Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:00

Bon... Ongeveer een maand geleden ben ik opeens de 'trotse' eigenaar geworden van 2 konijnen. Konijnen waren van mijn zus, zuslief was ze beu. Dus, ze stond aan de deur met 2 konijnen. Heb ze maar in huis genomen, want tja, ik kon ze moeilijk op straat laten staan. En nu zit ik hier, met 2 konijnen.

Als eerste heb ik al het idee dat ze zich gigantisch vervelen. Ze krijgen 's ochtens en 's avonds een goede portie hooi. Niet te veel want anders lopen ze alles onder het zaagsel. Verder krijgen ze nog een ruime pot (denk doorsnede 8/10 centimeter en 3/4 diep) gewoon standaard konijnen eten.

Het kot waarin ze zitten is duidelijk te klein. Helaas heb ik momenteel het geld niet voor te kijken voor een groter hok.

Nu heb ik enkele vragen:

Is de voeding goed? Wat zou ik kunnen doen zodat ze langer met hun hooi doen en het niet onder de bodembedekking lopen

Ze zitten nu op houtschilfers, van die iets grotere brokken. Is dit goed?

Wat voor hok is aan te raden voor 2 konijnen?

Eigenlijk wil ik ze graag 24/7 buiten hebben. Als ik ze deze zomer buiten zet, kunnen ze zich dan voldoende aanpassen naar de winter?

Heb uiteraard al verschillende websites afgezocht maar zie door het bos de bomen niet meer...

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:05

In de ochtend een pluk hooi en het ligt aan de grote van de konijnen hoeveel brok. Mijn Franse hangoor krijgt 2 dicht geknepen handjes en mijn Nederlandse hangoor 1 handje. Brokjes alleen in de avond omdat ze die keutels nog weer opeten. Je hebt van die hooi bollen ik geloof officieel voor cavia's waar je hooi in zou kunnen doen. Verder kun je ze nog extra's geven als bepaalde groente en fruit en bijvoorbeeld wilgentenen of mais kolf. Maar daarvoor kun je even op google kijken wat ze precies mogen. Sla en kool moet je bijvoorbeeld mee uitkijken.

Succes! Je kunt ze ook leren op de wc te gaan, mijn vriendin heeft bijvoorbeeld altijd haar konijn los in huis als ze thuis is.

Edit: qua bodembedekkig heb ik vlas met stro. Maar voor binnen stinkt dit gauw, dat is denk ik even uitproberen. Tip: bij een fourage handelaar in grootverpakking voer en bodembedekking inkopen is veel voordeliger!
Laatst bijgewerkt door Roosyes op 01-03-15 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:06

Is de voeding goed? Wat zou ik kunnen doen zodat ze langer met hun hooi doen en het niet onder de bodembedekking lopen
- Een ruifje zorgt ervoor dat het hooi niet op de grond valt en vies word. Deze zijn niet erg duur en kan je ook goed volproppen zodat ze altijd genoeg hooi hebben

Ze zitten nu op houtschilfers, van die iets grotere brokken. Is dit goed?
- Ik kan me niet zo goed inbeelden wat je bedoeld. Maar een bodembedekking moet niet te stoffig zijn en goed vocht opnemen. Vaak vinden ze het heerlijk om een dikke laag stro er boven op te hebben om aan te knabbelen en in te nestelen.

Wat voor hok is aan te raden voor 2 konijnen?
- Zelf ben ik een voorstander van een 'nacht'hok met daaraan en ren waarin ze lekker kunnen rennen en springen. Als je twee konijnen hebt is het belangrijk dat je een hok hebt waarbij ze makkelijk in en uit kunnen in het geval van ruzie en die ook groot genoeg is voor beide konijnen (ook als ze niet lekker tegen elkaar aan liggen maar juist afstand willen van elkaar)

Eigenlijk wil ik ze graag 24/7 buiten hebben. Als ik ze deze zomer buiten zet, kunnen ze zich dan voldoende aanpassen naar de winter?
Ja hoor dat gaat prima! Zolang je ze buiten zet in een periode waarbij de binnen en buiten temperatuur niet te veel verschillen geeft dat geen problemen :)

Edit: Over de brokken. Vaak word 25 gram brok per kilo lichaamsgewicht aangeraden. Dit kan je nemen als leidraad en eventeeul aanpassen als je merkt dat dit te veel of te weinig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:10

Denk niet dat dat hier een heel goed idee is met 3 honden en 2 katten. Van hamsters, gerbils en dergelijke weet ik nagenoeg alles, maar konijnen?

Moonfight: Het is een plastieken hok, heb al zitten kijken naar een ruifje maar kan het nergens aan bevestigen. Juist vanboven is er wat tralies, dus misschien is zo een balletje een optie, maar die ik in winkel vond zagen er wel heel klein uit. Leek me ook niet echt fijn dat ze dan constant met hun hoofdje omhoog moeten eten of rechtstaan?

Het zijn eigenlijk brokjes hout van 1*1 centimeter. Zat zelf te denken aan houtpellets nu, die vallen uit elkaar en vormen een mooi laagje, want die brokjes lijken me toch niet echt gemakkelijk te liggen.

Over dat hok is het een goede tip, nu kunnen ze eigenlijk enkel wat rondjes lopen en hebben ze geen apart hok. Ga even een foto maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:16

Afbeelding

Afbeelding

Door plaatsgebrek staan ze inderdaad even boven op de bench van de kleinste :)

Marjo89

Re: Konijnen houden, hoe doe je dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:19

Zou eerst maar is een ander hok voor ze kopen.
Dit is geen hok voor konijnen, niet gek dat ze zich vervelen.

hok buiten, met uitloop of een veel groter binnenhok.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:19

Oh, ik vrees dat je een anti rommelkooi hebt. Die zijn aan de hele zijkant plastic. Die zijn heel dieronvriendelijk. Te laag om goed rechtop te zitten en de ammoniakdampen blijven in de kooi hangen. Verder inderdaad veel te klein. In de dierenwinkel verkopen ze ook hooi wat in blokken in het pak is geperst. Door over de stippellijn van het plastic te knippen haal je er een baaltje uit. Dit blijft ook zo in het hok liggen en zal minder snel onder geschoffeld worden.

Ik zou snel op zoek gaan naar een andere kooi of hok, want wat ze nu hebben is echt te klein. Op marktplaats wordt van alles voor weinig aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:24

Marjo89 schreef:
Zou eerst maar is een ander hok voor ze kopen.
Dit is geen hok voor konijnen, niet gek dat ze zich vervelen.

hok buiten, met uitloop of een veel groter binnenhok.

Hé sorry hoor, heb ook niet voor die konijnen gekozen. Momenteel een ander hok kopen zit er echt niet in. Mijn rekening staat bijna op 0. Heb eind januari besloten mijn motor te laten repareren, moest ik weten dat die konijnen gingen komen had ik echt wel wat extra geld op zij gehouden. Maar nu is het er echt niet.

Marsu: Dat hooit in blokken klinkt interessant! Nu komt het ook in balen maar het valt echt direct uit elkaar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:25

Een goed hok is 1 m2 per konijn...

Ik snap wel dat ze zich vervelen in dit hok. Graag hebben ze ook een huisje waar ze in kunnen zitten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:26

Dit hok is inderdaad te klein en niet geschikt voor konijnen. Ik heb binnenkonijnen en mijn vriend heeft zelf een hok gemaak (240x70) van hout en hekjes die gebruikt worden voor een ren. Kosten van dit hok waren ongeveer 60 euro.

Konijnen zijn makkelijk zindelijk te krijgen. Ik gebruik een open kattenbak met houtkorrels. Zo lopen ze het hooi niet door de bodembedekking.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:27

Bij ons in de dierenwinkel hebben ze ook eetbare speeltunnels. Dat zou tijdelijk ook een oplossing zijn.

Als het voor jou geen optie is om ze anders te huisvesten kun je ze dan niet beter herplaatsen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:30

Dit zijn inderdaad rothokken maar daar kan jij nu niks aan doen. En een hondenbench? Heb je er daar niet eentje van over of kan je die niet lenen? Dan zitten ze in ieder geval beter tot ze naar buiten kunnen. Aan een bench kan je ook makkelijk een rennetje zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:32

Anders huisvesten kan ik zeker hoor, maar op korte termijn niet. Binnen een maand is alles financieel ook weer dik in orde dus dan kan ik alles kopen wat ze maar nodig hebben. Nu heb ik voor deze maand gewoon nog evenveel facturen als loon, door de motor. Vind het dus ook spijtig om ze nu weg te moeten doen als ik binnen een maand wel de mogelijkheden en middelen heb :)

Kreeg al via iemand de tip over wilgentakjes. Laat de wei nu net volstaan met van die takjes. Ga er zo meteen al een paar afknippen :) Ben ook kapaza aan het afzoeken naar een groter hok, een mooi buitenhok hebben we al, maar die konijnen hebben nog nooit buiten gezeten en heb liever niet dat ze ziek worden :)

Binnenkort gaat er hier in huis ook al een babypark etc weg, dus hebben we ook plaats voor een groot hok binnen. Helaas niet allemaal op korte termijn :)

Moonfight: Die bench is de enigste die we hebben, want eigenlijk gebruiken we dat niet. Die bench is van een puppy die op hetzelfde moment door mijn zus met de konijnen mee is afgezet. Kan er wel naar kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:40

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:45

Ach dat hok, wat sneu... Ik snap dat het niet jou schuld is hoor, maar ik vind het ontzettend naar om te zien dat konijnen (dieren uberhaupt) nog zo klein gehouden worden. Terwijl er zo veel info op internet te vinden is over de juiste huisvesting.

Ik zou ze nu je nog geen ander hok hebt zo veel mogelijk los laten lopen in je huis(wel opletten met snoeren ivm knagen)

Het hok uit je link vind ik persoonlijk nog wat klein, misschien kan je er nog een ren aan vast maken?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:46

Dat hooi in porties hebben ze bij verschillende supermarkten en dierenwinkels. Hudivo, Discus en Barn-i zijn merken die dat zo verkopen. Kruidvat heeft het ook, maar dan 1 baaltjes geperst per pakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:48

Ga nog wat verder zoeken, eventueel kijken voor er zelf 1 te maken :) Heb gezien dat ik online wel wat stappenplannen kan vinden. Heb begin april toch een week verlof :)

Daarom vraag ik hier ook om tips. Ben echt iemand van vrijheid, blijheid. Paarden lopen constant buiten, heb 2 hectare voor 4 paarden en 1 shet. Honden mogen constant rondlopen in een grote tuin. Vind het dan sneu om te zien dat die konijnen niet eens kunnen recht staan. Ben inderdaad redelijk laat met raad vragen maar heb nog eventjes gehoopt dat mijn zus achter haar konijnen en puppy ging komen. Maar ondertussen zijn we al een maand verder dus nu vind ik dat ze maar van mij zijn :)

Kreeg ook al een tip over inentingen, ga er zeker eens over informeren bij de dierenarts!

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:51

Goed dat je nu voor een nieuw hok kijkt :j.
Het hok ziet er groot uit, 1.20 ongeveer in de lengte en een bovenverdieping is best groot, ze hebben renruimte.
Een ren er aan vastmaken inderdaad :j.

Op marktplaats heb je ook af en toe goede konijnenhokken.

Waar had je zus ze in zitten?

Kunnen ze niet los in de kamer als je er bent en in het hok als je weg bent (tijdelijke oplossing).

Voor mn konijnen had ik een hok van twee verdiepingen, ik gok ook zoiets als 50 x 120, aan de rechterkant ging de onderverdieping wat verder, 50 centimeter? Daaraan had ik een ren gemaakt, van 170 (120+50) en nog een meter of wat breed :j. Hadden ze 170 x 150 en een bovenverdieping.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 01-03-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:55

kun je niet op marktplaats of een weggeefhoek op facebook ofzo voor een kooi kijken? ik heb mijn caviakooi voor ik geloof een tientje over gekocht toendertijd. misschien als tijdelijke oplossing :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:05

Mijn konijnen krijgen zo goed als 3x per dag een flinke hap hooi , low budget hooi XD . Kost bij de boer 3,50 voor een baaltje , hooi is in feite de eerste basis behoefte.

Gewone biks is al goed :j

Maar dat hok , dat mensen zo omgaan met konijnen. No offence maar dat doet pijn , hok is niet geschikt bah doet mijn maag omdraaien.

Ik heb 8 schavuiten momenteel , ik baal van 2 rennetjes die zijn echt klein in mijn ogen. Maar in feite groot zat , ik heb bij ouders een metertje of 8 bij 5 opgesplitst in 2 rennen met simpele panelenhekjes. Thuis heb ik 2 rennetjes , heel klein maar kan even niet anders ook met panelen hekken en een net erboven.

Voor huis heb ik nog een rennetje ook panelen hekken , allen met een schuilhokje waar ze amper in zitten :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:06

ik heb niet alles gelezen, dus het kan zijn dat het al gezegd is, maar een hooibolletje (5 euro) scheelt al een heleboel, die kun je heel handig met een haakje op de gewenste hoogte ophangen.

ook zou het voor je konijntjes leuk zijn om af en toe los te lopen, kun je ze daarvoor niet af en toe in een afgeschermd stuk zetten? wij doen het met een ren, maar tuinstoelkussens werken eigenlijk ook heel goed binnen.

en tegen verveling zijn takken heel leuk, wij hebben berkentakken, en daar wordt echt luciferhout van gemaakt. (je moet dus wel de uiteinden van de takken nemen, die redelijk gemakkelijk door te knagen zijn, van de dikkere stukken (1 cm) wordt hier altijd de bast helemaal afgeknaagd. Het geeft wel een beetje rommel, maar hij is er echt uren mee bezig.

oh en wij hebben kattenbakkorrels (wel speciale die geschikt zijn voor konijnen), die zijn echt ideaal, je konijn blijft er echt schoon van (zelfs ons langharige monstertje) en het is heel gemakkelijk te verschonen

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:07

Het hokje is idd wel te klein. Maar je hoeft ook niet een super groot hok te hebben.
Voor onze Vlaamse reus hadden wij een buitenhok.
Hij kreeg smorgens wat hooi + een bakje vol voer. Als ik thuiskwam van school kreeg hij vaak een wortel.
En dan savonds nog wat hooi.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:11

Zoals ik begrijp zitten ze momenteel binnen in een (duidelijk, dat weet je zelf ook al! :)) te klein hok! Wat je zou kunnen doen is iedere dag er voor zorgen dat ze er even uit kunnen. Als je parket of laminaat hebt hoef je niet met een hekje te werken, hoef je alleen maar een paar handoeken, fleeckleed oid neer te leggen want dat glijden ze niet over de vloer. Veel konijnen zullen er dan ook op blijven en niet over de gladde vloer lopen.

Verder kan je voor heel weinig geld wel zo'n rennetje met 6 paneeltjes aanschaffen, die zou je rondom de kooi erbij kunnen zetten als extra mogelijkheid om te bewegen.

Je kan de konijntjes prima naar buiten doen zodra het snachts rond de 10 graden blijft, een keer een uitbeter van 5 graden kan gebeuren, kunnen ze wel hebben. Dit zal ongeveer eind maart wel zover zijn. Als je ze dan buiten laat maken ze een lekker wintervachtje aan voor de winter en kun je ze de hele winter buiten laten. Bij vrieskou en veel wint scherm ik een stukje hok af met een plastic tas ofzo en gooi ik er een wollen deken bij over heen.

Tot die tijd moet je gewoon even roeien met de riemen die je hebt. Qua voeding doe je het volgens mij prima. Probeer een beetje creatief te zijn met hun huisvesting momenteel. Houtkorrels is een goede ondergrond, vang goed vocht op. Mijn advies zou zijn, als ze meet ruimte hebben in de kooi, doordat er een rennetje voor zijn, plaats dan een hoektoiletje, doe hier die korrels in en de rest kan je als zacht bedje met stro ofzo lekker maken voor ze. Moeten ze wel het toilet gebruiken. Als ze alsnog poepen/plassen in het stro is t wat lastiger.

Ik zou echt even kijken naar de huisvesting. Ze zitten echt heel dicht op elkaar en irritaties kunnen dan hoog op lopen. Ik weet dat je weinig mogelijkheden hebt dus ik advieseer echt om even creatief na te denken. Ik ken je huis en je ruimte niet dus daarom is het zo lastig om hierin voor je mee te denken!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:18

Hier heb ik konijnen buiten in een twee verdiepingen hok met een ren er aan vast. Let wel met een ren op dat ze er niet overheen kunnen springen of onderdoor kunnen, ik heb een echte uitbreker, die heel slim is en steeds weer manieren ontdekt om buiten de ren te komen. Gelukkig gaat ie zelf zijn hok en ren weer in als ik voer kom brengen. Qua groenvoer is witlof hier favoriet, maar ze krijgen wat ik in huis heb en geschikt is voor konijnen.
Wanneer de nachttemperatuur boven de 15 graden komt kunnen ze dag en nacht naar buiten en dan kunnen ze daarna ook buiten blijven.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde ging het altijd goed met de hond, de konijnen kregen hooguit een lik, maar ik was er wel altijd bij als ze beiden losliepen. Katten moeten hier uitkijken voor een van mijn konijnen, die jaagt ze gewoon weg.
Trouwens heel tof dat je ze een goed huisje wil geven en dat ze met zijn 2en zijn.