Voordat jullie gaan roepen dat katten vrij buiten moeten lopen, graag eerst even lezen
Onze kat Nida hebben wij sinds April 2011. Ik heb haar meegenomen na een stage in het dierenasiel (waarbij mijn moeder nog zo zei: Je neemt géén kat mee naar huis!). In het asiel was al duidelijk dat Nida niet helemaal 100 meer is. Ze heeft een scheve kop en van haar achtergrond weten we vrij weinig. Wel werd er in het asiel gezegd dat ze gevoelige darmpjes heeft en waarschijnlijk is aangereden geweest vanwege verwondingen die ze had toen ze binnenkwam, haar aparte loopje en het scheve kopje. Thuis merkte we al dat haar coördinatie niet helemaal optimaal meer is (pas iets zien als het allang voorbij is, niet om kunnen draaien als ze valt en heel onhandig zijn met het op en af springen van hoge dingen).
Ze mag bij ons naar buiten, in de tuin. Ze doet het liefste haar behoeftes in de tuin en drinken doet ze ook buiten liever. Dit gaat echt al een hele tijd hartstikke goed! Tot ze naar een ander pension is gegaan in de vakanties. Sindsdien is ze steeds brutaler en wij denken ook dat ze goed leert van de andere katten daar
. Niet heel fijn voor ons, want vorige week vond ze het leuk om over de schutting (die is +/- 2 meter hoog) te klimmen en zat ze in de tuin van de buren. De schutting is van hout, en toen ik haar terug wilde halen verbaasde ze mij enorm toen ze ineens vanaf de grond over de schutting heen kwam. Vanaf onze kant doet ze het via de tafel en gaat ze dan in het kruidentuintje om vervolgens er over heen te klimmen
een kat in het nauw maakt rare sprongen...Waarom willen we haar niet verder dan de tuin? We zijn als de dood dat ze nog een keer word aangereden. We zitten redelijk dichtbij een drukke weg en als ik haar zie vertrouw ik er niet op dat ze aan de kant gaat voor een auto. Ze is ook best wel bang aangelegd, want zodra ze op vreemd terrein is en ze vind het eng schiet ze gauw terug (zoals dus vorige week). Ook is het wel een hele mooie kat om te zien. Ras is niet duidelijk maar mooi genoeg voor iemand om haar mee te nemen. Oke, dat is wel een egoistische reden, maar ik wil haar echt niet kwijt.
Maargoed, nu zoeken we dus een manier om haar in de tuin te houden. We hebben al eens een bak water over dr heen gegooid vanaf de tuin van de buren en ze lijkt nu door te hebben dat ze het niet mag doen, maar ik heb niet het idee dat dit haar ervan weerhoud om het vaker te gaan doen
. Dus, tips gezocht! Een net over de tuin spannen zal niet gaan ivm parasols etc in de zomer. Ik dacht aan een schuine plank, maar ben bang dat ze daar alsnog overheen kan als ze dr nagels erin zet? Ik hoef hier geen discussie over het wel of niet naar buiten laten van Nida. Ik heb hier mijn redenen voor en we hebben genoeg kennis over katten om deze keuze te maken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie ideeën zijn,
Marjolijn