Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:31

:wave:

Gezien ik de laatste tijd behoorlijk veel berichten op facebook zie langskomen, waarin mensen aangeven een dier te nemen en hiervoor op zoek zijn naar gratis spullen, omdat ze deze zelf niet kunnen aanschaffen, ben ik toch wel benieuwd hoe anderen hiertegenover staan. Er barst namelijk wel vaker een verhitte disccusie los onder zo'n bericht.
Mensen die vinden dat je geen dier kan nemen, als je de aanschaf spullen nieteens kunt betalen, gezien een dier ook medische zorg bijvoorbeeld nodig kan hebben.
Anderzijds de mensen die vinden dat dat niet te vergelijken valt, dat daarvoor te sparen is, of dat je daarvoor een verzekering kunt afsluiten, etc.

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn hierover. Zelf sta ik achter het eerste standpunt, maar ik kan me voorstellen dat de meningen hierover verdeeld zijn :)

maatje987

Re: Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:34

ik vind dat je dan geen paard moet kopen wat nou als ie een enorm duure operatie nodig heeft en jij geen spaarpotje heb daarvoor en je verzekering niks kan betalen ja dan ben je de klos

ik wil zelf ook erg graag een paardje en daar spaar ik al jaren voor maar het komt er niet tot ik zeker weet dat het financieel haalbaar is voor mij de komende jaren is het sparen , sparen en nog is sparen en dan moet ik ook nog is zorgen dat ik genoeg geld verdien :)

Art_Ificious

euhm mij lijkt het duidelijk:
heb je geen geld voor de benodigdheden en onderhoud van het dier? Nou koop er dan geen. Vragen om gratis spullen vind ik best zielig eigenlijk.

Ik sta dus ook achter standpunt nr 1

kwii

Ik ben structureel 22 euro per 3 maanden kwijt, voor de medische kosten van een konijn. Dat wist ik van te voren ook niet. Als je het geld niet hebt om spullen er voor te kopen, moet je zeker geen dier aanschaffen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:37

Ik denk dat zielig doen, vrij effectief is in het krijgen van spullen en ze vaak wel het geld ervoor hebben maar als je het gratis kan krijgen... Waarom niet?

T is mijn eer te na hoor, maar gut... Niet iedereen heeft moeite met bedelen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:38

MaricoGraphy schreef:
euhm mij lijkt het duidelijk:
heb je geen geld voor de benodigdheden en onderhoud van het dier? Nou koop er dan geen. Vragen om gratis spullen vind ik best zielig eigenlijk.

Ik sta dus ook achter standpunt nr 1

Zo duidelijk ligt het toch niet voor de hand..
Regelmatig zie ik op facebook behoorlijk wat discussies, waarin behoorlijk veel mensen toch aangeven dat de aanschaf van een dier niet te vergelijken is met de onderhoud van een dier..

Een katje voor een tientje kopen bijvoorbeeld is natuurlijk ook wel verleidelijk. Dat ie dan ziekwordt.. tja.. :+

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:39

Ik vind als je niet genoeg geld hebt om spullen voor een dier te kopen dat je er ook geen moet nemen. Wat doen deze mensen als er onverwachtste (bijv. Medische) kosten bijkomen? Dan kunnen ze ook niet anders dan betalen, maar ja, waar van?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:39

Iedereen heeft natuurlijk het 'recht' om een dier aan te schaffen. Maar er is een verschil tussen: een dier aanschaffen en kijken hoe het gaat, of een dier aanschaffen en goed erover nadenken.

Laatst kwam ik een heel leuk koppel tegen die een super schattig keeshondje bij zich hadden. We hadden dezelfde eindbestemming, dus we bleven gezellig praten. Ik opperde dat ik het belachelijk vond dat sommige mensen zonder na te denken een dier kopen. Je kan immers van te voren inschatten of je genoeg tijd en geld hebt. Dat koppel zei toen dat ze het daar niet mee eens waren, dat zij dat hondjes bij wijze van 'op de gok' en uit impuls hadden gekocht.

Dat zal ik nooit kunnen begrijpen. Nu is het bij hun nog goed gelopen, maar ik ken veel te veel situaties waarin dit níet goed afloopt. Honden die hele dagen in de bench zitten omdat ze anders uit frustratie slopen. Honden die onnodig hardhandig worden aangepakt bij de opvoeding.

Het gaat niet zozeer om het geld, maar om de voorbereiding. Op het moment dat jij je GOED inleest, dan besef je ook dat je een reserve in geld nodig hebt en dat je eerst moet sparen voordat je een hond/kat/konijn/paard/dier aanschaft.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 18-02-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:40

Ik vind dat als mensen al niet eens het geld hebben om spullen te kopen, ze beter geen dier kunnen nemen. Wat als hij ziek wordt en er een dure ingreep moet? Je kan natuurlijk iedere maand wat geld achterhouden zodat je een potje hebt voor onvoorziene kosten, maar als je bij het begin al geen geld voor spullen hebt, denk ik dat je toch eerst zult moeten sparen voordat je een dier moet nemen.

Sowieso denk ik meestal dat het gewoon bedelen is. Waarom het kopen als je het ook gratis kan vragen?
Dat zou ik dus niet doen. Als je toevallig weet dat je oom of je buurvrouw ofzo nog wat op zolder heeft staan, oke, maar niet vragen op internet om maar zo goedkoop mogelijk uit te zijn

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:41

Ik vind het dubbel.
Mijn vriend en ik hebben financieel weinig ruimte, maar we hebben wel 2 katten.
Dus daar waar we gratis wat kunnen krijgen, dan doen we dat.
Maar aan de andere kant hebben we wél een spaarpotje voor medische kosten, daar waar de kater een enorm zorgenkindje blijkt.

Dus het dubbele zit er voor mij in dat gratis dingen vragen/ophalen an sich niet hoeft te betekenen dat je de medische kosten niet kan betalen mocht dit nodig zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:44

Om gratis spullen bedelen vind ik nogal ver gaan.

Zelf heb ik vorig jaar wel 3 mooie vogels aangeschaft (niet duur in aanschaf), waar een mooie grote voliere voor moest komen natuurlijk. Daarvoor heb ik er wel een van marktplaats op de kop getikt voor 60,- in plaats van voor 400,- winkelwaarde (gokje).
Als dat niet kon had ik de 2e vogel er ook niet bij genomen omdat ik de nieuwe voliere nooit had kunnen aanschaffen.

Ik ben wel van mening dat je moet kunnen betalen voor de dieren die je aanschaft en ga dus mee met het eerste standpunt.

Wanneer de dieren er al zijn en de situatie veranderd van die persoon wordt het natuurlijk een ander verhaal. Als mijn paard iets mankeert en moet flink ziektekosten maken, tja, dan ga ik het een tijdje heel erg moeilijk hebben. Voorheen was dat niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:45

maatje987 schreef:
ik vind dat je dan geen paard moet kopen wat nou als ie een enorm duure operatie nodig heeft en jij geen spaarpotje heb daarvoor en je verzekering niks kan betalen ja dan ben je de klos

ik wil zelf ook erg graag een paardje en daar spaar ik al jaren voor maar het komt er niet tot ik zeker weet dat het financieel haalbaar is voor mij de komende jaren is het sparen , sparen en nog is sparen en dan moet ik ook nog is zorgen dat ik genoeg geld verdien :)

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ja, je moet een spaarpot hebben, en ja je kunt gemoedsrust kopen door een verzekering aan te schaffen.

Maar het is ieder voor zicht hoe ver ie wilt gaan.

Ik vind een koliekoperatie van duizenden euro's nog wel even iets anders dan dat je de castratie van een hond niet kunt betalen. En ja, ik zou ook een paard kopen zonder dat ik duizenden euro's opzij heb staan voor de als voorbeeld genoemde koliekoperatie. En ik denk velen met mij.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:48

Ik vind op facebook er naar vragen wel heel ver gaan :oo

Maar als ik nu een hond zou nemen, zou ik best aan familieleden/goede vrienden even vragen of ze nog speeltjes of een mand en dergelijken over hebben. Ik weet van een aantal familieleden dat ze dat nog hebben en ik het best mag overnemen/kopen voor een klein prijsje. Het is dan niet dat ik het geld er niet voor heb, maar ik bespaar wel flink wat.

Nu ga ik binnenkort geen hond nemen, dus dat scheelt :+
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 18-02-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:50

MayDayParade schreef:
Ik vind op facebook er naar vragen we ver gaan :oo

Maar als ik nu een hond zou nemen, zou ik best aan familieleden/goede vrienden even vragen of ze nog speeltjes of een mand en dergelijken over hebben. Ik weet van een aantal familieleden dat ze dat nog hebben en ik het best mag overnemen/kopen voor een klein prijsje. Het is dan niet dat ik het geld er niet voor heb, maar ik bespaar wel flink wat.

Dat vind ik ook best kunnen, want zij zouden het toch niet gebruiken.
Maar op Facebook bedelen gaat gewoon te ver

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:51

Ik liep laatst in de intratuin, bij de zakken kattengrind toen er een moeder met een klein meisje naar me toe kwam. Ze gingen morgen hun 1e kitten ophalen en wisten niet wat ze allemaal moesten kopen. Ik heb ze geholpen.

Ik vind dat je geld én kennis moet hebben voordat je ook maar enig dier aanschaft.. :j

Yessy

Re: Een dier nemen en gratis spullen vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:54

Ach vandaag nog 'ik zoek een gratis kitten want ik heb weinig geld dus niet uit het asiel want dat is duur'. Dat je bij het asiel 100 euro betaalt maar dat dit inclusief entingen, ontwormingen en (toekomstige) castratie is wordt voor het gemak vergeten want 'tegen die tijd heb ik hopelijk genoeg gespaard zodat het poesje gecastreerd kan worden'.

Kortom, de arme gratis kitten heeft vermoedelijk haar eerste nestje voor ze d'r eerste verjaardag viert...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:54

Hier iemand die vrijwillig bij de dierenambulance werkt en vooral na wat ik allemaal heb gezien ben ik echt ontzettend tegen het "zomaar" aanschaffen van een dier. Er zouden restricties of gevolgen moeten zitten aan de aankoop van een dier waardoor het al zodanig lastiger wordt om uit impuls te kopen! Verschrikkelijk dat de dieren vaak de dupe zijn van onwetende eigenaren (die het vaak niet eens slecht bedoelen, maar gewoon verkeerd zijn voorgelicht of helemaal niet!).

Ik kom alleen nog maar bij een dierenwinkel in Duitsland waar je een pak papier moet invullen als je ook maar iets wilt aanschaffen waar leven in zit, zeer uitgebreid wordt voorgelicht en er een dierenarts bij te pas komt die het dier eerst gezond moet verklaren voor het wordt meegegeven. Was dat al maar overal zo dan was de drempel ietsje hoger voor je zomaar een leuk konijn, vis of pietje meeneemt!

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:55

Geld is sowieso handig bij de aanschaf en het hebben van dieren. Om de benodigheden te betalen (denk aan voer etc., ook best wel duur al) en de medische kosten. Als je dit niet kan opbrengen is het jammer voor jou, maar nog veel sneuer voor het diertje. Ik vind het daarom niet eerlijk voor het dier zelf. Huisdier hebben is leuk, maar alleen als het ook echt kan.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:56

Yessy schreef:
Ach vandaag nog 'ik zoek een gratis kitten want ik heb weinig geld dus niet uit het asiel want dat is duur'. Dat je bij het asiel 100 euro betaalt maar dat dit inclusief entingen, ontwormingen en (toekomstige) castratie is wordt voor het gemak vergeten want 'tegen die tijd heb ik hopelijk genoeg gespaard zodat het poesje gecastreerd kan worden'.

Kortom, de arme gratis kitten heeft vermoedelijk haar eerste nestje voor ze d'r eerste verjaardag viert...

Wij hebben het geld voor de castratie niet van het asiel gekregen hoor, dat verschilt waarschijnlijk :)
(Ik ben het wel eens met je hoor, maar dit is niet algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:56

Ik kan prima mijn dieren betalen. Maar zoals de benches schaf ik wel 2dehands aan.

Zo heb ik afgelopen weekend nog 2 variekennels aangeschaft voor 60 euro. Dingen waren nauwelijks gebruikt.

En ik koop ook geen dure speeltjes. Omdat ik weet dat het toch gesloopt word.

Maar op bepaalde dingen bezuinig ik dus absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:58

MayDayParade schreef:
Ik vind op facebook er naar vragen we ver gaan :oo

Precies dit dus.

K bedoel, wij hebben onze kat 'geruild' voor een Fles wijn (ook omdat we niet met lege handen aan wilden komen natuurlijk) en hebben daarna ook een hoop spullen gehad van vrienden en familie voor ons Sokkenmonster. Als hij wat zou krijgen wat bij de dierenarts behandeld zou moeten worden, kan dat ook prima betaald worden (al moet ik zeggen dat k gelukkig wel wat verstand in m'n donder heb en niet voor ieder belachelijk iets naar de dierenarts ga, want tegenwoordig moet je bij ieder niesje je kat al laten inenten en anders ben je een dierenbeul die zeker geen geld heeft :+ ) maar daarentegen krijgt m'n kat echt niet iedere week nieuw speelgoed. Hij heeft een kattenbak, wordt altijd meer dan genoeg gevoerd, heeft overal en nergens speeltjes en nee, ik zou inderdaad niet gaan 'bedelen' op facebook om spullen, maar zijn er niet héél veel van dat soort 'weggeef/gezocht/ruil'pagina's op facebook e.d? En dan niet alleen voor dierenartikelen maar net zo goed voor kinderspullen en kinderkamers.

Als de wereld zich nou een stuk minder zou bemoeien wie er wel of niet 'recht' heeft op een dier omdat ze wel of geen gratis spullen gebruiken of tweedehands spullen "durven" te vragen en wat meer op hunzelf zouden letten...

Want heel eerlijk, een brutaal mens heeft de halve wereld; iemand die dus om dergelijke spullen "bedelt" is daar misschien wel mee geholpen en het dier zal waarschijnlijk niks tekort komen.

En eh, ja, onze kat is ook aan komen waaien met de gedachte 'we weten niet of we er alweer klaar voor zijn qua huishouden maar we proberen het gewoon en zo niet; dan toch!' en die tijgert nu ook alweer bijna een jaar rond hoor... :+

Geld is niet het enige wat nodig is voor een dier hoor, je moet ook meer dan genoeg tijd eraan kunnen besteden. Kan je nog zoveel geld hebben en alle luxe speeltjes kopen; als je dier meer dan 12 uur per dag alleen zit en daarna afgeblaft wordt omdat ze zo vervelend zijn ben je imo net zo goed geen dier waardig, hoe mooi je centjes ook zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:01

Ik ben tegen het zomaar aanschaffen van dieren, echter wanneer men gratis dingen kan krijgen? waarom niet? Op facebook heb je nu eenmaal sites als (ruilen of gratis op te halen.) Daar kun je allicht een gokje wagen. Ik bedoel, waarom veel geld neer tellen voor iets als het gratis te halen valt?

Er zijn genoeg dieren benodigdheden onder de mens, dus waarom (nieuw) aanschaffen, als het gratis te recyclen is?

En vaak gaat dat gratis proberen te krijgen toch wel met een zielig praatje gepaard, dus de vraag is dan lijkt mij... Is er echt geen geld voor die spullen, of is de wil er niet om het aan te schaffen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:01

ik denk dat TS hier wel erg zwart wit kijkt.

als ik gratis kattenspeeltjes kan krijgen, dan zal ik ze zeker aannemen..
Ik heb voldoende geld om het nieuw te kopen..

maar honden/katten/paarden idem.. Je koopt iets en gegarandeerd dat ze hun neus ophalen.. of dat het je toch zelf tegenvalt.. Ik probeer daarom eerst iets tweedehands of gratis te vinden, zodat ik kan kijken hoe ze het vinden..

en pas als blijkt dat ze het het einde vinden, zou ik het nieuwer aanschaffen voor een volgende ronde.. Ben niet Sinterklaas die maar spullen blijft weggeven omdat mijn katten/hond/paard er geen bal aanvinden..

kattenlaserlampjes.. 2 aangeschaft, mooi dat er niet naar gekeken wordt.. Dus gratis weggegeven aan iemand die dat wel wilde proberen voor haar katten.. Inmiddels drie adressen verder is er een kat die wel interresse heeft..

mijn kattenmandje heb ik van mijn zusje gekregen..
De krabpaal wel nieuw gekocht, evenaals voertoren en waterfontein (omdat mijn kat nierpatiente is geworden en het dus noodzakelijke is).. de voerbakjes heb ik daarentegen weer van iemand gekregen bij wie de kat was overleden.

met name als je een dier krijgt, kun je beter eerst gewoon eens testen wat ze leuk vinden met goedkoop en/of gratis spul, voor je een vermogen investeert. Dat vermogen besteed ik dan weer liever als er wat medisch aan het handje is.. En nogmaals, ik kan beide financieel prima dragen, maar ben geen gekke gerritje

idem met mijzelf.. moest na de verhuizing een nieuwe slaapkamer inrichting hebben.. maar heb eerst marktplaats overhoop gehaald en gekeken in tweede hands zaakjes of er iets tussen stond wat ik leuk vond, voor ik de meubelzaken ben ingerend.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-02-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:02

Naar mijn mening lijden er teveel gezelschapsdieren in Nederland zowel direct als indirect door slechte voorlichting en impulsaankopen. Miljoenen zitten er in de verkeerde huisvesting, krijgen de verkeerde voeding, zitten alleen als groepsdier of worden zelfs letterlijk verwaarloosd/mishandeld. De schaal is echt zoveel groter dan mensen denken!

En omdat er alleen bij de laatste twee kan worden ingegrepen, kan iedereen ongestoord dieren kopen, verkopen en houden op de verkeerde manier. Een zeer groot gevoel van onvermogen als je een dierenliefhebber bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:32

Pearlx schreef:
Naar mijn mening lijden er teveel gezelschapsdieren in Nederland zowel direct als indirect door slechte voorlichting en impulsaankopen. Miljoenen zitten er in de verkeerde huisvesting, krijgen de verkeerde voeding, zitten alleen als groepsdier of worden zelfs letterlijk verwaarloosd/mishandeld. De schaal is echt zoveel groter dan mensen denken!

En omdat er alleen bij de laatste twee kan worden ingegrepen, kan iedereen ongestoord dieren kopen, verkopen en houden op de verkeerde manier. Een zeer groot gevoel van onvermogen als je een dierenliefhebber bent.

Dit verwoord precies hoe ik er over denk/het voel. Ik heb een opvang en maak dus helaas dagelijks de gevolgen mee. Mensen menen recht op een dier te hebben, of ze het dier daadwerkelijk iets te bieden hebben is vaak niet van belang.