Hoe kiest een eend zijn partner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Hoe kiest een eend zijn partner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 13:09

We hebben hier in de buurt veel eenden en de meeste hebben al een stel gevormd, de meeste zijn de reguliere eendenkleur (vrouwtje bruin en mannetje gekleurd) maar sommige eenden hebben ook andere kleuren.
Zo zie ik ook wel is een stelletje zwemmen die allebei wit van kleur zijn, en een stelletje waarvan de man gewoon gekleurd is en de dame heel licht bruin.
Nu vraag ik me af, hoe kiest een eend zijn partner?
Kiest ie wel of word een eend opgeëist door de andere sexe?
Ik vind het wel frappant te zien dat er een stel is die alle bij wit zijn, zullen ze elkaar op kleur uitkiezen?
Ik heb gezocht op google maar ik kan er niks over vinden.

Dit zal wel een moeilijke vraag zijn als er zelfs op internet niks over te vinden is maar misschien weet iemand toch het antwoord. :D

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:19

Ik heb werkelijk geen idee haha. Wij zitten voor de deur aangesloten op een gemaal en een waterzuivering. Hierdoor is het water altijd in beweging en altijd warmer. Hier zitten dus heel veel eenden. Vorig jaar was alles bevroren maar 'onze' sloot open. Ik heb dus heel veel verschillende eendjes gezien waaronder inderdaad de 'normale' bruine eend en de groenachtige mannetjes eend. maar er zijn ook zwart witte kuifeendjes en 1 mandarijneend achtergebleven. Wat mij opviel: de kuifeendjes blijven bij elkaar en de bruine en groene eendjes ook. de mandarijneend is voor het 2e jaar op rij alleen. Ik denk dat er dus wel gekeken wordt naar kleur. Waarom zouden mannetjes anders over het algemeen meer kleuren hebben?

Goof

Re: Hoe kiest een eend zijn partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:13

Volgens mij heeft de gemiddelde Nederlandse straateend helemaal geen vaste partner, ik zie ze altijd alles pakken wat los en vast zit.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:12

Nederlandse straat eend...? :')
Hier zwemmen ze in het water, en het zijn wel degelijk stelletjes.
Toen ik vandaag naar huis reed zag ik een weiland vol eenden, allemaal mannetje en vrouwtje zij aan zij.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:14

Goof schreef:
Volgens mij heeft de gemiddelde Nederlandse straateend helemaal geen vaste partner, ik zie ze altijd alles pakken wat los en vast zit.

:') Jeugd van tegenwoordig

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:15

eenden zijn niet monogaam toch? Ik weet wel dat ze aan groepsverkrachtingen doen als ze zich vervelen :') het geslachtsdeel van een vrouwtjes eend is er zelfs op gemaakt te voorkomen dat ze door zo'n verkrachting bevrucht worden

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

het klopt hoor menig vrouwtjes eend verdrinkt door alle mannetjes die erboven op springen in het voorjaar.. bij bijvoorbeeld stijle oevers of stenen muren...

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:20

Mannetjes eenden zijn doen idd aan verkrachting, omdat hub gelachtsdeel maar 1 seisoen meegaat. Hij heeft dus 1 seisoen de kans om een vrouwtje te bevruchten om de rest van zijn leven nutteloos te zijn... Geen idee of ze dan een partner kiezen, maar eenden zijn niet monogaam :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:34

BaileyMix schreef:
Goof schreef:

:') Jeugd van tegenwoordig

Ja toch :D
Ze springen eerst met zijn drieën op de ene vrouw om te kijken wie er het eerst zijn piemel in weet te wurmen, maar die verzuipt. Zie je ze eerst nog dom om zich heen kijken, maar dan pakken ze gewoon de eerstvolgende waar hun piemel in past.
Loeders zijn het.
Laatst bijgewerkt door Goof op 09-02-15 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:37

Partner kiezen? Als ik hier in de sloot kijk zie ik regelmatig een vrouwtjeseend wegvliegen met 3 mannen achter haar aan, ze worden verkracht, zijn alleenstaande moeders en de eendenregering doet er niks aan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:45

Onlangs nog een kleine uiteenzetting over wilde vogels bijgewoond, en wat die man wist te vertellen over eenden was dat zodra 2 eenden gepaard hebben, het mannetje nog een hele tijd rond het vrouwtje blijft zwemmen. Maar tegen de tijd dat ze haar eitjes gaat leggen is ze weer verlaten en alleen.

Weet dan wel niet goed wat ik moet denken van die ene vrouwtjeseend die hier rondzwemt met 3 mannetjes om zich heen. Weten ze niet goed wie de vader is dan?

Over hoe eenden elkaar kiezen heeft hij niets gezegd, maar ik denk dat ze een soort instinct hebben waardoor ze toch op soortgelijken vallen..