Karakter Engelse Springer Spaniel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Forbiddenpie

Karakter Engelse Springer Spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:45

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb een Engelse Cocker Spaniel en ben op zoek naar een vriendje. Mijn dame is dominant maar erg rustig. Daarom zoek ik naar een rustige, ietwat onderdanige heer.

Ik heb een Engelse Springer Spaniel aangeboden gekregen met proeftijd en heb al veel over het ras gelezen. Toch ben ik benieuwd naar persoonlijke ervaringen met dit ras.

Mijn Cocker dame is een echte jachthond. Binnen heerlijk rustig, buiten gaat ze vrolijk uit haar dak. Ze jaagt altijd op alles dus dat ben ik wel gewend. Ze mag alleen op het strand los waar ze geen vogels of konijnen kan pakken.

Zijn de rassen (ietwat) vergelijkbaar?

Misschien nog leuke fotos?

joyce83

Re: Karakter Engelse Springer Spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:54

Wij hebben een jonkie van 9 maanden. Deze is erg speels, kan wel goed luisteren maar kan ook wel eens last hebben dat de oren het ineens niet doen.... Maar goed het is nog een puber.

Wat ik zag bij de fokker, die had er heel veel rondlopen, waren de oudere echt wel wat rustiger. De jonge honden speelden veel en zijn hyperder. We hebben het in dit geval over de showlijn.
Als hij iets ziet om op te jagen en hij krijgt de kans doet hij dat, maar wij houden alles goed in de gaten en proberen dit te voorkomen.

Maar aangezien je al eentje aangeboden hebt gekregen is het dan misschien slimmer om te vragen naar het karakter van deze hond?
We hebben namelijk ook een boxer en de buren haar broer maar dit zijn twee compleet verschillende honden. De onze is heel rustig en voorzichtig en die van de buren is meer een stuiterbal en lomp.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:09

Ik heb zelf een Welsh Springer maar die zijn qua karakter wel redelijk vergelijkbaar, als ik die van mij vergelijk met een paar van de Springers van de fokker van de puber van Joyce (ja, is het nog te volgen? :') ) Die van hen zijn trouwens wel echt over het algemeen heel prettig qua karakter :)

Maar, voor elk ras geldt, elk individu is verschillend en aangezien jij er al eentje aangeboden gekregen hebt is het inderdaad slimmer om onderzoek te doen naar het karakter van deze specifieke hond. Mijn reu is namelijk heel anders qua karakter dan een aantal van zijn nestgenootjes.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:10

Ik vind Springers tien keer leuker als Cockers. Springers zijn echte allemansvrienden, maar ook zeker beschermend naar hun baasje. Wij hebben er twee. We hebben een jachtgefokte van inmiddels alweer ruim tien jaar oud, en we hebben een showgefokte van bijna vier.

Beide zijn echt fantastische honden. Wel verschil in beide honden.

Ik zal vanavond even uitgebreider reageren

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:35

De hond die ik aangeboden heb gekregen zou precies moeten zijn wat ik zou zoeken, een rustige maar erg vriendelijke hond die liever lui dan moe is.
Dat hij een jachthond is vind ik alleen maar geweldig. Heb nou eenmaal een zwak voor Spaniels. Als het goed is mag ik hem dit weekend ophalen voor een proefperiode.
Ik ben blij te horen dat jullie in elk geval erg blij zijn met jullie honden. Hopelijk kan ik hier snel een update plaatsen met 'mijn' Sammy.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:53

Ik snap helemaal wat je bedoelt met dat zwak voor Spaniels :D Mijn ervaring met de meeste spaniels is dat ze gewoon van het type binnen-relaxed en buiten-klaar-voor-actie zijn :) Maar er zijn natuurlijk gewoon ook individuen die altijd klaar zijn voor actie én individuen die altijd liever lui dan moe zijn :P

Gaat het trouwens om een springer uit jacht- of uit showlijnen? Ik heb een enorm zwak voor Springers, maar vriendlief wil er nog niet helemaal aan :P Dus houden we het nog maar even bij Welshjes, die zijn mínstens net zo leuk maar met minder lange oren :') Doe maar updaten ja, vinden we leuk :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:31

[BB-ITP] Do en Juul in het bos

Hier die kleine aap van ons. Is nog wat smal, zijn ons best aan het doen om er wat meer spek op te krijgen. Hij is echter van de catogorie altijd klaar voor actie (binnen of buiten maakt ook nog niet eens uit..)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:06

@ Neej: Precies, mijn meid is ook echt het type binnen-rustig en buiten-lekker rennen. Zover ik heb begrepen is deze ook erg rustig dus hopelijk passen ze bij elkaar. ;)
Ik weet nog niet of het een show of jacht type is, daar moet ik hem eerst even voor zien.

@joyce83: Wat een prachtige gozer zeg!! Nu kan ik helemaal niet wachten om de "mijne" te ontmoeten. :D Huis is al lekker helemaal schoongemaakt dus ben echt aan het wachten op het telefoontje voor een afspraak. :):) haha

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:06

Joyce wat een mooie vent is t al! Uitzwaren, joh dat komt nog wel, mijn Ollie was pas rond 2,5 jaar echt mooi uitgezwaard hahahahaha, die is echt heel lang zo'n slungel geweest :P maargoed die is ook pas afgelopen jaar echt ECHT mooi geworden en dat terwijl ie nu alweer bijna 5 is :')

Spannend in ieder geval, ben heel erg benieuwd naar je hopelijk nieuwe aanwinst :D

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 17:34

Net contact gehad. Het is een lief ventje van 1 jaar. Blijkbaar door een jager gebruikt en mishandeld (geslagen) en gedumpt omdat hij niet goed genoeg was. Na een week bij een pleeggezin is hij helemaal opgebloeid en veranderd van een bang hoopje hond in een super lieve en vrolijke jonge gozer.

Ik ga hem vanavond ophalen en kijken of het klikt. =D Ben heel benieuwd!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:53

Wow, super dat je het doet!

Ik vind al heel veel enthousiasme doorklinken in je berichtjes, dus ik weet zeker dat je verliefd op hem gaat worden.

Want dat doen Springers met je... Die maken je in één keer verliefd door een keer omhoog te kijken in je ogen. Het is echt een geweldig ras, met een geweldig karakter en ik ben nog iedere dag blij dat als ik beneden kom, er twee paar knappe diepbruine ogen me aan zitten te kijken.

De jachtgefokte van ons heeft meer een eigen willetje als de showgefokte, gaat wat meer achter dingen aan en durft verder weg, maar pakt wel alle oefeningen die je met hem doet heel snel op. Ook reageert ie tien keer sneller op een snelle beweging als de ander.
Ons showgefokte is dan juist weer wat slomer van begrip, maar wel heel erg gericht op zijn mens en ook echt heel erg beschermend.

Maar dat zijn meer dingen die ik zie in het aanleren van dingen e.d. Ze zijn beide over het algemeen echt super vriendelijke honden en winnen iedereens hart voor zich. We gebruiken ze ook om kinderen of mensen die bang zijn voor honden juist van hun angst af te helpen. Ze zijn daar echt geweldig in, wel enthousiast, maar ook afstand houden en gewoon een keer sneaky hun hoofd tegen ze aan leggen als ze niet kijken.
Als ze jong zijn, zijn ze heel speels en echt wel een beetje druk te noemen, maar dat ligt ook aan de omgeving waarin ze zijn, welke mensen er om hen heen zijn en houden van een goede wandeling. Echter is daar ook nog een kanttekening, want hoe lekker ze het ook vinden, ze kunnen ook prima af met een 'klein' rondje, dat vinden ze ook wel heel erg lekker. Hoe ouder ze worden, hoe meer rust ze ook in hun kont krijgen.

Mocht je nog vragen hebben oid, stuur gerust een PBtje!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 11:08

Hij is nu een nachtje in huis en tot nu toe valt het niet mee. Het is een schat van een beest. Echt waar. Een enorme lieverd maar uit alles blijkt dat hij een slecht verleden heeft. Daarnaast klikt het totaal niet met mijn hond. Ik kijk het nog een paar dagen aan en daarna maak ik een beslissing. Eigenlijk heeft hij iemand nodig met veel ervaring en aangezien mijn Cocker de makkelijkste hond ooit was denk ik niet dat ik de geschikte persoon ben om hem van een mishandelde jachthond naar een huishond te maken.
Ik hoop dat we snel het licht zien wat hij is zo'n schat..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:21

Moeilijk zeg! Een hond met verleden is natuurlijk sowieso al moeilijker en spaniels zijn gewoon hele gevoelige honden.. Maar ook in mijn ervaring wel honden die wel makkelijker weer vertrouwen hebben in een nieuwe situatie.. Hoe klikt het niet met je eigen hond? Hoe uit het zich? Hoe heb je ze aan elkaar voorgesteld?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:58

Die van ons konden eerst ook niet met elkaar. Nu kunnen ze niet meer zonder elkaar. Geef ze even de tijd om ze aan elkaar te laten wennen. Voor de Cocker is het een indringer in zijn terratorium, de Springer is gewoon nog zijn plek aan het zoeken...

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:20

In overleg met de organisatie hebben we besloten om de Springer Spaniel naar een groter huis te brengen met een grote tuin en een jonge speelse hond. Sammy bleek veel drukker dan oorspronkelijk beschreven en dat accepteerde mijn hond niet. Daarnaast was hij niet zindelijk en markeerde zijn territorium door overall tegenaan te plassen. Daar zou ik normal geen problem mee hebben maar ik huur mijn huis en denk niet dat mijn huisbaas zit te wachten op grote vlekken in de muur.

Ik heb hem afgezet bij zijn nieuwe huisje en heb al een paar updates gehad dat het super gaat en dat de twee honden dikke vriendjes zijn en dat Sammy dankbaar gebruik maakt van de tuin.

Ik vind het erg jammer maar ik denk dat dit voor de hond de beste oplossing was. Uiteindelijk gaat het om zijn geluk en niet het mijne. De tiener kinderen van het gezin waar hij nu is zijn ook gek op hem.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:24

Knap dat je het zo op pakt. Het is idd belangrijk dat de hond op een plek zit waar hij tot zijn recht kan komen. Dan zijn de baasjes en hond blijer. Maar wil niet zeggen dat een springer niets voor je is trouwens. Al denk ik zelf dat ze rond de jaar echt nog wel druk zijn en dat je dan eerder naar een herplaatser kan zoeken van boven 3 jaar.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:11

Ik ben sinds de ontmoeting van Sammy dol op het ras. Hij was prachtig en er zat total geen kwaad in hem. Heerlijk beest was het, echter gewoon niet wat ik op dit moment zoek. Ik vermoed ook dat een hond vanaf een jaar of drie/vier veel beter bij mijn situatie zal passen.

Maar wat een lekker ding was het! Zulke zachte vacht ook.

Billie en ik kijken rustig verder naar een maatje, als er iets op ons pad komt is dat super. We hebben in elk geval geen haast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:15

Mijn ervaring is dat een springer toch een stuk actiever is en sommigen slaan daarin wat door, hebben weinig rem. Maar dat is ook vaak een kwestie van opvoeding.

Maar ik begrijp dat je het over een volwassen hond hebt? Dan kun je het beste gewoon gaan kijken en kennis maken, daar heb je meer aan dan een algemene karakterbeschrijving.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 11:44

Dit ging om een herplaatser van een organisatie die honden red. Het ging allemaal wat snel met Sammy. Voor ik het wist zat ik met de hond in de auto op weg naar huis. Dat was ook wel een wijze les voor de volgende keer. Voordat de hond mee gaat wil ik eerst een keer vrijblijvend komen kijken en daarna eens met mijn hond kennismaken. Het was in elk geval een wijze les en Sammy is heel erg goed terecht gekomen waar ik erg blij mee ben.

(Overigens als er veel spelfouten in mijn tekst zitten komt dat door de hardnekkige Ierse computer die perse alles Engels wilt laten klinken >.< )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:45

Dat is dan ook een wat vreemde werkwijze van deze organisatie...

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:07

Inderdaad niet de meest logische werkwijze. Een boer en zijn vrouw hadden de hond gevonden en de organisatie zocht naar een tijdelijke opvang met uitzicht op adoptie waar ik op gereageerd had. Een dag later zat ik in de auto naar huis. Op zich geen groot probleem en hierdoor heeft Sammy wel een super huis gevonden maar hoop dat het iets gecontroleerder gaat met andere honden.

In elk geval heb ik er een nieuw favoriet ras bij en heb ik een leuk weekend gehad met een vrolijke hond.