grote bult bij rat, vetbult? tumor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

grote bult bij rat, vetbult? tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:43

hallo, mijn rat heeft al een hele tijd een bult onder haar oksel zitten. het begon klein, en ik dacht dat het gewoon een vetbultje was, dus heb ik er niks mee gedaan. maar hij is ondertussen 4x zo groot geworden en ik begin toch mijn twijfels te krijgen. ik weet al wat jullie gaan zeggen: ga gewoon naar de DA, maar dit mag ik niet van mijn moeder. ze vind het onzin om veel geld te gaan betalen voor ''maar'' een rat..
dus daarom vroeg ik me af wat jullie hiervan denken, wat het is, en aller belangrijkste, of het gevaarlijk is. ze heeft er zelf geen last van, je mag er ook uitgebreid aan voelen, het doet geen pijn. het zit trouwens los van haar lichaam. en het zijn 2 ''balletjes'' samen.

sorry voor de slechte foto's, zijn met telefoon gemaakt en ze had er niet veel zin in. ik zal later misschien nog even proberen betere foto's te maken met een camera. ik hoop dat jullie het alsnog goed kunnen zien.
Afbeelding
Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:44

Ratten krijgen vrijwel altijd last van tumoren/kanker enkele uitzonderingen daargelaten. Dus ik vrees voor een tumor.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:45

Is inderdaad een tumor, hadden mijn ratjes vroeger ook.
Gaat alleen nog maar groter worden, hebben ons ratje erdoor laten inslapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:46

Ratten zijn erg gevoelig voor tumoren...
Zou toch even langs de DA gaan ermee!
Je bent 17, je doet vast wel meer dingen waarvan je moeder het niet nodig vindt ;)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:46

Lijkt enorm op d'r bulten die mijn ratten kregen.
Waren ook tumoren. Krijgen inderdaad vrijwel alle ratten last van.
Zo lang ze er geen last van hebben, hebben wij er niks aan gedaan en toen ze last kregen ze laten inslapen.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:47

Dat lijkt zeer zeker op een tumor, ik heb het ook meegemaakt met al mijn ratten. Het zag er precies zo uit, alleen nog minder groot zelfs. Dit is helaas een bijkomstigheid van een rat als huisdier en ja ze kunnen hier last van krijgen. Dus alsjeblieft ga ermee naar een dierenarts.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:47

gaat ze er last van krijgen? want zodra ze er zelf geen pijn aan heeft of ziek van word is het okay. maar als ze pijn gaat krijgen dan wil ik dr dat ook niet aandoen.

ik heb al mijn hele leven ratten maar dit is toch de eerste die het heeft gekregen bij mij, jammer genoeg ook de aller liefste.. Y;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:49

Rot voor je... Y;(

Ik vermoed zomaar dat het een mammatumor is. Wanneer mag je wel naar de dierenarts? Als het opengebroken is en de kooi onder het bloed ligt? Als je het niet laat opereren dan zal het op een gegeven moment zo groot groeien dat ze niet meer kan lopen of het gaat open en etteren en ontsteken.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hun ratten wil laten opereren, maar je zult er op een gegeven moment toch mee naar de dierenarts moeten om m in te laten slapen. Tenzij je moeder zelf de schop pakt.

Voor mij ook een reden om geen ratten meer te nemen. Ik kan niet tegen niet-opereren en de DA kosten waren altijd torenhoog.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:50

amkeVH schreef:
gaat ze er last van krijgen? want zodra ze er zelf geen pijn aan heeft of ziek van word is het okay. maar als ze pijn gaat krijgen dan wil ik dr dat ook niet aandoen.

Ik heb al mijn ratten laten opereren en bij allemaal kwam het ook weer terug. Eén rat heeft er geen last van gehad en is uiteindelijk dood gegaan aan een verkoudheid. Een andere rat had veel uitzaaiingen gekregen en begon bloed op te geven enz. Die heb ik ook laten inslapen, maar die heeft dus zeker last gehad. Achteraf had ik ze misschien beter direct in kunnen laten slapen om ze de operatie en eventueel lijden te besparen maar ik was (ja heel egoïstisch) te gehecht aan mijn ratjes en wou alles eraan doen om ze beter te maken.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:51

Kort Door de bocht, ja ze gaat er last van krijgen.
Maar niemand kan zeggen hoe lang dat gaat duren.

Die van mij zijn uiteindelijk gestopt met eten en toen heb ik ze laten in slapen.

Sterkte :(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:53

Vergeet niet dat ratten heel erg lang de schijn ophouden!

Als je echt ziet dat ze er last van krijgen, ben je vaak al te laat.

Ik zeg niet dat je haar nu al moet inslapen, maar let aub goed op je ratje.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:00

lijkt idd zeer op een tumor.
jaren terug heb ik een ratje van mij er aan laten opreren toen ik gelukkig een vervanger van mij DA trof. voor 50 euro is ze geholpen en heeft nog bijna een jaar rond gehuppeld en heb haar toen na een herrenbloeding in laten slapen.

mijn dametje had er in eerste instantsie geen last van alleen toen hij grotert werd met lopen wel. hij zat bij haar ook meer aan de zij kant van haar buik.

sterkte met jou ratje! zulke afwegingen zijn nooit leuk en makkelijk.

jorretje

Re: grote bult bij rat, vetbult? tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:07

He naar!
Vroeger is het ratje van mijn broertje aan een tumor geopereerd, die is toen goed hersteld en heeft nog een jaar geleefd. Maar ja dat is behoorlijk prijzig en de kans dat ze te veel afkoelen en/of niet meer uit de narcose komen is vrij groot.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:09

heel vervelend maar helaas komen tumoren frequent voor bij ratten... ik zou het lijden besparen en hem in laten slapen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:10

jorretje schreef:
Maar ja dat is behoorlijk prijzig en de kans dat ze te veel afkoelen en/of niet meer uit de narcose komen is vrij groot.

Dat is niet mijn ervaring hoor. En ook niet van de mensen om me heen.
En ik heb toch veeeeeeel ratten laten opereren. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:19

Een kleine tumor is best operabel en valt qua kosten mee.

Een tumor groeit vaak snel en mergelt je rat echt uit. Ze worden mager, vacht wordt dof en gaan dan dood. Het is echt heel sneu, maar ik zou het beestje (afhankelijk van de leeftijd) nu (of binnenkort) al in laten slapen. het is wachten tot het slechter wordt en het beestje zichtbaar last gaat hebben en eigenlijk ben je dan al te laat

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:24

Ik denk ook dat het echt een tumor is.
Als opereren te duur is, zou ik zeggen let goed op je ratje en als de tumor verder groeit, inderdaad binnenkort al laten inslapen. Dat bespaart het beestje veel ellende.

Ik begin niet meer aan ratjes. Ze zijn superleuk en we hebben er in totaal 6 gehad denk ik (steeds in koppeltjes). Allemaal hebben ze tumoren gekregen. De eerste paar keer hebben we ze nog laten opereren, maar de tumoren kwamen altijd binnen een paar maanden terug. Stuk voor stuk hebben we ze moeten laten inslapen. Het komt zó vaak voor, dat ik je dus echt met bijna 100% zekerheid kan zeggen dat jouw ratje een tumor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:27

Een ratje is prima te opereren en met de JUISTE narcose (dus zoek een DA met verstand van kleine knagers) is de kans helemaal niet 'groot dat ze er niet uit komen'. Je rat heeft er misschien nog geen last van, maar afhankelijk van hoe snel hij groeit kan dat nog komen. Je kunt natuurlijk altijd de DA bellen voor advies: verwijderen of laten zitten en afwachten.

Ik begrijp het misschien helemaal verkeerd, maar je bent 17! Dan bepaal je toch zelf of je met een dier naar de dierenarts gaat of niet, en heb je toch geld gewerkt en gespaard om je diertje te laten controleren en opereren? Ik zou als dit niet het geval is misschien geen nieuwe dieren meer aankopen, als je ze niet de zorg kan bieden die ze nodig hebben als ze ziek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:48

BB-ITP --> BB

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:00

Vroeger lieten wij onze ratjes ook altijd inslapen zodra het niet meer ging met de bulten. Opereren met de kans dat het net zo hard weer terugkomt + het narcoserisico + oude ratten (vaak) zagen wij niet zitten. Zolang de ratjes nog prima uit de voeten konden, goed eten en drinken en hun normale dingen dus nog doen zagen we geen reden om ze in te laten slapen. Voor ons was het klaar als de bult over de grond ging slepen. Wel de reden dat wij ook na een aantal ratten hebben besloten geen nieuwe ratten meer te nemen, ze waren altijd nog zo goed in hun kop, maar die stomme bulten bleven maar komen.