Clicker training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Clicker training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:20

Hallo Bokkers!

Tijd geleden dat ik een topic had geopend. Maar heb weer wat interessant te delen/vragen, dus vandaar.

Ik ben sinds afgelopen week consequent begonnen met clicker training. De eerste keer heeft iemand me er enigszins wegwijs in gemaakt. Hond pakt het al goed op. De reden dat ik hiermee begonnen is, is omdat mijn hond tot op heden andere honden, met name andere reuen niet kan negeren en zijn strotje open zet. En dit dan zacht uitgedrukt :'). Ik wil middels clickertraining leren negeren. Ik snap natuurlijk dat dit veel tijd nodig heeft en het niet 1 2 3 is opgelost. Heb alle tijd van de wereld, dus waarom het niet via clickeren proberen toch?

Zoals ik al zei ben ik er net mee begonnen, dus ben er echt nog een groentje in :+. Misschien pak ik het wel helemaal verkeerd aan en daarom wil ik jullie hulp.

Momenteel train ik met clicker iedere wandeling. Dus netjes naast lopen is om de x aantal meter click = koek. Alle andere dingen click ik ook voor. Daarnaast neem ik per dag 10-15 min de tijd om te oefenen op een groot veld.

Mijn vraag is dus of jullie ook altijd trainen/clickeren tijdens het wandelen of ruk je hier x aantal tijd voor uit en tijdens het wandelen laat je voor wat het is? Aangezien hij niet tot zelden los loopt, is het voor ons makkelijk om tijdens het lopen ook te trainen. Maar vraag ik dan misschien teveel van hem? Het vreet natuurlijk best wat energie.

Overigens moet ik zeggen dat ik hem altijd moeilijk gemotiveerd kreeg en hiermee gaat dit best goed.
Naast elke goede stap, dus click = koek, beloon ik hem ook eens met een speeltje tussendoor om het niet eentonig te houden.

Het liefst train ik met iemand die zich wel lenen als oefenmateriaal, maar dit is nog niet zo makkelijk |( :P

Als jullie nog tips hebben, GRAAAG!!!!

Tillie20

Re: Clicker training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:24

Grootste tip: maak er een spelletje van!

Bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=D6ANYW0DO-g

Zo kan je dat bij alles toepassen. Wees onverwacht en loop opeens de andere kant op, of verstop je als ie los loopt.

Clicker had ik meestal wel bij me, sowieso in de beginfase of als ik wilde gaan oefenen. Wanneer hij heel braaf was tijdens het lopen en ik had geen clicker bij me, gebruikte ik het 'click'woordje 'Yes!'.

Clicker is vooral handig in de aanleerfase en het veranderen van gedrag, voor de rest heb je hem niet echt nodig.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:30

Ik train zelf ook al een tijdje met de clicker, heb geleerd dat het belangrijk is dat je de training niet te lang houd en altijd goed afsluit. Ik zit zelf ook met het trek probleem met onze jonge hond en probeer dat ook te verminderen met de clicker, ben nu eigenlijk met de eerste stap bezig dat haar focus bij mij komt te liggen dus telkens als ze naar mij kijkt klikken, dit wil ik uitbreiden tot dat ze naar me toe komt op de trek momenten en vervolgens zal ze zelf snappen dat naast mij lopen veel meer oplevert dan voorop. In jou geval zou ik als ik dus een andere hond tegen kom er dus voor zorgen dat de focus bij jou ligt, niet direct op het eind doel focussen maar eerst dat bij de confrontatie met andere reuen jij zijn focus op hen doorbreekt en hij naar jou gaat kijken, ook al is het maar een blik, en dit proberen uit te bouwen. Vaak als de focus bij jou ligt stoppen ze dan ook met blaffen is mijn ervaring.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:31

Dankjewel voor je antwoord. Zoals op het filmpje doe ik totaal niet. Ik draai me gewoon om en als hij naast me komt lopen is het click. Een spelletje probeer ik ervan te maken door tussendoor als beloning zijn speeltje te geven. Enkel steeds een koekje is ook zo eentonig. Clicker heb ik nu altijd bij me, omdat het inderdaad onze beginfase is. Ik wil voornamelijk dat hij snapt dat click koekje betekent en dat netjes volgen of goed gedrag een koekje oplevert.

Even aantal voorbeeldjes waarvoor ik nu click tijdens het wandelen.
- Netjes naast me lopen. Dus elke x aantal meter is het wel een click, wat ik steeds wil verlengen
- Als hij aandacht op mij heeft
- Als ik aandacht vraag
- Als hij de commando's goed uitvoert.

Al met al is het nu dus nog veel geclick.
En als ik dan natuurlijk een hond tegen kom, afleiden en goed belonen.
Laatst bijgewerkt door briitje op 24-02-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:33

briitje schreef:
Dankjewel voor je antwoord. Zoals op het filmpje doe ik totaal niet. Ik draai me gewoon om en als hij naast me komt lopen is het click. Een spelletje probeer ik ervan te maken door tussendoor als beloning zijn speeltje te geven. Enkel steeds een koekje is ook zo eentonig. Clicker heb ik nu altijd bij me, omdat het inderdaad onze beginfase is. Ik wil voornamelijk dat hij snapt dat click koekje betekent en dat netjes volgen of goed gedrag een koekje betekent.

Even aantal voorbeeldjes waarvoor ik nu click tijdens het wandelen.
- Netjes naast me lopen. Dus elke x aantal meter is het wel een click, wat ik steeds wil verlengen
- Als hij aandacht op mij heeft
- Als ik aandacht vraag
- Als hij de commando's goed uitvoert.

Al met al is het nu dus nog veel geclick.
En als ik dan natuurlijk een hond tegen kom, afleiden en goed belonen.

Geweldig dat filmpje hier boven, is beetje het zelfde idee als mijn omschrijving maar dan op een andere manier uitgevoerd. Ik denk dat je wel goed bezig bent zo, ene hond heeft ook meer tijd nodig dan de andere hond.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:35

hilly200 schreef:
Ik train zelf ook al een tijdje met de clicker, heb geleerd dat het belangrijk is dat je de training niet te lang houd en altijd goed afsluit. Ik zit zelf ook met het trek probleem met onze jonge hond en probeer dat ook te verminderen met de clicker, ben nu eigenlijk met de eerste stap bezig dat haar focus bij mij komt te liggen dus telkens als ze naar mij kijkt klikken, dit wil ik uitbreiden tot dat ze naar me toe komt op de trek momenten en vervolgens zal ze zelf snappen dat naast mij lopen veel meer oplevert dan voorop. In jou geval zou ik als ik dus een andere hond tegen kom er dus voor zorgen dat de focus bij jou ligt, niet direct op het eind doel focussen maar eerst dat bij de confrontatie met andere reuen jij zijn focus op hen doorbreekt en hij naar jou gaat kijken, ook al is het maar een blik, en dit proberen uit te bouwen. Vaak als de focus bij jou ligt stoppen ze dan ook met blaffen is mijn ervaring.

Zolang ik niks tegen kom, trekt hij totaal niet en loopt keurig naast me! Loop trouwens ook met een u lead wat goed helpt. Misschien een tip voor jou? Het doel is inderdaad dat de focus bij mij is, ook als ik andere honden tegen kom. Hoe jij het uitlegt met de focus bij andere reuen, zo wil ik het inderdaad aanpakken. Echter zijn we nog lang niet zo ver. Het is niet alleen blaffen naar andere reuen, maar echt keihard tekeer gaan, met de meest gekke geluiden die je je kan bedenken. Dus om hem uit die trance te halen, heb ik veel voor nodig.
Voor nu wil ik inderdaad het kleinste stukje aandacht wat ik tijdens zijn uitval krijg, voor belonen en dit uitbouwen.

Alleen is me nu nog steeds niet duidelijk waar ik goed aan doe.
1. trainen op een veldje en het wandelen laten voor wat het is
2. gewoon lekker trainen tijdens het wandelen, wat de training enigszins lang kan maken. Tussendoor houd ik wel pauzes

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:47

Als je op dat veldje andere honden tegenkomt dan zou ik daar beginnen, begin klein en dan later tijdens de wandeling meenemen. Ik wil het eerst zo proberen bij die van mij, gaat telkens een stukje beter :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:31

Ik weet dat er vele clickers op bokt zitten, die vast nog nuttige tips hebben :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:36

Ik train tijdens de behendigheid met de clicker. Alleen de raakvlakken ;)
Heb er onwijs baat bij