Tips en tricks pup 8 weken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tanya89

Tips en tricks pup 8 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:50

Hallo bokkers,

ik ben niet zo'n actieve plaatster meer hier op bokt maar lees nog wel veel mee.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen aan jullie als dierenvrienden :) Dit gaat een lang verhaal worden maar ik wil het graag duidelijk in beeld hebben.

Gisteren hebben wij een teckel puppy van 8 weken opgehaald. Ik heb bijna mijn hele leven een hond gehad maar toen onze vorige hond bij ons kwam was ik zelf nog jong en van opvoeden heb ik niet zoveel mee gekregen.
In de auto heb ik de pup op schoot gehouden en hij heeft bijna de hele weg gejankt (3 kwartier) tot hij nog het laatste kwartiertje in slaap viel. Eenmaal thuis heeft hij de boel verkend en geplast en gepoept (naast de krant) toen ik zijn kleedje vanuit het nest in zijn bench deed ging hij meteen een kijkje nemen en ook zijn eten krijgt hij in de bench en dit gaat goed. 'S avonds wat visite gehad en daar heeft hij wat geslapen bij iedereen maar ook op zijn eigen kleed. Intussen had hij nog wat plasjes op de krant gedaan (hij is inprincipe krantzindelijk). Ik ben gisteren en vandaag ook met hem buiten geweest maar hij piept en trilt dan vooral. Vanmorgen 1 poepje buiten gedaan en een klein feestje gevierd :+
Gisteren om 23u heb ik hem in de bench naast ons bed gedaan met een kruikje en dekentjes. Na een kwartier janken is hij in slaap gevallen (met mijn hand in de bench zonder iets te zeggen) en toen is hij ieder uur even wakker geworden en gepiept maar met mijn hand in de bench ging hij dan toch weer slapen. Toen om 4uur heb ik hem eruit gelaten voor een plasje op de krant en daarna met een nieuwe kruik weer in de bench, toen heeft hij geslapen tot 7:45uur.
Vanmorgen gingen we naar de dierenwinkel om brokken voor hem te kopen en weer in de auto heeft hij alleen maar gejankt (dit keer op de achterbank in de gordel). Gauw weer naar huis om niet teveel nieuwe dingen te doen.
Hier thuis lijkt hij zijn draai niet zo te kunnen vinden en piept hij veel. Ik ben bang om hem te "verpesten" dus wil hem niet constant op schoot nemen maar ik snap ook dat hij het nest mist...

Wat zijn do's en don'ts? Moet ik hem nu juist wel troost bieden of niet...
Graag een stappenplan :D :+

Ik ben trouwens 2 weken thuis en daarna ga ik 1/2 dagen werken.

Ik heb me trouwens wel ingelezen en ingeschreven voor puppy cursus, daar beginnen we dinsdag mee :)

secricible

Re: Tips en tricks pup 8 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:53

Poeh, ik vraag me af of je deze pup in 2 weken klaar krijgt om halve dagen alleen thuis te zijn...
Ik hoor heel veel onzekerheid. Zelf ben ik niet van de krantzindelijkheid, maar ieder zijn keuzes.
Je mag best troosten. Dat hoeft niet op schoot te zijn (als het nu mag mag het over 2 jaar ook...) maar wel lekker afleiden,mstructuur bieden. Ik zou ze persoonlijk nog niet meenemen naar allerlei plekken, eerst thuis maar eens leren kennen. Over een paar weekjes is snel genoeg...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:58

Gewoon lekker op schoot nemen.
Acht weken is heel erg jong. Ik vind het te jong om uit het nest te gaan, liever vanaf twaalf weken. Het is echt een hele kleine baby dus nog.
Hij mist het nest inderdaad en jij bent nu zijn veiligheid dus geef hem gewoon die warmte en vertrouwdheid want dat heeft hij nodig.
Hoe je het snachts hebt gedaan is prima vind ik.

Heb je deze teckel van een Fokker? Ben je al naar de dierenarts geweest met hem? Hoe zit het met de ontworming etc?

Twee weken vind ik veel te weinig tijd voor een pup van acht weken ( dan tien) om alleen thuis te zijn.
Ik zou een schema maken wie wanneer op hem past.

Wat ik al zei acht weken is echt heel erg baby nog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:00

Voor wat voor hondenvoer ben je gegaan? Het soort hondenvoer kan namelijk helpen met het zindelijk krijgen (minder hoeven poepen en plassen).

Ik zou zo snel mogelijk afstappen van het krantzindelijk maken/houden en naar buiten gaan. Gewoon stil staan op één (vaste) plaats en belonen zodra hij iets doet. Als hij trilt kan je een dekje omdoen. Hoeft niks intessants te zijn. Onze hond heeft een vierkant lapje dat aan de voorkant een stukje dichtgestikt zit en een lusje om de staart.

Ik zou deze hond juist wel naar verschillende plaatsen meenemen. Kort: 15 minuten max. Maar wel veel zien. Deze hond is blijkbaar onzeker over allerlei dingen en met 12 weken sluit je toch een fase af van gewoonzijn af.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:09

Wat fijn dat je om meningen vraagt, je kunt er nooit genoeg krijgen om uit te kiezen wat voor jou het beste is.

Je nieuwe huisgenoot is inderdaad wat onzeker zo te horen. Troosten is echt iets menselijks en meet geschikt voor mensenbabies dan voor hondenbabies. Ik denk dat je met troosten bij je pakken en knuffelen bedoelt? Bedenk dan dat dit voor de hond een bekrachtiger (beloning) is; dat wat hij op het moment aan het doen is wanneer jij hem bij je pakt zal hij vaker gaan doen (want dat gedrag zorgt voor een fijne consequentie).

Als je hem lekker knuffelt als hij angstig aan het piepen is dan zal hij vaker angstig gaan piepen, want dat gedrag zorgt voor een lekkere zachte en warme ligplek. Is dat wat je wilt, dan moet je dat doen. Maar als je juist wilt dat hij zelfstandiger en minder bang wordt kun je er ook voor kiezen om hem juist te knuffelen als hij rustig ligt of zit.

Ook zou ik hem consequent elke keer na het slapen, na het spelen en een uurtje na het eten mee naar buiten nemen om daar zijn behoeften te doen. Die krantzindelijkheid is immers niet je uiteindelijke doel dus waarom niet op de momenten dat je weet dat hij 'iets moet' meteen de plek opzoeken waar hij het uiteindelijk zal gaan doen? Dat scheelt je een hoop tijd.

Tot slot is 'er een feestje van maken' niet iets dat je bij elke hond moet doen. Vooral onzekere hondjes vinden het vaak nogal eng als baasje/vrouwtje helemaal dol gaat doen, voor hen kan een knuffel of een lekker hapje ham of kip (zonder woorden) veel fijner zijn. Hondjes moeten leren dat enthousiaste woorden de voorspeller zijn van iets goeds.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:14

Zelf hier ook een teckel van inmiddels 10 maanden. Ik zou gewoon lekker vaak naar buiten gaan ipv op de krant, hierdoor was hij bij mij binnen paar weken zindelijk omdat hij weet dat het buiten moet. Zelf een korthaar en hij heeft het soms ook koud buiten. In de auto ook even gehad dat piepen maar door gewoon vaak te doen is dat helemaal goed gekomen.
Wel heeft het een paar maanden gestuurd voordat hij even alleen kon zijn, ik zelf vind twee weken daar echt te kort voor.
Consequent zijn is heel belangrijk en zeker bij een teckel hihi!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:32

Hondjes van acht weken piepen omdat ze de warmte van hun moeder missen.
Dat is een enorme overgang voor zon hondje. Troosten zoals wij mensen kennen, zo moet je het niet zien. Maar die warmte en vertrouwdheid van het lichaam van moeders is zeker wel iets waar je je pup mee kan helpen om een goede overgang te maken naar zelfstandigheid.

Ik heb zelf al jarenlang teckels en ik ben het met jullie eens met het consequent opvoeden, maar dit is nog zon kleintje. Die wil gewoon lekker warm tegen iemand aan liggen en de meningen verschillen daarover maar ik vind dat je dat moet bieden dan.

Je moet hem niet alleen als hij piept warmte geven, maar gewoon en groot deel van de dag. Hij geeft zelf wel aan wanneer hij dit minder wil.

Je moet onthouden dat alles voor hem zo spannend en onzeker is op dit moment. Alles wat hij kent daar is hij uit weggehaald.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:38

Als eerste gefeliciteerd met je pup.
Ik heb zelf nu 2 Rhodesian ridgeback pups van 17 weken en ik vraag me ook nog regelmatig af of we het allemaal wel goed doen.
Zoals bovenstaand al benoemd zou ik ook stoppen met de krant voor en na het slapen naar buiten en direct na het eten en spelen, verder ging ik ook nog na anderhalf uur (als ze niet lagen te slapen).
Verder moet je zorgen dat de bench snachts niet te groot is. Wanneer ze snachts zindelijk zijn kun je de bench groter maken.
Verder heb ik ze de eerste 2 dagen echt thuis gelaten en zelf alles laten verkennen, daarna heb ik ze zoveel mogelijk meegenomen voor korte periodes.
Geef je pup even de tijd om te wennen door gejank en dergelijke gewoon te negeren. Wordt vanzelf minder het is ook een behoorlijke verandering voor je pup.
Ik zou wel vast beginnen met het alleen zijn te trainen, de twee weken zijn immers zo voorbij.
Verder gewoon nuchter en reëel blijven denken dan doe je het vast goed.
Veel plezier samen.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 15:55

Ik ga proberen al jullie vragen te beantwoorden. In ieder geval bedankt voor de tips tot zover!
Op dit moment probeer ik hem wat af te leiden als hij piept door met hem te spelen, hem te knuffelen of met hem een stukje te gaan lopen. Maar nogmaals wil ik ook graag dat hij zelfstandig wordt dus soms (zoals nu) heb ik hem eten gegeven, gewandeld, gespeeld en nu moet hij even zelf spelen en nu doet hij dit ook :) Hij kijkt wel regelmatig of ik nog in de buurt ben maar dat mag.
Hij komt van een stamboomfokker. Deze heeft hem gekeurd door de DA en hij heeft ook de nodige inenting en ontwormingskuur, anti vlo etc. gehad.
Als ik ga werken zijn dat niet meteen 5 halve dagen, eerst werk ik 1 dag later 2 en ik kan dan tussendoor naar huis om met hem te spelen en te knuffelen en uit te laten en mijn moeder komt ook nog tussen door om dit met hem te doen. Ik begin later en ben laat thuis maar mijn vriend begint vroeg en is vroeger thuis. Mocht het helemaal niet gaan mag ik de hond in overleg meenemen naar mijn werk (ik werk als gastouder bij mensen, zij hebben ook net een pup).
Ik bedoel inderdaad dat ik niet wil dat janken beloond wordt, maar ik wil er wel voor hem zijn als hij troost zoekt.
Aitl dankjewel en jij ook nog gefeliciteerd! :) De kranten wil ik ook zo snel mogelijk de deur uit hebben, hij is dit nu nog gewend vanuit het nest maar ga inderdaad ook met hem naar buiten als hij gegeten, gespeeld en geslapen heeft. Net heeft hij een plasje buiten gedaan en heb hem beloond door met een positieve stem te praten en hem een beloningssnoepje te geven.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 16:01

Oja, ik merk niet echt angst bij hem. Buiten schrikt hij soms wel van vreemde geluiden maar hij gaat daarna juist kijken. En sociaal is hij imo ook. Hij stapt op iedereen af die hem alleen al aankijkt :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:03

Mijn pup nu bijna twee jaar geleden woonde in mijn vest overdag en 's nachts sliep ze bij mij, tot ze zelf aangaf zelfstandiger te worden...

Zo gaat het in de natuur toch ook worden ze zo jong niet het nest uitgegooid dat is een proces van maanden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:19

Onze pup heb ik wel wat langer op schoot gehad in de auto.
Zo'n kleintje kan nog niet goed zijn evenwicht behouden.
Eerste weken ging ie dus op schoot nog, halverwege de puppycursus hebben we dit pas uitgebouwd naar de achterbank.

Eerste week in de nachten boven gehad, hondje in mand ernaast, arm uit bed en was goed.
Dit wouden we afbouwen naar de overloop, gang en dan beneden maar daar maakte ie een feest van, dus ging ie na een week (was toen ook al zindelijk in de nacht), direct naar de woonkamer, bij 2 katers.
Toen was het goed.

Onze kwam met mooi weer bij ons, dus de achterdeur stond open en hij drentelde lekker op zijn gemak door de tuin, donderen met de katten en slapen.
Alleen nu zou zoiets niet kunnen.

Zindelijk maken hebben wij hier direct buiten gedaan, geen geplas op krant of wat ook.
In begin heel vaak, telkens iets langer ertussen.
1x daags even een klein blokje "lopen", meer niet.

Wij hadden 3 weken vakantie toen ie kwam, en zijn toen ie in huis gewend was, ook begonnen met leren alleen zijn.
Nu werk ik alleen in de ochtenden, dus hij is nooit langer dan 3 uur alleen.
Ik had a een wegga ritueel bij de katten, dit heb ik bij de hond ook toegepast.
Als ik wegga zeg ik dat, gaat ie naar zijn plaats en krijgt ie wat lekkers.
Zodra ik terugkom weer wat lekkers.
Na een paar maanden heb ik dat lekkers bij bij terugkomst weggelaten.
Nu nog steeds krijgt alles hier als ik wegga iets lekkers (gewoon iets heel kleins hoor voor het idee).
Maja dat kwam ook omdat ik dit bij de katten had aangwend.

Dat lekkers i idem dito bij het naar bed gaan trouwens.
Vraag me niet hoe ik erbij kom, op de 1 of andere manier is dat erin geslopen met de katten al voordat we de hond hadden.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:23

Ik heb sinds 3 maanden ook een pup en ook met 8 weken opgehaald.
Bij mij heeft hij beneden in de Bench gelegen. wat je voor jouw hondje zou kunnen doen in zowel het doek met nest geur als een t shirt met jouw geur in zijn Bench leggen. zo hoef je niet elke keer je hand naar binnen te doen maar heeft hij jou geur al.
verder ben ik ook niet zo voor krant zindelijkheid.
elke keer dat ik mijn hondje zag plassen heb ik foei gezegd en hem een riem omgedaan en mee naar buiten genomen. en uiteraard erg goed beloond zodra hij buiten wat deed. het zij met stem of iets lekkers. verder zou ik de eerste week nog niet heel veel met hem doen. laat hem eerst aan jou wennen. week 9 is een angst fase
voor het alleen thuis moeten blijven straks kan je nu al beginnen. laat hem op de plek waar hij straks alleen moet blijven en zeg dat je gaat(eventueel met wat lekkers) . ga weg maar ben terug voor hij gaat janken. zodat hij gaat inzien dat als jij weg bent hij (misschien) wat lekkers krijgt en jij zo terug bent en dat at helemaal niet eng is.
troosten kan de enige van wie hij steun kan krijgen ben jij immers geworden.
(ik zou heb alleen niet elke keer oppakken maar gewoon even aaien ofzo of leid hem af met een spelletje)

veel plezier met hem.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:42

Gewoon lekker oppakken en steun geven. Steun geven, zeker bij zo'n kleine pup, die in feite nog een baby is, is juist gewenst. Verder doen jullie het goed. Laat de pup gewoon, met mate, kennis maken met verschillende dingen. Die de pup ook gewoon overdag in de bench als time out als je thuis bent. De pup heeft de slaapmomentjes hard nodig, leert dat de bench een fijne plek is en maakt njet de koppeling "in de bench = baas weg".

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:39

Lekker knuffelen, op schoot nemen, het is een baby...weg uit zijn vertrouwde omgeving, weg van mams en de broertjes en zusjes....heel wat voor zo'n kleintje. Ik vind hem voor de nacht al heel erg knap zeg, bij mij waren ze vroeger wakker ;) . En je kunt gerust snacht ook even je stem laten horen, even geruststelling dat je er bent.

Met mijn pups deed ik om de dag iets, zodat er steeds een dag tussen zit met rust om alles te verwerken.

Met zindelijkheid zou ik een pup zeker niet straffen (zoals ik ergens hier verderop de pagina las). Een pup plast niet expres in huis, ze kunnen het lichamelijk gewoon nog niet goed ophouden. Na een slaapje, eten en spelen lekker naar buiten nemen en belonen als ze plassen/poepen. En wat er binnen gebeurd, helaas gewoon even opruimen.

Het alleen zijn moet je echt heel uitgebreid te tijd voor nemen, mijn teven konden vrij vlot alleen blijven. Maar mijn reu hebben we echt minuut voor minuut opgebouwd. Ik werk ook halve dagen en heb er toch wel minimaal 6/7 weken over gedaan om ze die periode alleen te kunnen laten. Wij hebben de zomervakanties dan na elkaar gepland zodat er zeker 6 a 7 weken iemand thuis is en we in die periode rustig kunnen opbouwen.

Geniet ervan!!