Kattenbandje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

Kattenbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:51

Hallo,

Omdat ik hier nog geen topic over kon vinden, open ik zelf maar een :D
Maar wat vinden jullie hier van?

Ik heb zelf net een "kitten" (10/12 maand?) gekocht, en is niet gechipt. Omdat
het de bedoeling dat hij wel naar buiten gaat, hier toch maar over aan het na
denken. K heb een reflecterend bandje gevonden, en hier zou ik dan
ook een kokertje aan kunnen hangen. Het is echter niet de bedoeling dat hij
gewond/beschadigd raakt, of vast komt te zitten!

Wie o wie deelt zijn/haar ervaring *\o/*

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:52

Chippen kost 25-30 euro, veel beter dan een bandje wat moet los schieten als ie ergens achter vast hangt.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:52

Ik zou hem gewoon lekker chippen, een bandje raakt hij kwijt of blijft hij ergens achter hangen. Chippen is niet enorm duur dus ik zou dat gewoon lekker doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:56

Sowieso de eerste 2 weken niet naar buiten doen, zodat ze goed weten wat hun nieuwe huis is. Over het naar sowieso naar buiten doen buiten eigen tuin zal ik maar niks zeggen.

In die 2 weken heb je ruim de tijd om je kat netjes te laten chippen en enten, want dat zal dan waarschijnlijk ook niet gebeurd zijn. Een kattenbandje heeft een sluiting die losklikt bij veel druk of een elastisch stukje erin, daar kan dan een kokertje aan. Maar dat is niet ter vervanging van de chip, alleen ter toevoeging. Vergeet niet dat een enting na 3 weken herhaalt moet worden en een kat van die leeftijd die naar buiten gaat, moet ook gecastreerd zijn als je hem/haar heel wil houden. Poezen zijn dan al vruchtbaar en katers gaan vechten en als je pech hebt ook sproeien. Sowieso is het uiterst onbeschoft om volle katers naar buiten te doen, er zijn al kittens genoeg.

heathfield

Re: Kattenbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:26

Hij is 3 dagen geleden gecastreerd bij mij... Maar t chippen helaas vergeten, hoopte zo wat stress te voorkomen om daar nog een keer heen te moeten :(:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:29

Moet hij nog een keer voor een herhalingsenting? Want anders kan je het dan combineren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:36

Chippen, gewoon doen. Meid, je laat hem straks naar buiten gaan, wat als hij vermist raakt? En dan ergens in een asiel terecht komt? Via een chip ben jij als eigenaar zo opgespoord, ook als hij in het ergste geval komt te overlijden.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:38

Ik zou chippen. Als je kat het bandje verliest en geen chip heeft kunnen ze moeilijk contact met je zoeken.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:39

Je bent nu toch zelfs verplicht om te chippen, of heb ik het mis?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:40

Ivy_ schreef:
Je bent nu toch zelfs verplicht om te chippen, of heb ik het mis?

Honden wel, katten weet ik niet.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:40

ik heb altijd een bandje met elastisch stuk erin, dan weet ik zeker dat ze weg kan mocht ze vast komen te zitten. Soms moet ik in een half jaar 3 nieuwe kopen en soms houd ze hem 2 jaar om. Ik heb het niet zo op een chip, en al word ze ooit platgetreden is er meer kans dat iemand even in de koker kijkt om je op de hoogte te stellen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:41

Ik verkies chippen. Toen onze kat net buiten ging had hij ook enkel een bandje aan en hij had zich vast gewerkt in een stapel snoei hout en heeft in alle paniek zichzelf verwond. Het bandje hebben we stuk terug gevonden en de kat met een open wondje. Ik verkies ook chippen niet alleen qua veiligheid maar ook als de kat het verliest kunnen ze je bereiken, anders niet.

En chippen is nu ook verplicht, net als castratie :)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:47

Chippen is niet verplicht voor katten. Wel voor honden i.v.m. veel meer broodfok. Ik dacht idd hetzelde als Sky_Britt, hoeveel mensen hebben een chipreader in huis? En met een stukje reflectie ook veiliger in het verkeer.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:50

Die van ons is gechipt, heeft een halsbandje met adreskokertje om met elastisch stuk zodat hij niet blijft haken en als hij naar buiten gaat krijgt hij de halsband van de catfence om.
Willy kan alleen in onze gehele tuin vertoeven, wij kiezen voor een kat, niet de buurt, dus ik vind ook dat de buurt geen overlast van mijn kat hoeft te hebben in hun tuinen.
Het halsbandje met adreskokertje heeft hij om voor het geval hij per ongeluk voor de deur een keer uitschiet en buiten onze tuin toch nog op ontdekkingstocht uit gaat
Laatst bijgewerkt door Evelyne79 op 19-02-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:51

Ik zou ook kiezen voor chippen, stel dat hij de weg kwijtraakt en zijn bandje ook verliest kunnen ze toch nog terugvinden wie de eigenaar was. Zelf vind ik bandjes ook niet zo prettig, onze oude katten hebben zichzelf 2x bijna opgehangen en sindsdien hebben we nooit meer bandjes gedaan. Helaas al 2x gebeld door de dierennamen ivm aangereden katten, maar het werkt wel. Heb zelf ook al eens een kat gevonden en naar de DA geweest ermee, chip gecheckt en zo weer de eigenaar gevonden. Wat mij betreft liever nog even een keertje wat stress dan dat ik zo m'n kat kwijt ben.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:52

Ik raad ook echt aan om te chippen. Mijn kat had altijd een bandje van Red dingo om ( vind die zelf erg mooi;).) maar hij is ze nu zo vaak verloren. Dat hij er nu geen draagt. Bij mijn ouders heeft hij wel eentje met elastiek en een belletje. Die verliest hij tot nu toe niet.

Zorg dus wel voor een bandje die wel los schiet of af gaat als hij vast komt te zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:11

Ik heb expres wel gekozen voor een bandje met kokertje.
Op gegeven moment vroeg een van mijn buren of ik toevallig wist van wie dat knappe rode katje was die iedere keer bij hem om aandacht en snoepjes kwam vragen. Hij vond haar zo leuk en dacht dat ze geen baasje had, maar het was dus die van mij :D
Om te voorkomen dat ooit weer een ander denkt "he die is leuk, die zal ik eens wat aandacht en eten geven" heb ik er een bandje om gedaan zodat iedereen ziet dat ze een huisje heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:13

Ik raad zowel chippen als een bandje aan om die reden. Een chip raken ze (in principe) niet kwijt en blijft uitleesbaar. Een bandje is voor de gewone man herkenbaar.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:14

Onze kat had ook steeds een bandje, maar was deze telkens na 1 of 2 dagen kwijt..
Dus chippen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:21

Ik laat mijn kitten sowieso chippen maar heb ook halsbandjes liggen, zo kunnen mensen zien dat die van iemand is.
Het zijn van die los schiet sluitingen, maar als ik het om doe bij hem vind de het heel raar en probeert die hem te pakken en krijgt hem dan in z'n bek en ben dan zo bang dat die dan z'n kaak breekt ofzo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:42

heathfield schreef:
Chippen is niet verplicht voor katten. Wel voor honden i.v.m. veel meer broodfok. Ik dacht idd hetzelde als Sky_Britt, hoeveel mensen hebben een chipreader in huis? En met een stukje reflectie ook veiliger in het verkeer.

Het gaat daar niet om. Je hebt die chip niet voor gewone mensen, maar voor mensen die in asiels werken/da's zodat die de chip kunnen lezen wanneer jouw dier gewond geraakt is of in het asiel terecht komt. Of moet jouw kat een van de 510 katten worden die op zoek moet naar een nieuw baasje? Dode katten worden doorgaans niet door gewone mensen meegenomen maar door dierenarmbulance die wel een chipreader heeft.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:47

Amandavd schreef:
heathfield schreef:

Het gaat daar niet om. Je hebt die chip niet voor gewone mensen, maar voor mensen die in asiels werken/da's zodat die de chip kunnen lezen wanneer jouw dier gewond geraakt is of in het asiel terecht komt. Of moet jouw kat een van de 510 katten worden die op zoek moet naar een nieuw baasje? Dode katten worden doorgaans niet door gewone mensen meegenomen maar door dierenarmbulance die wel een chipreader heeft.

Maar wat kan de chip, wat een kokertje niet kan?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:49

Laten we eens beginnen met kwijtraken misschien? Een kokertje kan afschieten, bandje kan blijven haken, mensen kunnen bandje af doen etc. Chip zit in het lijf en gaat het nergens heen. Vaak kun je meer gegevens verbinden aan een chip dan op een kokertje. Etc, etc, etc.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:49

Kwijtraken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:50

Niet kwijtraken. Niet beschadigen. Niet losraken. Er lopen heel wat katten rond met alleen nog het bovenste gedeelte van het kokertje. Nog los van de vele bandjes die kwijtraken. Er kunnen meer gegevens op.