Krijgen mijn caafs te veel eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Krijgen mijn caafs te veel eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:35

Hallo.
mijn cavia's zijn nu een kleine 4 maanden, het zijn twee mannetje. Ik geef ze voer in soort van brokjes zodat ze niet het lekkerste eruit pikken. Ik geef ze veel hooi, paprika's en andere groentes. Nu geef ik ze 's morgen om 8:00 een bakje voer tot de rand. 'S avons om 18:00 is dat bakje helemaal leeg. Dan geef ik ze weer een volle bak en is het 's morgens weer helemaal leeg. De grootst is 25 cm lang & 4 cm breed en de kleinste 22 cm lang & 3,5 cm breed. Is dit normaal voor een cavia van 4 maanden?! Ik vind dat ze vrij veel eten. Doe op maandag nieuw pak voer in de voertonnetje en is zondag eigelijk al weer op. Mijn ouders hebben zoiets: ze blijven eten en als ik ze genoeg hooi geef dat ze daar ook van eten. Maar brokken gaan er zeer makkelijk in. Nu was mijn vraag: geef ik ze teveel eten voor een 4 maand oude cavia? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
veel groetjes!

Peerke_

Re: Krijgen mijn caafs te veel eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:39

Het ligt natuurlijk aan wat voor maat voerbakjes je hebt en hoe groot die zakken voer zijn.
Als het zakken van 20 kg zijn, voer je sowieso teveel. 400 grams zakjes is weer wat weinig :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:40

Hoeveel wegen ze? cm zegt niet zoveel.

met 4 maanden zou ik ze 40 gram per cavia per dag geven, zeker geen volle bak dat is veel te veel voor 2. (als je een beetje een doorsnee cavia bak hebt :P )
Wat voor voer geef je? Je kunt ook een groter pak kopen zodat je niet elke week nieuw hoeft te kopen, dan ben je meestal ook goedkoper uit.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:41

Het is gewone maat cavia voerbakje. De grammen voerzakken weet ik niet precies maar dan morgen even kijken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:44

Wij hebben een helelading voer ingekocht. Dus we hebben genoeg. Dus voor 2 caafs dan 80 gram? En hoevaak op een dag? Ouders werken allebei bij een supermarkt en ik koop daar het voer. (Natuurlijk met vitamine c) maar ik laat morgen meer horen en dan weeg ik ze meteen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:44

In principe geef ik cavia's, totdat ze te dik worden, onbeperkt brokjes. Meestal is dat bij een maand of 5, wanneer de meeste groei eruit is. Daarna gaan ze eerst over naar 2 handjes brok per cavia, dan 1 handje brok per cavia en dan naar 1 handje brok per 2 cavia's. Daar blijven ze de rest van hun leven op staan totdat ze er mager van worden, waar de hoeveelheid weer rustig opgevoerd wordt tot onbeperkt.

Onbeperkt hooi is hierbij altijd aanwezig. Ik voer Science Selective cavia, en dan koop ik een 3kg zak. Op het moment doe ik daar ongeveer 3 maanden mee. Maar de eerste 2 zakken zijn er in 3 maanden doorheen gegaan. Ik koop het voer hier: http://www.topdierenshop.nl/supreme-sci ... -cavia-3kg

Overigens is meten niet helemaal de gedachte, aan het gewicht zie je veel meer.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:50

Wat voor merk voer is dat dan? In supermarkten hebben ze vaak wat minder kwaliteits voer voor zover ik weet..

Ja 80 gram, en dan gewoon kijken naar de cavia's of ze niet te dik of dun worden dan kun je er altijd wat meer of minder in doen. Ik doe het zelf 2 keer per dag.

Mizora, 1 handje per dag voor 2 cavia's is toch veel te weinig? Of wat ik als 'handje' zie is gewoon minder :P Bij mij is dat ongeveer 15 gram.. Dat krijgen die van mij namelijk per cavia per voerbeurt.
Al vind ik onbeperkt weer te veel ik heb er hier nu van 3 maanden en als ik die onbeperkt geef vreten ze zichzelf kapot, ik vind ze nu al te dik :=

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:56

Oke dankje jullie. Ik moet nu gaan slapen. Weltusten allemaa!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:57

Je kunt ze wekelijks bijvoorbeeld wegen :D Dan kun je het bijhouden.
Hier zijn de mannetjes eigenlijk geen van allen te dik. De een zwaarder dan de ander, maar dan vooral stevig en gespierd, zo voelen ze ook aan als je ze vastpakt. (Ook all you can eat hier :') ). De vrouwtjes daarentegen willen nog wel wat dikkig worden. Maar is lastig ook met een bak van 5 of meer zeugen om te zeggen, jij mag niet zo veel eten, en jij moet meer eten :')

Nu moet ik zeggen, lang niet alle caafjes hier zijn van die vreetmonsters. Die laten gerust hun bakje vol staan. Ze zijn vooral verzot op groenvoer, en lekker hooi :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:18

voor mijn volwassen caven geef ik ongeveer een eetlepel brokjes, onbeperkt hooi en een keer per dag flink groen.
Brokvoer is een bijvoeding, niet te veel geven. Er zitten ook stoffen in die juist belastend zijn voor de darmen en nieren.
Wat Aurelia al zegt, de meeste caafjes eten tot ze er bij neervallen. Wegen is een goede graadmeter. Tot ongeveer een jaar groeien ze. Een mooi gewicht voor een volwassen cavia is tussen de 1000gr en de 1250gr. Maar ik heb er hier ook een lopen die weegt 1600gr. Die is voor het mooi net iets te zwaar, 1500gr zou beter zijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:30

Ons advies (werk bij een konijn/knaagdier kundige dierenarts) is 20 gram brok per kilo. Verder onbeperkt hooi en af en toe wat groenvoer. Ik zou niet teveel brokjes geven omdat ze dan last kunnen krijgen van hun darmen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 06:47

Oke dank jullie wel!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:56

Inmiddels krijgen mijn cavia's ook onbeperkt brok en hooi en verder dagelijks groenvoer, maar ik zit dan ook met een bejaardensoos hier. Als ik dit niet doe, worden ze mager. Dat worden ze nu al snel, de oudjes.

Toen ze jonger waren, deed ik dat inderdaad niet. Toen kregen ze afgewogen voer per dag (ik volgde meestal de richtlijnen op de verpakking en verder keek ik wat de weegschaal vertelde). Hier ook science selective. Geweldig goed voer, wat ze ook nog eens goed eten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:05

Ik heb 2 skinny cavis's ( de naakte versie is dat ). Zij hebben net wat meer voeding nodig dan de behaarde.
Bij mij krijgen ze 'sochtends paprika en wortels ( ongeveer een halve paprika en 2 grote wortels, bij kleine wortels krijgen ze meer ) en indien nodig hooi.
Tussen de middag krijgen ze witlof ( een halve stronk ongeveer ) en indien nodig hooi.
Rond een uur of 5 in de middag krijgen ze 3 handjes science selevtice pallets brokjes en indien nodig hooi.
'savonds voor ik naar bed ga krijgen ze of andijvie of komkommer en indien nodig hooi.
Tussendoor ( als wij het bij het avond eten hebebn ) krijgen ze peterselie, broccoli, rucola etc.
Ze moeten onbeperkt hooi hebben!

Waarom ik voor het duurdere merk science selective heb gekozen, is omdat hier alles inzit wat ze nodig hebben en de vitamine-c vervliegt niet in dit merk, wat bij heel veel andere merken wel het geval is!