Dag merel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Dag merel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:21

Vanochtend reed in mijn autootje naar stal.
Een vriendin is een poosje met vakantie en ik mag gedurende die tijd haar paard verzorgen en rijden.
De route die ik rijd loopt door het buitengebied: zonnetje, weilanden: mooi.
Een eind voor me op de weg zag ik iets liggen.
Toen ik naderde zag ik dat het een aangereden vogel was. Altijd sneu.
Op het moment dat ik passeerde, sloeg een vleugel uit.
Oh nee….
Ik heb de auto langs de kant van de weg gezet en ben terug gelopen naar de vogel.
Het was een merel.
Hij lag ik een rare hoek, kapot, bloed overal onder hem.
Maar kraaloogjes open, z'n snavel openend en sluitend.

Het was even hetzelfde gevoel als toen ik tegen de dierenarts moest zeggen: ja, geef maar een spuitje.
Je wilt het niet, je weet dat het moet, je wil dat de pijn NU stopt, je wil dat niet JIJ dit moet beslissen, er is eigenlijk niets te beslissen want het moet, je wil eigenlijk alleen maar dat het weer beter wordt en wegvliegt….

Ik stapte in de auto en keerde om.
Vlak voor de merel stapte ik uit de auto. Ik checkte of de band van het voorwiel recht voor hem stond.

"Dag mooie vogel."

Ik stapte in.

Toen ik 6 jaar was, zag ik op de TV een reclame van de Vogelbescherming. Van mijn spaargeld werd ik lid - dat ben ik nu al ruim 20 jaar.
Elke winter hang ik recht voor mijn raam een mega-pindasliert. Het record staat op 17 vogels tegelijkertijd.

Ik reed naar voren.
De bobbel waar ik bang voor was kwam.

Dat was het.
Ik keerde nogmaals en ging naar stal, waar ik eerst eens m'n mam heb gebeld omdat ik toch even goed moest huilen.
Even rustig geworden met stal schoonmaken en vervolgens uitgebreid staan borstelen. Fijn paard.

Waarom dit alles hier nog even typen? Ik weet het niet.
Zo zelf een dier doodmaken heb ik nog nooit eerder gedaan.
Ik hoop dat het nooit meer hoeft.
Maar wil je alsjeblieft voorzichtig rijden buiten de bebouwde kom, zodat de vogel die voor je op het wegdek zit voldoende tijd heeft om weg te vliegen?

Afbeelding

Kirsha

Re: Dag merel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:26

Mooi geschreven, wat sneu. Ik heb eens per ongeluk een duif overreden, voel me er nog schuldig over.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:28

Ahw
Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, gebeurd vast niet expres
Wij hebben ook een keer perongeluk een fazant overgereden
Waren er ook best kapot van en rijden nu ook altijd wat slomer daar en ook buiten de bebouwde kom.

gerlindie

:(:)

Toch: 'goed gedaan'
Merel is je vast dankbaar <3

Anoniem

prachtig geschreven, kreeg er tranen van in m'n ogen.
Heb hetzelfde twee maanden geleden met een eend moeten doen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:33

Voel je niet schuldig. Dood was de merel toch wel gegaan. Je hebt de merel een onwijze dienst bewezen door onnodig en lang lijden te besparen. Echt heel knap.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:34

Wat ontzettend rot om te moeten doen. :(:) Maar wel heel goed dat je hem uit zn lijden verlost hebt, als hij daar nog een poos had liggen creperen zou erger geweest zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:37

is mischien nie helemaal t zelfde, ik moest vorig jaar een konijn een klap geven omdat mijn hond schijnbaar trek had in dat diertje :(

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:26

Ach gut daar kan je je goed beroerd door voelen, maar wat dapper TS!

Van het winter heb ik op het industrieterrein een konijn aangereden, ben ook omgedraaid en uitgestapt. Beestje ademde nog een paar keer en was dood heb staan brullen als een klein kind :(:).

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:31

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:32

Zo dat vind ik echt knap van je! Mijn vriend heeft een keer met de trekker een baby haasje aangereden in het hoge gras met de maaier erachter. Het beestje was er zo slecht aan toe dat hij met zijn ogen dicht er nog een keer overheen is gereden om hem uit zijn lijden te verlossen. Ik heb respect voor je dat je dat voor de merel heb gedaan. Ik denk niet dat ik het zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 01:29

Respect TS , is het beste voor het beestje anders lag het nog even te creperen

Hier een verkeerd geschoten gans , beestje lag te creperen en toevallig was mijn chauffeur een fervent jager dus die heeft hem opgepakt de nek omgedraaid en daarna mee naar huis en ja de vriezer in :+ .

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 01:33

Toch mooi om te zien dat er mensen zijn die om dieren geven die niet huisdier zijn, niet meer te redden zijn, en toch even geholpen worden met het laatste zetje.

Naar is het zeker. Natuurlijk zag je hem liever vrolijk weer wegvliegen, maar wat je nu hebt gedaan is met een groot en warm hart gedaan. Hij hoeft niet meer te lijden :(:)

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 02:01

Wat heb je dat mooi opgeschreven TS

Ik probeer ook altijd rekening te houden met de vogeltjes en andere diertjes op de weg...ik rem niet maar even gas los in de hoop dat ze het redden en idd op wegen waar veel vogels of egels op de weg zijn rijd ik altijd rustiger.
Jaren terug heb ik een eekhoorntje doodgereden...ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en zag de staart nog bewegen...ik heb ook de auto in zijn achteruit gezet en was bang dat ie gewond was en dat ik dus misschien er nog een keer overheen zou moeten rijden.
Toen ik uitstapte om te kijken zag ik dat het diertje dood was......hij had nog een bosje met takjes in zijn pootjes... ;(
Ik heb er lang last van gehad, voelde me zo schuldig......
Ik geloof niet dat ik dat mooie diertje met die takjes in zijn "handjes" ooit nog vergeet..

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 02:10

Heftig ts.. Ik heb dit ook een keer moeten doen helaas :( bij een konijntje.. De achterkant van het beestje was helemaal 'plat' en als konijnenliefhebber was dit echt een hel maar toch maar de 'beslissing' genomen.. :(

Pff, zwaar, maar in mijn ogen de enige en dus de juiste keuze.. :(:)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 02:48

Heftig TS :(:)
Bij ons was er eens een merel tegen het raam gevlogen. Deze vonden we met een scheve nek en moeilijk ademend op de grond. Probeerde niet eens weg te vliegen toen we dichterbij kwamen. Ik was nog klein dus mijn vader stuurde me naar binnen, zodat hij het beestje van zijn lijden kon verlossen. Hele nare ervaringen zijn dat...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 02:55

Hoe akelig ook, knap dat je dat gedaan hebt. En hoe sneu ook voor de beestjes, ongelukken gebeuren nu eenmaal. En er is geen enkele chauffeur die dat bewust doet.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:46

Heel moedig hoor..beter zo dan gewoon door te rijden... ik weet hoe het voelt.....maar ik vind het heel goed van je......

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:50

Heel moedig van je, ik zit hier nu met tranen in mijn ogen,

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:56

Jeetje wat heftig!

Ik heb zelf tot 3x toe per ongeluk een vogel dood gereden. Wel op slag dood "gelukkig" maar dan zit ik ook bibberend in de auto..

Een keer vloog hij vol tegen mn zijdeur aan, 2 baans weg, werd door een ander aangereden en klapte vervolgens tegen mjjn auto..

Een keer een eend die op een landweg in het donker 5meter voor mijn auto besloot over te steken...

En een keer toen ik de hoek om kwam vanuit een viaduct...

3x pech dus :(

Wel ooit een muis uit zijn leiden verlosd en een duif nav een toch niet zo'n hongerige kat...

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:14

Goh wat knap... ontzettend beroerd maar knap... ik heb nog nooit gekund, heb het dier altijd naar iemand moeten brengen die het nare klusje dan op moest knappen. Respect.