Meer gezelligheid in aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Meer gezelligheid in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:07

Hoi Allemaal,

Ik heb een 54L aquarium met twee sluierstaarten. Ze zijn ongeveer 7 cm. groot. Ik wil graag wat meer gezelligheid in het aquarium, wat voor soort vissen/weekdieren kan ik erbij doen? Of is het "vol"? (want dat hoor ik ook heel vaak)

Thnx! +:)+

Pearlx

Re: Meer gezelligheid in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:09

De "regel" is 50 liter per sluierstaart, dus wat dat betreft zit het al te vol. Misschien iets met de inrichting doen?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:12

Ik vind een zuurstofpompje in het water altijd een leuk effect geven.
En wat grappige plantjes erbij....
Er zijn tegenwoordig ook heel veel leuke dingen in de speciaalzaak te krijgen die zo een aquarium als dat van jou héél leuk kunnen aankleden, zonder dat daar nou meteen een een nieuw dier voor nodig is.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:18

Je hebt inderdaad hele leuke dingen voor de inrichting. Ook zuurstofpompjes in allerlei vormen en met verlichting etc.

Sluierstaarten worden erg groot en krijgen groeiproblemen als er niet 50 liter per vis is om uit te groeien. Daarnaast vervuilen ze erg en heb je dan minder dan 50 liter per vis zal het de waterwaardes van je aquarium niet goed doen. Dat zul je uiteindelijk ook merken aan de gezondheid van de vissen/plantjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:20

Ik zou voor je sluierstaarten een passend (120 liter plus) huis gaan zoeken en je eigen bakje ombouwen tot tropisch gezelschapsaquarium?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 00:13

Een groter aquarium gaat hem natuurlijk niet worden en één vis door de plee spoelen omdat het aquarium te vol zit ook niet. Ik heb laatst een watertest laten doen en het was helemaal prima. Ik hou de waardes goed in de gaten en zorg dat de omstandigheden optimaal zijn. En zeg nu zelf, een aquarium van 2 meter voor 2 vissen is ietwat overdreven toch? Ik zal het wel niet begrijpen... Bedankt voor de reacties, ik ga op zoek naar wat aankleding!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:21

Die vissen horen in de eerste plaats sowieso al niet in een aquarium thuis, kun je overal vinden op het net. Geef ze aan iemand met een vijver buiten, daar doe je de visjes een groot plezier mee en doe in jouw 54l aquarium een 5 à 8-tal galaxy's ofzo met wat garnaaltjes en enkele slakken. Dat zijn leuke visjes die klein blijven. Je hebt een mini-schooltje, wat meer leven en gezelligheid in je aquarium en ondanks perfecte waterwaarden ga je geen vergroeide vissen krijgen op termijn zoals nu het geval is.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 07:12

Evi84 schreef:
Die vissen horen in de eerste plaats sowieso al niet in een aquarium thuis, kun je overal vinden op het net. Geef ze aan iemand met een vijver buiten, daar doe je de visjes een groot plezier mee en doe in jouw 54l aquarium een 5 à 8-tal galaxy's ofzo met wat garnaaltjes en enkele slakken. Dat zijn leuke visjes die klein blijven. Je hebt een mini-schooltje, wat meer leven en gezelligheid in je aquarium en ondanks perfecte waterwaarden ga je geen vergroeide vissen krijgen op termijn zoals nu het geval is.

Dat klopt niet helemaal Evi, jij hebt het over goudvissen. Die zitten inderdaad veel beter in een vijver. Sluierstaarten echter niet, die moeten veel warmer zitten en zijn delicater, ze zullen het in een vijver niet overleven.

Je kunt wel iets leuks doen met slakken of plantjes TS! Jij vind het misschien overdreven, maar 100 liter voor 2 sluierstaarten is echt het minimum. Dit omdat ze anders in de toekomst zeker gaan vergroeien en teveel vervuilen. Uiteraard vallen je vissen er niet dood bij neer als ze nu in deze bak blijven zitten en door de wc spoelen slaat ook nergens op, maar je kunt voor de toekomst wel kijken of je het misschien kan oplossen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:25

Hmmmm... Misschien is het inderdaad tijd voor iets heel nieuws. Die Galaxy's zijn wel schattig inderdaad. Het is gewoon dat ik wat meer leven wil. En ik wil inderdaad niet dat mijn vissen gaan vergroeien. Maar inderdaad met wat slakken en garnalen kan je ook al een hoop. Dat bedoelde ik ook. Ik ga eens kijken of iemandmijn vissen wil adopteren haha. Een groter aquarium gaat 'm echt niet worden. Daar heb ik gewoonweg (nog) geen ruimte voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:19

Hm slakken zou ik niet doen, voor je het weet heb je er 100... Is je bak warm? dan zou je nog kunnen kijken naar een algen etertje of garnaaltjes oid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:15

Ik heb er geen verwarming in als je dat bedoeld...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:43

Denk dat garnalen ook massaal worden op gegeten
gegeten. Sluiers zijn best aardige roofdieren.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:50

Pearlx schreef:
De "regel" is 50 liter per sluierstaart, dus wat dat betreft zit het al te vol. Misschien iets met de inrichting doen?

Je hebt gelijk. Ik denk dat je beter je sluierstaarten in een groter aquarium kan doen. Je kan op MP kijken voor een grotere. En dan kan je het wel leuk versieren!
Je kan ook je sluierstaarten aan iemand verkopen die een aquarium rond de 100/120 liter heeft en zelf je aquarium ombouwen tot een tropisch aquarium met kleine visjes of je kan garnalen gaan houden!