Teef wordt gedekt, is wel geholpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Teef wordt gedekt, is wel geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:13

Hallo allemaal,

Ik ga toch maar eens mijn vraag hier stellen. Aangezien ik op Bokt al vaker geholpen ben.

Ik heb een 12 jarige stabiele lieve teef. Ik heb haar inmiddels al 6 jaar. Zij is echt een goedzak en allemansvriend, er is eigenlijk nog nooit onenigheid met anderen honden. Nu valt het mij de laatste 4 maanden op, dat verschillende reuen haar tijdens het spelen proberen te dekken. Nu is zij op jonge leeftijd gecastreerd ( dus alles eruit). Zij vindt dit niet fijn en wanneer ik, of de andere eigenaar, te laat is met corrigeren en de reu echt op haar zit hapt zij met veel geluid ( zonder daadwerkelijk te raken, echt in de lucht) de reu weg.. Eerst dacht ik nog dat het aan de reuen lag, onder het mom van "die zal wel dominant/opgewonden zijn". Maar ik begin nu toch wel te twijfelen.

Het gebeurd namelijk steeds vaker en ik merk aan mijn teef dat ze er echt chagrijnig van wordt als een reu het weer probeert. Het zijn tot nu toe altijd intacte reuen geweest die dit bij haar doen. Mijn eigen reu, doet dit niet bij haar ( hij is gecastreerd).

Ik begin het eerlijk gezegd een beetje vervelend te vinden. Veel mensen vragen aan me, ooh is ze loops..

Ligt dit nou aan mijn teefje? Kan zij toch een bepaald luchtje bij haar dragen? Of is het de aankomende lente? Ik heb geen idee..

Elk geval is het een hele sociale teef, die geen aanleiding geeft voor dit gedrag. Zij loopt 4 dagen per week ook in een roedel van +/- 20 honden ( allemaal geholpen honden) en dan is er echt niets aan de hand.

Hebben jullie misschien tips of ervaringen voor mij? Want ik vind het voor haar, zeker gezien ook haar leeftijd, niet prettig..

Alvast bedankt voor het mee denken :)

Agnes.

LhinnOlijf

Re: Teef wordt gedekt, is wel geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:21

Je teef kan, dankzij een combinatie van ouderdom en castratie, loops ruiken voor reuen. Er zijn2-3 typen reuen: interesseert zich niet voor de geur, dekt alleen als de teef hooglopende is- anders geen interesse, en de 'ik dek alles wat ik tegen kom en lekker ruikt'.

Kan het zijn dat de reuen die jouw teef dekken gefrustreerd zijn? Frustratie uiten reuen oa door te rijden op alles wat ze fijn vinden. Of zijn er wel loopse teven bij jou in de buurt/ in de buurt van de reuen in kwestie? Kan best zijn dat die reuen daarom zo doen, opgefokt door hun hormonen en eindelijk een teef die zich gewillig laat bespringen... Neem aan dat je teef niks afsnauwd voordat ze erop zitten?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:27

Nou, het maakt niet uit waar ik loop.. Het gebeurd de laatste tijd gewoon vaak. De reuen zijn voor mij vaak onbekend, dus daar heb ik geen informatie over. Wel kijk ik vaak of zij intact zijn en tot nu toe zijn ze dat altijd.
Ik wist niet dat teven loops kunnen ruiken die geholpen zijn.. Zo lijkt het dus echt, want ze likken ook veel bij haar geslachtsdeel als ze daar ruiken.

Vaak zijn het wel lieve reuen, want een dominante reu zou toch ook moeten reageren op de husky reu die altijd mee is.. Die reageert overigens nergens op. ( maar is dus ook geholpen).

Mijn teef snauwt pas als zij haar écht dekken.. Maar dat gebeurd niet vaak, omdat ik er altijd in de buurt ben en dus het zelf voorkom ( of de eigenaar van de reu, de reu corrigeert). Maar van de week was ik in een omheind hondenpark en liep mijn teef te spelen en dus achterin.. En toen was ik dus wel te laat en werd zij echt gedekt. Toen snauwde zij de hond weg. Dit deed ze trouwens wel netjes, ze trok eerst haar lip op en toen pas een hoop geblaf. Maar zij pakte hem niet, het was ook niet raak. Meer veel herrie.. maar daarna heeft ze alleen nog maar bij de uitgang gestaan en niet meer gespeeld. Vind het dus wel een soort sneu.. Dit was de 2e keer dat het écht dekken was.. Een keer eerder een maand geleden. Want nogmaals, normaal zie ik het zelf al aankomen. ( meestal hupst zo'n reu een paar keer bij haar achterste, voor hij echt dekt)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:39

Heeft ze dan niet een baarmoederontsteking aan het achtergebleven stompje van haar baarmoeder? Dat is namelijk mogelijk, aangezien er altijd een stukje achterblijft.
Vooral omdat je zegt dat het pas van de laatste tijd is. Anders een bloedje laten trekken om te controleren op tekorten? Kan het misschien ook door komen, lichaam veranderd= verandering van haar luchtje.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:41

Zij is 2 maanden geleden geënt en heeft toen haar jaarlijkse check gehad. Ik heb dit toen ook gevraagd aan mijn dierenarts en die zei hetzelfde :) Haar bloed en urine is toen gecontroleerd en uiteindelijk ook nog haar ontlasting. Dit was allemaal goed, dus toen hebben we geen verklaring gevonden..

Toch lijkt het als of ze een bepaald luchtje met zich mee draagt. Gaan honden eigenlijk in de overgang? Of is dat alleen bij teven die niet geholpen zijn? Ik heb werkelijk geen idee..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:45

Ik heb nu een teefje van 11 maanden, die nog loops moet worden, maar reuen vinden haar steeds interessanter.

Dan zal ik maar gewoon even zeggen wat ik er van vind, reuen die dat gedrag vertonen, dat is gewoon oervervelend. Een reu hoort een teef niet zomaar te gaan lopen dekken. Ik ken genoeg mensen met reuen, allemaal jagers, en die reuen ook al ruikt mijn teefje op dit moment lekker, die het niet wagen op bovenop haar te springen.

Met alle respect, maar vorige week ben ik een dalmatiër reu tegengekomen die meteen al begon met vervelend gedrag, zonder überhaupt onder haar staart te hebben geroken. Eigenaar stond er rustig naar te kijken. Ik heb hier geen behoefte aan dat mijn teef verkracht wordt, dus daar is een flinke discussie aan te pas gekomen. Bovendien ben ik heel zuinig op haar zodat als zij over drie weken op de foto moet voor HD het gewoon zeer goede heupen zijn, en dan zit ik niet te wachten op een onopgevoede reu die vijf keer met volle kracht bovenop mijn teef staat te springen.

Jammer dat jouw teef niet wat harder is, wij hebben een teef gehad die als een reu het in zijn hoofd haalde om een dekpoging te doen, zij bijna zijn hele oor eraf trok. Ook niet prettig, en misschien wat te overdreven, maar die accepteerde dat gewoon niet, en dat is goed recht van een teef. En als ik in mijn omgeving kijk is het ook niet nodig, ja als de teef dekrijp is, dan nodigt zij ook uit, maar dat gespring bovenop die teven is gewoon heel erg vervelend.

Jij kan er verder niet zo veel aan doen hoor, eigenlijk helemaal niets. Ik vind dat mensen met zulke reuen die niet gebruikt worden voor dekdienst gewoon na moeten denken en laten castreren met die hap.

Dan nog iets, wij ruiken natuurlijk niet wat die reuen ruiken, mijn vorige oude teef was ook gesteriliseerd en die rook kennelijk ook nog lekker, zeker toen zij nog wat ouder werd. Waar het aan ligt geen idee, maar toch hangt er een bepaald luchtje omheen.

Edit: Een teef gaat niet in de overgang, die blijft in principe gewoon haar hele leven loops als zij niet geholpen wordt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:49

Intacte teven blijven loops. Maar neemt niet weg dat haar lijf al jaren met een andere/ verstoorde hormoonbalans rondloopt + ouder word. Organen worden minder en kunnen wellicht op die manier bijdragen aan een ander luchtje. Heb je wel ab gekregen? Al was het maar om te kijken of de reuen stoppen met dekken.
Ergens vermoed ik een medische oorzaak. Ook geen blaasontsteking gevonden?

Ingeborg, daarom dat ik eerder al vermeldde dat er verschillende typen reuen zijn, net hoe extreem hun hormonen inwerken. Ik heb intacte teef die bijna constant lekker ruikt. Lang leve de hormonen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:52

Oh en dan nog een toevoeging die ik me bedenk.. Zij staat wel op medicatie, Propalin. In verband met haar incontinentie. Zij staat hier nu 2 jaar op en blijft hiermee 100% droog. Maar wie weet dat dit een luchtje geeft? Ik vind er niks over in de bijsluiter.

Zij is gecastreerd in Spanje.. Misschien dat er toch iets is achtergebleven? Of zeg ik nu iets raars..

Maar het is wel echt pas de laatste maanden. De voorgaande jaren is dit nooit gebeurd, het dus echt iets nieuws..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:53

LhinnOlijf: Ja ik ken het, het is heel erg vervelend, maar ik kom zo weinig eigenaren tegen die er echt kordaat tegen optreden. Ja natuurlijk, ze zijn er wel, maar de meeste kijken toe, alsof het normaal gedrag is. Zeker nu mevrouw toch binnenkort wel loops gaat worden denk ik wordt het erger.

Ik kan prima in de groep staan tussen mijn mede jagers met allemaal reuen en die kijken niet eens naar haar. Maar als ik buiten ga lopen dan is bijna altijd raak, erg vervelend. Toch ook een stukje opvoeding misschien?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:53

LhinnOlijf schreef:
Intacte teven blijven loops. Maar neemt niet weg dat haar lijf al jaren met een andere/ verstoorde hormoonbalans rondloopt + ouder word. Organen worden minder en kunnen wellicht op die manier bijdragen aan een ander luchtje. Heb je wel ab gekregen? Al was het maar om te kijken of de reuen stoppen met dekken.
Ergens vermoed ik een medische oorzaak. Ook geen blaasontsteking gevonden?

Ingeborg, daarom dat ik eerder al vermeldde dat er verschillende typen reuen zijn, net hoe extreem hun hormonen inwerken. Ik heb intacte teef die bijna constant lekker ruikt. Lang leve de hormonen.

nee, ik heb geen medicatie gekregen. Dit geef ik liever ook niet zonder duidelijke reden, aangezien zij al ouder is en ik zo min mogelijk medicijn wil geven. Een blaasontsteking was het niet, daar is naar gekeken. ( er is sowieso gekeken naar een ontsteking, maar die waardes waren goed)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:56

Onze vorige witte herder kreeg een tijdje propalin om zijn urine wat te concentreren. In die tijd was hij opeens heel erg interessant voor reuen met ballen. Die bleven maar om hem heen draaien alsof hij een loopse teef was.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:58

Ohh.. dus dat zou wellicht een verklaring kunnen zijn? Wel gek, want ze staat er al 2 jaar op en nu pas merk ik dit.. Ik ga dit dan toch nog even navragen bij mijn dierenarts, want die had hier niks over gezegd en in de bijsluiter zie ik het ook niet staan. Wellicht kan ik dan beter overstappen naar iets anders..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:06

Onze geholpen teef (ook echt alles verwijderd, heb er zelf bij geassisteerd) bleef ten alle tijden elke 4 a 5 maand (haar periode) enigszins interessant voor bepaalde reuen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:07

Ik zou de oorzaak niet zoeken bij je teef of de medicijnen die ze heeft maar bij de reu die erop springt en zijn eigenaar.
Een reu hoort niet zomaar op een vreemde hond te springen, of die nu wel of niet intact of loops is maakt niet uit. Je hebt het zelf al over veel likken aan haar geslacht, ik zou dat zelf al afkappen want daarop volgt (bijna) altijd een poging tot dekken. Vind je teef het wel oke als ze zo likken?
Gewoon zorgen dat je dicht bij haar bent en opdringerige honden kunt wegsturen vóór ze erop kunnen klimmen of vraag de eigenaren hun hond bij zich te houden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:29

Als tussentijdse oplossing kan je een doekje met een beetje azijn over je teef heen halen (hele lichaam), dat neutraliseert geurtjes en kan geen kwaad.
Mijn reu werd ook besprongen maar dat was omdat mijn teef loops was en hij die geur mee droeg.
Is jouw teef niet toevallig met een loopse teef in contact geweest?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:59

Bedankt allemaal voor de reacties. Zij is niet bij een loopse teef geweest.

Ik heb het van de medicijn na gevraagd bij mijn dierenarts, maar die zei dat hij dit nog nooit had gehoord. Ik zou haar wel kunnen overzetten op een andere medicatie maar deze is flink duurder.. Dus sja.. Twijfel.

Azijn had ik ergens anders inderdaad ook gelezen, ik ga het eens proberen.

Het likken vind zij ook niet fijn, maar dan trekt ze alleen haar lip op. Ik zal dat voortaan ook niet meer toe laten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:04

Ik herken het.
Ik heb een 10 jarige teef die jong gesteriliseerd is. Toch lopen er altijd reuen achteraan, ze vinden haar enorm interessant en ik heb zelfs wel eens toegesnauwd gekregen dat ik niet met mijn loopse teef in een losloopgebied moest komen. Beetje jammer.
Ik vind het zelf ook bloedirritant, sommige reuen blijven plakken en gaan niet meer terug naar hun baasje en mijn hond reageert daarop. Heel vervelend.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:23

Ik heb het ook gehad met mijn Jack Russel van 6. Ze was ook geholpen. Ze werd gedekt door een reu (soort van) en hij zat ook vast. Ze vond het heel raar kon je zelf ook merken maar niks gebeurde gelukkig. Ook gehad en we wisten niet goed wat we moesten doen heheh

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:33

Anniek22: Wat dacht je ervan om die reu een rotschop te geven? Ik geef de eigenaar 5 seconden om iets te doen, maar als mijn teefje verkracht wordt en geen kant opkan kan ie een rotschop van mij krijgen. Met het advies aan de eigenaar toch maar eens meer te investeren in de opvoeding. Dat hoort niet bij een reu, net wat Anneliesdj zegt!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:54

Ik heb een beetje hetzelfde probleem..mijn teef van twee, is een jaar geleden gesteriliseerd. Ik ruik nog geregeld een metaalachtige geur bij haar en als ik die al ruik..hoe moet dat dan voor reuen zijn! Ook hier kom ik nog geregeld reuen tegen die teveel interesse tonen en dan weggesnauwd worden, zo sneu vind ik dat voor mijn teef, meestal probeer ik haar dan af te leiden of ergens anders heen te lopen. Erg lastig want we zijn volop bezig met gedragstherapie omdat ze al niet zo supersociaal is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:02

Anniek22 schreef:
Ik heb het ook gehad met mijn Jack Russel van 6. Ze was ook geholpen. Ze werd gedekt door een reu (soort van) en hij zat ook vast. Ze vond het heel raar kon je zelf ook merken maar niks gebeurde gelukkig. Ook gehad en we wisten niet goed wat we moesten doen heheh

Dat is gewoon zielig, waarom laat je dat toe?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:24

Eponine: een teef die een reu wegsnauwd omdat zij niet gediend is van een reu op haar rug of onder haar staart is alleen maar fijn. Dat gedrag moet jij niet corrigeren. Is ook meteen duidelijk voor de reu. Mijn teef gaat op haar rug liggen in paniek, en ik hoop dat als zij straks loops is geweest voor het eerst en volwassen wordt zij toch echt wel voor haarzelf op gaat komen. Reuen hebben niks bij een niet willige teef te zoeken.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:03

We lieten het niet toe, maar als onze teef daar los loopt en er loopt toevallig een goede dekreu en die twee spelen samen (en mijn teef het helemaal niet leuk vond om gedekt te worden) dachten wij dus dat niks kon gebeuren. Tot dat ze vast zaten. Gelukkig niks gebeurd en voortaan beter opgepast

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:03

Mijn teef mag best corrigeren, daarvoor gaan we niet naar een gt, maar voor uitvallen aan de lijn en onvoorspelbaar gedrag bij het loslopen, en wat priveles voor basiscommando's.
Maar ik vind het wel opvallend dat er blijkbaar eer geholpen teven zijn die nog steeds aantrekkelijk zijn voor reuen.