katten alleen laten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

katten alleen laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 13:55

Ik heb twee schatten van poezels en ik heb een schat van een vriend die 200 km weg woont.

Vriendlief en ik hebben een ritme dat we elkaar ieder weekend zien, ene weekend hij hier, andere weekend ik daar.

Dat is dan van vrijdagmiddag tot zondagavond met een uitzondering tot maandagmiddag.
In die tijd komt een goede vriend 2x per dag de poesjes verzorgen, vers water en voer en de kattenbak.

De laatste maanden ontstond er wat wrijving en kwam hij nog maar 1x per dag en kregen ze meerdere bakjes met water en voer.
Nu is het helaas geëscaleerd en wil hij niet meer voor de poezels zorgen en wil ik hem niet meer in huis.
Helaas is hij ook de enige die de katten kan en wil verzorgen iedere dag dat ik weg ben.

Babsi en Mila zijn binnekatten, op een appartementje. Babsi is erg op zichzelf maar Mila wilt echt aandacht en heeft deze ook echt hard nodig. Krijgt ze hem niet dan eist ze hem wel en is errug gehecht aan mij.
Ze hebben meerdere krabpalen, meerdere slaapplekken en veel speelgoed (waaronder een voertoren en een baan met balletje)

Nu zeggen meerdere personen in mijn omgeving dat ik ze gerust voor een weekend met voldoende voer en water alleen kan laten.
Okee voer en water kun je natuurlijk voldoende neerzetten maar hoe moet dat met de kattenbak?

Ik voel me er niet goed bij... Hoe denken de andere bokkers hier over?
Ik wil het allerbeste voor mijn beestjes!

Evelijn

Re: katten alleen laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:00

Tja.. het allerbeste... thuis blijven en vriendlief alleen naar jou toe laten komen.

Best schappelijk... in het weekend extra kattenbak erbij zetten en zondagavond weer terug zijn.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:02

Wanneer ik een weekendje weg ga, dan zet ik ook genoeg voer, water en een extra kattenbak neer. Daar redden ze zich prima mee. Maar dit is bij mij maar een paar keer in het jaar en niet om de 2 weken, dus ik kan me voorstellen dat je je daar niet heel fijn bij voelt. Is er bij jou in de buurt geen 'kattenoppas'? Die voor een bepaald bedrag elke dag langskomt en ook je kattenbak doet?

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 14:03

Heb ik idd naar gekeken en kan er zo gauw niet echt een vinden. En misschien ben ik erg paranoïde maar vind een 'vreemde' in huis toch wel eng...
Een extra kattenbak is natuurlijk absoluut geen probleem

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:04

Ik heb ook 2 binnenkatten, als ik op vakantie g( wat al wel lang geleden is) dan zorgen mijn buren voor mijn poezels, komen dan s morgens en s avonds eten geven, aandacht geven enz.

Als ik is een weekend weg ging, (nooit langer dan 2 nachten) dan dierf ik ook genoeg eten en drinken te zetten en vroeg ik mijn buren niet. Maar dit was misschien is 1 of 2 keer in het jaar. Als ik het goed begrijp zou dat bij u 2 weekends in de maand ongeveer zijn. Zal er dan ook afhangen hoe je katten dit trekken.

Als je echt van vrijdagmiddag tot en met maandagmiddag weg bent, vind ik dit toch wel aan de lange kant.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:07

Je kunt denken aan een extra kattenbak neerzetten in zo'n weekend. Een iets ander ritme invoeren van bijv. 2x bij jou en dan 1x bij hem. En dan voor die 1x per 3 weken toch iemand anders zoeken. Misschien iemand die ook zo'n dilemma heeft? Die zullen er best wel zijn -ik heb ook heel wat jaren zo heen-en-weer gereden-. Je haalt misschien wel een vreemde in huis maar als je een briefje ophangt bij de dierenarts zoek je al wat gerichter naar iemand. Of iemand vinden waar je iets anders voor kunt doen. 2x per dag vind ik wel erg veel, of is daar een reden voor? Als je vrijdagmiddag weggaat zet je nog wat vers neer, de zaterdag komt iemand (stel) en de zondagavond ben jij er weer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:10

Is meenemen geen optie?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:10

Hier is wel een overzicht van bedrijven/mensen die kattenoppas aanbieden: http://blijehuisdieren.nl/kattenoppas.html

Wij laten ook een vaste vrijwilliger van zo'n organisatie voor onze kat als we een paar nachten weg zijn. Je hebt inderdaad een vreemde in huis, maar ons is het goed bevallen. We hebben een vaste 'oppas', waarmee het gewoon klikt en die we hierin wel vertrouwen. Maar ik snap dat je hier wel wat huiverig voor bent.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:11

Ik raad je af ze een alleen alleen te laten...wij een keer gegaan en dat gaat niet 100% goed...
Door de stress die ze kunnen krijgen kunnen ze hun behoefte ergens anders doen etc.

Is er niet iemand anders die ze kan verzorgen? de buren misschien...?

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:11

bowena_84 schreef:
Heb ik idd naar gekeken en kan er zo gauw niet echt een vinden. En misschien ben ik erg paranoïde maar vind een 'vreemde' in huis toch wel eng...
Een extra kattenbak is natuurlijk absoluut geen probleem

Heb je geen goede buurtjes?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:16

Shirley schreef:
Is meenemen geen optie?

Dacht ik ook aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:21

Meenemen of buren die een oogje in het zeil houden idd geen optie?

Moet er zelf niet aan denken om m'n kat een weekend alleen te laten, nou is onze kat gelukkig vrij makkelijk en 'logeert' ie graag bij m'n schoonouders maar een weekend alleen laten.. Geen haar op m'n hoofd..

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:28

Wij hebben meerdere lieve buurtjes die graag op onze beestjes passen, zelf zou ik ze ook absoluut niet alleen willen laten...stel je voor dat er iets gebeurt en niemand dat merkt omdat ze alleen zijn.

Meenemen? Dat moeten die katten heel lang reizen steeds in een klein kooitje...
dan zijn die katten 2 dagen daar en mogen ze weer de lange reis in hun kooitje naar huis maken.
Daarbij komt dat katten over het algemeen (niet allemaal) heel slecht tegen veranderingen kunnen...wat daarom niet diervriendelijk is om ze voor 2 dagen in een andere omgeving te zetten om daarna weer alles te veranderen...
In plaats van meenemen zou ik dan toch maar de buren gaan vertrouwen, niet alle mensen zijn slecht of hebben het slecht met je bedoeld ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:37

Meenemen? Welnee joh, dat is helemaal stressvol voor die beesten. Weekendje alleen kan best prima hoor, voerbak vol, waterbak vol en als je terug komt heeeeeeeeel veel knuffelen.

Al is het natuurlijk geen ideale situatie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:41

Dat hoeft toch niet?
Dat zal van dier tot dier schelen...
Dit zijn mensgerichte binnenkatten, misschien zijn ze vele malen liever bij hun baasje op een andere plek (die na een paar keertjes ook niet meer vreemd is) dan alleen thuis.

Zou het risico ook niet nemen.
Stel er gebeurt iets binnen, of één van hen wordt ziek -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:43

Ik zou zaterdag even aan buurman/buurvrouw vragen of ze even kunnen kijken of alles goed is. Wij hebben de katten nooit zolang alleen gelaten :n zul je net zien dat ze hun waterbakken om hebben gegooid bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:44

K wil net zeggen.. Als je een tijger in een muizenhok propt ja dan is het een te klein reisverblijf en ongetwijfeld stressvol.. Maar onze kat gaat bijna weekelijks mee een weekendje naar m'n schoonouders, wat 3 kwartier tot een uur rijden is met de auto en dan ligt ie gewoon te slapen in z'n reismandje.. Ik denk dat het inderdaad aan de kat ligt, ze vinden het echt niet allemaal doodeng, die van ons vind het wel prima, die weet waar we heen gaan lijkt het en vanaf het moment dat we de snelweg opdraaien totdat we de straat inrijden bij m'n schoonouders ligt ie gewoon te maffen en te knorren.

Als ze idd bonje krijgen of iets dergelijks of een van de twee wordt ziek of komt ergens klem te zitten.. Moet er niet aan denken dat je dat pas bij thuiskomst dan merkt.. bah :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:46

Roosch schreef:
Meenemen? Welnee joh, dat is helemaal stressvol voor die beesten. Weekendje alleen kan best prima hoor, voerbak vol, waterbak vol en als je terug komt heeeeeeeeel veel knuffelen.

Al is het natuurlijk geen ideale situatie.

Dat inderdaad.
Ze kunnen prima alleen blijven en ik weet niet hoeveel die van jou kakken, maar bij mij ligt echt de kattenbak niet vol hoor na 2 dagen :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:50

Tja ik ben nou eenmaal geen voorstander van katten meenemen naar andere plekken. Kan niet eens beschrijven waarom, maar ik vind het gewoon fijn om die van mij lekker thuis te laten. Die gaan ook alleen maar met het reismandje naar de dierenarts. :+
Is natuurlijk per kat verschillend maar ik denk dat ik de mijne een groter plezier doe om ze alleen te laten zodat ze lekker kunnen dutten en spelen en eten en poepen dan dat ik ze in een reismandje stop en er 200 km mee ga sjouwen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:53

Haha nuja ik heb hier ook wel de 'regel' dat ik de kat niet voor 1 nacht meesleep; als we gaan, gaan we op vrijdagmiddag weg en zondagavond of maandagmiddag terug. Voor 1 nacht ga ik 'm niet meeslepen, dat vind ik ook wat sneu :p Misschien ben ik nog wat overbezorgd of heb ik 'm teveel vermenselijkt, na een dagje kantoor staat ie ook blerend en miauwend op de trap en kom ik de hele avond niet meer van de bank af omdat ik dan een intens tevreden kat op schoot heb.. Hij is volgens mij nogal gehecht aan gezelligheid :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:55

Persoonlijk zou ik het niet doen, stel er wordt er eentje ziek...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:08

Als je vrijdagavond weg gaat en zondagavond weer thuis bent. Dan zou je kunnen kijken of je iemand kan vinden die op de zaterdag bij ze komt. Voer bijvullen en de bak verschonen. Als ze het willen even knuffelen. Van vrijdagavond tot zondagavond zou mij net te lang zijn. Ik ging wel eens op zaterdagmiddag weg en kwam dan in de loop van zondag weer thuis. Ze hadden een bak en voldoende voer. Mijn katten hadden toen ook een kattenluik.
Als ik het goed begrijp dan is het 2 weekenden in de maand.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:26

Een heel weekend zou ik ook te lang vinden. Dan is het toch wel fijn dat er 1x iemand bij ze gaat kijken. 1 nachtje doe ik wel zonder oppas. Vanaf 3 dagen gaan ze bij een vriendin logeren waar ze het huis goed kennen en goed op hun gemak zijn.

De oppas heeft zelf ook katten dus als zij eens een weekendje weg is ga ik even bij haar katten kijken, werkt ideaal.

Als ik jou was zou ik kijken of je bv 2 weekenden bij jou, 1 weekend bij je vriend kan verblijven. Het weekend dat je bij je vriend bent iets korter maken en dan voor de zaterdag een nieuwe oppas regelen. Even kijken wie er bv zelf katten heeft in je omgeving. Zowel mijn logeeradres als oppas doen zelf aan kittenopvang, dus mensen met veel kattenkennis.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:32

Wow wat een reacties, bedankt!

Zie dat de meningen verdeeld zijn dat maakt het voor mij ook wat lastig haha.

Meenemen is gewoon geen optie. Ik moet 4,5 uur met de trein + koffer en twee kattenmandjes? Haha
En daarbij is de klein de donder echt alleen met heeeeeel veel geduld met heeeeeeel veel verleiding in het mandje te krijgen en is een enorme stresser

Daarbij woont mijn vriend in een appartement met 2 andere heren, ik vind dat geen fijn idee en mijn poezen ook niet.

Ik heb een extra kattenbak en 4 grote bakken met reservoir besteld. Oh en nog een bal waar snacks in kunnen, hebben ze nog wat extra uitdaging.

Een vreemde oppas voelt toch niet zo goed, maar ik houd die optie open als laatste redmiddel.

Gelukkig heb ik een lief zusje, die is bereid om 1 dag in het weekend bij de poesjes te gaan kijken. Dan zijn ze alleen vrijdagavond en zondags alleen. Dus ik ga eerst dat eens proberen, eens kijken hoe dat gaat.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:16

Mijn katten liet ik weleens alleen voor 1 nachtje. Meerdere bakjes voer en water en twee schone kattenbakken. Dat hielden ze prima vol.

Was ik echter langer van huis, dan liet ik de oppas komen. Via deze website had ik een meisje gezocht die m'n katten kon voeren en ermee kon spelen. Ze kwam dan twee keer per dag. De katten vonden haar geweldig en ik kon met een gerust hart een weekendje naar m'n vriend :D Kostte me wel een rib uit m'n lijf telkens.