Wat te doen? Diervriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Wat te doen? Diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 11:42

Wat is wijsheid?

Het probleem is als volgt:

Onze mooie rooie exkater heeft hetzelfde probleem als zijn rooie baasjes. De zon. 2 jaar geleden begon het probleem van verbrandingen. Hij kreeg korstjes naast zijn ogen en op zijn oren en een gezwollen gezicht welke erg pijnlijk leek. Vreemd genoeg waren de korstjes steeds na 2 dagen weg en leek het weer goed. Vechten? Hij is immers veel (!!) van huis. Dit was het 'eerste' jaar.

Het jaar daarop begon het probleem al aan het begin van de zomer. Geen vechten dus en misschien wel een allergie voor de zon oid. We zijn gaan smeren met zonnebrand zoveel we konden, maar meneer is niet zoveel thuis dat dit met regelmaat kon gebeuren. Wel was hij elke dag even thuis, maar met 1 keer smeren oer dag kom je er niet.

Het was echt erg vorig jaar en ik wil dat dit jaar zoveel mogelijk voorkomen. We zien echter nú alweer korstjes verschijnen (sinds +- 2 weken) en zijn druk aan het smeren geslagen. Op stage bij een DA had ik al gevraagd wat ik anders nog zou kunnen doen en dat is hem medicijnen geven. Echter was de DA hier zelf helemaaaaal geen fan van (ben even de naam kwijt). Nou wil ik hem dit best geven als het helpt, maar met een kat die niet regelmatig thuis is, is het onbegonnen werk.

Dan het volgende probleem, want ik ruik de vraag al. Waarom houd je hem dan niet binnen. Dat is helaas absoluut geen optie. Na zijn castratie vloog hij de volgende dag letterlijk bij de muren en ramen omhoog. Hij is dan echt extreem angstig. Er is zelden een moment dat hij in de woonkamer komt. Deze winter komt hij in ons schuurtje en hoogstens in de keuken, maar meneer is liever buiten. Binnen houden wordt hij net zo ongelukkig van en wil ik hem dan óók niet aan doen.

Wat zouden jullie doen? Want mocht hij er deze zomer wederom zoveel last van krijgen (wat eigenlijk met alleen smeren niet te voorkomen is) overweeg ik het om hem in te laten slapen. Ik vind het geen dierwaardig bestaan om met zoveel pijn te moeten leven, want als ware redhead weet ik hoe zeer het doet als je verbrand bent.

Een heel warrig verhaal, maar ik ben benieuwd naar meningen en eventueel nuttig advies. Is in laten slapen een goed overwogen keus of zijn er andere dingen wat zijn leven beter kan maken? Want volgens de DA kan je in feite niet veel meer dan smeren, smeren en nog eens smeren..

Goof

Re: Wat te doen? Diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:44

Is het serieus verbrand? Ik kan me niet voorstellen dat hij nu met dit weer namelijk al verbrand, de zon heeft nog geen kracht.
Speelt er niet een andere allergie? Planten?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 11:45

Ik zal kijken of ik een foto kan maken en uploaden. Volgens de DA is het een soort allergie voor de zon en echt verbranding.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:47

Moeilijk.

Komt hij niet naar huis als je hem dagelijks lekker eten geeft(nat voer of zo iets)?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:48

Smeren zul je dan ook dagelijks moeten doen, net als de medicijnen, neem ik aan?
Zou dat toch een kans geven...

Of uitzoeken of er niets is wat langere tijd werkzaam is, iets via een injectie of chipje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:52

Zijn de leverwaarden bekeken?
Want een behaard dier moet haast wel wat mankeren om in februari uv overgevoelig te zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 14:56

Bloed is niet gecheckt, hebben we het eigenlijk ook niet over gehad. Ik wil het wel laten checken, maar stel hij heeft wel slechte leverwaarden, dan schiet ik er in feite nog niks mee op wat betreft de zonneallergie. Denk ik dan maar?

Smeren doen we elke dag, zodra we hem zien. Maarja met 1 keer per dag smeren bereik je niet bijzonder veel. Ik wil kijken hoe hij het hiermee doet deze zomer. Ik zal in ieder geval nogmaals in overleg gaan met de DA en kijken of die medicijnen een uitkomst zijn. Maar het is nog een jonge kat en ik wil hem niet zijn hele leven nog op medicijnen zetten waarvan zelfs de DA geen voorstander is. Daarvoor moeten we hem wel elke dag zien en of dat gaat gebeuren met het mooie weer van de zomer durf ik niet te zeggen.

We zijn in ieder geval nog niet uitgedokterd en ik laat hem ook niet zomaar gaan. Maar als er bokkers met ervaringen zijn of meningen dan hoor ik dat graag. Want ik wil hem zo niet laten lijden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:05

Dit is onze Bing. Hij lijkt gezwollen ogen te hebben, maar ik had hem net wakker gemaakt en hij heeft zijn ogen nog half dicht. Dus dat valt momenteel best mee gelukkig.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:07

Wat een typische plek om te verbranden, rondom het oog zit veel haar dus daar zou de zon niet op de huid moeten kunnen komen. Ik zou dan eerder de neus en oorschelpen verwachten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:09

Ja dat dacht ik ook altijd. Maar hij is daar vanaf kitten af aan al dun behaard. Dus van de locatie kijk ik niet zo heel raar op. Verder is hij dik behaard en heeft hij dus ook geen verwondingen. Op de puntjes van zijn oren heeft hij ook korstjes en 's zomers als de zon echt goed schijnt dus, dan heeft hij dikke korsten. Is het een paar dagen 'vies' weer geweest, zie je direct ook verbetering.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:11

Dit is hem als kitten. Hier zie je ook dat zijn wenkbrauwen dun behaard zijn.

Afbeelding

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:37

Kan het niet een soort hooikoorts zijn of een reactie op planten buiten waar hij doorheen struint?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:43

Hooikoorts acht ik niet heel waarschijnlijk, want dan zou hij andere symptomen moeten hebben, lijkt mij?

Een reactie op planten, tja. Het klinkt mij niet logisch. Want zodra de zon voor een paar dagen verdwijnt gaat het beter en zodra de zon weer tevoorschijn komt is het ook direct weer aanwezig. Welke plant zou dit kunnen veroorzaken? Ik ken nergens in de buurt berenklauw...

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:25

Misschien kan je aan de dierenarts vragen of je anti histamine mag proberen? Ik weet niet of hij dagelijks thuis komt eten, want dan kan je het daar doorheen doen. Als het een allergie is zou anti histamine 9 vd 10 keer moeten werken.
Ik denk dat jouw dierenarts het over prednison had, waar hij geen voorstander van is? Dat werkt namelijk wel als een tierelier bij bepaalde huidproblemen, en is ook in injectie vorm toe te dienen (werkt dan 3-4 weken).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:28

Ik weet niet of het een prednisolon vorm was. Ik ga even googlen. Het was iets met een f of dex- ofzo. Maar als ik een naam voor het eerst hoor ben ik heel slecht in het onthouden.

De katten hier krijgen onbeperkt brok en ze eten allemaal uit hetzelfde bakje. Hij komt wel dagelijks thuis om te eten, wellicht dat ik het op een andere manier kan toedienen. Zou zoiets ook werken voor een zonneallergie? Of dacht je aan andere allergieën? Baadt het niet, dan schaadt het (hopelijk) ook niet.

Edit: Dexamethason kom ik als eerst tegen. Die naam klinkt bekend. Ga nog even verder googlen maar het had wel te maken met de cortico's. Wellicht dat jullie dit iets zegt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:36

Ziet eruit alsof je kat ergens overgevoelig voor is, lastige is om uit te vogelen waarvoor..

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:38

Ik ben zelf bekend met moderin en vetacortyl, dexamethason gebruiken wij op de praktijk ook maar van die weet ik even niet zeker hoelang deze werkt.
Ik denk eigenlijk aan een andere allergie dan zonne allergie inderdaad, hoe voelt de rode huid aan? Warm ook?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:40

De huid lijkt verdikt. Ook warm inderdaad.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:42

Ik zou vooraleer je besluit hem in te laten slapen toch eens een onderzoek laten doen, wat is er tot nu toe bij de dierenarts onderzocht dan? Dat wordt me niet duidelijk uit je verhaal. Bloedonderzoek of een huidschraapsel of iets dergelijks lijkt me een eerste stap.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:44

Leffroi schreef:

Ook blaasjes en jeuk? De meeste zonne allergieën bouwen zich op, dus het wordt elk jaar erger. Merk je dit ook bij jouw kat?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:47

De dierenarts (mijn eigen, niet op stage)heeft hem bekeken en op basis van mijn verhaal leek hem een zonneallergie het meest logisch. Je ziet namelijk duidelijk wanneer de zon weer geschenen heeft. Dan zijn de plekken erger. Net zoiets als bij witte katten in feite. Hij is 'nou eenmaal' dun behaard op deze plekken en zijn oren zullen natuurlijk ook gevoeliger zijn. Ik vind het allemaal heel logisch klinken.

Ik zal vandeweek nog even overleggen en kijken wat de opties zijn. Als er een injectievorm bestaat die enkele weken duurt dan is dat voor mij veel meer een optie, dan hem dagelijks een pil te geven. Want zeker over de zomermaanden met het lekkere weer, kan ik niet garanderen dat hij dagelijks thuis is en dan heeft het gewoon geen zin.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:48

LisaaBloem schreef:
Leffroi schreef:

Ook blaasjes en jeuk? De meeste zonne allergieën bouwen zich op, dus het wordt elk jaar erger. Merk je dit ook bij jouw kat?

Dat het elk jaar erger wordt is absoluut zo. Maar heb tot nu toe geen blaasjes kunnen ontdekken. Hij lijkt het niet heel erg te vinden als je het insmeert, maar kan niet echt jeuk ontdekken. Daarvoor zie ik hem ook veelste weinig. Dat durf ik dus niet te zeggen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:53

Leffroi schreef:
De dierenarts (mijn eigen, niet op stage)heeft hem bekeken en op basis van mijn verhaal leek hem een zonneallergie het meest logisch. Je ziet namelijk duidelijk wanneer de zon weer geschenen heeft. Dan zijn de plekken erger. Net zoiets als bij witte katten in feite. Hij is 'nou eenmaal' dun behaard op deze plekken en zijn oren zullen natuurlijk ook gevoeliger zijn. Ik vind het allemaal heel logisch klinken.

Ik zal vandeweek nog even overleggen en kijken wat de opties zijn. Als er een injectievorm bestaat die enkele weken duurt dan is dat voor mij veel meer een optie, dan hem dagelijks een pil te geven. Want zeker over de zomermaanden met het lekkere weer, kan ik niet garanderen dat hij dagelijks thuis is en dan heeft het gewoon geen zin.

Dan zou ik toch vragen of je eerst de anti histamine mag proberen. Deze heeft namelijk een stuk minder bijwerkingen dan prednisolon/corticosteroïden. Het enige nadeel is dat maar 30% van de katten goed reageert op anti histamine, maar daarentegen werkt dan vaak wel een lage dosis corticosteroïden in combinatie met anti histamine heel goed. Een lage dosis is natuurlijk wat fijner vanwege de bijwerkingen van corticosteroïden (pu/pd, meer honger, ontsteking van de urinewegen
, diabetes mellitus ( wat overigens wel vaak over gaat wanneer je weer stopt met corticosteroïden) en als er een hartziekte aanwezig is kan het voor hartfalen zorgen)
Niet om je bang te maken, maar om je te informeren :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:58

Misschien kan je als aanvulling ook ander voer gaan geven, bijvoorbeeld atopy/sensitive van Sanimed, of hypoallergeen. Je kan altijd twee weken proefzakjes proberen, werkt het niet dan is het jammer, werkt het wel dan is het een mooie oplossing.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 17:00

Ik zal het eens voorleggen aan de DA, bedankt!