zelfreinigende kattenbak, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weilanden

zelfreinigende kattenbak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 23:41

Ik zag net een advertentie op marktplaats voorbij komen waarin een zelfreinigende kattenbak te koop wordt aangeboden. Zo op het eerste gezicht lijkt het mij best ideaal.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kattenbak?

Link naar ad: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... -hPJ_-v5Fp

Yessy

Re: zelfreinigende kattenbak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:45

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 02:17

bedankt voor de info!
Die litter robot is inderdaad veel meer een zelfreinigende kattenbak. Vraag me alleen af of het veel lawaai maakt. Maar ik vind het toch net iets te prijzig :$ om dat zelf te gaan ondervinden.
Bij beiden mis ik trouwens wel het klepje dus zal je het waarschijnlijk sneller ruiken, maar misschien is dat met de juiste kattenbakvulling goed op te lossen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:03

Dat maakt de boel juist alleen maar smeriger lijkt mij. Denk er maar eens bij na. Je draait die kattenbak zodat het gind in die "afvoer" terrecht komt en de drollen in de "opvangbak", maar ondertussen schudden de drollen door de bak, raken daarbij waarschijnlijk meerdere zijkanten van de kattenbak waarbij vervolgens de zijkanten ook onder de strand zitten (want echt niet elke kattendrol is een mooi, droog drolletje). Lekkere schoon... En hoe zit het met de plasjes. Klontvormende kattengrit helpt wel, maar dit blijft vaak ook wel eens plakken aan de bodem van de kattenbak en komt dus niet mee in de "opvangbak" en als je de kattenbak de hard draait en de klonten worden "ontklont" komt het in de "afvoer" terrecht bij je "schone" grind.
Ik zie alleen maar een onhandig product.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 00:01

daar heb je inderdaad een goed punt, las het ook al in de recensies. Hoewel andere mensen weer schrijven dat het af en toe voorkomt maar dat de bak over het algemeen toch wel schoon blijft. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je even wacht met het draaien van de bak nadat de kat erop is geweest, dit zal een hoop schelen. Ik vind dat er voorlopig nog teveel minpunten aanzitten om er een aan te schaffen. (bijv. dat de bak niet goed dicht zou zitten en het grint er dus uitvalt en dat de roosters niet erg sterk zijn)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:18

Die omega Paw werkt echt fantastisch! Wij gebruiken hem nu een half jaar voor 2 groot formaat katten en de afgelopen maanden hadden we er nog 2 logees bij. Ze heben met zijn vieren 1 bak gebruikt en dat ging echt prima. 2 keer per dagen even draaien en je schudt de opvangbak zo leeg. Als je grit gebruikt dat sterk klontvormend is, is ook dunne poep geen enkel probleem. Wij mken de bak elke maand even schoon met heet water. Geen enkel probleem! Wij gooien de opvangbak leeg in en litterchamp. Je ruikt bij ons helemaal niets!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:21

Ik vind dat je nog verdomd veel zelf moet doen voor een zelfreinigende kattenbak :+

Even dat terzijde, het ziet er erg makkelijk uit in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:23

Ik lees bij veel recensiesites dat het opvang 'roostertje' snel scheurt bij dit type (en ook bij nog een ander merk) en dat die dus niet los te krijgen zijn. Dat is wat mij ervan weerhoudt, want mij lijkt het verder een ideaal systeem.

Litter Robot vind ik nog topper, maar wel erg prijzig :+ daar zou ik liever een soort 'probeer het twee maanden anders geld terug' van willen hebben. Want ik heb ook geen idee of de katten het durven,

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:28

Er is ook een kattenbak waarbij je het grind in een zeef giet die in een bak staat en dan kun je de zeef omhoog nemen en heb je meteen alle drollen en plasjes eruit. Ik ga eens even kijken of ik dat filmpje nog gevonden krijg. Die ziet er veel makkelijker uit.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:31

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:37

Ik heb die gehad, omdat ik het altijd erg druk heb en weinig tijd heb voor de kattenbak. Werkt erg fijn! Ik vond het echter alsnog te veel moeite (maak hele lange werkdagen) en als ik dan 's avonds terug kom heb ik nergens zin meer in dus nu heb ik een kattenluikje. Nog minder moeite hihi.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:39

Het is echt een kwestie van draaien en weggooien. Mijn dochter van 6 doet het 's ochtends. Mijn katten komen alleen in de ren anders was ik ook voor wild plasen poepen gegaan hoor :D

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:05

@3bengels dat zeefsysteem ziet er goed uit! Het lijkt een steviger systeem dan die andere (vanwege die gevoelige roosters)

@mrijn Dat is helemaal makkelijk! Kan je jouw dochter ook elke ochtend even bij mij langs sturen? :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:08

Die kerel van "my cat from hell" is echt zwaar tegen deze dingen, de argumenten die hij gaf weet ik niet meer. Die zijn wellicht nog op internet terug te vinden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:08

Katten vinden dit vaak ontzettend smerig. De hele bak gaat onder de restjes poep en urine zitten en daar ook naar ruiken. Katten zijn juist ontzettend schone dieren, en dit is dus echt gigantisch naar voor ze.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:09

Ik heb laatst op tv gezien waarom je nooit zo'n zelfreinigende kattenbak moet kopen. Ze lieten zien hoe de urine zich verspreid door de bak als je hem gaat ronddraaien (en ook logisch trouwens). Onder blacklight zag je het overal oplichten, katten willen er dan niet meer op want die ruiken alles natuurlijk.
Dan nog niet te spreken over wanneer je kat dunnere ontlasting heeft... bah!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:12

KimD schreef:
Die kerel van "my cat from hell" is echt zwaar tegen deze dingen, de argumenten die hij gaf weet ik niet meer. Die zijn wellicht nog op internet terug te vinden.

Je gooit de geur van de ontlasting en urine door de hele bak. Wat wij een schone bak vinden kan de kat heel anders ervaren. Katten kunnen sneller buiten de bak gaan plassen omdat ze de bak te vies vinden.

Deze kattenbak is echt gemaakt voor het gemak van de mens, maar is vaak minder fijn voor de kat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:13

Vjestagirl schreef:
Katten vinden dit vaak ontzettend smerig. De hele bak gaat onder de restjes poep en urine zitten en daar ook naar ruiken. Katten zijn juist ontzettend schone dieren, en dit is dus echt gigantisch naar voor ze.

Daar hebben mijn katten mij niets over verteld hoor :D

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:39

Daar hebben jullie zeker een punt, ik denk echter wel dat dit per kat verschillend is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:43

Ik gebruik zelf de pewee bak met bijbehorende korrels. Niet zelfreinigend en ik schep 1 a 2 keer per dag de poep weg, maar zeker wel een stuk praktischer dan een normale kattenbak en mijn dame gaat er graag op. Korrels zijn ook nog eens milieu vriendelijk, mogen in de groenbak en de poep kan in de wc weggespoeld worden.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:15

Weilanden schreef:
Daar hebben jullie zeker een punt, ik denk echter wel dat dit per kat verschillend is

Toch zou ik met deze kennis nooit voor zo'n bak gaan... }:0

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:27

ik zou nooit voor deze bak gaan.. ondanks alle 'positieve' ervaringen..
dat is gemak voor de eigenaar..

maar denk eens in..

Hoe zou jij het vinden als er in het dak van het toilet een rooster zit.. en dat je de toilet niet doorspoelt, maar buiten druk je op een knop en je toiletruimte 'rolt' om, zodat alles kan 'wegvallen'.

kun je je indenken wat dit met de muren, het plafond en de grond van je toilet doet? zelfs ze bij wijze van spreken op magische wijze van remsporen ontdaan worden (wij mensen hebben nu eenmaal plakpoep)..

terug naar de kattenbak.. door de bak te draaien, komt een drol of de urine letterlijk in aanraking met zo'n beetje de hele binnenzijde van de bak.. inclusief dus bacteriën en nare geurtjes rondom..

zou jij op een toilet willen zitten waar je weet dat iemand nat toiletpapier tegen de muur en het plafond heeft gegooid? ik niet :(.. ik wil ook niet dat mijn kat op een bak gaat waarvan de muren en het plafon 'besmet' zijn of meer dan nodig in aanraking komen met urine en ontlasting (dat ze met haar pootjes krapt of een keer scheef mikt tot daaraan toe.. maar ik ga niet met haar bak rollen).

Hier dus geen zelfreinigende bak

*rilt even*

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:19

als het om stank gaat kun je de bak ook in een kist, opbergbank of kast zetten. Als je hem dan geregeld verschoont ruik je ook niks.

Ik had zelf een beetje genoeg van de enorme hoeveelheden kattenbakkenspul die ik verbruikte (en dus ook weggooide). heb twee identieke in elkaar passende kattenbakken gekocht en in de bodem van een van de twee heel veel gaatjes geboord. Daarop heel kleine ronde steentjes (dierenwinkel) gelegd en dan de kap erop. Urine loopt meteen naar onder en kun je gewoon weggieten. Poep is gemakkelijk eruit te scheppen en de bak met steentjes is in de onderste bak gemakkelijk met zeepsop, de tuinslang of met water en eventueel een drupje chloor te reinigen. De bak is zo echt goed schoon, je verbruikt vrijwel niets (1 x per jaar een zakje steentjes als aanvulling) en de hoeveelheid werk valt erg mee.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:26

Deze bak verkocht ik vroeger veel toen in nog in een dierenwinkel werkte.
Je moet er wel speciale vulling voor bij kopen, die klontert. De urine wordt dus een klont, en de drollen komen in de vulling te zitten.

Je draait de bak een kwartslag, het schone gaat door de filter, de klonten blijven achter en komen in het bakje terecht.
Je moet het wel dagelijks doen, met meerdere katten vaker per dag anders kunnen de katten de klonten nog kapot trappen en werkt het dus niet.

Toen waren de klanten er positief over, maar dat is inmiddels al weer meer dan 10 jaar geleden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:30

Oh die krengen! Ik baalde zo toen ik ze hier in de winkel zag staan, weer zoiets dieronvriendelijks wat overwaait uit amerika.
Want ik kijk vanuit de kat en dan moet je dit echt niet willen. Met geluk heb je een niet kieskeurige kat en gaat het dus goed, maar er zullen genoeg zijn die doodleuk onzindelijk worden als dit hun enige optie is. Want je zit met die geurverspreiding door de hele bak heen, vinden ze echt niet leuk. Sommigen accepteren het, maar fijn? Kan het me niet voorstellen. Puur gemak voor de mens wat ten koste kan gaan van de kat.

Edit: ze bestaan dus al langer, ook hier? Had ze nog nooit eerder gezien...