Bij varkens gebeurd het regelmatig als ze wat ouder worden dat een haarzakje gaat ontsteken of een ontsteking krijgen. Dat klinkt niet zo erg, maar daar kan je inderdaad best grote en vieze wonden van krijgen.
Bij mijn oude varkens (zijn nu allemaal al dood door ouderdom) heb ik regelmatig een bult opengesneden. Daar zit dan inderdaad (sorry vies verhaal) een substantie in die lijkt op hele dikke boter met klontjes. Misschien zou je kunnen proberen om na het spoelen van de wond het gat te vullen met bijvoorbeeld trekzalf. En uiteraard goed uitdrukken! Dat vinden ze zelfs best prettig omdat je dan dus de druk eraf haalt. Daarnaast zou ik de varkens behandelen met een middel tegen schurft en mijt. Kippen hebben kalkpoten vaak, dat is een mijt die tunneltjes graaft in de poten.. Ik ben van mening (maar ben geen dierenarts) dat deze mijt ook op varkens leeft en deze dingen zou kunnen veroorzaken. Wij hadden voorheen ook kippen bij de varkens, nu niet meer en heb er ook nog geen last van. Dus zou kunnen.