Kat plast op alle handdoeken in huis, help?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spelt

Kat plast op alle handdoeken in huis, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 00:09

Sinds begin januari heb ik een ontzettend lieve poes van 8 jaar oud bij ons in huis genomen. De eerste maand ging alles perfect, alleen de laatste tijd plast mevrouw op alle handdoeken die hier in huis op de grond liggen. Handdoeken in de badkamer, keuken of ergens anders op de grond worden onder geplast door haar, ook hebben de badmat en het wc matje het nu een keer moeten ontgelden. Ze is het enige loslopende huisdier hier in huis. Als er geen handdoeken op de grond liggen doet ze het wel gewoon netjes op de bak, die elke dag wordt schoongemaakt.

Volgens de oude eigenaar was ze helemaal gezond en recentelijk nog naar de dierenarts geweest voor een "check" zoals ze dit noemde.

Wie o wie weet wat dit is, of waar dit aan kan liggen. Ik word er een beetje moe van, en ben bang dat ze binnenkort aan mijn nieuwe vloerkleden begint ;(

justkid

Re: Kat plast op alle handdoeken in huis, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:10

Even met de DA bellen, kan best blaasontsteking oid zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:13

Ik denk dat het aan de verhuizing ligt. Dat het van stress komt. Die eerste maand was ze helemaal overdonderd, nu iets meer gewend, maar nog lang niet 'thuis'. Wasgoed ruikt natuurlijk nog sterker 'anders' dan het huis zelf. Wij hadden een poes die het ook deed, maar zij had last van het feit dat we nog zoveel andere katten hadden. Ik heb gehoord dat Feliway goede resultaten geeft bij nerveuze katten.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:21

Ja, kan stress zijn van de verhuizing. Kat van mijn dochter plaste alle schoenen en laarzen vol.
Helaas even de tijd gunnen om bij te komen, hoe vervelend ook, anders bij DA kalmering vragen , maar Feliway ( hormoonstekker) kan helpen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:26

Bad- en wcmat voor nu even weghalen en sowieso geen handdoeken door het hele huis op de grond laten slingeren, dat laatste snap ik sowieso niet :o
Ik zou ook de kat laten checken, die van mij heeft het ook wel eens gedaan en bleek blaasgruis te hebben waar hij last van had.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:33

Het kan ook het luchtje van je wasgoed zijn. Mijn oma wisselde ooit van wasmiddel en de kat ging spontaan op het nieuwe wasgoed plassen. Ze is toen weer overgeschakeld naar het oude wasmiddel en probleem opgelost.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:36

Handdoeken horen mijns inziens niet op de grond... :P
Ben je recentelijk overgestapt op een ander merk katten bak korrels?
De onze wil alleen die van een bepaald merk...

Verder zou ik je willen adviseren even een bezoekje te brengen aan de DA. Poes kan zo maar last hebben van blaasgruis of een blaas ontsteking.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:44

Stap 1 bij onzindelijkheid zou altijd een check bij de DA moeten zijn. Even urine laten controleren, 80% van de katten is onzindelijk door een medische oorzaak (gruis, ontsteking etc).

Is dat het niet, dan kan het nog van alles zijn: stress of problemen met de kattenbakken zie je vrij veel. Heb je 1 of 2 bakken? Een kat wil graag een aparte bak om te plassen en te poepen. Hoe is haar gedrag op de bak? Dat geeft vaak een goede indicatie of de bak wel bevalt.
Handdoeken en stoffen/kleren zijn vaak een geliefd slachtoffer. Lekker zacht, geen gespat. Was je toevallig met iets als vanish? Product met bleek iig? Daar zijn katten namelijk echt gek op.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:47

Ik zou toch even langs de DA gaan..
Wij hebben sinds december ook een nieuw poes die ineens in huis begon te poepen en plassen.
Ze bleek last van spoelworm te hebben.
Nu alles gelukkig weer opgelost maar lijkt me verstandig toch eerst even een bezoekje bij de DA te doen, dan kun je medisch in elk geval uitsluiten.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 00:25

Bedankt voor de tips allemaal! En het is niet zo dat mijn huis vol met handdoeken ligt hoor, maar na het douchen en afwassen leggen wij er meestal even een op de grond :Y)