Kat in de tuin houden --> Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Kat in de tuin houden --> Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:23

Hallo Bokkers!

Voordat jullie gaan roepen dat katten vrij buiten moeten lopen, graag eerst even lezen :)

Onze kat Nida hebben wij sinds April 2011. Ik heb haar meegenomen na een stage in het dierenasiel (waarbij mijn moeder nog zo zei: Je neemt géén kat mee naar huis!). In het asiel was al duidelijk dat Nida niet helemaal 100 meer is. Ze heeft een scheve kop en van haar achtergrond weten we vrij weinig. Wel werd er in het asiel gezegd dat ze gevoelige darmpjes heeft en waarschijnlijk is aangereden geweest vanwege verwondingen die ze had toen ze binnenkwam, haar aparte loopje en het scheve kopje. Thuis merkte we al dat haar coördinatie niet helemaal optimaal meer is (pas iets zien als het allang voorbij is, niet om kunnen draaien als ze valt en heel onhandig zijn met het op en af springen van hoge dingen).

Ze mag bij ons naar buiten, in de tuin. Ze doet het liefste haar behoeftes in de tuin en drinken doet ze ook buiten liever. Dit gaat echt al een hele tijd hartstikke goed! Tot ze naar een ander pension is gegaan in de vakanties. Sindsdien is ze steeds brutaler en wij denken ook dat ze goed leert van de andere katten daar :Y) . Niet heel fijn voor ons, want vorige week vond ze het leuk om over de schutting (die is +/- 2 meter hoog) te klimmen en zat ze in de tuin van de buren. De schutting is van hout, en toen ik haar terug wilde halen verbaasde ze mij enorm toen ze ineens vanaf de grond over de schutting heen kwam. Vanaf onze kant doet ze het via de tafel en gaat ze dan in het kruidentuintje om vervolgens er over heen te klimmen :Y) een kat in het nauw maakt rare sprongen...

Waarom willen we haar niet verder dan de tuin? We zijn als de dood dat ze nog een keer word aangereden. We zitten redelijk dichtbij een drukke weg en als ik haar zie vertrouw ik er niet op dat ze aan de kant gaat voor een auto. Ze is ook best wel bang aangelegd, want zodra ze op vreemd terrein is en ze vind het eng schiet ze gauw terug (zoals dus vorige week). Ook is het wel een hele mooie kat om te zien. Ras is niet duidelijk maar mooi genoeg voor iemand om haar mee te nemen. Oke, dat is wel een egoistische reden, maar ik wil haar echt niet kwijt.

Maargoed, nu zoeken we dus een manier om haar in de tuin te houden. We hebben al eens een bak water over dr heen gegooid vanaf de tuin van de buren en ze lijkt nu door te hebben dat ze het niet mag doen, maar ik heb niet het idee dat dit haar ervan weerhoud om het vaker te gaan doen :Y) . Dus, tips gezocht! Een net over de tuin spannen zal niet gaan ivm parasols etc in de zomer. Ik dacht aan een schuine plank, maar ben bang dat ze daar alsnog overheen kan als ze dr nagels erin zet?

Ik hoef hier geen discussie over het wel of niet naar buiten laten van Nida. Ik heb hier mijn redenen voor en we hebben genoeg kennis over katten om deze keuze te maken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ideeën zijn,
Marjolijn

Shirley

Re: Kat in de tuin houden --> Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:25

Een stroomdraadje boven de schutting al geprobeerd?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:30

Willen mijn ouders niet aan eigenlijk (bang dat ze daar dus gewond van word, zelf heb ik dit minder) en is denk ik ook niet echt een oplossing. We hebben een stel kleine kinderen aan beide kanten wonen namelijk :)

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:31

Onze kat mag ook alleen maar in de tuin, i.v.m tot haar 4e niet buiten geweest (bij andere eigenaar) wij hebben idd draden (zonder stroom) boven de schutting en gaas tegen de gaten.

Shirley

Maar die kunnen geen twee meter hoog springen, neem ik aan?

7ofhearts

_/-\o_

Er zijn ook boomstammetjes in de handel ( dezelfde die geplaatst worden naast jonge boompjes ) die je boven op een schutting kan plaatsen en die een rollende werking hebben zodat de kat er géén grip op krijgt.

Ook zijn er steeds betere en mooiere netten in de handel met verschillende toepassingen.
Stel je vraag ook eens op kattenforums!!!!!

Weet zeker dat er vast iets te bedenken/ maken valt waardoor jij niet alleen van de kat kan genieten maar ook van de tuin.........en dat geld zeker net zo hard voor de kat!!!

Veel plezier

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:32

wij hebben kattennet over de tuin gespannen. werkt goed

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:33

Gewoon draden is inderdaad ook wel een idee. Maar daar kunnen ze dan niet onderdoor of tussendoor?? Gaten kan ze gelukkig niet doorheen. Ze is een beetje dik :o

Shirley schreef:
Maar die kunnen geen twee meter hoog springen, neem ik aan?

Nee das waar, maar de buren zijn wat dat betreft denk ik niet heel meewerkend :P

RaafSmits schreef:
_/-\o_

Er zijn ook boomstammetjes in de handel ( dezelfde die geplaatst worden naast jonge boompjes ) die je boven op een schutting kan plaatsen en die een rollende werking hebben zodat de kat er géén grip op krijgt.

Ook zijn er steeds betere en mooiere netten in de handel met verschillende toepassingen.
Stel je vraag ook eens op kattenforums!!!!!

Weet zeker dat er vast iets te bedenken/ maken valt waardoor jij niet alleen van de kat kan genieten maar ook van de tuin.........en dat geld zeker net zo hard voor de kat!!!

Veel plezier

He dat is nog wel een idee zeg! Ziet er inderdaad ook nog gewoon netjes uit :) Die ga ik doorgeven!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:35

Zo'n rol lijkt me een hilarisch effect geven :))

Draden zonder stroom zijn zinloos, daar kruipt ze zo door...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:38

Dat denk ik ook ja. Maar die rollen lijken me erg leuk _O-
Zouden die te koop zijn bij een tuincentrum?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:42

Stroomdraadjes schuin naar binnen (jullie tuin in dus) plaatsen :) of gaas schuin naar binnen. Kunnen de buurkinders er niet aankomen en jullie kat niet naar buiten :)

Mijn katertjes hebben een ren met een kattennet eroverheen in de tuin.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:42

Gaas aan de binnenkant van de schutting in een hoek van minimaal 45 graden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:43

Keet schreef:
Stroomdraadjes schuin naar binnen (jullie tuin in dus) plaatsen :) of gaas schuin naar binnen. Kunnen de buurkinders er niet aankomen en jullie kat niet naar buiten :)

Mijn katertjes hebben een ren met een kattennet eroverheen in de tuin.

Helaas is onze tuin niet groot genoeg om er een ren in te plaatsen voor d'r.
Stroomdraadjes schuin naar binnen zou ook nog kunnen, al denk ik toch dat mijn ouders dat geen goed idee vinden. Mijn vader (die totaaaaaal niks met dieren heeft) vind dat zielig :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:44

Stroomdraad werkt vaak prima, kinderen hebben net zo min iets te zoeken op een schutting als katten dus prima toch als die ook een schokje krijgen...denk ik dan O:)

Mijn katten gingen er wel tussendoor, die hadden die 1 of 2 tikken van de stroom er wel voor over :=

Ronddraaiende dingen daar stappen ze gewoon overheen :P

Enige dat bij die van mij werkte dat was een net over de hele tuin heen, en dan moest je het nog goed in de gaten houden want daar vinden ze ook zwakke plekken in als je niet oppast...ze hebben de hele dag de tijd ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:45

Rollen is een prima oplossing. Je kan ze zelf ook maken met gladde palen en stukken pvc buis waar ze doorheen kunnen draaien. Lijkt netjes en toch is niet je hele tuin overspannen of hoeft je met stroom te werken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:47

pmarena schreef:
Stroomdraad werkt vaak prima, kinderen hebben net zo min iets te zoeken op een schutting als katten dus prima toch als die ook een schokje krijgen...denk ik dan O:)

Mijn katten gingen er wel tussendoor, die hadden die 1 of 2 tikken van de stroom er wel voor over :=

Ronddraaiende dingen daar stappen ze gewoon overheen :P

Enige dat bij die van mij werkte dat was een net over de hele tuin heen, en dan moest je het nog goed in de gaten houden want daar vinden ze ook zwakke plekken in als je niet oppast...ze hebben de hele dag de tijd ;)

Hier niet hoor. Vaak is ze ook maar een half uurtje tot een uur buiten. Bij mooi weer is ze langer buiten, maar dan is ze ook slomer omdat ze het dan heel warm heeft met haar dikke vacht :) . Nu is ze echt heel actief, dus ook meer ondernemend. Het is gewoon lastig om haar constant in de gaten te houden

Ik denk dat ze over rollende dingen niet heen kan stappen, want zo handig is ze niet. Mja, zeg nooit nooit, want als je me vorige week zou vertellen dat ze over de schutting kon klimmen had ik je vierkant uitgelachen :')

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:48

Ik wil mijn tuin met gaas afmaken aan de bovenkant
Een fijnmazige betongaas waarschijnlijk..

Hier een stresskip straatkitten.. die is echt niet bekwaam iets tegen te komen op straat zegmaar :) ik zou er zelf ook niet mee kunnen leven denk ik :)

Kattennet klinkt ook wel interessant

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:48

Toen wij van een flatje naar een huis met een tuin gingen hebben we de katten in het begin aan een hele lange lijn gehad met een pin in de grond. Na verloop van tijd lijntje eraf en ze zijn altijd netjes in de tuin gebleven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:49

Ik ben echt benieuwd bij hoeveel katten een rol op de schutting, of iets van scherpe dingen ofzo wat je ook wel eens ziet := daadwerkelijk werkt.

Een beetje kat interesseert het echt geen fluit of die niet op het bovenste randje kan zitten...die klimt gewoon omhoog en stapt over het randje heen, achterpootjes ene kant, voorpootjes andere kant... dat bovenste randje hebben ze nergens voor nodig :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:51

claudia85 schreef:
Toen wij van een flatje naar een huis met een tuin gingen hebben we de katten in het begin aan een hele lange lijn gehad met een pin in de grond. Na verloop van tijd lijntje eraf en ze zijn altijd netjes in de tuin gebleven.

Is geen optie.. Nida word gek van iets wat om haar zit zoals een halsbandje.

Gaas over de tuin word hem niet. Buiten het feit dat mijn moeder graag vogeltjes in de tuin heeft, kan het niet met de parasol in de zomer.

pmarena schreef:
Ik ben echt benieuwd bij hoeveel katten een rol op de schutting, of iets van scherpe dingen ofzo wat je ook wel eens ziet := daadwerkelijk werkt.

Een beetje kat interesseert het echt geen fluit of die niet op het bovenste randje kan zitten...die klimt gewoon omhoog en stapt over het randje heen, achterpootjes ene kant, voorpootjes andere kant... dat bovenste randje hebben ze nergens voor nodig :P

Maar wat nou als die rol zo'n 5 cm doorsnede heeft en je schutting maar 2 cm breed is? :P

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:53

Tja dan word dat lastig. Onze katten vonden het in het begin ook niks maar toen ze doorhadden dat ze dan elke keer naar buiten mochten was het goed.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:03

Ik ga even volgen. Ik heb hier thuis 2 katten zitten. Eentje van 3 jaar en een van 7 maanden. Die van 3 jaar mocht tot de andere hier was in de tuin, omdat zij te dom is om uit de tuin te geraken.
Kater van 7 maanden is een pak slimmer (en handiger), maar mag nu nog niet buiten. Wil dit in zomer misschien wel toelaten wanneer ik zelf ook buiten ben, maar dan moet de tuin ook katproof zijn. Kater heeft van niets schrik, en ben dan ook bang dat hij onder een auto beland aangezien ze hier in het straat best hard rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:09

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:07

Bij ons zitten de draden er niet boven maar ernaast, als ze dan op de schutting probeert te springen krijgt ze geen grip, zal er even een foto van maken

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:13

RoosTinker schreef:
Gaas aan de binnenkant van de schutting in een hoek van minimaal 45 graden?

Werkt dat ook om de katten van de buren uit je tuin te houden?
Mijn eigen katten zitten altijd binnen, maar desondanks zit mijn tuin toch nog vol stront dankzij de buurtkatten :-( Dus wil graag iets dat niet al te lelijk in mijn tuin eruit ziet, maar wel de katten erbuiten houdt.