Bejaarde kat heen en weer laten reizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Bejaarde kat heen en weer laten reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 14:59

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een poes van 18 jaar oud, ze is erg oud, maar verder wel fit.
eet en drinkt goed maar heeft dus wel ouderdomskwaaltjes.
Ze is niet meer zo lenig, en laat haar vaak wegjagen door de andere katten bij haar voer,
waardoor ze nu weer wat magertjes is.

Momenteel woon ik op een klein (55M) appartementje op kamers ivm tijdelijke stage, de
katten zijn thuis bij mijn vader en ik kom alleen in het weekend thuis.

Momenteel heeft ze een wond op haar oor (niet ernstig) die 2 x daags behandeld wordt met een
honingzalf. Dit gebeurd nu dus eigenlijk niet/tot amper door mijn vader.

Ook met het voeren, blijf ik er altijd bij staan 2x daags zodat ze genoeg at, maar mijn
vader vergeet dit nog wel eens.

Ze kan hier wel naar buiten, maar eigenlijk is dit alleen om haar behoefte te doen, en dan gaat ze ergens in
de zon liggen of komt weer naar binnen.

Wat is nu verstandig om te doen?
Het liefst zou ik haar meenemen naar mijn appartement, om zo haar eet gedrag goed in de gaten te houden, en haar wond te verzorgen. ik zou haar dan het weekend weer mee terug naar huis nemen, of eventueel daar laten met extra voer.

Maar is het cru om een 18 jarige kat nog te verhuizen en dan heen en weer te laten reizen?
op het appartement kan ze niet naar buiten en zou dus binnen moeten blijven.

Hopelijk hebben jullie een goed advies, wat te doen met mijn bejaarde katje.

Beverburcht

Re: Bejaarde kat heen en weer laten reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:06

Heeft de kat ervaring met reizen? Zo ja, hoe ging dat dan?
Wanneer de kat met reizen en veranderingen makkelijk omgaat zou ik het wel overwegen, indien ik echt niet van mijn vader op aan kan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:07

Ik zou een kat sowieso niet verhuizen, helemaal niet meer op deze leeftijd. Kan je je vader niet tweemaal daags een wekker laten zetten zodat hij het niet vergeet?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:10

Vroeger (lees 10 jaar terug) ging de kat altijd met ons mee op vakantie naar Luxemburg, Frankrijk, Belgie, ze zat dan altijd aan een tuig. Maar de laatste jaren nooit meer gedaan ivm dat we altijd oppas aan huis hadden en vaker gespreid op vakantie gingen.

Denk niet dat mijn vader 2x daags een wekker gaat zetten, hij vind het prima om de dieren te verzorgen maar gaat niet heel secuur te werk, wat deze oudere kat nu dus wel nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:19

Ik zou het gewoon uitproberen. Na het weekend kat mee... en weekend erop kat terug. Ging het de week op appartement beter als thuis. En is vervoer geen enkel probleem, dan gewoon blijven doen. En anders terug naar de huidige situatie. Als je het niet gaat proberen, weet je nooit of het beter is of niet. Ik nam mijn kat van kleins af aan elk weekend mee heen&weer met OV. Geen enkel probleem, meneer vond het allemaal prima. Nu is die van jou iets anders gewend, maar het is ook niet dat ze nooit gereisd heeft. Dus zou zeker de gok wagen of het de situatie voor haar verbeterd of juist niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:28

jij kent je kat het beste toch? als jij denkt dat het dier bij jou het beter heeft dan moet je dat doet.
gezien de leeftijd zou ik er niet te lang mee reizen en kijken of je dan voor het weekend iemand kan vragen om even te kijken of het goed gaat bij jou op je appartement.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:31

Ik zou het ook gewoon proberen :j Zie niet in waarom het niet zou moeten kunnen :)
Ja de kat is oud, maar goed, als het inderdaad goed bij jou gaat, denk ik dat ze daar beter op haar plek is dan bij je vader.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:37

Ik zou het gewoon proberen. Onze hond is ook oud (16 jaar), maar nog wel fit. We reizen nog veel met hem. Hij is wel eens wat van slag, maar zodra ik een lekker plekje voor hem maak gaat hij wel rustig liggen (slapen). Alle aandacht die hij krijgt in de trein bevalt hem ook wel goed. ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:38

Verhuis haar maar laat haar dan daar. Katten kunnen best een nachtje of 2 alleen blijven mits genoeg eten en drinken natuurlijk. Ik zou haar niet heen en weer verhuizen ik denk dat het anders te veel stress zou geven.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:57

Hier ook een oudjes van 19 en 18 en eerder één van 21. Ik raad je ten zeerste af om het oude beestje nog te verhuizen. De kenmerken die je opnoemt herken ik onze oudjes. Ze zijn zo gehecht aan hun thuisbasis en het gaat ze veel stress opleveren wanneer je ze verhuist. Ze weten nu alle routes in huis en wanneer je ze zou verhuizen loop je de kans dat ze verdwalen (buitenshuis).

Ik heb ook een vader die op de oudjes moet passen wanneer ik van huis ben. De ene is inderdaad ook kwieker dan de ander en wil dan eten afpakken. Ik zou hierbij nagaan wat je vader nodig heeft om toch de goede verzorging te geven. Ik neem aan dat hij ook het beste voor de beestjes wil maar misschien niet weet wat het juiste is of niet doorheeft dat ze elkaars eten afpakken. Wanneer mijn vader voert doet hij de ene kat in een andere ruimte zodat het oudje rustig kan eten. Hierdoor kan hij het oudje rustig laten eten maar hoeft hij niet lang te wachten. Misschien is dat een idee? Het is een kleine handeling een kat even achter een gesloten deur te doen. 10 minuutjes later de deur weer open en voila.

Wat betreft de zalf. Wil hij het wel doen of is hij er niet handig in? Ik zou erover in gesprek gaan en aangeven dat je je er rot om voelt. Misschien kan er vanuit daar naar een oplossing gekeken worden? Wanneer mijn vader de katten moet voeren of pillen moet geven stuur ik hem een berichtje via de mobiel. Zo weet ik dat hij het doet en wordt hij herrinert.

Nog even een toevoeging: als ik je verhaal zo lees zit het meer dat je vader vergeet de zalf op te doen? (In plaats van dat hij het niet wil). Ik zit dus in dezelfde situatie en stuur dus een berichtje op de momenten dat het moet en als ik op vakantie ga hang ik ook een briefje op de kastdeur :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 09:30

Toch besloten om de kat mee naar Zwolle te nemen! Eerste nachtje gehad en ze is erg rustig. Komt lekker bij me zitten en op onderzoek in het huis. Eet/drinkt goed. Helaas lijkt ze het fenomeen kattenbak vergeten grrr hopelijk krijg ik dat er nog in.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:44

Heel verstandig. Denk dat de kattenbakplek nog onbekend is en misschien is ze wel wat gestresst, alles is tenslotte vreemd. Toch denk ik dat het beter is zo. een poos terug hadden wij een oude en zieke kat. Mijn dochter wilde graag dat hij meeging naar haar kamer in de stad. Deze kat vond reizen leuk en dat was dus gelukkig geen probleem. Het ging prima bij haar en het voordeel was dat hij alle aandacht kreeg die hij thuis met 4 andere katten moest delen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:14

Ja, denk ook dat dit verstandig is! Heb haar wel al een aantal x op de kattenbak gezet, maar toch verkoos ze mijn rijlaars om op te plassen. Straks thuis eens zien wat de schade na vandaag is ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:22

Verandering van omgeving geef het de tijd.

Maar ik zou haar niet heen en weer slepen maar als je het weekend er niet bent lekker veel eten neerzitten een nachtje kan ze best wel alleen blijven.