Blinde hond in asiel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Blinde hond in asiel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 20:17

Naar aanleiding van een advertentie op internet over een blinde hond die aangeboden wordt, vroeg ik mij af of er mensen zijn die zulke honden opvangen.

Ik zit veel op de site omdat ik steeds twijfel over een hond. Maar echt, ben ik nou de enige die dit niet snapt? Moet zo'n beestje nou nog het asiel in.... Inslapen lijkt mij humaner....

Misschien zitten hier wel veel bokkers die dat zouden doen en zit ik er helemaal naast hoor :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-15 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP aangepast

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:20

natuurlijk zou ik zo'n hond wel willen hebben ( kan nu niet omdat ik veel werk)
waarom niet?
hij is dan wel blind,maar zijn oren werken vast nog uitstekend.
en zijn neus ook waardoor hij zich prima kan redden
hij heeft wat meer zorg en aandacht nodig van iemand die begrijpt wat het voor de hond is om niks te zien.
maar zie geen enkel probleem waarom je zo'n hond niet zou kunnen nemen.
ik heb vroeger een hond gehad die door ouderdom ook bijna blind was en heb daar nooit enig probleem van ondervonden

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:22

Belachelijk eigenlijk. De vorige eigenaar had besloten en de dierenarts brengt de hond in het geniep naar het asiel. Zo lees ik het tenminste.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:23

ik denk dat er heel veel mensen zijn die zo'n hond nog graag een goed nieuw leven willen geven, als ik later mijn eigen huis heb zit mijn huis waarschijnlijk ook helemaal vol met dit soort kneusjes :+

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:23

Ik vind daar niks belachelijks aan.
Waarom moet zo`n beestje ingeslapen worden, alleen omdat hij blind is?
Dat is pas belachelijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:24

Ja iedereen wil hem maar niemand haalt het beestje op. Geen woorden maar daden zeg ik dan Ellepel en lieni

cherrypower

bij mensen is het heel anders als ze blind zijn, dat is veel erger dan dat bij een hond hoeft te zijn. Een hond heeft dan zijn goeie neus en oren ook nog, ik denk dat het lastig wordt om dit beestje te plaatsen maar dat het wel te doen is. Hopelijk vindt hij snel een leuk huisje

EmptyWords

ik vind dat de vorige eigenaar helemaal niet zo slecht gedacht heeft....beter inslapen dan ongelukken, en veel mensen zullen een hond mét zicht willen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:25

piezze schreef:
Belachelijk eigenlijk. De vorige eigenaar had besloten en de dierenarts brengt de hond in het geniep naar het asiel. Zo lees ik het tenminste.

deze hond was blind,maar wel gezond en meeste dierenartsen laten dan zo'n dier liever niet inslapen.
denk dat het wel in overleg met de eigenaar is geweest dat de hond naar het asiel is gegaan :j

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:25

EmptyWords schreef:
ik vind dat de vorige eigenaar helemaal niet zo slecht gedacht heeft....beter inslapen dan ongelukken, en veel mensen zullen een hond mét zicht willen

Ik vind dat mensen te makkelijk over inslapen denken.
Er hoeven geen ongelukken te gebeuren, als je gewoon om je hond denkt.
Ook hoor je niet zomaar een hond te gaan aaien, ookal ziet hij er nog zo lief uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:26

piezze schreef:

Zo las ik het ook....
Als de eigenaren achter de keuze staan en merken dat de hond onzeker is mede door handicap, dan vind ik het hun recht dat ze het dier wouden laten gaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:28

Ik vind het echt van de zotte dat zo'n hond via de dierenarts naar het asiel werd gebracht.
Doorgesluist zeg maar, mag dit eigenlijk wel?
Ik zou als eigenaar not amused zijn als mij dit zou overkomen.

Over blindheid, een hond kan prima aarden dan, maar vergt gewoon meer tijd en speciale aanpassingen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:28

Op dit moment zou ik Japie niet ophalen. De hond die we 4 jaar terug wel ophaalden was 11, bijna doof en blind en kreeg na een maand bij ons ook nog een tumor. Zij is daar succesvol aan geopereerd en heeft nog anderhalf jaar fijn bij ons gewoond en zelfs nog als hulpverleningshond "gewerkt" voordat ze dood ging! Geen moment spijt gehad van deze lieve hond. Wij vonden het ook maar niks dat zo'n oude hond vanaf een boerderij in het asiel terecht kwam, vandaar dat wij haar meenamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:30

Zo heeft er hier al eens een blind en doof hondje in het asiel gezeten, 10+ en ze had geen ogen meer..
Baasje had zelfmoord gepleegd, ik vond het zo ontzettend sneu voor het hondje.. Zij is naar een verzorgingshuis gegaan, was geen neurotisch hondje dus dat scheelde maar veel kreeg ze ook niet meer mee van haar omgeving, alleen via trillingen en de geuren.

Anoniem

Re: Blinde hond in asiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:33

De reden dat de vorige eigenaar er geen heil meer in zag was omdat hij door de tralies van de tuin hapte naar mensen die hem aanraakten, wat prima t everklaren is vanuit de hond. Je ziet niets en ineens zit er iemand aan je, zelfverzekerd ben je al niet dus de eerste reactie is schrikken en bijten. Tja..... wij begrijpen dat wel.

Triest arme hond , let him go

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:34

ruitje schreef:
http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... e-schiedam

Ik zit veel op de site omdat ik steeds twijfel over een hond. Maar echt, ben ik nou de enige die dit niet snapt? Moet zo'n beestje nou nog het asiel in.... Inslapen lijkt mij humaner....

Zijn er nou mensen die dit zouden opvangen vraag ik mij af? Misschien zitten hier wel veel bokkers die dat zouden doen en zit ik er helemaal naast hoor :o

Ik denk precies hetzelfde.
Het feit dat hij uit zijn vertrouwde omgeving wordt weggehaald is voor een gezonde hond vaak al traumatisch, laat staan voor een blinde hond. Moet hij dan nou echt van hand tot hand gaan?
Als ex-eigenaar zou ik me geweldig rottig voelen als ik mijn "jaren lange trouwe maatje" in het asiel zou moeten zien, wetende dat de markt voor honden met een gebrek niet zo heel groot is.

Van de ene kant begrijp ik de ex-baasjes wel: je wil geen ongelukken. Van de andere kant: als de DA hem niet wil inslapen omdat de hond voor de rest gezond is, dan kun je je ook bedenken wat je zelf nog kunt doen om het leven van de hond te veraangenamen. Een bordje aan het hek hangen dat de hond niet geaaid mag worden omdat hij blind is en bijt lijkt me een minimum aan moeite.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:35

piezze schreef:
Ja iedereen wil hem maar niemand haalt het beestje op. Geen woorden maar daden zeg ik dan Ellepel en lieni

ik denk dat mijn ouders daar niet zo heel gelukkig van gaan worden :+
waren we een paar jaar verder geweest en had ik een eigen huis gehad, dan had ik het asiel meteen gebeld voor een afspraak

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:38

Ik heb wel eens bij iemand gelogeerd met een blinde hond. Die was 'gewoon' oud en zou niet lang meer leven, maar wat een ellende zeg! Als je de trap naar de kelder vergat dicht te doen dan donderde hij zo van de trap af. Hij botste overal tegenaan. En hij was zelfs nog in zijn vertrouwde huis en tuin. Uitlaten was niet echt meer aan de orde. Spelen en rennen kon niet meer. Nou was hij een oude hond waarbij dat er toch niet meer in zat, maar bij een jongere hond zou dat echt vreselijk zijn.

Ik zou er niet snel aan beginnen, tenzij je het echt als een missie ziet.

Je hebt tegenwoordig wel van die bumpers, die voorkomen dat de hond overal met zijn kop tegenaan stoot.

Afbeelding

Dat een dierenarts kiest voor het nog minimaal twee keer verhuizen van dit dier boven het door de eigenaren gewenste inslapen vind ik nogal apart. Alsof de asiels niet vol genoeg zitten met gezonde dieren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:41

Een hond die uit angst bijt lijkt mij in zijn koppie niet gezond maar verschrikkelijk angstig en ongelukkig. Ik snap de oude eigenaren wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:41

Uhm, honden in het asiel hebben het vaak beter dan de honden die de hele dag in hun eentje thuis zitten te wachten tot hun baasje eindelijk weer thuis komt :=

Vrijwilligers zijn er vaak genoeg, dus dat komt echt wel goed met hem in het asiel. Ik zie totaal geen reden om deze hond in te laten slapen. Het moet gewoon wennen aan zijn handicap en bij de juiste mensen komt dat helemaal goed :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:42

En ik zie niet in waarom iedere hond zo nodig moet leven...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:47

Dieptriest dat een blinde hond om m "te redden" nu dus in het asiel zit....daar snapt ie echt niets van! Ik snap die dierenarts ook niet helemaal, als ie simpelweg geweigerd had om het dier in te laten slapen, was de actie aan de eigenaar geweest. En dat die dan een andere da gezocht had, prima. Dit dier bijt dus al en ziet niets. Dit is dus echt te zot voor woorden want straks gaat dat dier van hot naar her, want hij is zielig en er zijn een hoop dierenredders op aarde! Als die dierenarts dan zo'n goede daad had willen doen, had ie m zelf moeten houden. Dit vind ik zo oneerlijk naar het dier toe......

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:51

Ik vind dat elk dier recht heeft om te leven, en dat niemand hier iets over kan zeggen op basis van een artikel. Welzijn van een dier kan enkel beoordeeld worden op elk individueel dier en als je het in werkelijkheid kan aanschouwen.
En bijten zegt niks over blindheid, evengoed kan het aan opvoeding liggen.

Net zoals oscar de beroemde kat, mensen vonden de operatie etisch onverantwoordelijk. Weinig buitenkatten die zo gelukkig op "metale" pootjes rondlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:56

Je kunt een dier niet uitleggen waarom hij niks meer ziet. Ik vind het niet diervriendelijk. Het kan op weinig plekken rondlopen. Knalt straks overal tegen aan in het nieuwe huis.

Snap niet goed waarom tegenwoordig alles maar moeten redden.

Als mijn energieke lab of herder blind worden. Dan is de keus heel makkelijk. Elke dagen mogen ze minimaal 2 uur door de bossen rennen. Met de lab word gefietst en oefenen we met de frisbee. En met de herder doen we ipo.

Beide veel beweging en uitdaging nodig. Waarin ze beperkt worden als ze blind zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:01

hij zou te plaatsen kunnen zijn bij mensen zonder kinderen en andere honden...maar een asiel is niet echt een goede plek lijkt mij.
Mijn hond was ook vrijwel blind,hij was 17,hij was op.Toen ik merkte dat het licht zeer deed aan zijn ogen en hij stopte met eten heb ik hem in laten slapen.Sommige honden zijn dood beter af.Ook als ze wat gedrag betreft te gecompliceerd zijn(ja,verknalt door sukkels)