konijnen zijn samen gekomen in het zelfde hok (familie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee

konijnen zijn samen gekomen in het zelfde hok (familie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 18:53

Goede avond , ik heb een probleempje.
Broer en zus zitten met twee aparte rennen naast elkaar.
De ren is gemaakt van die afsluitings hekken voor bouwterreinen , en daar tegenaan gaas tot ongeveer 1 m. Nu is ons rammetje er in geslaagd om er over het gaas van 1 m te springen. En zat hij dus samen met zijn volle zus in het hok. Ik maak mij dus zorgen dat zei gepaard hebben. Beide konijntjes zijn nu 5 jaar.
Kan ik nog iets doen om te voorkomen dat er inteelt ontstaat?

judith__

Re: konijnen zijn samen gekomen in het zelfde hok (familie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:57

Wat je zou kunnen doen is even met je dierenarts bellen. Wellicht dat zei kunnen vast stellen of en hoelang ze drachtig is. En of het mogelijk om de eitjes nog weg te knijpen en of het konijn volledig te steriliseren.

Ik weet niet of dit kan. Maar je da bellen zou ik zeker even doen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:58

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:01

Hoe lang is dit geleden?

Ik geloof dat je binnen 3 weken na de dekking kan castreren. Dan voer je eigenlijk abortus uit, en word de baarmoeder en eierstokken etc ook gelijk verwijderd.

Als je konijn 5 jaar is en nu haar eerste nestje zal krijgen is dit niet zonder gevolgen.

Ik zou ook direct je ram laten castreren, kunnen ze straks lekker bij elkaar. Konijnen zijn immers groepsdieren en hebben minimaal 1 maatje nodig. Enne, heb je ook geen last meer van deze ongelukjes ;)

Hier vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen, per provincie. Konijnen opereren is een vak apart en niet iedere dierenarts heeft hier ervaring mee/verstand van. Ik zou dus een DA van deze lijst kiezen.

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:08

Ik ging de flessen water vullen ,en toen ik terug kwam zaten ze samen.
Misschien is sterreliseren een optie ja. IK ga morgen even de DA bellen.
Ik heb 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Kan ik ze dan met ze drieën doen , of is het verstandig om de mannen te castreren? Wat kost sterreliseren zo'n beetje?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:24

Ik zou je rammen zeker laten helpen. Ook al is je voedster gecastreerd, de rammen zullen dan blijven rijden wat niet fijn is voor je voedster.

Castratie van een ram verschilt, is niet heel duur over het algemeen. Van een voedster verschilt ook, ik heb voor mijn 2 voedsters die ik toen had 175 euro betaald. voor 2, incl nazorg etc. Voor mijn derde voedster 99 euro, ook incl nazorg. Ik zou wel echt een DA van de bovenstaande lijst pakken, dan weet je zeker dat het goed gaat. Narcose is behoorlijk lastig bij konijnen.

Of je twee rammen en voedster daarna samen kunnen, ligt aan de karakters van je rammen. Ik had twee rammen die prima bij elkaar konden (met ook nog twee voedsters) maar je hoort ook vaak dat dit niet goed gaat. Hiervoor kun je altijd een opvang bellen, of zij je willen helpen met het koppelen na de castraties. Evt kun je er een groep van maken, dus nog een tweede voedster erbij. Of twee koppels. Maar nogmaals, contacteer daar een opvang over, die kunnen dat het beste inschatten.

Castratie lijkt me nu het belangrijkste, zeker voor je voedster. Ze is al ouder en dat brengt echt risico's mee, zeker als het een eerste nest is. De kans bestaat zelfs dat ze dit niet overleefd. Je rammen zou ik daarna ook doen. Je kunt evt ook tips vragen op het bunnybunch forum:

http://www.bunnybunch.nl/forums/

Een konijnenforum met een hoop kenners en liefhebbers, zij kunnen je perfect helpen.

Hier een lijst met opvangen, ook per provincie;

http://www.bunnybunch.nl/informatie/kon ... iel-lijst/

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:28

Mannen Castreren is sowieso wel verstandig, want ook als je je vrouw laat steriliseren blijven de mannen zin hebben om het zo te zeggen, wat dan in de meeste gevallen niet leuk is voor de voedster.
Daarnaast gaan rammen ook vaak met elkaar vechten.

Ik heb mijn voedster afgelopen jaar laten steriliseren op een leeftijd van 1 jaar en dit kosten 100 euro incl een na controle na 2 weken om te kijken of alles mooi genezen is.

ook heb ik een ram laten castreren dit kosten mij 60 euro en was ook incl een na controle na 2 weken.
echter zijn de prijzen vaak erg verschillend per regio en dierenarts

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:36

Morgen meteen een afspraak maken om je voedster te laten castreren is de enige optie om het inteelt nestje te kunnen voorkomen.

Verder, drie mannen en één vrouwtje gaat niet samen. Wat je kan doen is de twee mannen laten castreren en er een vrouw bijnemen. Of (klinkt nogal cru) één ram weg doen en een voedster ervoor in de plaats nemen, en de andere ram castreren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:39

Geryon schreef:
Morgen meteen een afspraak maken om je voedster te laten castreren is de enige optie om het inteelt nestje te kunnen voorkomen.

Verder, drie mannen en één vrouwtje gaat niet samen. Wat je kan doen is de twee mannen laten castreren en er een vrouw bijnemen. Of (klinkt nogal cru) één ram weg doen en een voedster ervoor in de plaats nemen, en de andere ram castreren.

het kán wel samen gaan, de rammen in mijn groep van 4 waren 't klefste stel ooit. Ligt echt aan het karakter. Twee rammen samen is wel gedoemd om fout te gaan, maar twee voedsters merendeels ook.

Maar nogmaals, een opvang kan dit het beste bepalen en je helpen met koppelen.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:40

Ik ga zeker morgen de da bellen . Vind het wel veel geld , omdat dan al mijn spaargeld er in op moet gaan (ben nog minderjarig). Maar gezondheid van het konijntje gaat voor. Een konijn weg doen vind ik een beetje eng , ben bang dat hij dan gaat dienen als kerstmaal , aangezien hij ook al wat ouder is. Mijn mannen samen dat gaat helaas niet is al geprobeerd. Ik weet niet of m'n vrouw gekoppeld kan worden , ze is nog al pittig van zichzelf.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:53

Super dat je zo denkt en het wil overwegen!

Je kunt een van je rammen evt afstaan bij een opvang. Daar betaal je wel voor, maar zij zullen heel zorgvuldig een goed baasje voor hem zoeken.

Je rammen zijn niet geholpen, ongeholpen rammen gaan vaak fout. Je zou het evt kunnen proberen hoor, je rammen samen met je voedster, als zij geholpen zijn allemaal dan.

Op ieder potje past een dekseltje, er zal vast een rammetje zijn die bij jouw voedster past.

Ik zou zeggen, bel je dierenarts, mocht die niet willen castreren (je voedster) dan kun je evt een van de lijst kiezen die ik heb gegeven. Op het forum kun je ook vragen naar prijzen evt, als je een topic daarvoor opent. Daarna kun je contact opnemen met een opvang, je verhaal uitleggen en kunnen zij je adviseren wat te doen. Juist omdat je voedster pittig is kunnen zij je perfect helpen met koppelen. Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:01

Eoweyn_x schreef:
Geryon schreef:

het kán wel samen gaan, de rammen in mijn groep van 4 waren 't klefste stel ooit. Ligt echt aan het karakter. Twee rammen samen is wel gedoemd om fout te gaan, maar twee voedsters merendeels ook.

Maar nogmaals, een opvang kan dit het beste bepalen en je helpen met koppelen.

Het gaat hier om twee rammen en één voedster. Héél iets anders dan twee rammen en twee voedsters (dat gaat vrijwel altijd goed ;)). Twee rammen en één voedster gaat echt maar zelden goed.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:15

Ik hoor ook vaak van meerdere rammen samen. 4 rammen en 1 voedster, bijvoorbeeld.

Mijn twee rammen hebben ook een poos samen gezeten met 1 voedster, en dat ging ook prima. Puur omdat ze beide erg makkelijk waren, maar zoals ik al zei, karakterkwestie. Beide rammen hebben ook een poos samen gezeten en ook dat ging prima. Ik zou het tenminste niet uitsluiten. Heb anders ook genoeg andere bruikbare tips gegeven waar TS uit zou kunnen kiezen.

Ook twee rammen en twee voedsters gaan niet vrijwel altijd goed. Ook weer, karakter. Ik heb ook een ram gehad met 3 voedsters, daar hoefde ik écht geen andere gecastr ram bij te plaatsen. En dat hoor ik ook vaker.

Overigens, je spreekt over 3 rammen. TS heeft 2 rammen en 1 voedster. Ik stelde al voor om hen proberen te koppelen tot een trio, of een groep van 4, dus een voedster erbij nemen. Beide konijnen apart en ieder een eigen maatje kan ook. Net zoals dat TS ook een ram kan herplaatsen of kan afstaan aan een opvang, en de overgebleven ram kan laten helpen en koppelen aan haar eigen voedster.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:26

Die 3 moest een 2 zijn :D
Het komt inderdaad voor en heb het zelf ook gehad. Maar dat zijn uitzonderingen en het is niet handig om te doen alsof dat eerder normaal is dan uitzonderlijk. Zo krijg je dat mensen het toch allemaal gaan proberen en dan maar hun konijntjes alleen laten zitten omdat het niet lukt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:49

Oh, haha, vandaar :P

Klopt, daarom raadde ik ook meer aan om een ram in te ruilen en de overige twee te laten helpen en koppelen. Maar ik kan snappen dat het ontzettend moeilijk is om je dier weg te doen, vandaar dat ik die optie ook noemde. Hoor ook vaak dat mensen om die reden hun dieren dan maar alleen laten zitten