Even ter info, ik woon nog steeds bij mijn ouders maar verblijf van maandag tot donderdag op kamers voor mijn studies. Iedereen heeft thuis zijn eigen hond. Mijn moeder heeft een chihuahua van 9 jaar, mijn vader een Franse Bull van 2 jaar en ik een Franse Bull van 3 jaar. Het zijn allemaal ongesteriliseerde teven die vanaf het begin goed hebben kunnen samenleven.
Mijn hond heeft nooit problemen gehad met andere honden, ik ga er ook geregeld mee naar het hondenpark waar ze altijd sociaal en speels met vreemde honden is geweest. Echter zijn de problemen vorig jaar begonnen toen we voor enkele maanden een herplaatsertje hebben opgevangen.
Dit was een chihuahua van 12 jaar. De eerste 4 maanden zijn heel goed gegaan, tot op een dag mijn hond haar aanviel. We hebben de aanval zelf niet gezien, dus wisten toen niet wat de aanleiding was, na het uit elkaar halen was het ook gedaan en werd alles weer normaal. Naarmate de tijd vorderde werd het geruzie tussen de twee steeds frequenter en merkten we op dat mijn hond telkens aanviel wanneer de begon te blaffen. En ik kan je zeggen dat dat blaffen verschrikkelijk was, bij het minste geluid, zelfs als er een gsm rinkelde begon het beestje te keffen. Het probleem was dat als mijn hond aanviel die chihuahua ook van zich afbeet en het werd op den duur zelfs zo erg dat die twee zelfs niet meer in eenzelfde ruimte konden blijven. De honden moesten dus steeds gescheiden worden, wanneer mijn hond nog maar in de buurt van die chihuahua kwam begon ze al te grommen, wat voor mijn hond dus een aanleiding was om aan te vallen.
We hebben toen al contact gehad met een gedragstherapeut en die haar verklaring was dus dat omdat ik (= haar baasje) door de week weg was, mijn hond wat verloren was in de roedel en affectie ging zoeken bij mijn moeder, echter deed de nieuwe hond dit ook en ontstond hieruit dus jaloers gedrag van mijn hond. Persoonlijk denk ik dat het probleem eerder bij die chihuahua lag aangezien ze al bij verscheidene gezinnen terecht was gekomen en steeds terug herplaatst moest worden omdat ze altijd met de andere honden vocht.
Uiteindelijk hebben we ons moeten ontdoen van de chihuahua (die nu een heel fijn huisje heeft gevonden waar zij de enige hond is) omdat de situatie steeds erger werd. Nadat die chihuahua weg was is de rust in huis meteen weer terug gekeerd en herkende ik mijn hond weer.
Nu zijn we ongeveer een halfjaar verder, dit ging zonder incidenten. Mijn ouders zeggen wel altijd dat er een enorm verschil is in gedrag van mijn hond als ik thuis ben en als ik weg ben, ze zeggen dat mijn hond ontzettend ongelukkig is als ik er niet ben en bij iedereen (vooral mijn moeder) affectie gaat zoeken.
Vorige week hebben zich er echter enkele dingen voorgedaan. Mijn hond heeft namelijk tot 3 keer toe de chihuahua van mijn moeder proberen aan te vallen. De eerste keer was toen mijn moeder in de zetel lag met de chihuahua, de chihuahua was aan haar been aan het likken (ik heb al gezegd dat mama dit niet moet toelaten, maar ze vindt het een fijn gevoel
), mijn hond sprong er ook bij en begon dit ook te doen. Op het moment dat de chihuahua iets te dicht in de buurt van mijn hond kwam had ze ernaar gegromd en willen bijten. Mijn moeder heeft mijn hond toen van de zetel afgeduwd en de chihuahua bij zich genomen. Ik was er niet bij. De tweede keer was ik er wel bij, maar heb het niet zien gebeuren. Mijn moeder beweert dat de chihuahua gewoon in de mand zat en mijn hond naar haar toe is gevlogen om aan te vallen. Echter denk ik dat de oorzaak hier van een speeltje is. In die mand lag ook een speeltje, en ik vermoed dat mijn hond het niet verdroeg dat de chihuahua er te dicht mee in de buurt kwam. Mijn hond heeft in het verleden ook al symptomen van schijnzwangerschappen vertoond bij bepaalde speeltjes, we hebben op raad van de DA de speeltjes altijd afgenomen en toen verdwenen de symptomen ook. Zou het kunnen dat ze opnieuw schijnzwanger is? Ik weet het niet.
De derde keer heeft zich gisterenavond voorgedaan, ook toen was ik er niet bij. Mijn moeder was met mijn hond gaan wandelen en bij het thuiskomen heeft ze meteen willen bijten op de chihuahua, maar later op de avond lagen ze wel weer samen in de mand.
Ik weet op dit moment niet zo goed wat ik moet doen, want ik snap ook niet goed waar dit gedrag van mijn hond plots vandaan komt. Ze heeft vorige week ook tweemaal gevochten met de andere bull, maar dit was omdat de andere bull te ruw was met het spelen, hierbij heeft mijn bull haar even op haar plaats gezet. Dit was ook meteen voorbij en had geen tussenkomst nodig. Echter is het gevecht tussen een chihuahua en een Franse Bulldog geen eerlijk gevecht en ik besef ook heel goed dat mijn hond die van mijn moeder zo dood zou kunnen bijten. Dit zorgt voor de kant van mijn moeder voor uitspraken van "als jouw hond de mijne iets aandoet maak ik haar af", waarop ik ook niet zo vriendelijk blijf en dit zorgt voor veel familidiscussie's.
Wat doet mijn moeder als ze vechten? Uit elkaar halen, ofwel de bull oppakken, ofwel de chihuahua oppakken, en erna houdt ze de honden gescheiden van elkaar voor een tijdje. Ze straft ook mijn hond steeds af. Helaas heb ik nooit kunnen zien hoe een gevecht ontstaat dus ik moet hier het woord van mijn moeder op geloven.
Ik heb enkele hersenspinsels waardoor dit gedrag zou kunnen ontstaan:
- hormonen, is ze weer schijnzwanger?
- jaloezie, wilt ze omdat ik weg ben mijn moeder opeisen?
- overbeschermend gedrag van mijn moeder over de chihuahua wat het gedrag van mijn hond versterkt?
Mogelijke oplossingen:
- sterilisatie, ben ik persoonlijk geen voorstander van, maar als de situatie niet verbeterd ben ik wel bereid om het te overwegen
- mijn moeder moet mijn hond geen aandacht meer geven
- gedragstherapeut inschakelen
Als ik kon zou ik haar meenemen, maar er zijn hier geen huisdieren toegelaten. Voor volgend jaar ben ik wel aan het uitkijken voor samen een appartement met mijn vriend te huren waar huisdieren wel zijn toegelaten.
Ik snap gewoon echt niet waar dit gedrag zo plots vandaan komt, vooral omdat ze al zonder problemen samen met die chihuahua is van puppy af aan.. Ik ben echt heel gehecht aan mijn hond en zou niet willen dat ik haar moet wegdoen of erger als er iets gebeurt
Wie oh wie kan mij verder helpen?
Heel erg bedankt als je dit trouwens helemaal gelezen hebt.