Hallo bokkers, Bij mijn cavia ontdekte in een grote bult onder zijn kin. Ik dacht een abces dus vandaag naar de dierenarts geweest. Die heeft er een spuit ingezet maar er kwam geen pus uit. Geen abces dus. De DA wist niet goed wat het dan wel is. Hij stelde voor de cavia onder narcose te brengen en dan de bult te verwijderen. Dit gaat na het weekend gebeuren.
Cavia eet verder goed en oogt gezond. De bult zit helemaal los en kan alle kanten op bewegen. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
switt
Geplaatst: 12-02-15 23:10
Hoe oud is je cavia? Hoe snel is de bult gegroeid? Heeft ze daar een wondje gehad? Is het gebit goed nagekeken?
Konijnen hebben erg stevig pus, dat zuig je er met een naaldje niet zomaar uit. Weet niet hoe dat bij cavia"s is...
Floemii
Geplaatst: 12-02-15 23:14
Mijn cavia had na 5 jaar plots ook allerlei bulten.... Bij haar was het kanker. (Is getest met een punctie ofzo?)
Ze had er verder geen last van, je kon eraan komen en wat je zegt heen en weer bewegen enz zonder dat ze ook maar iets reageerde. Het was een pittig maar lief dametje. Pittig in de zin van dat als het dr niet aan stond of pijn had, ze wel eens je vingers wilden grijpen. Maar uiteindelijk is ze er 7 mee geworden
Maar ik ben geen dierenart, dus dat zal je uiteindelijk echt moeten afwachten.
Tazzey
Geplaatst: 12-02-15 23:17
Mijn vorige beertje had ook zo'n bult. Kwam ook niets uit. Het was geen kanker of abces. Gezien hij er geen last van had vond dedierenarts hhet niet nodig het weg te halen. We ontdekten het toen hij een paar maanden was en het is nooit groter geworden en hij is dik 6 geworden.
Mijn cavia heeft het ook gehad, ze werden ook steeds groter maar had er nooit last van. Ben uiteindelijk wel naar de dierenarts gegaan en het bleek een enorm opgezette talgklier te zijn, het is toen uitgeknepen maar het bleef constant terug komen.. Het was gelukkig niets ernstigs
Goed om te horen dat veel cavia's nog oud zijn geworden met bulten. Cavia is ongeveer 3 jaar, weet ik niet precies omdat hij uit de opvang komt. Hij heeft verder geen wondje gehad en de bult komt niet bij z'n gebit vandaan.
Is het geen onderkin. De cavia van mijn zoon was zo obesitas dat ze gewoon een dubbele onderkin had.
xIrlijn
Geplaatst: 14-02-15 12:50
Hier ook een cavia met bult gehad, een soort 'bolletje' wat aan haar buik hing. We hebben er niks aan laten doen omdat ze er geen last van had en het niet groeide. Achteraf gezien was het waarschijnlijk een tumor. Ze is er uiteindelijk acht mee geworden.
Maar het is goed dat de DA het serieus neemt en het wil weghalen.
Het was een gigantische tumor. In een lastige (en dure!) operatie heeft de DA alles weg kunnen halen. De vraag is nu of het goedaardig of kwaadaardig was. Ik heb de tumor op sterk water, ik zou dit nog kunnen laten testen. Ivm de hoge kosten er nu voor gekozen dat niet te doen. Ik hoop van harte dat het hiermee klaar is.