn om in te ruilen voor een gecastreerd mannetje? De ene is 5 jaar en die zal met die leeftijd denk ik makkelijker weggaan dan die ander, die 11 jaar is. Die is nog wel actief maar veel mensen zeggen dat die ook wel een beetje aan het einde van haar leven zal zijn, dan zit dat mannetje weer alleen.

We hebben al best lang konijnen (voordat ik geboren werd, telkens 2 koppels van 2.), degene die er als eerste was is er nog steeds (die van 11).
(tot hier aan geschreven als reactie op het bericht van Eoweyn_x)

@Laura12, mijn ouders gaan echt geen 3e konijn kopen dus dan zal het waarschijnlijk 1 van de vrouwtjes inruilen worden.

@xShannentje, dit hebben we al geprobeerd. Resultaat is dat 1 konijn een half oor kwijt was en hechtingen moest + gebroken tand en het andere konijn nu met 1 oog grotendeels blind is (was ze al een beetje) en helemaal zat te piepen. Ze waren heel moeilijk uit elkaar te halen, we hadden het ook niet verwacht omdat veel mensen uit de buurt ook konijnen hebben waarbij 2 voedsters wel samen konden.

Edit: Ze zitten nu al 3/4 jaar alleen, maar sinds een andere bokker reageerde bij mij dat het verwaarlozing was ging ik er pas over nadenken.

Je bedoelt die standaard rennen? Die zijn vaak niet stevig genoeg voor permanente huisvesting, bij mij schuiven ze die namelijk zo weg of gaan eroverheen...

Oh, super dat ze ook groenvoer krijgen!
Ik denk dat de keuze van welke voedster inruilen echt bij jezelf ligt. Op zich kan die van 11 nog wel herplaatst worden, er is een speciale seniorenpagina waar ze oudere konijnen herplaatsen. Omdat ze al bejaard is zou je haar natuurlijk ook kunnen houden en er een rammetje bij kunnen plaatsen. Hou er dan wel rekening mee dat als zij doodgaat, je rammetje ook weer een maatje nodig zal hebben. Of als je wil stoppen met konijnen, je hem terug moet brengen naar de opvang. Ik zou wel echt naar de opvang gaan, als je zelf een konijn koopt en castreert, en mocht het niet klikken, zit je met nog een "ongewenst" konijn. Klinkt niet lief, maar zo bedoel ik het niet hoor :)

Is je oude voedster wel nog goed gezond?

Is er niemand bij wie jullie een auto zou kunnen lenen? Of openbaar vervoer?

Wil wel even zeggen dat ik het super vind dat je zo je best voor ze doet, geweldig! Helaas hoor ik dat niet zo vaak als dat ik het zou willen horen, haha

Als ze eerder hebben gevochten zou ik ze niet weer samen zetten. Ook als ik lees hoe het eraan toe is gegaan. Zeker oudere (lees, vanaf een jaar) voedsters klikken vrijwel niet als ze dan samen worden gezet. Ook jonge voedsters gaan in de puberteit vrijwel altijd fout. Ze zeggen dat over rammen, maar met voedsters is dit ook vaak zo.

Je ene voedster inruilen tegen een gecastreerde ram vind ik in dit geval de beste optie.