zelf honden zijspan voor fiets maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

zelf honden zijspan voor fiets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:21

heyhey :wave:
deze zomervakantie ga ik kamperen, en ziva gaat met me mee, aangezien ik dan nog geen rijbewijs heb moet ik overal komen met de fiets. wat opzich geen probleem is, alleen is ziva dan nog niet oud genoeg om naast de fiets te lopen, maar ze is dan wel al te groot om nog in het mandje te passen.
nu zag ik op internet de hondenzijspan (je hebt ze ook wel voor gewoon achter de fiets, maar ik vind zij fijner omdat je dr dan in de gaten kan houden) maar deze zijn vaak al 300 euro.
nu dacht ik; is zoiets zelf te maken? mijn vraag aan jullie is dus: wat denken jullie, hebben jullie tips? heeft iemand dit zelf al ooit geprobeerd te maken?

hier wat fotos als voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kuggur

Re: zelf honden zijspan voor fiets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:56

Je foto´s werken niet voor mij, dus heb ik google even ingeschakeld.

Het lijkt me héél sterk dat je dit veilig en stevig genoeg zelf kan maken, stel je eens voor wat er gebeurt als zwakke verbindingen breken midden in druk stadsverkeer....

En zelfs áls je dat lukt (en daar heb je nogal wat technische know how voor nodig) dan zullen de materiaalkosten vermoedelijk tegenvallen (zeker als je óók werktuigen moet gaan kopen voor dit project).

Waarom zoek je het niet liever in een fietskarretje, heeft ook als voordeel dat je fiets niet zo breed wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:58

Wat een leuk idee, ik zat zelf al een tijdje te kijken voor zoiets maar dan voor mijn scooter. Wat ik op scooterfora tegen kwam, is dat het in NL waarschijnlijk een belangrijk punt is dat je hem niet te breed maakt, zodat je mensen niet van het fietspad af veegt ermee. Als ik zo kijk op google, dan is de maximum toegestane breedte van een fiets maar 75 cm.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:07

Is er geen kinder fiets kar op de kop te tikken via marktplaats? Of echt een voor honden? Ik vind het ook een beetje eng als mensen dit soort dingen zelf gaan maken :=

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:04

Kuggur schreef:
Je foto´s werken niet voor mij, dus heb ik google even ingeschakeld.

Het lijkt me héél sterk dat je dit veilig en stevig genoeg zelf kan maken, stel je eens voor wat er gebeurt als zwakke verbindingen breken midden in druk stadsverkeer....

En zelfs áls je dat lukt (en daar heb je nogal wat technische know how voor nodig) dan zullen de materiaalkosten vermoedelijk tegenvallen (zeker als je óók werktuigen moet gaan kopen voor dit project).

Waarom zoek je het niet liever in een fietskarretje, heeft ook als voordeel dat je fiets niet zo breed wordt.

mijn vader is nogal een klusfanaat, dus we hebben we alle nodige werktuigen denk ik, en mijn opa is zijn hele leven timmerman geweest, dus enige technische ervaring van hun heb ik wel.
je laatste vraag had ik al beantwoord in de op; ik vind een karretje erachter niet handig, want dan kan ik haar niet goed in de gaten houden, of ik moet de hele tijd achterom kijken. (of bedoelde je dit niet met je vraag?)

eclair98 schreef:
Is er geen kinder fiets kar op de kop te tikken via marktplaats? Of echt een voor honden? Ik vind het ook een beetje eng als mensen dit soort dingen zelf gaan maken :=

ik heb ook al op marktplaats gekeken, maar hier zie ik alleen karretjes voor achter de fiets, geen zijspannen.. :(

edit: doen bij de rest de foto's het wel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:12

Ik weet dat mijn klusgrage schoonbroer er een dagje op gezeten heeft om er zelf eentje te bouwen maar hij heeft het gauw opgegeven en er een van Marktplaats gehaald. De exacte redenen weet ik niet meer precies maar hij zat met het evenwicht, de demping en de constructie.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:15

is het misschien anders een mogelijkheid om van een fietskar achter de fiets, een zijspan te maken? of word het dan echt te breed?

JasperM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:21

je hebt ook een fiets met een bak voorop( effe naam kwijt) misschien dat iets? zorgen dat de riem goed vastzit zodat ie er niet en dan fietsen maar!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:25

amkeVH schreef:
is het misschien anders een mogelijkheid om van een fietskar achter de fiets, een zijspan te maken? of word het dan echt te breed?

Onze fietskarv voor de hond is wel breder dan dat zijspan denk ik, als je daar nog naast moet fietsen denk ik niet dat je overal tussen de paaltjes past. Maar ik heb geen idee hoeveel variatie er in die fietskarren zit.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:40

JasperM schreef:
je hebt ook een fiets met een bak voorop( effe naam kwijt) misschien dat iets? zorgen dat de riem goed vastzit zodat ie er niet en dan fietsen maar!

dit had ik geloof ik ook al beantwoord in de OP, het is een duitse herder, dus ik denk niet dat er nog een mand/bak is waar ze dan in past..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:44

amkeVH schreef:
mijn vader is nogal een klusfanaat, dus we hebben we alle nodige werktuigen denk ik, en mijn opa is zijn hele leven timmerman geweest, dus enige technische ervaring van hun heb ik wel.
je laatste vraag had ik al beantwoord in de op; ik vind een karretje erachter niet handig, want dan kan ik haar niet goed in de gaten houden, of ik moet de hele tijd achterom kijken. (of bedoelde je dit niet met je vraag?)

edit: doen bij de rest de foto's het wel?

Ik had je "eis" gelezen, ik zie niet in waarom je je hond zo nodig in de gaten moet houden; het moet toch dusdanig dicht zijn dat hij er met geen mogelijkheid uit kan (en wordt hij onrustig dan hóór je het wel).

Ik denk dat je naast de problemen van evenwicht en demping, óók grote problemen gaat krijgen met het gewicht. Deze dingen zijn uit lichte sterke moderne materialen vervaardigt, aluminioum/kunsstof ed.
Dit zijn moeilijk te bewerken materialen voor een klusser.

De fietskar blijft imo de meest praktische goedkope oplossing voor je.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:11

@kuggur: uit onze fietskar kan een hond zeker wel ontsnappen, uit de meeste denk ik wel. De meeste hebben immers gewoon een kuip met een stoffen dak. Je moet gewoon goed oefenen met zo'n ding zodat de hond geen motivatie voelt om te ontsnappen, daarvoor is het dan wel weer heel belangrijk dat de fietskar in balans is en een beetje goede demping heeft anders voelt je hond natuurlijk gauw motivatie om wel te ontsnappen %) .

Er zijn denk genoeg bakfietsen waar wel een echte hond voorin past, die zijn echter denk ik niet goedkoper dan een zijspan uit de winkel, ook tweedehands niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:17

Je trapt je wel echt helemaal de pleuris met een hond van 30 kg en nog wat extr aspullen voor in de bakfiets.

Denk dat je dan graag trap ondersteuning hebt. A € 1.500,-.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:18

liedje89 schreef:
@kuggur: uit onze fietskar kan een hond zeker wel ontsnappen, uit de meeste denk ik wel. De meeste hebben immers gewoon een kuip met een stoffen dak. Je moet gewoon goed oefenen met zo'n ding zodat de hond geen motivatie voelt om te ontsnappen, daarvoor is het dan wel weer heel belangrijk dat de fietskar in balans is en een beetje goede demping heeft anders voelt je hond natuurlijk gauw motivatie om wel te ontsnappen %) .

Er zijn denk genoeg bakfietsen waar wel een echte hond voorin past, die zijn echter denk ik niet goedkoper dan een zijspan uit de winkel, ook tweedehands niet.

ik denk ook zeker niet dat ze de neiging gaat hebben om te ontsnappen, ze is heel kalm in dit soort situaties, in de auto is ze ook vanaf de eerste keer gewoon gaan liggen en binnen 10 minuten slaapt ze. ik ben ook zeker niet bang dat ze iets zal doen, ik ben gewoon nogal een controlfreak dus ik hou graag alles constant in de gaten :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:20

maar ik heb wel een rekje voorop mijn fiets zitten, denken jullie dat het dan misschien veiliger is om zelf een hele grote bak voorop te maken? maar die moet dan wel erg groot zijn, wel minimaal 70 bij 50 ofzo denk ik

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:20

Ik denk dat het voor het lekker fietsen niet zoveel uit maakt of de hond ervoor, ernaast of erachter hangt? Onze hond weegt 28kg en je fiets nu niet echt makkelijk met haar in de fietskar, maar als je het regelmatig doet worden je benen vanzelf sterker :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:22

Mijn bc vond het iig vreselijk.
Heb helaas gisteren mn fonkelnieuwe Doggyride voor 30 euro verkocht.

Een bak voorop lijkt me erg onveilig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:23

Jawel Liedje, daar zit wel serieus verschil in. :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:27

En van de redenen waarom veel de kar achter de fiets hangt is omdat als je de bocht om gaat. Je fiets kantelt. En dit weg valt zodra je een zijspan eraan doet.

Bij komend voordeel. Als je de kar achter je fiets hebt. Kan je de hond ook stukjes me laten rennen naast de fiets.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:29

Hoe doen motoren dat met een zijspan dan?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:35

Die racen als drie wieler de bocht om. Dat is de gewone weg wat beter voor ontworpen.

Onze fietspaden wat minder helaas. Zie de bredere drie wieler vaker klem zitten op het fietspad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:49

Als je achter je wil kunnen kijken kan je spiegels op je stuur monteren. Netjes afstellen en je kan je hond ook in de gaten houden.