Cavia heeft pijn bij plassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Cavia heeft pijn bij plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:55

Mijn cavia lijkt pijn te hebben bij het plassen, maar niet iedere keer. Ze maakt een soort kreunend-zeurend geluid. Ik ben met haar bij de dierenarts geweest. Aan haar buik was niets te voelen, behalve dan dat meer naar achteren ze het echt niet fijn vond om aangeraakt te worden. Temperatuur goed, gebit goed, plas en poepjes goed en op de röntgenfoto's ook niets te zien. Ze heeft 10 dagen antibiotica en pijnstillers gekregen, die zijn ondertussen op. Met de dierenarts afgesproken haar goed in de gaten te houden en het even af te wachten. Qua gewicht is ze iets afgevallen (35gr). Helaas zat ze net weer zo te kreunen bij het plassen. Na het plassen lijkt er meteen weer niets aan de hand en gaat ze verder waar ze was gebleven (wat meestal eten of slapen is :P).

Iemand nog ideeën waar ik op moet letten of de dierenarts nog naar kan kijken?

Het geluid wat je vanaf 3-4 seconde hoort is het geluid dat ze maakt, dat hogere gepiep doet ze niet.
http://cavia.2dinfo.nl/fun/geluidjes/niet%20prettig.wav

Nightingale

Re: Cavia heeft pijn bij plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:53

Hebben mijn beide cavia's ook gehad, het waren vermoedelijk blaasstenen. Onze dierenarts heeft ons aangeraden om het voedingspatroon aan te passen. Veel vitamine C en zo min mogelijk kalkrijk voedsel. Voor de ene kwam het helaas te laat, haar hebben we moeten inslapen. De andere krijgt nu een dieet van heeel veel hooi, 's ochtends rode paprika voor de vitaminen en s avonds bleekselderij en af en toe een stukje wortel. Van de brokjes zijn we dus helemaal afgestapt. Haar pijn is nu zo goed als over, we horen haar nooit meer zo 'kreunen'. Dus je kan er wel wat aan doen :)
Oh, en een knabbelsteen is natuurlijk helemaal uit den boze - mocht je die hebben, meteen weggooien!

Succes en beterschap voor je caafje :)