Hond zo nu en dan pens voeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Hond zo nu en dan pens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:20

Ik heb een ontzettend lieve bouvier die inmiddels 12 is. We voeren hem droogvoer (lam&rijst) maar ik wil hem zo nu en dan eens extra verwennen met bijvoorbeeld pens. Nu vraag ik me echter af of dit zomaar kan in combinatie met zijn huidige brokken. En zo ja, kan dit wekelijks of maandelijks?
Aangezien hij al aardig op leeftijd is, heeft hij gevoelige darmen en het zou jammer zijn als hij hier ziek van wordt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:24

Wij geven onze honden een keer per week o.a. pens en dan op die dag krijgen ze geen brokjes. Ze zijn heel gevoelig, maar dit gaat heel goed!

Collie2008

Re: Hond zo nu en dan pens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:52

'Vers' vlees in een dieet van brokken is niet echt aan te raden, het kan wel maar dan moet je zorgen dat er .... uur tussen zit (weet niet precies) als je beiden voert werkt dat elkaar juist tegen en kan je hond ziek worden. Beter voer je volgens mij gewoon OF brok OF vers.

je kan ook pens vlees halen wat dus niet 'rauw' is (in blik of bak?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:07

Een hond die brokken krijgt kun je okk gewoon rauwe pens geven, juist wel, er zit geen bot in oid dus dat verteerd wel.
Hier krijgt de hond vers en 1 maal daags eten, dus 1 keer per week krijgt hij ipv compleet eten, gewoon pens.
Als je je hond 2 keer daags eten geeft kun je gewoon een maaltijd vervangen met pens. Als je 1 keer per dag voert, dan gewoon die ene maaltijd vervangen.
Misschien dat hondlief de volgende dag wel iets of wat soepeler zijn behoefte doet , maar over het algemeen gebeurt er verder niets raars

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 17:39

Collie2008 schreef:
'Vers' vlees in een dieet van brokken is niet echt aan te raden, het kan wel maar dan moet je zorgen dat er .... uur tussen zit (weet niet precies) als je beiden voert werkt dat elkaar juist tegen en kan je hond ziek worden. Beter voer je volgens mij gewoon OF brok OF vers.

Ik wilde sowieso niet de pens door de brokken heen doen, maar één ronde brokken dus inderdaad vervangen door 'vers' voer.
Renzo krijgt 3 á 4 porties op een dag, mits hij het telkens opeet. Dit zijn geen grote porties, maar gewoon zijn dagelijks behoefte over de dag verdeeld.
Hoeveel pens (gewicht) is aan te raden? Renzo weegt 40 kg.
Een iets soepelere stoelgang kan hij wel gebruiken, zo nu en dan gaat het niet altijd even soepeltjes meer en kost het hem een paar pogingen om alles eruit te krijgen. :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:22

Is op zich geen probleem. Is een raar verzinsel van de vers vlees liefhebbers (heersen nogal vreemde voorstellingen van hoe spijsvertering werkt), dat dat niet gecombineerd kan worden met brok.

Als je redelijk veel wil gaan geven is het wel verstandig met kleine porties te beginnen en langzaam op te voeren, dat geldt voor iedere dieetverandering en vooral bij honden zoals de jouwe die al wat gevoelig is op dat gebied.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:28

Kan prima een keer per week. Gewoon beginnen met een stukje en daarna niet teveel geven, omdat te veel verse pens nog wel eens laxerend kan werken
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 13-02-15 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:30

Collie2008 schreef:

Absoluut nonsens.
Mijn honden lopen hoog in de sport mee,op brokken en vlees.
Ik ben een voorstander van vlees voeren alleen daar deden ze het niet goed op.Op de combinatie ervan wel.
Een hond voeren is net als een paard voeren.Ieder dier doet het ergens anders goed op,alleen kan jij zelf bepalen of je hond het verdraagt.

Qua hoeveelheid ook,je hond is 40 kg maar dit zegt niks over of hij mager of dik is.Mijn hond is 42kg en slank ,dus die krijgt 800 gram.

Wijvoeren af en toe ook pens,maar penslappen en die krijgen ze in de tuin,dat vinden ze heerlijk.Die dag krijgen ze dan ook geen brokken maar dat is omdat de lappen meer als genoeg zijn als maaltijd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:35

Ts, ik zou gewoon eens met een 100 a 200 gram beginnen
smuldier pens uit de vriezer is lekker makkelijk verdelen, er zit 400 gram in een pakje ,
Als je je best doet kun je het bevroren doorzagen met een vleesmes (of met een zaagje) dan hoef je niet gelijk het hele pakje te ontdooien.
Te vinden bij de appie en de jumbo

(Wel voorzichtig zijn met zagen/snijden)

Of je ontdooit het helemaal en voert het over een dag of drie op. (In de koelkast te bewaren in een goed afgesloten bakje tegen de meur)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:57

Persoonlijk zie ik geen probleem met brok en vers voeren. Bij mij krijgen ze 's ochtends altijd brok. En 's avonds probeer ik ze zo vaak mogelijk vlees te geven. Rauwe resten uit mijn restaurant: konijnehoofd, zenuwen en slechte stukken uit de entrecote, kip waarvan ik weet dat het de volgende dag niet goed meer is, enz. Als ik niets mee kan nemen krijgen ze 's avonds ook brok. Bij mij verschilt de hoeveelheid vlees die ik mee kan nemen echt per week. Soms eten ze een week iedere avond vlees en soms maar 1 keer per week.
Ik zie hier nooit problemen mee met ontlasting, gewicht, etc.