artikel Landleven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RashjaShanti

artikel Landleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 21:25

Hallo ,
ik las vanmiddag in het blad Landleven een artikel over een man die reeën en hazen in een mini natuur gebiedje van een hectare hield. Toen vroeg ik me af of er meer mensen bekend zijn met hazen houden. Het lijkt mij best interessant om ze te hebben en te observeren. Weet iemand toevallig hoeveel ruimte ze nodig hebben en waar je ze kunt kopen? Ik bedoel niet dat ik nu van plan ben hazen te gaan houden maar het lijkt me best interessant.
A.V.B

tamary

Re: artikel Landleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:35

1e stap is een berg vergunningen en opleiding, want die dieren mag je niet zomaar houden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:48

Ik wou net zeggen, hazen zijn volgens mij zelfs verboden om zo te houden, niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:33

Reeen én hazen op een "mini natuurgebiedje" van slechts één hectare? Wat een aanfluiting.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:39

Kuggur schreef:
Reeen én hazen op een "mini natuurgebiedje" van slechts één hectare? Wat een aanfluiting.

waarschijnlijk een veredeld hertenkampje waarop hij een miniecosysteempje heeft gemaakt of al had.

om het een natuurgebiedje te noemen is zwaar overdreven.. maar een hertenkamp is vaak kleiner dan dan een hectare.. en een stelletje hazen, hij zal er dan wel de vergunningen voor hebben.

vind het alleen niet echt van waarde om een artikel aan te wijden, tenzij het herten in gevangenschap geboren zijn die hij hier houd, wat dan een verbetering zou inhouden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:44

Tsja, vanuit mijn perspectief nogal belachelijk; we hebben net een boerderij gekocht met 40 hectare omheind hooiland/weide en 2600 hectare hoogland (inclusief een paar bergmeertjes).
Één hectare? Dat is een tuintje....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:56

Kuggur schreef:
Tsja, vanuit mijn perspectief nogal belachelijk; we hebben net een boerderij gekocht met 40 hectare omheind hooiland/weide en 2600 hectare hoogland (inclusief een paar bergmeertjes).

Good for you, wat voegt dit toe aan dit topic?

@TS, ik geloof dat je inderdaad niet zomaar hazen mag houden. Of dat ook zo met reeën is weet ik niet zeker, waren het niet gewoon gefokte herten van een andere soort?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:03

Kuggur schreef:

niet iedereen is in zo'n luxepositie natuurlijk.. en wat elders kan, hoeft hier natuurlijk niet te kunnen en vise versa.. kans dat je hier even 40 hectare op de kop kunt tikken zonder multimiljonair te zijn is tamelijk klein.. 1 hectare is 2 voetbalvelden = voor nederlandse begrippen geen achtertuintje..
en voor het zelfde geld is het een particulier perceeltje bos, dat weten we niet zonder het artikel te lezen.
in dat geval is een hectare meer dan genoeg om een paar herten te houden omdat er voldoende mogelijkheden zijn om zich te onttrekken aan priemende ogen.

en het is in ieder geval vele malen meer dan de ruimte die een hert over het algemeen in een dierentuin heeft.

ik zou er nog steeds geen 'reclame' voor maken om wild te houden als je slechts een hectare hebt.. maar dat het niet kan, of belachelijk is als grondoppervlak is natuurlijk niet correct.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:28

We hebben het hier niet over wel of niet acceptabel wilde dieren houden. In het aangehaalde artikel definieert iemand zijn ene hectare met een paar haasjes en reetjes erop als een "mini natuurgebiedje".
En dát is belachelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:30

Kuggur schreef:
We hebben het hier niet over wel of niet acceptabel wilde dieren houden. In het aangehaalde artikel definieert iemand zijn ene hectare met een paar haasjes en reetjes erop als een "mini natuurgebiedje".
En dát is belachelijk.

Staat dat in dat artikel of zegt TS dat? Of heb je het gelezen? Ik heb geen artikel gezien nl, dit is TS haar interpretatie, misschien werd het in het artikel zelf anders benoemd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:34

Inderdaad Fifl, goed mogelijk.
Wie weet heeft ze zich het hele artikel niet goed herinnerd, en gind het niet om hazen maar konijnen, en de reeen waren eigenlijk geiten. Kan ook zijn dat niet niet meer precies weet hoeveel hectare het waren.
We hebben het tenslotte niet zelf gelezen.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 10:39

Haha. Ik ben eigenlijk een hij zegmaar. Geen zij. Maar even weer ontopic: in het artikel staat dat die man een haasje ooit heeft gekregen omdat iemand er 1 had gevonden. Daarbij zette hij later een mannetje. Het gaat echt over reeën en geen andere herten. Er wordt echt over gesproken als het kleine natuurgebiedje. Het probleem is is dat de desbetreffende landleven op stal ligt. Dus ik heb hem hier niet bij de hand. Ik heb al gezocht op internet maar daar kan ik het niet vinden.

EDIT: Hier zie je het blad , en daaronder aan de pagina staat een inkijkexemplaar.
Daar zie je een klein stukje van het artikel
. http://www.landleven.nl/Home/Algemeen/2 ... DI000131W/