Voor het eerst een hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JodieR

Voor het eerst een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:47

Tja, na lang wikken en wegen plaats ik hier toch maar een topic, ben erg benieuwd hoe een buitenstaander tegen onze situatie kijkt.

Mijn man en ik hebben het er regelmatig over dat ons een hond wel erg leuk lijkt. We vragen ons eigenlijk af of wij wel een goed tehuis kunnen bieden voor de hond.

Wij hebben net een huis gekocht, het is een ruime eengezinswoning. Dus voor binnen kan hij wel wat heen en weer lopen, de tuin is niet echt groot maar hij zou wel naar buiten kunnen als hij wilt.

Op maandag,dinsdag en woensdag zou ik de hond normaal kunnen uitlaten (4/5 keer per dag)
Op donderdag op moment ook, omdat het minder druk is op mijn werk. Maar dat trekt in april wel weer aan en zou ik regelmatig moeten werken van 7tot17.
Mijn man zou dan voor zijn werk de hond kunnen uitlaten en ik na mijn werk weer.. Dit zou vrijdags ook zo zijn, al werk ik dan ook vaak van 13tot21. Dus dan zou de hond maar een middag alleen zijn.

Zaterdag werk ik maar is mijn man thuis, en zondag zijn wij beide thuis.

Conlusie met de dagen dat wij thuis zijn:
Maandag/dinsdag/woensdag : thuis
Donderdag: hele dag weg
Vrijdag : hele of halve dag weg
Zaterdag/zondag : thuis

Dan zit de hond toch nog 1,5 tot 2 dagen alleen thuis, en dan vooral op donderdag vaak een lange dag.

Dan vraag ik me nog af, welk ras zullen we dan doen? Een grote hond wil ik niet. Mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar een boomer,maltezer leeuwtje.
En welk ras zou goed overweg kunnen met kinderen? We hebben namelijk 2 druktemakers van 1,5jaar en 5jaar oud.

Ben benieuwd wat jullie zeggen?

Groetjes

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:52

Hoelang is een hele dag alleen zitten?
Kom er even niet helemaal uit in je tekst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:52

Kan prima.
Ik zou me niet focussen op een ras. Ga gewoon in het asiel kijken wat er zit en wat aansluit bij jullie wensen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:54

zijn je kinderen bekend met de omgang met een hond?Hoe gedragen ze zich met vreemde honden?
Omdat je schrijft dat ze nogal druk zijn. :D
Niet iedere hond is gecharmeerd van kinderen ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:58

Dan moet je er dus rekening mee houden dat je voor 2 dagen een uitlaat service nodig hebt. Verder qua tijd is het prima te doen.

tess_84

Re: Voor het eerst een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:06

Onze honden kunnen makkelijk 8u alleen thuis blijven. Dat gebeurt nu gelukkig niet (veel) meer, maar toen mijn man en ik beide voltijds werkten, kon dat wel eens voorkomen. Ze zijn wel met z'n tweeën, maar voor we onze tweede hond hadden, zat onze Collie wel alleen.
Je zal langs de ene kant een hond moeten hebben die zich niet te veel aantrekt van de drukte van je kinderen, maar langs de andere kant zal je je kinderen ook moeten leren dat ze de hond niet mogen storen als hij slaapt, eet, ... Dat is namelijk om problemen vragen.
Ik zou me ook niet vastpinnen op een ras (hoewel sommige rassen natuurlijk wel gevoeliger zijn voor drukte dan andere), maar kijken of je een hond kan vinden die bij jullie past.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:15

Ik raad aan om nog een paar jaar te wachten met het kopen van een hond totdat de jongste wat ouder is. Of je moet er zeker van zijn dat je je kinderen nooit, maar dan ook nooit een moment uit het oog verliest als ze met de hond samen zijn. Jonge kinderen en een hond is altijd een risico. Het kan goed gaan maar ook heel erg fout.
http://petsie.nl/9-redenen-waarom-een-h ... A.facebook

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:15

Ik vind persoonlijk dat je moet zorgen dat je oppas hebt voor de dagen dat hij lang alleen zou zitten
of iets van een uitlaatservice of een buurmeisje jongen die met de hond gaat wandelen of zoiets.

Hou er rekening mee dat als je voor een pup gaat je zo en zo in het begin niet gemakkelijk weg kunt

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:23

Mijn zusje en ik zijn opgegroeid met een heleboel labradors, dus kleine kinderen hoeven niet altijd een issue te zijn. Wel als ik alleen beneden was en mijn moeder boven met mijn zusje dat de honden dan even buiten in de kennel gingen. Maar wij hebben eigenlijk nooit problemen gehad.

Boomer of malthezer leeuwtje zou ik niet echt weten. Ik weet wel dat die laatste vrij gevoelig zijn voor kanker en hartproblemen volgens mij. Waarom kijken jullie niet eens of je je kan focussen op bijvoorbeeld een goed gefokte cocker spaniel uit een showlijn, zijn vaak gemoedelijker als uit een jachtlijn.

Of wellicht een leuke langhaar teckel? Zoiets zou ik eerder aan denken. Weet niet wat jullie persoonlijke voorkeuren verder zijn natuurlijk. Tsjah en anders een labrador, maar die vind jij denk ik te groot. Zeker vanwege het gemoedelijke karakter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:34

Kijk bij boomerpups in ieder geval héél goed uit voor broodfokkers. Een pup is misschien niet zo handig tenzij jullie een langere tijd vrij kunnen regelen, want het duurt best wat weken en soms maanden voordat een pup zindelijk is en rustig alleen kan blijven. Een herplaatser is dan misschien een beter idee, dan kan je ook wat beter beoordelen hoe de hond reageert op je kinderen. Want dat blijft altijd afwachten, ook bij het meest kindvriendelijke ras zul je exemplaren vinden die er niks van moeten hebben. Je kan altijd eens de asiels in je omgeving in de gaten houden, en marktplaats, of via een stichting zoeken naar een leuk buitenlands hondje die al in een Nederlands opvanggezin zit zodat je kennis kan maken (en nee, dat zijn zeker niet altijd moeilijke hondjes, vaak juist niet!). Twee dagen alleen is in principe niet zo'n probleem zolang je iets regelt zodat hij wel even wordt uitgelaten tussendoor.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:37

Onze honden zitten elke dag van 0900 tot 1800 alleen... worden om 0700 uitgelaten om 1800 en om 2200
En dat gaat prima... het is net een kwestie van wat ze gewend zijn.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:43

Adrienne93 schreef:
Onze honden zitten elke dag van 0900 tot 1800 alleen... worden om 0700 uitgelaten om 1800 en om 2200
En dat gaat prima... het is net een kwestie van wat ze gewend zijn.

Tuurlijk maar dit is absoluut niet mijn idee over het hebben van een hond , ik heb een hond voor de gezelligheid niet om dagen alleen te laten zitten. (maar ieder zijn ding natuurlijk)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:46

Hondenuitlaatservice bestaat ook... In asiels heb je idd veel, en allerlei andere rassen

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 13:47

Wauw! Wat een reactie's al! Bedankt

Oneside: een hele dag weg word waarschijnlijk van 7 tot 6u savonds

Goof: wij hebben inderdaad ook wel nagedacht over een hond uit het asiel, maar wij zelf dachten dat daar altijd honden met een verleden zaten (problemen)

Geerke: hun opa heeft af en toe een oppas hond in huis, de kleinste is daar erg rustig mee. Geeft de hond een keer aandacht en een aai en gaat dan zelf weer lekker spelen. De oudste vind het geweldig om te mogen helpen uitlaten/eten geven/balletje gooien. Die is erg enthousiast naar de hond, af en toe iets te enthousiast maar is wel goed te corrigeren.

jennyj01: ik zou eventueel aan mijn vader vragen (die past op de kids) of hij donderdag smiddags 1 keer de hond zou kunnen uitlaten, of is dat nog te weinig??

Tess_84: dat vind ik het moeilijkste van het nemen van een hond, past het met de kids. Of zouden we inderdaad, wat astridklomp zegt, gewoon nog een paar jaar moeten wachten?

Jiperdepip: eigenlijk hetzelfde als wat ik zei bij jennyj01, ik wou als we een hond nemen, in het begin ook even 2/3weken vakantie opnemen en dan op de donderdagen en vrijdagen hem steeds wat langer alleen laten..

Ingeb0rg: inderdaad ik heb veel over een labrador gehoord, maar vind die inderdaad groot aan het formaat, ik weet niet. Ga toch liever voor een kleiner formaat.

Ik hoop zo dat ik alle vragen een beetje heb beantwoord. We gaan inderdaad even kijken naar honden in het asiel of een herplaatser. We zijn er nog lang niet uit, want we willen niet na een jaar de hond weer weg doen omdat het toch niet bevalt, niet past.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:50

Aan reacties van TS te lezen denk ik dat een hond prima past in dit gezin.
Ook qua kinderen.

Er zijn genoeg mensen met jonge kinderen en een hond. Zolang je je verstand erbij houdt hoeft dat helemaal niet mis te gaan :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:53

Kan Prima.

Wij hebben een husky en binnenkort krijgen we ene 2e.

Ik werk full-time mijn vriend 3 dagen en 2 dagen avondopleiding en dan overdag thuis.

Op maandag en woensdag is ze 3 tot 4 uurtjes alleen.

De andere dagen past mijn moeder op haar en als mijn moeder niet kan heb ik goede afspraken met de honden opvang waar ze van 7 tot 19 naar toe kan.

Die van ons is dus eigenlijk nooit langer dan een paar uurtjes alleen.

Verder gaat ze bijna overal mee naar toe als dat kan en dat vind ze geweldig!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:57

Het nadeel is wel dat honden in het asiel er meestal zitten voor een reden, maar er zijn ook zeker lieve leuke herplaatsers beschikbaar!

Wat ik wel vind getuigen van een hoop verantwoordelijkheidsgevoel is dat jullie er zo mee bezig zijn en er zo goed over denken. Echt grote klasse dat het niet zomaar impulsief is :-)

Ja wat is groot denk ik dan, ik heb zelf nu een labrador van 11 maanden, schat van een hond, kinderen knuffelt ze het liefste de hele dag, en zij is net aan 20 kilo. Dus wat kleiner van formaat. Feit wil wel dat ik haar heb als jachthond. Maar gewoon het hele evenwichtige en goeie van een labrador is heerlijk. Simplistisch en weinig scherpe randjes, dat heb je bij kleinere hondenrassen sneller, zit in het karakter. Mijn dwergpincher zou ik ook niet meer willen missen hoor, maar die heeft toch zijn scherpe kantjes, kan hij niks aan doen, dat is het ras. Maar wat dat betreft is mijn lab een goedsul en kan met alles en iedereen. :-)

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:06

Onze honden zitten nooit een hele dag binnen zonder uitlaat. Wel hebben we nu een hondenhok in de tuin staan voor als mijn schoonmoeder onverhoopt eens een keer niet kan of mijn vriend niet thuis kan werken. Het zijn gelukkig geen blaffers.
Ik zou persoonlijk niet aan een hond beginnen als ik vooraf zou weten dat ze tussendoor niet uitgelaten kan worden.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:07

Goed dat jullie er zo bewust over nadenken. In principe ben ik van mening dat een hond max 4/5 uur per dag alleen kan zijn, natuurlijk ook enigszins afhankelijk van de hond. Wanneer het maar om één lange dag dat de hond alleen zit gaat lijkt me dat niet zo'n groot probleem. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een pup aanschaft deze, zeker de eerste periode, absoluut geen hele dag alleen kan zitten. Je zult zonder twijfel begrijpen dat dit opgebouwd moet worden, maar nog meer heeft dit te maken met de zindelijkheid. Een pup/jonge hond kan zijn behoeftes geen hele dag ophouden. 2/3 weken vrij nemen daarvoor is dus te kort.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:15

Lijkt me alsof de kinderen van TS toch goed kunnen in combi met een hond. Zeker de oudste kan je al goed vertellen wat wel en niet mag, en waarom. En als de jongste er sowieso rustig bij is, lijkt me dat ook in goede banen te leiden. Belangrijk is, als je naar een hond gaat kijken, neem dan de kinderen mee. Dan weet je meteen of de hond er goed op reageert of niet. Uiteraard wel in een veilige omgeving hé, drop je kids niet meteen bij de hond :)
Die link naar Facebook vind ik inderdaad ook een hele goeie :j
Eén dag alleen thuis lijkt me echt niet onoverkomelijk. Er zijn genoeg honden die alleen buiten in een kennel zitten, dan is één dag alleen thuis toch helemaal niet erg.
Uiteraard heb je een hond voor de gezelligheid, maar wij konden bijvoorbeeld geen van de twee minder gaan werken, tja, dan is het wat het is... Trouwens, als wij wel thuis zijn, liggen die het grootste deel van de dag te slapen. Krijg ik ze met geen stokken buiten!

Sourire, je hebt wel gelijk wat betreft de zindelijkheid van pup/jonge hond. Als ze moeten, dan moeten ze. Dan is het misschien geen slecht idee om binnen een plekje te voorzien waar ze hun behoefte kunnen doen. Bak met krantenpapier of iets dergelijk. Dat is dan weer het voordeel van een wat oudere hond, die zijn (normaalgezien) zindelijk.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:30

Een Hollandse Smous......fantastische, lieve, vrolijke, gemakkelijke gezinshonden. En ook nog in een handzaam formaat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:42

JodieR schreef:
Goof: wij hebben inderdaad ook wel nagedacht over een hond uit het asiel, maar wij zelf dachten dat daar altijd honden met een verleden zaten (problemen)

In het asiel zitten óók honden met een verleden. Bijvoorbeeld de nodige Staff's en Herders die niet opgevoed zijn. Of erger. Dat soort honden wil je niet bij (kleine) kinderen. Maar er komen ook perfecte leuke hondjes waarvan het baasje om welke reden dan ook (ziekte, relatiebreuk enz) afstand van moest doen. Groot verschil is dat de probleemhonden lang op de asielsites blijven staan, de leuke dieren zijn meestal heel snel weer herplaatst. Goed in de gaten houden dus.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:54

Wat goed dat jullie er zo goed over nadenken.

Persoonlijk zou ik mij geen zorgen maken over jullie werktijden en uitlaten, dat moet lukken een dagje alleen.
Ze wennen heel gauw aan iets, wij werken b.v en mij m'n vorige hond had die gewoon een ritme van overdag lekker slapen, was ik dan vrij dan lag de hond de hele dag te maffen ( was een duitse herder, nou die zijn echt wel druk)
Vaak op de dagen als hij lang alleen zat ging ik s'morgen dan lekker met hem fietsen zodat hij wel lekker voldaan kon gaan slapen en niet met een bult energie.

succes met zoeken naar een leuke geschikte hond ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:00

Qua tijd zou het volgens mij prima kunnen een hond, op de dagen dat je de hele dag weg bent zou ik nog wel kijken naar iemand die de hond kan uitlaten tussendoor, anders is het wel een hele lange zit.

Kwam dit tegen op fb, wellicht interessant om je in te verdiepen:
http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden ... ndoeningen

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:02

Een hond kun je niet in huis laten zitten van 7 tot 6 uur 's avonds.
Hij dient minimaal 3 a 4 keer een flinke wandeling te maken ( volwassen hond).
Dus houd er rekening mee tijdens deze dagen dat je iemand hebt om uit te laten.

Ik geloof dat je er wel goed over nadenkt.
Toch moet je als je zelf weinig tot geen ervaring hebt met honden wel oppassen.
Voornamelijk met kinderen.

Probeer bij het asiel een hondje op proef te nemen. Of deze een paar keer per week uit te laten samen met de kinderen zodat je ook goed het karakter van de hond op jullie karakter kunt afstemmen. Ze zijn vaak op zoek naar vrijwilligers die willen wandelen.

Ik zie een paar reacties staan over probleemhonden in het asiel, dit zijn geen probleem honden, maar honden waarbij niet goed gecommuniceerd is. Als je weinig ervaring met honden hebt is het inderdaad verstandig om deze honden over te slaan. Ik zou geen pup nemen aangezien deze ook nog wel eens de neiging hebben om wat te slopen. Als je dan de hele dag weg bent moet je dus een veilig plekje hebben waar deze geen gekke dingen kan pakken. En een bench vindt ik voor een paar uur absoluut geen optie!

Houd ook rekening met eventuele veranderingen in de toekomst. Als je vader de hond niet meer kan uitlaten door omstandigheden, kan iemand anders dit dan doen? Of een uitlaatservice bijvoorbeeld.. Ook een spaarpot voor ziektekosten is erg fijn om vooraf op te zetten.

Wat voor hond zoeken jullie? Een speelse hond, een kroel hond, lekker actief weg..?