Binnenhuiskonijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Binnenhuiskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 19:29

Hallo allemaal...

Ik zit in dubio... zou heel graag kleurdwerg voedstertjes gaan houden maar vroeg me af of een binnenhuiskonijn veel geurhinder met zich mee brengt?

In de lente en zomer zouden ze buiten mogen vertoeven overdag...
's Nachts en in de winter zouden ze naar binnen verhuizen...

Het zou de bedoeling zijn me er echt mee bezig te houden om ze te proberen zindelijk te krijgen op hun toiletje maar ik ben me ervan bewust dat het niet zeker is dat dit zou lukken...

Maar de vraag is dus vooral of ze heel fel ruiken of als dat flink mee valt als je het hok wekelijks schoon maakt?

Groetjes en dank!
Niki

XstormX

Re: Binnenhuiskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:32

een vriendin van mij heeft 2 konijntjes binnen en volgensmij geeft dat niet echt een geur af, tenzij je het hok niet verschoond maar ik neem aan dat je dit wel gaat doen :)

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:36

Wat leuk dat je 2 konijnen wil!

Zelf heb ik reu binnen. Dit is denk ik we anders dan voedsters. Je ruikt hem natuurlijk wel, maar als ik hem optijd schoonmaak is het geen vieze lucht. Dus ik denk dat het met voedsters ook wel kan.

Mij is het gelukt hem zo ver zindelijk te krijgen dat hij alles aan een helft van zijn hok doet, zijn plas doet hij vooral in en om de bak heen en de keutels aan een helft. Dit is dus erg handig, want dan hoef ik afentoe maar een helft schoon te maken en de andere keer doe ik hem dan helemaal.

Het is misschien wel handig om al een koppeltje te nemen? Dan weet je zeker dat ze samen kunnen. Ook moet je de overgang van binnen naar buiten niet te groot maken, het is in de lente vaak nogwel wat koeler dan snachts binnen. Je zou ze dan steds wat langer buiten kunnen doen.

Veel succes met je konijntjes als deze komen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:04

Ik vond het op een studentenkamer niet te doen. Nu ben ik erg gevoelig voor ammoniak, maar ik kreeg er last van. Ondanks dat ik het toilet elke dag verschoonde. Cavia's zorgen voor een minder doorweekte plek en kunnen wel voor mij, met 1 a 2x per week verschonen.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:11

Dat ligt denk ook aan jezelf.
Ik heb er geen last van maar manlief klaagt over een stoffige lucht en vindt ze zo nu en dan wel stinken.
Mijn konijnen waren eigenlijk heel makkelijk ze deden alles op een bak die als toilet diende of zaten op de kattenbak. Ik verschoonde die 1/2keer per dag (franse hangoor) kleinere zullen vast minder plassen ;)
Nu lopen ze buiten in een grote ren. Maar als het aan mij lag hield ik mijn franse hangoor liever gezellig binnen.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:12

Met het hok wekelijks schoonmaken heb je we weinig tot geen last van.
Misschien wel als het een kleine kamer is.

Neem je er wel 2? Een konijn heeft een vriendje nodi.

O en nog een kleine opmerking haha, een konijn niet teveel van binnen naar buiten verhuizen. Het temperatuurverschil is niet goed voor ze. In de zomer kan hij gewoon dag en nacht buiten, en anders leggen wij een dekentje over het hok tegen eventuele wind enz.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:13

Ik zou voor een vrouwtje kiezen als je wil dat ze minder plassen, mannetjes plassen meer en dan ook nog tegen dingen aan.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:15

Leuk! Mijn konijnen zitten ook binnen en je ruikt eigenlijk alleen het hooi. Hooi heeft eigenlijk een best aanwezige geur, maar ruikt verder op zich wel lekker. Als je het toiletje regelmatig schoonmaakt is het echt geen probleem!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:17

Mijn broer en schoonzus hebben al jaren binnenkonijnen. Op het stro of hooi na heb ik nog nooit iets geroken.
Nu zijn het beide ook wel autisten als het op schoonmaken aankomt :+

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:58

Elk dier ruik je binnen. Dat is nou eenmaal zo. Met de kooi regelmatig te verschonen als die vies wordt ga je dit wel tegen.

Konijntjes zijn wel groepsdieren, dus één konijn alleen is zielig :).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:32

Het probleem met konijnen binnen is vaak dat de dieren te weinig ruimte krijgen,dan heb je ook sneller geur overlast.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:24

XiiaaooNaa schreef:
Ik zou voor een vrouwtje kiezen als je wil dat ze minder plassen, mannetjes plassen meer en dan ook nog tegen dingen aan.

Dit is niet waar...Voedsters kunnen ook heel goed sproeien hoor...En dat
stinkt net zo als bij een man.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:27

ik heb jaren een tam konijn binnen gehad. deze deed zijn behoefte op een kattenbak. rook je niets van.
hij liep overigens de hele dag los in huis. alleen s'nachts moest hij in het hok, aangezien hij anders de muren opvrat

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:29

Ik heb 2 konijnen binnen (hok van 2.40 x 70) en dat gaat prima. Doen ook alles op het toilet, werk met houtkorrels en dat gaat perfect en zo goed als geurloos.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:45

Chichiba schreef:
XiiaaooNaa schreef:

Dit is niet waar...Voedsters kunnen ook heel goed sproeien hoor...En dat
stinkt net zo als bij een man.

Ze kunnen het wel, ik zeg niet dat ze het niet doen.
Maar ze doen het minder en stinkt minder erg, iedergeval...dat was bij ons het geval.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:51

Ik heb ook 2 konijnen binnen staan.
een niet geholpen man en een geholpen vrouw. ze zijn de beste maatjes en stinken absoluut niks. doen in het hok alles netjes in een hoek,en voor buiten het hok gaan ze op het konijnen-toilet.
zowel man als vrouw sproeien bij mij niet.

ik gebruik Cotton n card als bodem bedekker wat erg goed geurtjes en vocht opneemt, daarnaast gebruik ik in hun behoefte hoek nog een speciale geur poeder welke ook nog de vieze geuren tegen gaat.
ik maak het hok 1 keer per week schoon. en heb geen last van vieze geuren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:02

Ik heb ook jaren 2 konijnen binnen gehad op mijn studenten kamer. Het formaat van de kamer varieerde van een krappe 9 m2 tot 20 m2.
Ik heb veel geëxperimenteerd met bodembedekking, want houtvezel, hennepvezel en andere zaken vond ik niet genoeg geur opnemen. Beukensnippers heb ik lang gehad, tot ik de houtkorrels ontdekte. Die zijn echt zalig! Je ziet waar het vies is, dat ruim je op. De schone korrels laat je liggen. En het heeft een heerlijke houtlucht en stoft nauwelijks. Ik verschoonde het toilet zeker 1x per dag, en de hele kooi eens per week/per 2 weken.

Om het sproeien tegen te gaan zou ik zeker gaan voor castratie van zowel man als vrouw. Ik heb mijn koppel beide gecastreerd. Het geeft meer rust en het sproeien en dus overmatige dampen houden op. Daarnaast haal je bij de voedster de kans op baarmoederhalskanker weg. En het risico op ongelukjes (al moet dat niet kunnen bij een gecastreerde ram).