Varken krijgt steeds abcessen in hoofd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

northequest1

Varken krijgt steeds abcessen in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 08:49

Hoi,
Een aantal jaren geleden heeft een bokker met een varkens stal ons geholpen om Mama pig beter te maken nadat haar poten verlamt waren nadat een piglet haar in haar staartje had gekouwd.
Ik kan helaas haar details niet meer vinden, daarom dus een topic instead.

Wij hebben 5 volwassen varkens. 2 gekleurde zijn broertje en zusje. We hebben ze sinds ze 6 maand oud waren en ze zijn nu 3 jaar oud. 6 maand geleden zijn wij verhuist. De varkens wonen in hun eigen weiland naast 20 kippen. Nu sinds een aantal maand krijgen bijde Girly & William abcessen. Ze hebben dit nooit eerder gehad. Ze zijn naar de DA geweest die de abcessen heeft geopent en uitgespoelt. Ze krijgen penicillin.
We zijn vertelt de wonden open te houden zodat de lucht erbij kan en uit te spoelen met zout water als ze vies worden. Girly haar hooft gaat erg goed, maar helaas is William niet zo blij. Hij heeft aan bijde kanten van zijn hooft (achter zijn oog) een gat. Er komt constant groen/gele pus uit in grote brokken. Dit ziet er meer uit als uitekoud gras or similar. Soms zitten er ook harde stukjes in die lijken op stukken hout. We spoelen het elke dag goed uit.
Ik heb de DA gevraagt of dit vaker voor komt, hij was eerlijk genoeg om te zeggen dat hij nooit met varkens doet, en geen idee had.

Ik zou graag willen weten waarom? Waar komt de pus weg? De gaten in Williams hoofd zijn erg diep en redenlijk groot. Hoe kunnen we het stoppen?
De DA dacht dat mischien deze twee een laag imuum hebben?

Weet iemand hier mischien meer over?

chocobroodje

Re: Varken krijgt steeds abcessen in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:17

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niks van varkens afweet.

Maar dit klinkt niet goed.. Sinds de verhuizing hebben ze dus beide last van zweren. Stonden ze eerst ook naast de kippen? Wat is er verder nog veranderd? Je andere varkens hebben nergens last van, klopt dat? Wat is het verschil in weide/stalling met de andere? Zijn de kippen ook allemaal gezond?

Zijn het trouwens huisdieren, of hou je ze voor het vlees?

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 09:25

Varkens zijn huisdieren - niet voor vlees.
Alle andere varkens zijn ok. Verschil in stalling is dat ze een grotere ruimte ter beschikking hebben. (binnen huis is 6m x 6m) en buiten ren is ongeveer 15m bij 40m. Varkens eten nu meer gras dan eerst en de kippen komen vaak bij de varkens in. Hok word goed schoon gehouden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:29

Bij varkens gebeurd het regelmatig als ze wat ouder worden dat een haarzakje gaat ontsteken of een ontsteking krijgen. Dat klinkt niet zo erg, maar daar kan je inderdaad best grote en vieze wonden van krijgen.
Bij mijn oude varkens (zijn nu allemaal al dood door ouderdom) heb ik regelmatig een bult opengesneden. Daar zit dan inderdaad (sorry vies verhaal) een substantie in die lijkt op hele dikke boter met klontjes. Misschien zou je kunnen proberen om na het spoelen van de wond het gat te vullen met bijvoorbeeld trekzalf. En uiteraard goed uitdrukken! Dat vinden ze zelfs best prettig omdat je dan dus de druk eraf haalt. Daarnaast zou ik de varkens behandelen met een middel tegen schurft en mijt. Kippen hebben kalkpoten vaak, dat is een mijt die tunneltjes graaft in de poten.. Ik ben van mening (maar ben geen dierenarts) dat deze mijt ook op varkens leeft en deze dingen zou kunnen veroorzaken. Wij hadden voorheen ook kippen bij de varkens, nu niet meer en heb er ook nog geen last van. Dus zou kunnen.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 08:49

Heel erg bedankt Pipo! Ik zal direct gaan kijken naar een Schurft/mijt middle om ze mee te behandelen.
Ik zal toch maar eens de kipen hun vleugels knippen aangezien ze maar bij de varkens blijven komen.