Door omstandigheden hebben we er sinds vrijdagavond een kater bij.
Onze huidige kat is een kater van 19 maanden. Afgelopen donderdag is hij geholpen.
De nieuwe kater is een vijfjarige castraat.
Ik heb geen ervaring met het succesvol introduceren van een nieuwe kat. Ik wil het graag zo goed mogelijk laten verlopen.
De nieuwe kat heeft, zonder dat de andere dieren het gezien hebben, in de logeerkamer een plek gekregen. Hier staat zijn kattenbak, voer, mandje.
Door hem en de andere kat regelmatig te aaien hadden ze elkaar via mij al geroken.
Eigen kat is erg nieuwsgierig, nieuwe kat wil graag uit de kamer. Gisteravond heb ik de deur open gelaten. Na een korte tijd - en niets gehoord te hebben - ben ik naar de kamer gegaan.
Daar vond ik beide katten vrij dicht bij elkaar onder het bed. Mijn jonge kat was 'kirrende' geluidjes aan het maken naar de nieuwe. Die leek daar neutraal op te reageren. Ik heb ze met rust gelaten en ben wat dingen gaan opzoeken op internet.
Daar vond ik op verschillende sites dat wat ik gedaan heb absoluut niet kon, te vroeg was, te veel was en het risico op problemen erg groot maakt. Ik ben toen onmiddellijk teruggekeerd naar de kamer om ze bij elkaar weg te halen. De jonge kater zat rustig naar buiten te kijken op de vensterbank, de nieuwe lag op het bed.
Nu straalde het geheel geen onrust uit. Ik vroeg me dan ook af hoe de kattenkenners deze situatie interpreteren. Tips over hoe verder te gaan zijn heel erg welkom!
Mijn idee is om de deur gewoon weer open te zetten en hen het rustig verder uit te laten zoeken. Ik wil natuurlijk geen van beide katten gewond hebben, dus...