Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:56

Hallo Bokkers.

Het internet staat er vol mee overgang van brok naar vlees.
Maar duidelijk is het nog niet en ik heb een aantal vragen.

Wij hebben sinds kort een pup (kooiker) van 8 weken.
We hebben 1 zak brokken bij de fokker mee genomen (staat alleen geen merk op)
Nu willen we hierna vers gaan voeren van Lotgering en dan eerst tot 8 maand de puppy pakketjes.

Ik heb al een beetje zitten rekenen onze pup wordt als volwassen man hooguit 15 kilo.
Dus dan moet ik circa 300 gram vlees voeren (0,40 cent per dag daar vind je geen goede brok voor geloof ik haha).

Maar nu las ik via de zoek functie hier op bokt dat er ook pups te hard groeien op vers :?
Terwijl op de site van lotgering staat dat pups juist gelijkmatiger groeien.
Wat is jullie ervaring?

En hoe stappen we straks over?
Geleidelijk of huppa zo op vlees?
Vlees en brokken samen is ook geen goede combi las ik.
Maagzuren zijn anders bij brokken dan vlees?

vandaag ga ik bij een vriezer kijken (een kleine met lades iemand een idee hoeveel kratten ik daar in kwijt kan?)
ga samen bestellen met de buurvrouw die ook overstapt op lotgering zo beperken we de verzendkosten en blijven we goedkoop (we wonen in het noorden)

We zitten de aankomende tijd even op brok tot de 10 kilo zak leeg is en onze pup eet circa 115 gram (gaat natuurlijk wel veranderen)

Tips en info zijn welkom.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:13

Mijn pup kreeg bij de fokker al vers, dat ze er te hard van zouden groeien is nieuw voor mij. Is ook niet mijn ervaring.

Heb 2 herplaatsers (gehad) met een gevoelige maag en toen ze bij mij over gingen naar vers ging het een stuk beter, zeker mijn Boxer, misselijkheid na het eten stopte en bij mijn Grote Zwitserse Sennenhond is het een stuk minder.

Vers vlees kun je volgens mij meteen op overstappen, andersom moet geleidelijk aan gebeuren.

Op zich kun je vlees en brok combineren maar niet tegelijk geven.

Dit doe ik zelf alleen als de kleine mee gaat op vakantie, vaak is er in het buitenland niks te vinden aan vers helaas en dan gaat hij langzaam over op brok nog voordat we gaan en eenmaal weer thuis meteen terug naar vers.

Leuk een Kooiker, veel plezier met de kleine!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:18

Hier ook een pup op vers vlees. Is ze al gewend vanuit de fokker en wij hebben dit doorgezet. We kopen ook het vlees in bij de fokker en eigenlijk zijn we hier heel tevreden over. Wel is ze een groter type hond dan die van jou, ze is nu 10 weken en krijgt een kilo vers vlees per dag verdeeld over 3 maaltijden. Ze groeit als kool, maar of dit te hard gaat, weet ik niet. Geen van de andere honden van hetzelfde ras hebben problemen gehad op dit voer.
We hebben haar ook geprobeerd te laten wennen aan brok, maar dit resulteerde direct in andere, slechtere ontlasting. Hier blijven we dus lekker op vlees. Dit wordt na het eerste jaar afgebouwd naar zo'n 700-750 gram per dag over 2 maaltijden.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:18

Gefeliciteerd met jullie pup!

Hier zijn onze honden bij aankomst direct op vers gezet, wij hebben jaren carnibest en haaksbarf gevoerd.

Over het tegelijk voeren van brok en vers is tegenwoordig wat discussie.. de ene zegt dat het perfect kan, de andere niet.. Ik vind het een struikelblok.
De meeste zijn het er nog over eens dat de maagsappen andere inhoud hebben bij verteren van óf brok, óf vers.

Als je toch over wilt op vers, zou je gewoon vers kunnen gaan introduceren hoe je dat bij een volwassen hond doet.. de meeste gaan in één keer..
Bij Barf bv moet je in een omschakeling wel opletten op de hardheid van het bot... beginnen altijd met zachtere botten. maar dit is bij Lotgering niet van toepassing.

Ik lees wel overal dat de ervaringen bij lotgering soms tegenvallen, erg vet? Ik heb het nooit gevoerd, kan daar niet over meepraten...

Mijn honden doen het op vers véél beter, nu we in Zweden wonen is het op onze plek niet of nauwelijks te krijgen en zijn we noodgedwongen even terug gegaan naar (graanvrije) brok... ze hebben nog nooit zoveel gepoept, laten winden dus ik ben nog steeds gek op vers..

Edit: over het groeien van de pup, als je een nette complete voeding hebt, groeien ze niet opeens té hard..

kimmie261

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:23

hier gaan ook alle puppies direct over op vers,ik voer ook geen brok bij...

en honden groeien juist gelijkmatiger op op vlees :)

enne wel wat anders een kooier als de dogo canario die je nu hebt :D

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:24

Als je de keuze hebt zou ik zelf op zoek gaan naar een vrieskistje ipv een met lades. Je hebt ook kisten in de maat van een tafelmodel en daar kan je meer in kwijt dan in de lades omdat je de ruimte efficienter gebruikt.
Ik heb het toen op hondenpage nagevraagd en mensen daar met een tafelmodel vriezer met lades konden (afhankelijk van de maat, want ze zijn er smaller en breder) tussen de 25 en 40 kilo in kwijt. De meeste zaten rond de 30kg. Dat is dus iets minder dan 2 kratten lotgering.

Waar in het noorden woon je? Evt zou je ook kunnen kijken naar Kivo. Het verkooppunt voor Groningen/Friesland/Drenthe bezorgt ook thuis en vanaf 30 kilo (3 dozen) is dat gratis. Kwa kiloprijs scheelt het niet heel veel met lotgering dus dat kan best de moeite zijn.

Mijn pup en haar broertjes zijn afgespeend op vers en de meeste zijn daar ook mee opgegroeid (zijn nu 7.5 maand). Swirl had erg veel vlees nodig om te groeien en om die reden zijn we uiteindelijk toch 1 maaltijd per dag brok gaan geven. Haar broertjes zijn allemaal prachtig gegroeid op vlees.

Overstappen van brok naar vlees bij pups heb ik geen ervaring mee, zoals gezegd kregen ze het bij de fokker ook al. Andere mensen die ik ken hebben wel ineens overgezet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:30

De jonge honden die ik ken die vers hebben gehad als pup zijn allemaal snel gegroeid en boven gemiddeld groot. En hebben hier en daar ook wat lichte problemen hierdoor (gehad). Voor mij een reden om het niet te adviseren voor pups. Ik raad de mensen hier aan om te wachten tot ze uitgegroeid zijn.
Heb niks tegen vers voeren maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt en er worden vaak fouten mee gemaakt waardoor tekorten ontstaan dus je heel goed inlezen en verdiepen er in lijkt me sowieso een goede zaak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:33

Ik zie ze juist sneller groeien en problemen krijgen als ze lang op puppybrok staan. Hier opgegroeid op vers en geen verschil tussen hem en zus die wel op brok opgegroeid is (alleen vrij vlot volwassen brok). Tenzij er slechte merken gevoerd worden, maar dat geldt bij brok en vlees. Wel is het belangrijk om je inderdaad in te lezen zoals Wilawander zegt. Zelfs met een KVV vind ik dat belangrijk.

Wat is eigenlijk de reden dat je de puppyvariant wil geven? Het enige verschil is namelijk dat het fijner gemalen is, echt pap ipv stukjes vlees.

Ik heb de zak brok opgemaakt/gebruikt met trainen, maar wel meteen vlees erbij gegeven. Alleen wel de betere merken en veel merken afgewisseld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-02-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:34

ik lees dat wel vaker van jouw WW ,maar juist bij vers voeren groeien honden veel minder snel,dat is een algemeen gegeven,er is zelfs een onderzoek brokken/vlees gevoerde honden tav orthopedische klachten en de brokkenhond komt daar toch echt slechter uit......

ze worden vaak wel wat groter en breder,maar dat zie ik dan maar dat een hond op vlees voldoende voedingstoffen binnen krijgt om écht uit te groeien zoals ze moeten worden,met brok voer je toch een zwaar tekort aan vlees voor een carnivoor.

maar sneller groeien op vers is gewoon niet waar :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:53

Ik voer zelf geen vers en is alleen wat ik om me heen zie ook aan nestbroers en zussen. Die honden zijn allemaal enorm snel gegroeid en onze honden gewoon gelijkmatig en blijven ook keurig in de maat. En krijgen tot 1.5 jaar juniorbrok.

Nogmaals is dat wat ik om me heen zie en hebben zelf al vele honden groot gebracht op Juniorbrok van een goed merk en alle honden goed en niet te snel gegroeid en ook geen problemen. Op de eerste na die destijds een goedkope pupbrok kreeg en met een half jaar op volwassen voer gezet heb.

Dus nogmaals mijn ervaring en heb persoonlijk niks tegen vers.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:58

Pup versie omdat een kooiker geen groot bekkie heeft maar gewoon compleet voer kan dus ook?

Lotgering is al samengesteld compleet voer. Kan weinig fout gaan. Me zus voert het aan der labrador

Kimmie, haha ja he.
Onze dogo kreeg afgelopen nov en dec 2x een maagdelecatie (niet gedraaid wel ogeblazen levensbedreigend) de tweede heeft der leven gekost.
Arme schat leed zoveel pijn.

We missen een hond in huis vandar de keuze voor een andere hond.

Dit keer een hond waar er een sport mee kunnen doen en een handiger voormaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:02

vreemd,want vers voeren staat juíst bekend erom dat honden veel gelijkmatiger opgroeien,het is niet voor niets dat zeker grote rassen die op puppie brok staan vaak veel eerder op volwassen brok over moeten gaan omdat ze anders 'te snel groeien' en botproblemen krijgen ,dat heb je met vers voeren dus niet,daar is geen verschil in puppie/junior/volwassen voer..

wat ik wel zie,is dat honden op vers veel mooier uitgroeien, zoals hier iemand eens zei die een nest reunie had gehad,dat deze er makkelijk de vers en brok honden uithaalde,de vers honden waren veel meer ( en mooier) uitgegroeit als de brokken honden. ( en dat was overigens een brokken voerder die dat zei,welke wel over gegaan is op vers nadat ze hier is geweest )

oww blokje wat erg,je bent je hond verloren...dat wist ik helemaal niet!! :(:)

en puppie vers is meer gemalen maar dat is an sich niet nodig hoor voor een kooier pupje...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:05

Ik wist ook niet dat ze is overleden sterkte

Ik voer vlees en voor de sporters ook brok.
puppies groeien hier op met smuldier compleet en geen enkele is te snel gegroeid alles gaat mooi geleidelijk dus dat herken ik ook niet.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:15

Over het groeien en brok/vlees: Ik begreep van mijn schoonouders dat hun vorige hond te lang op puppybrok heeft gestaan en dat deze dus te hard is gegroeid. Diertje was de kleinste uit het nest en groeide uit tot een hond groter dan zijn ouders. Enige wat ik hieruit begrepen heb is dat het dier vreselijk pijn heeft gehad in zijn groeiperiode.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:15

vlees geven heet Barf.

ik ben een paraveterinair en zeg niet doen!!! bij brok weet je de verhouding wat ze binnen krijgen van het brok. bij vlees weet je dat niet dus kan lijden tot gebrekziektes ook heb je kans op ziektes van het vlees.

Een goede puppy brok bevat bijna geen calcium omdat de botten anders te snel groeien waardoor veel kans heb op ED.

wat je je hond geeft als die volwassen is maakt niet veel uit als de samenstelling maar klopt en je hond het er goed op doet ( in nl heb je geen slecht voer)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:17

nee Barfen is een manier van vers vlees voeren.... :+

wel beter inlezen als je denkt het te weten natuurlijk :D

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:21

kimmie261 schreef:
nee Barfen is een manier van vers vlees voeren.... :+

wel beter inlezen als je denkt het te weten natuurlijk :D

sorry ?! ik heb een opleiding van 4 jaar gegevolgt en ik weet dus waar ik over praat

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:22

oww dus je weet het verschil tussen NRV-en ,Barfen en KVV voeren???

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:23

Valt me inderdaad ook tegen als je iets roept lees je dan goed in, paraveterinair of niet

Vlees geven kan je verschillende vormen doen BARF is daar slechts 1 van

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:24

Geen enkel van onze honden is ooit overbouwd geweest hoor, ook niet op brok. Krijgen royal canin tot 6 maanden en daarna eukanuba. Mijn eigen lab is echt heel mooi gegroeid, en dat gewoon op brok. Netjes kilo per week in de eerste weken, daarna echt super gelijkmatig. Geen groeipijnen gehad, niet harder gegroeid dan nodig, is heerlijk, dan komt er ook niet meteen teveel gewicht en belasting op de heupen en andere gewrichten. Is nog steeds heel lenig (denk aan heupen naar achter en plat op de grond) nou alleen nog even röntgenen maar ik denk haast wel dat dit goed is. Al kan je dat nooit met zekerheid zeggen natuurlijk.

Lekker doen wat je hart je ingeeft, verder ga ik mee met Iruss94, ik ken de gevaren ook, van dichtbij gezien en mogen meemaken, vooral met pups die opgegroeid zijn op brok in eerste instantie. Maar daar vraag jij hier niet om en ik zal dan ook wijs mijn mond dichthouden. Maar wat Iruss94 zegt zit wel een grote kern van waarheid in.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:28

Ik ben het er zeker mee eens dat je bij barf zeker goed de % bij moet houden.
Maar niet dat al het vlees voeren BARF is want dat is gewoon onzin

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:31

Onze honden zijn ook allemaal prima uitgegroeid. Puppybrok tot 2 maand en dan tot ca. 1.5 jaar een juniorbrok. Krijg regelmatig te horen hoe goed ze er uit zien. Mooi uitgegroeid, nooit ziek, geen skeletafwijkingen en ze glanzen je te gemoed.

Ik ben van mening dat een hond die er goed uit ziet juist gevoerd is en niet of het vers of brokken zijn. In beide richtingen kan je veel fout doen. En daarom is niet het ene juist en het andere niet. ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:34

Dat vind ik ook ww, je moet zelf beslissen wat en hoe je voert.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:39

Heb ook geen topic geopend. Alleen in de huiskamer verteld

Eerste torsie was een nachtmerrie. Ik was er vroeg bij maar ze ging zo hard achteruit.een operatie zou ze niet redden. Onze anders zo actieve hond stond met der kop naar beneden bizar wit slijm te kwijlen/kotsen. Zoveel pijn en zo dik van het lucht. De 2e keer was midden in de nacht de eerste s avonds. Wetend dat het steeds terug kan keren ben ik in de auto gesprongen (moest nog ruitenkrabben ookverschrikkelijk)
DA gebeld dat ik kwam met der voor een spuitje. Dit was geen leven voor de hond maar ook niet voor ons. Na de eerst waren we gestresst en gespannen bang dat het weer kwam

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:42

Maar waar kwam die maagtorsie vandaan dan? Want die snap ik even niet?