Kat met vraatzucht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Kat met vraatzucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:42

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: wij hebben dus een kat met vraatzucht.

Het is een ex-straatkat, die nu ongeveer 6 maanden is. Wij hebben hem nu 2,5 maand. Hij is nu zo'n 2 weken gecastreerd en weegt momenteel bijna 5 kilo. Hij blijft gewoon eten, soms zelfs tot hij moet kotsen.
Hij is ook echt gewoon te dik, hij MOET afvallen.

Nu zou de oplossing simpel zijn als hij onze enige kat was. Dan kon hij gewoon op een dieet.
We hebben alleen nog 2 andere katten, namelijk het zusje van desbetreffende kat en een oudere kat van 11.
De oudere kat heeft chronische bloedarmoede en blaasgruis. Hij zit dus op speciaal voer en krijgt medicijnen (prednison). Het is soms lastig hem op gewicht te houden en hij is gewend de hele dag door eten te krijgen.

Vroeger hadden wij daarom altijd gewoon eten klaarstaan. Ons oudje kreeg dan genoeg en de kleintjes aten vrolijk mee.
Maar ja, die ene werd wel heel erg dik en we hebben ze liever niet alledrie op blaasgruis dieet, het is toch wel écht heel duur eigenlijk.
De kleintjes jagen de oude trouwens ook weg van zijn eten.

Dus..
We hebben een oudje met een specifiek dieet
We hebben een katertje dat geen grenzen kent qua eten
En we hebben een poesje dat gewoon prima is, niet te dik niet te dun.

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen doen met voeren?
We proberen ze al apart te voeren, maar ik heb het idee dat de oude nu veel minder krijgt, omdat hij het niet gewend is maar 3 maaltijden per dag te krijgen.

Sky_As

Re: Kat met vraatzucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:47

Ik heb 2 katten. 1 poes die alles eet wat ze ziet en een (ex) kater (Maine Coon) die erg lang over zijn eten doet.
's nachts sluit ik ze apart op (ook omdat de kater de poes anders constant loopt te pesten). Zo krijgt de poes maar een paar brokjes en die doe ik ook nog in zo'n speelbal en verstop ik zodat ze niet kan schrokken.
De kater krijgt in zijn kamer een bakje vol waar hij heel de nacht over mag doen.
Misschien voor jou ook een idee om je oudje snachts ergens op te sluiten met een bakje voer?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:48

ook al is hij jong,
wellicht goed om even de schilklier laten controleren of die niet te snel werkt..
dan blijven ze doorgrazen omdat de verbranding op tilt slaat..
normaal vallen ze wel af, maar het kan ook zijn dat de hele balans weg is..

andere mogelijkheid is dat het van zijn straattijd komt..

misschien het oudje apart eten geven en een eigen kamertje/vertrek met eigen eten en daar snachts insluiten zodat ze/hij in alle rust kan eten en slapen.

als het goed is zal hij niet zo naar het andere voer talen verder, omdat dat dieetvoer vaak veel meer in trek is (althans dat is hier wel altijd het geval geweest)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:48

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:53

Toch overschakelen op meerdere keren per dag voeren of ze inderdaad gescheiden gaan houden.

Wij hebben een poes die al haar hele leven onbeperkt krijgt. Ze eet rustig en beheerst en is uiterst slank :) Sinds augustus hebben we een kitten erbij (ook een poesje) en die schrokt tot ze neervalt.. We hebben besloten om 2x per dag te gaan voeren. De oudste moest hier wel aan wennen en at de eerste dagen dus relatief weinig (bakje na 5 minuten weghalen!), maar inmiddels weet ze dat haar voer weggehaald wordt en eet ze braaf haar etensbakje leeg :) Werkt super en beide katten eten nu gecontroleerd en genoeg.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:58

Sky_As we hebben ze nu 's nachts inderdaad ook apart, ook omdat we nog moeten controleren of de oude goed plast. Het liefst hebben we ze alleen 's nachts niet apart, de ruimte waarin de kleintjes nu zitten 's nachts is daar namelijk niet heel geschikt voor en ze krabben de deur open zodra ze iets horen. Niet zo fijn als je net mooie nieuwe deuren hebt :+ .
De oude hebben we liever 's nachts bij ons, dat is hij ook gewend.

elenaMM77, dat is wel een goede eigenlijk. Ik zal m'n vader eens lief aankijken, al twijfel ik of het de eerste keuze zal zijn. Als er echt iets aan de hand is gaan we namelijk wel altijd naar een dierenarts, maar met minder dringende problemen probeert hij het altijd eerst zelf uit te zoeken.
We dachten zelf inderdaad ook aan zijn straatverleden. Ze zijn namelijk weggevangen bij een vuilnisbelt. Waarschijnlijk is hun moeder ook dood en hebben ze dus zelf eten moeten zoeken. Hij was ook toen we hem net kregen al groter dan z'n zusje.

tanjaatjuhh, ziet er goed uit, ik ben bang dat het niet werkt.. De oude eet namelijk echt niet als ze in de buurt zijn, hij wil ook niet bij ze in de buurt komen. Wanneer we hem z'n eten geven achter een glazen deur ( we hebben erg weinig afsluitbare ruimtes helaas), blijft de kleine er tegen aan duwen en gaat echt op wacht liggen.

edit: blinni, ik ben bang dat dat inderdaad de oplossing is. Hoe lang duurde het voordat jullie kat het doorhad?
Ons oudje is namelijk al een keer bijna gestorven, door de bloedarmoede was hij heel snel afgevallen. En we willen 'm echt nog niet kwijt!

annepaardoes

Re: Kat met vraatzucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:20

Tja als je ergens een ruimte hebt die afgesloten kan worden met een deur en je vind het niet erg om een kattenluik in deze deur te zetten dan maak je in die deur een kattenluik die op een herkenningchip werkt en doet je de oudere kat met het dieetvoer de halsband met de chip zodat alleen die kat door het luikje kan en in de kamer achter het luikje zet je het dieetvoer. Het is misschien een iets drastische oplossing, maar als er geen andere mogelijkheden zijn is het wel een oplossing.