Wel of geen tweede hond en zo ja...welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Wel of geen tweede hond en zo ja...welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 08:09

Hoi allemaal,

Ik zal een korte situatieschets maken van mijn " probleem" .

Ik heb een sharpei teef, twee jaar, gesteriliseerd, dominant en geen allemansvriend. Heeft enkele aanvaringen gehad op het speelveld maar kan ook heerlijk ravotten met sommige honden. Voor uitvallen aan de lijn, en haar benadering van andere honden, gaan we deze week starten bij een GT.

Ik heb al heel lang de wens om een tweede hond te hebben, en nu komt de volgende op mijn pad:

Sharpei teef, twee jaar, onderdanig, sociaal, allemansvriend, geen problemen, wordt herplaatst wegens tijdsgebrek, herplaatsing via de fokster. Klinkt bijna als de perfecte hond!

Ok, twee teven, 1 wel gesteriliseerd.

Wat is jullie objectieve en eerlijke mening over een dergelijke combinatie?
Een van de redenen dat ik een tweede wil, is dat ik vier a vijf dagen werk, en ze dus best veel alleen is. Zij heeft daar geen moeite mee, maar ik wel ;-)
Ik ben een klein beetje bang, dat het de perfecte hond is op de verkeerde tijd...maar moet je het daarom laten schieten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

har166

Re: Wel of geen tweede hond en zo ja...welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:17

Kijk eens of het klikt tussen die twee. Dat kan juist doorslaggevend zijn. Als het niet klikt hoef je er ook niet lang over na te denken ;) ik kreeg mijn tweede hond via een organisatie waarvan ze zeiden dat deze perfect bij mijn wensen paste maar ik heb haar nu vanaf eind oktober en ze is voor 85% het tegenovergestelde...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:19

Ik zou inderdaad zeggen dat dit niet het juiste moment is voor een tweede hond. Eerst maar proberen om het gedrag van je huidige hond te verbeteren.

Aan de andere kant: voor hetzelfde geld klikt het wel tussen de twee dames en knapt je huidige hond ervan op.

Leg het dilemma eens voor aan de GT, misschien dat hij/zij hierbij kan helpen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 08:21

Ik ga sowieso kijken of het klikt, maar dit is natuurlijk enkel een momentopname..
De onderlinge klik is voor mij het belangrijkste, ze zitten wel de hele dag met elkaar opgescheept hihi!

Ik heb getwijfeld aan een pup, maar dat durf ik vanwege mijn werk niet aan, en ergens loopt vast een super herplaatsertje voor mijn hondje rond. Alleen ik zal niet gauw voor een hondje gaan uit het buitenland, vanwege de kennismaking ;-)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:23

Ik zou er sowieso geen teef bij zetten in dit geval. Als je al wAt neemt zou ik een reu doen, minder kans op problemen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:24

Ik zou een hond met mogelijk hondagressie niet koppelen aan een hond van hetzelfde geslacht, zeker niet als het toch al een dominant type is. Waarbij dit met teven meer speelt dan met reuen en het verschil in leeftijd ook meespeelt (liever minimaal 3 jaar verschil). Al met al raad ik het dus zeker af.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:25

Ik zou het afraden. Wij hebben zelf ook een erg dominante teef gehad en ik ben uiteindelijk blij dat we de keus hebben gemaakt een ander baasje voor haar te zoeken.
Wij hadden als eerste een reu, super lief, onderdanig en speelde graag met andere honden. Daarom hebben wij er toen voor gekozen een teefje erbij te kopen (reu was geholpen) omdat bekend was van dit ras dat twee reuen samen vaak voor problemen zorgde.
In het begin ging deze combi erg goed, maar al snel bleek de teef erg dominant. Vooral naar andere honden was het niet leuk. We konden haar dan ook echt niet loslaten buiten. Maargoed thuis met onze andere hond ging het goed. Tot we gingen verhuizen. Toen bedacht zij dat het nieuwe huis haar domein was en dat die andere niets meer mocht. Ook werd ze steeds jaloerzer. Als er visite was, dan liep dat altijd uit op een gevecht tussen onze honden.
Uiteidelijk heeft ze mijn vriend nog in zijn hand gebeten toen hij de honden uit elkaar wilde halen en toen was voor ons de maat vol.
We hebben een ander baasje voor haar gevonden gelukkig, een plek waar geen andere honden waren.

Na een paar weken kwam er een super leuke pup van een ander ras op ons pad. Ik ben toen gaan informeren hle het karakter van de vader en de moeder was en uiteindelijk hebben we haar gevonden. Dit gaat echt super nu. Beide honden respecteren elkaar en de rust is weer terug in huis en dat geeft echt een fijn gevoel.

Dus als jij zegd dat de teef die je nu hebt al dominant is etc. dan zou ik er zeker geen andere hond bij halen. Het geeft veel onrust en je blijft altijd denken, als er maar niks gebeurd...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:26

Nee ik neem ook nooit meer een buitenlander. Wat een ander van een hond vindt is toch anders wat jij er van vind EN het moet ook tussen jou en de andere hond klikken. Mijn volgende hond wordt weer een pup uit een nest of eentje uit het asiel want dat bevalt beter. Ik wil eerst een meet and greet hahaha

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:28

Ik zou zeggen ga met je hond naar de fokster en ga samen met de 2 honden wandelen.
Zo zie je snel hoe je huidige hond op deze reageert.

Belangrijk om ze op "neutraal terrein " kennis te laten maken.

Zelf zou ik er nog even mee wachten en aan het probleem van je hond gaan werken.
Wanneer deze verbeterd dan pas gaan rond kijken naar een 2 de hond.

Misschien knapt jou hond op van een andere hond erbij maar het kan ook wel voorkomen dat juist het probleemgedrag toeneemt.
Kan me voorstellen dat je in tweestrijd ligt.
Succes bij je beslissing.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:30

Ik zou eerst het probleem oplossen van de huidige hond,
Honden nemen elkaars gedrag over.
(dus ook de slechte)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:35

Wij hebben goede ervaring met reu-teef combinaties, met een dominant teefje. Wel heeft het soms tijd nodig, pas na twee weken was ons teefje gewend het huis te delen, een klik moet je ook tijd geven (zolang ze elkaar niet naar de keel vliegen he ;) )

Uiteindelijk hebben we er een derde hond bijgenomen, een teefje. Het was een gok, maar ons dominante teefje was toen al ouder (13 jaar) en het nieuwe teefje jong (7 maanden), ze had dus sowieso flink overwicht. Belangrijk was ook dat ons dominante teefje heel eerlijk is, ze is 100% de baas, maar op een eerlijke manier (hoogstens eens een lip optrekken of een snauw en de boel was weer onder controle).

Als jouw hond niet op een eerlijke manier dominant is (echt agressie dus) zou ik teef-teef afraden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:44

Gezien het vele alleen zijn (4 á 5 dagen) zou een tweede hond wel veel fijner zijn. Ik vind dat erg lang, want ik denk dat gezien het gedrag de hond niet meegaat met een uitlaatservice? Het kan 2 kanten opslaan, eerst maar eens kennismaken met de ander hond. Als de tweede hond een makkelijke, stabiele teef is, hoeft ze echt dat gedrag niet perse over te nemen. Bij mijn 2 teefjes is dat absoluut niet zo, zit 2 jaar tussen. De oudste heeft soms wat bravoure en benadert honden rennend/blaffend, terwijl de jongste juist heel afwachtend is. Die blaft sowieso nooit en de oudste wel.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:09

Mijn hond zou prima meekunnen met een uitlaatservice, ze gaat 1 dag per week naar een hondencreche, dit stopt wel als er een tweede komt. Ze is ook niet echt agressief, het is onzekerheid. Op het speelveld hier gaat het met de ene hond wel, met de andere niet.

Het probleem is een beetje raseigen, verkeerd geinterpreteerde lichaamssignalen, maar als we gaan wandelen bij een losloopgebied hebben we eigenlijk nooit problemen met andere honden.

Laatst kwam ik een uitlaatservice tegen en heb de hele route met hen meegelopen, niks aan de hand. Dat maakt het zo moeilijk, de een zegt dat er niks mis is met haar terwijl ik zelf af en toe het gevoel heb met een tijdbom te lopen.

Het ging mij meer om het teef-teef verhaal, en het feit dat er 1 van de twee gesteriliseerd is, de dominante in dit geval.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:24

Werkelijk? Denk nu toch eens zelf... 2 SHAR PEI teven samen in 1 huis terwijl er al ene een GT nodig heeft wegens haar gedrag naar andere honden... kom op joh !
Dan kan die ene nog zo onderdanig zijn, als een Shar Pei grijpt, dan grijpen ze en als de dominante de onderdanige op die manier grijpt die typisch is aan Shar Pei's... dan zal die onderdanige wél reageren... alleen maar uit doodsangst én vechtende teven zijn erg maar een hond die uit angst terug vecht... die is nog 10 x gevaarlijker !
DIKKE NEEN dus !

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 22:01

Ik begrijp dat mijn hond hier overkomt als een monster, echter, zo erg is het bij lange na niet. De meesten vragen mij waarom ik uberhaupt een GT in de hand neem. Ze heeft nog nooit gevochten, enkel gewaarschuwd. Overigens ken ik in het geheel nog geen agressieve sharpeis, het is niet onze eerste ;-) het gaat nogmaals om de combi teef-teef en hun al dan niet gesteriliseerd zijn, en het feit dat ze dezelfde leeftijd hebben. Mijn eigen gevoel zegt mij beter uit te kijken naar een oudere gecastreeerde reu. Maar wel een sharpei.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:06

Ik ken een behoorlijk agressieve Sharpeireu, kan absoluut niet met andere honden. Ik zou gewoon eens gaan kennismaken bij de fokker en kijken hoe ze op elkaar reageren.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:21

In augustus hebben wij ook een herplaatser in huis genomen, wij hadden al 2 franse bulldogs 1 teef en 1 reu.
Dit zijn ook honden met een karakter en zijn absoluut niet de makkelijkste in de omgang met andere honden.

We hebben ze eerst buiten kennis leren maken, vervolgens de tuin in gegaan en ze daar los gelaten.
Toen besloten dat we de herplaatser mee namen naar huis. (We hadden ze kennis laten maken bij het huis van de herplaatser) Vervolgens vanuit belgie met 3 honden in de auto alsof ze niet anders gewend waren.
Thuis hebben we ze ook eerst in de tuin gelaten, vervolgens binnen in de huiskamer.
We hebben de eerste 2 weken alle speelgoed en kluiven weg gehaald, alleen onder toeziend oog mochten ze hiermee.

Ik zal je vertellen die teef en de reu die we al hadden waren enorm op elkaar gesteld en konden geen andere honden verdragen dachten we omdat ze elkaar zo erg zouden beschermen.
Goed, het is een aantal keren onenigheid geweest tussen de 3 honden maar je zou ze nu eens moeten zien.
Ze lijken de 3 musketiers wel, ze zijn met zijn 3 nu onafscheidelijk.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:23

Is de hond nu dominant (zeker) of onzeker, toch behoorlijkl verschillende dingen en beide gepost. Maar nee, ook ik zou geen 2 teven van dezelfde leeftijd bij elkaar zetten, zeker niet als er 1 in meer of mindere mate (on)zekere agressie vertoond. Ik vind overigens 4 tot 5 dagen werken geen argument om een 2e hond te nemen, wel om er geen te nemen, tenzij de hond(en) natuurlijk netjes uitgelaten (bijv uitlaatservice) worden tussendoor ;-).

Succes met je keuze, ben benieuwd wat de keuze wordt. Ik ivnd het overigens heel goed dat je nu een GT inschakeld, deze kan helpen het gedrag in goede banen te leiden. Ik zou je vraag ook aan je GT voorleggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:25

Ik heb zelf een Akita die angstagressief is naar andere honden. Aantal keer geprobeerd te koppelen, maar zonder succes.
Uiteindelijk in goed overleg met fokker er een pup bij genomen van het andere geslacht, daarmee is ze echt onafscheidelijk en dankzij hem is ze ook een stuk toegankelijker geworden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:30

oh jee...
Ik zou dit nooit doen.
Tenminste geen andere teef van dit zelfde (wat moeilijkere en dominantere ) ras van dezelfde leeftijd. Dit heeft een te grote kans van mislukken met rampzalige gevolgen misschien.
Kies dan voor een wat kleinere rustiger type en een reu.

Ik heb zelf veel ervaring met moeilijke honden(ik heb altijd herplaatsters in huis en vaak hele heftige zie profiel) en honden erbij plaatsen maar ik kijk goed naar het karakter, naar het geslacht, leeftijd en ras.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:32

2 teven bij elkaar met een dominante teef ertussen is vragen om ellende

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:43

Ik herken je situatie - ik heb in dezelfde gezeten een paar jaar terug.

Ook hier een Sharpei teef, super lief, waaks, zeer op zichzelf, loopt altijd los in het bos, gaat andere teven uit de weg, reuen zijn wel leuk ( mits madam de opperhand houd) en een vreselijke draak aan de lijn. Niet agressief, maar zo klinkt het bij een pei al snel als ze defensief gaan grauwen en grommen.

Een paar jaar geleden dacht ik ook dat het voor haar fijner was om er een hond bij te nemen. Kwam een geweldige ( bekende) herplaatser tegen, mix pei&rotweiler en 3x zo sterk en groot. We hebben het precies 3 dagen volgehouden. Er was geen vriendelijkeheid te bekennen, er werd niet gevochten, maar mijn madamwas heel snel heer en meester en de mix dame een heel klein hoopje zieligheid.
Ik heb haar toen terug gebracht naar de eigenaar ( waar ze nu nog is) en besloten dat ze dus helemaal niet zo zielig is alleen.

We zijn nu veel bij vrienden met andere honden. Deze worden enthousiast begroet, maar spelen of samen dutje doen is echt not done!

Wat ik alleen maar geleerd heb van het pei ras is dat je ze niet kunt vertellen wat goed voor ze is. Maar luister goed en ze zal het jou vertellen ( en las ik nou dat ene zinnetje.."ze dus best veel alleen is. Zij heeft daar geen moeite mee, maar ik wel" ) En het klinkt alsof ze nu een geweldig leven heeft met spelen in de dagopvang etc, dus waarom dat aanpassen??

Succes!!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:44

Sem, Bedankt voor je meedenken en ervaring met het ras ;-)
Idd spelen met gegrom, gooien met de kont tegen de andere hond..schrikt andere honden af.
En idd, het is omdat ik het graag wil, of eigenlijk haar gun.
Zij vindt alleen zijn geen probleem, speelt bij het loslopen met andere honden of ontwijkt ze, ze heeft haar voorkeuren zeg maar..
Ik heb weleens een oppashondje gehad waarmee ze hartstikke leuk speelde, maar rust nam ze op haar eigen plekje. Wel samen de doos met speelgoed uitgestrooid enz..

Het lijkt haast wel een gevoel van een incompleet gezin.
Misschien maar zonder oordeel gaan kennismaken en gewoon kijken wat er gebeurt..

Het voordeel is dat de fokker erbij is en ze heeft veel ervaring, dus hopelijk ziet zij dingen die ik misschien niet zie.

Mijn andere angst is dat mijn hond zich misschien achtergesteld gaat voelen, en zo jaloezie ontwikkeld. Moeilijk hoor.. ik denk er nog even over.. ;-)

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:20

Ik denk dat het over dat mooie choco meisje gaat?
Ik ken die fokker en ik weet zeker dat zij je goed bij kunnen staan in je beslissing en bekijken hoe jouw Pei dame in elkaar zit.

Inderdaad gewoon eens gaan kijken of het klikt - jouw meissie zal het je zeker vertellen ;)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:38

Het gaat idd om dat mooie choco meisje! Ik heb een goed gevoel bij de fokker.