Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
quera schreef:Ik denk dat zo'n hond meer ruimte en meer aandacht nodig heeft dan dat het nu heeft.
Xjosee schreef:Ik vermoed dat dit nog een typische honden-hond is die ontzettend dicht bij de natuur staat en daarom echt een functie in een roedel en de veiligheid van een roedel nodig heeft om goed te functioneren. Ik zou denken een hond erbij en daarnaast veel trainen en actief met het dier bezig zijn. Van 8.00-19.00 is imo ook veel te lang alleen. Ik weet niet wat jullie nu doen op de dagen dat jij werkt met de hond?
Over het algemeen geld dat geestelijke uitdaging ervoor zorgt dat het dier zich prettig voelt en inderdaad een groot gedeelte van de dag slaapt waardoor de hond ook de woonkamer niet zal slopen. Tevens is slopen natuurlijk iets wat afgeleerd kan worden.
Duhelo schreef:ik ben benieuwd hoe andere mensen er tegenover staan om een prikkelgevoelige hond misschien meer rust in het kopje te kunnen geven in een beperktere bewegingsvrijheid omgeving. Dan uiteraard wel met de voldoende uitdaging voor en na.
Duhelo schreef:Maar dit is een type hond die 20 km kan gaan fietsen, een halfuurtje gaat slapen en klaar is voor het volgende rondje.

Duhelo schreef:En kwa tijd. Drie dagen per week alleen,met op min twee dagen tussen uren is niet bepaald veel.
Duhelo schreef:Nogmaals. De tijd dat ze alleen zit is geen verschil.gedrag is idem na 10 min als na 4 uur. Het alleen zitten op zich vind ze een probleem.
minikatje schreef:Hoe groot is de buitenkennel?
Zit er een "hol" in?
Als ik het goed begrijp zit ze van woe 08.00 tot 12.00 en van 14.00-17.00, do minder en vrij ook ong deze tijden in een kennel?
Weet je toevallig ook of er joelende schoolkinderen langskomen?
minikatje schreef:En playdates?
Heb je vrienden met honden waar ze kan "logeren"?

RedPassion schreef:Maar TS, wat wil je dan horen?
De informatie over je hond is heel relevant, het is een type hond met net wat meer oerinstinct dan de meeste andere rassen. Daarnaast hebben de meeste (jonge) honden veel beweging en mentale uitdaging nodig. Belangrijkste is echter dat het roedeldieren zijn en dat ze eigenlijk niet (lang) alleen horen te zijn. Jouw hond geeft dit ongenoegen ook duidelijk aan door te slopen en/of te huilen. Dan kan je wel een prikkelarme omgeving gaan maken, maar dat is in dit geval wel symptoombestrijding. Dat is wat iedereen hier probeert aan te geven. Niet om jou aan te vallen, wel om je hond en jou te helpen.