Wanneer konijnen aanschaffen voor buitenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Wanneer konijnen aanschaffen voor buitenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:29

Zoals de titel al leest, vraag ik me af wanneer je konijnen kunt aanschaffen voor een buitenhok?

We hebben een paar weken hard gewerkt en een mooi en ruim buitenhok gemaakt, uiteraard met mooi stuk aangesloten ren en een lekker beschut binnenhok. Nu is het hok dus af, maar de temperatuur is veel te heftig voor jonge konijnen zonder wintervacht. We hebben nogal wat uiteenlopende antwoorden gehad, van mensen die zeiden dat we pas konijnen kunnen aanschaffen in mei, tot mensen die zeiden 'zodra het niet meer vriest in de nacht'.

Wat zeggen jullie? :)

Princesj

Re: Wanneer konijnen aanschaffen voor buitenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:31

Dat ligt eraan. Als de fokker ze buiten had is het probleem natuurlijk veel kleiner!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:32

Fokker of opvang zoeken die de konijnen sowieso buiten houdt, dan maakt het niets uit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:32

Tja, ik zou zeggen vanaf 20 graden naar buiten, dat is het in huis namelijk ook meestal.
Wil je per see jonge konijnen? Er zitten er namelijk genoeg in het asiel die al buiten zitten dus die hoeven niet te wennen. Dan hoef jij niet te wachten tot het voorjaar en hebben die nijnen een fijn thuis. Alleen maar winnaars

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:33

Het gaat hier om konijnen van de dierenwinkel, die dus gewend zijn aan een binnenhok!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:34

Sky schreef:
Het gaat hier om konijnen van de dierenwinkel, die dus gewend zijn aan een binnenhok!

Dat snap ik, maar wil je per see konijnen uit de dierenwinkel? Is dat je keuze omdat jonkies zo grappig zijn? In het asiel zitten ook echt leuke konijnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:36

Na ijsheiligen, dan vriest het niet meer, en dat is rond 15 mei.
Maar als je een goed beschut en warm binnenhok hebt dan kan een beetje kou geen kwaad. Gewoon lekker veel stro erin en eventueel wat bubbelfolie er omheen wikkelen als het echt koud wordt. Mijn hok had een zolder die ik vol deed met hooi voor de isolatie :)

Met konijnen uit de dierenwinkel zou ik voorzichtiger zijn. Die zijn vaak erg vroeg bij de moeder weg gehaald waardoor ze erg vatbaar zijn voor ziektes.
Zelf haalde ik mijn konijnen altijd bij de opvang. De konijnen bij deze opvang zijn gratis en ook nog eens geënt, mannetjes zijn gecastreerd, en ze kunnen je heel veel vertellen over de konijnen, ze worden er gekoppeld en je kan er achteraf altijd terecht met vragen of problemen :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-02-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:39

Waarom van de dierenwinkel? Jonkies kun je ook bij de fokker of opvang halen?!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:44

Ik ben naar aanleiding van jullie berichten even wat opvangcentra gaan googlen hier in de buurt. Ik heb een paar weken terug contact met 1 opgenomen en daar waren de kosten zo hoog dat ik het toen heb laten zitten. Nu op wat sites terecht gekomen waar ze wat redelijkere prijzen hebben en waar inderdaad aangegeven staat dat ze gewend zijn aan de kou.

Bedankt iedereen, ik denk dat we voor een opvangcentra gaan :) .

-edit: mochten jullie nog tips hebben voor centra in de buurt van ede/wageningen, altijd welkom!
Laatst bijgewerkt door Sky op 16-02-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:46

Topper !!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:48

Hee, wat fijn dat je kiest om niet bij een dierenwinkel te halen :-) de opvangertjes zullen je dankbaar zijn!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:04

De prijzen van opvangen zijn vaak hoger omdat de rammen gecastreerd worden en de dieren ingeënt zijn. Deze kosten zou je bovenop de aanschafprijs van de dieren in de dierenwinkel moeten optellen om het gelijk te maken.

Verder erg goed dat je open staat om bij opvangen te kijken. Hopelijk vind je binnenkort een paar leuke konijnen die elkaar en jou gezelschap kunnen geven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:38

Fijn dat je naar een opvang gaat! Deze dieren zijn vaak ook afkomstig uit een dierenwinkel, maar dus weggedaan wegens verschillende redenen... waarvan vaak omdat er niemand naar omkijkt.

De konijnen in een opvang zijn (vaak) geënt, nagekeken door een dierenarts en de mannetjes gecastreerd. Dus je kan dan een fijn koppeltje adopteren dat goed samen gaat.

In de dierenwinkel zijn de konijnen vaak met een oud entingsmiddel geënt, wat maar enkele maanden werkzaam is i.p.v. één jaar of langer. Daarnaast hebben ze vaak afwijkingen en de medewerkers maken vaak fouten met geslachten... ;-)