hoe hond laten wennen aan de paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luisa

hoe hond laten wennen aan de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:11

een hele goede avond!
Woensdag is het dan zo ver! woensdag ga ik onze husky pup ophalen!
Super leuk en spannend natuurlijk, maar ik wil hem zo veel mogelijk mee nemen naar de paarden zodat ik paard en hond straks tegelijk beweging kan geven en hij eventueel lekker mee op buiten rit kan.
Maar hoe pak ik dit nou het beste aan zonder dat hij bvb eerst getrapt word? En vanaf welke leeftijd?
mijn paard is gelukkig wel braaf en geduldig en trapt niet om zich heen maar zou de pup nou ook niet gewoon los durven te laten tussen de paarden.
Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon er niets over vinden!
Alvast bedankt voor de reacties

Luisa

Re: hoe hond laten wennen aan de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:19

Niemand enig idee of tips ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:25

Onder voorbehoud, ik heb een heel ander ras, border collies.

Zoals je zelf terecht vaststelt, je kunt je pup nu niet risicoloos tussen je paarden loslaten.

Je moet eerst de basis gehoorzaamheid in orde hebben. Dus een betrouwbare "kom hier", die óók werkt als de afleiding groot is. Een evenzo betrouwbare zit/af/lig + blijf. Volg is ook handig.

Tot die tijd kun je ze al aan elkaar laten wennen door de pup aan de lijn naar de stal mee te nemen, aangebonden laten liggen terwijl je daar bezig bent.

Ik neem de hond dan al vrij snel mee op buitenrit, maar ten eerste heb ik een paar paarden die héél hondvast zijn, en niet opkijken dat een enthousiaste pup eens een plukje uit hun staart probeert te trekken.
En ten tweede, ijslands platteland, geen mens in kilometers omtrek.

Je zou als tussenstap kunnen oefenen door te gaan wandelen met het paard aan de hand en de hond aan de lijn (evt met hulp van iemand). Dan ditzelfde met de hond los.

Ik moet zeggen ik maak me een beetje zorgen om het ras (husky) waar je dit mee wil gaan doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor geregeld van bezitters van dit ras dat ze eigenlijk nooit veilig los kunnen Zelfs niet bij "gewoon" uitlaten) tenzij op omheind gebied.
Ik hoor teveel verhalen van huskies die hun baas negeren als er iets te jagen valt (andermans vee, wild, mountain bikers etc), soms met ernstige gevolgen.

Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-02-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:25

Een husky buiten los laten laten lopen lijkt mij sowieso al een niet heel erg strak plan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:36

Husky's zijn wel heel geschikt om lange afstanden af te leggen maar los lijkt me dat inderdaad geen goed idee.. Of je moet het net treffen en een husky hebben die wel ten alle tijden luistert maar dat zit niet in het ras.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:45

Ik zou proberen je hond in een honden opleiding te doen aangezien husky's sowieso al moeilijk luisteren. Dan leert hij het sneller. Voor de rest moet je alles stapje voor stapje doen maar ik denk ook niet dat je de hond kunt loslaten onder het wandelen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:49

Ik kan ook nog toevoegen dat ik me afvraag waarom je juist voor een husky hebt gekozen als dit een van de doelen was om met je hond te gaan doen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:49

Oef een pup los bij de paarden? Ik dacht mijn pup ook onder controle te hebben. Maar helaas was ze zo opgewonden, dat ze toch onder het paard kwam. 2 weken met haar poot in verband gezeten.
Ik zou dus je pup ten alle tijden aanlijnen, en alleen los als ze heel goed weet dat ze niet in de buurt mag komen van die benen.
Mijn oudere homd neem ik wel eens mee op buitenrit maar dan gewoon aan een lange lijn die ik zelf vast houd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:55

NZ92 schreef:
Mijn oudere homd neem ik wel eens mee op buitenrit maar dan gewoon aan een lange lijn die ik zelf vast houd

Ik ben zelf niet zo enthousiast over die oplossing, maar kan me voorstellen dat het onder bepaalde omstandigheden (aanlijnverplichting, in de buurt van verkeer) niet anders kan.

Ik vermoed dat een volwassen husky je probleemloos uit het zadel trekt als hij ervandoor wil....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:01

Bij mij gaat het om een labrador, die goed onder appel staat. Maar indd sommige stukken is aanlijnen verplicht, en ook langs drukke wegen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:05

Een pup is vaak nog wel redelijk volgzaam, maar een volwassen husky zou ik ook niet snel los durven te laten :+ dan is het denk ik net als fietsen met een hond aan de lijn, ook kans dat je van je fiets getrokken wordt als ze wat zien :') ik durf het niet meer. Maar wellicht als je goed oefent... :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:10

Een pup mag toch helemaal nog niet van die lange wandelingen maken? Althans ik was daar met mijn honden altijd heel voorzichtig mee. Wel nam ik ze direct mee naar de paarden. Ik heb de paarden aan direct aan de pup laten ruiken, maar hield de pup wel altijd buiten de omheining en vast totdat ik voldoende controle had over de pup. Als ze de hond wat groter is nam ik die vanzelf mee een rondje uitstappen en zo bouw je dat verder op. Als ze kunnen terwijl je loopt en/of fietst en je ze kan wegsturen en terugroepen kun je met je paard en hond aan de gang.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:13

bedankt voor de reacties, ik Denk dat het voornamelijk om opvoeding en training gaat, gelukkig is dit niet mijn eerste hond en ook niet de eerste die ik opvoed maar wel de eerste die ik toch wel regelmatig mee wil nemen naar stal, en dan gaat het niet zo zeer om her buiten rijden en de hond los laten maar het mee kunnen nemen naar stal en het aanleren dat paarden geen speelgoed zijn en je dus uit de buurt moet blijven. Ik heb ook reacties via pb gehad van mensen die zelf huskys hebben/hadden en gelukkig konden zei bevestigen dat huskys ook honden zijn en je deze ook op kunt voeden en dingen aan kunt leren net als menig andere hond ook.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:17

Ik heb mijn border collie pup vanaf dag 1 meegenomen. Eerst aangelijnd en zodra eea (kom, zit/af, blijf) wat meer bevestigd was ook los. Wat ik belangrijk vond, is dat de paarden en de hond elkaar niet continu opzoeken of iets met elkaar willen. Daar heb ik de paarden net zo goed in opgevoed als de hond. Dus de hond blaft niet naar de paarden en de paarden komen hem niet achterna.

Mijn hond houdt een natuurlijke afstand tot de paarden. Hij zal bijvoorbeeld nooit tussen de paarden door lopen, maar altijd buitenom. Maar dat is een typische herder positie die past bij de bc. Ik weet niet of dat met een husky ook zo werkt. Ik vind het zelf iig erg geruststellend.

Dingen die ik later bewust ben gaan trainen, is de hond naast me houden terwijl de paarden bijvoorbeeld aan het spelen/rennen zijn. Eerst aangelijnd, later los. Hij wil daar natuurlijk graag achteraan. Dat kost nog altijd veel zelfbeheersing van hem, maar lukt redelijk. En als ik het gevoel heb de hond niet onder controle te hebben, gaat hij sowieso vast. Hij is nu 10 maanden en vergeet af en toe de oren aan te zetten. Op zo'n dag komt hij dus gewoon niet los. Zorgen dat het niet fout kan gaan is eigenlijk het belangrijkste. Niet alleen in het geval van paarden, maar ook in alle andere situaties.

Oftewel, het allerbelangrijkste is het inschatten van de situatie. Hoe is de hond vandaag, is hij gefocust genoeg om los te kunnen, of is er veel afleiding. Hoe reageren de paarden, heb je de situatie in de hand, of kan er onverwacht iemand aan komen, etc. Op basis daarvan besluit je of je hond los kan, of dat je hem aangelijnd houdt.

Heel veel succes en plezier met je pup!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:18

Tuurlijk kan je ze ook opvoeden en dingen aanleren :j mee eens. Zeker omgang met paarden > jong geleerd is oud gedaan. Ik twijfel zelf alleen over het loslopen :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:19

Luisa schreef:
Ik heb ook reacties via pb gehad van mensen die zelf huskys hebben/hadden en gelukkig konden zei bevestigen dat huskys ook honden zijn en je deze ook op kunt voeden en dingen aan kunt leren net als menig andere hond ook.

Niemand beweert hier iets anders. Wél dat een husky door de bank genomen niet de gemakkelijkste is om dit voor elkaar te krijgen.
Vandaar mijn vraag waarom je juist voor een husky gekozen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:23

Natuurlijk kan je een husky opvoeden en trainen maar het feit blijft dat ze niet zo baasgericht zijn dat ze altijd bij je blijven als je ze los hebt, net als met de meeste windhonden. Daar kijk je naar als je een ras kiest lijkt mij.. Je kan mazzel hebben en een hond treffen die die drift niet zo erg heeft maar je moet er wel rekening mee houden dat het niet kan, dat heeft niks met opvoeding te maken maar met het ras zelf..
Aanleren dat paarden geen speelgoed zijn lijkt me geen probleem.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:23

Het was niet zo zeer mijn keuze maar het kwam er van, keuze van mijn vriend, wij wonen direct aan zee en kunnen kilometers lopen, mijn vriend en ik zijn allebei ook zeer energiek en gedreven en willen kilometers maken, en tja de paarden horen ook in ons leven, dus hond moet mee naar stal, haha.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:32

gewoon altijd meenemen zo heb ik het gedaan. Eerst op afstand en vast tijdens het paard verzorgen, daarna steeds wat meer vrijheid. daarna pas echt los proberen

Maar zoals eerder gezegd eerst het basis commando: blijf, zit, en af er in gewoon via een puppycursus.

Bij mijn hond duitse herder werkte het prima! maar die luisterde perfect, en beschermde ons ook. Hier moet je vanaf je paard ook mee om weten te gaan!
onze huidige hond gaat wel graag mee maar die heeft teveel drijvers instinkt en is dus niet betrouwbaar in het verkeer helaas! deze is verontwaardigd als die thuis moet blijven, maar vind een bezoekje aan het strand geweldig en geniet dan juist weer van de aandacht en vrijheid en doet niemand kwaad! *\o/*

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:42

Ik heb mijn pup ook geregeld mee naar stal. Maar wel aangelijnd, hij is nog behoorlijk enthousiast en luister nog niet echt als het moet (12 weken). Maar laat hem kennis maken met het stal leven. Wellicht dat hij los kan als hij ouder en wijzer is (lees luistert). Op stal bij ons lopen ook honden, echter gaan ze wel ff in een box als bv de jonge opfok naar buiten gaat. Dit om te voorkomen dat deze tussen de kudde komen. ik heb zelf meegemaakt dat mijn eigen hond (die gewend was op stal) toen hij ouder was en dovig werd, hij in de bak ging rennen maar er liep een jonge merrie. Zij was dit niet gewend en ging over tot de aanval. Ik riep natuurlijk dat hij moest komen, maar hij hoorde me niet. Gevolg: mijn hondje werd getrapt op zijn hoofd en viel bewusteloos neer. Flink overstuur en geschrokken naar dierenarts (hij was wel 5 min buitenwesten) bleek een flinke hersenschudding. Hij is nooit meer los geweest op stal.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:30

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:34

Esther schreef:
Voor paardvisie heb ik daar al eens wat over opgeschreven:
http://www.paardvisie.nl/2015/01/maak-je-hond-paardmak-vier-oefeningen/

Ik denk dat "bang zijn voor paarden" niet direct het meest voor de hond liggende probleem is als het gaat om de omgang van gemiddelde husky met paarden.
En met alle respect je suggestie dat honden zich niet realiseren dat er een dier aan die vier poten vastzit omdat ze niet omhoog zouden kijken vind ik ronduit lachwekkend....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:28

Hier een husky freak, heb er drie gehad, geweldige honden, maar o zo zelfstandig.
Uiteraard kun je ze prima opvoeden en trainen, maar feit blijft dat het enorm zelfstandige dieren zijn en niet echt heel baasgericht, ik zeg niet dat geen enkele husky los kan maar je moet wel altijd ogen in je rug hebben.
Heb enorm veel getraind met ze, maar als ze los waren en bedachten nu ga ik....dan gingen ze ook.
Ik liet ze daarom maar zelden los, alleen in afgezet terrein of heel overzichtelijk terrein, dan gingen ze spelen en zodra ik zag dat hun neuzen de andere kant opgingen aan de lijn.

Nadat mn laatste husky uit mn afgezette tuin wist te ontsnappen, tussen de schapen ging en neergeschoten werd heb ik besloten om hem nooit meer op open terrein los te laten, was een harde leerschool.
Hij ging ook wel eens naast mn uber make paard mee maar wel aan de lijn, ik zou een husky nooit loslaten als je niet in een minuut bij hem kan komen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:37

Ik heb 1 van mijn honden als pup af en toe mee naar mijn pony genomen toen ze rond een jaar was heb ik de hond mee genomen en ben ik een stuk gaan wandelen met pony en hond ( hond los laten lopen volgt mijn voeten altijd ) en op de helft opgestapt op mijn pony met barebackpad zodat ik er evt meteen af kon springen.
Ze gaat geregeld mee op korte buitenritten.

Nu heb ik geen husky maar een naakthondje die erg volgzaam is en ook luisterd, maar ken meerdere husky's maar geen 1 is geschikt om los te laten zonder dat ze hun eigen plannetje trekken.